JANTAR87 Opublikowano 2 Sierpnia 2016 Opublikowano 2 Sierpnia 2016 Trochę przekombinowane to Twoje skrzydło. Bardzo ciekawe pytanie zadałeś, zapytałem u źródła. Poczekajmy na odpowiedź. Robertus masz jakieś info na temat profili ?
robertus Opublikowano 2 Sierpnia 2016 Autor Opublikowano 2 Sierpnia 2016 Oficjalnie nie ma żadnych wytycznych co do wysokości stopni dla profili kfm, nie ma ustalonej reguły. Wysokość stopnia wynika wprost od zastosowanej grubości pianki. I ode mnie parę słów. Dlaczego uważam, że Twoja propozycja jest straaasznie przekombinowana? Z założenia profile KFm mają być proste do zrobienia, wręcz banalnie proste, składają się z prostych płyt sklejonych ze sobą, trochę zaokrąglone natarcie to wszystko. Skrzydło do zrobienia w 15 minut. Każde ulepszenie i upodobnianie go do Clark-yego lub NACA jest bez sensu. Osobiście tylko w dwóch modelach trochę pokombinowałem z profilem KFM-3 z uwagi na zmniejszenie wagi i z lenistwa. Tutaj stopnie zrobione są na 6mm. Taki sam przekrój uzyskałbym ze sklejenia trzech płyt 6mm, ale waga byłaby większa. Tutaj z kolei skróciłem środkowy stopień od strony natarcia abym nie musiał za dużo szlifować. W innych modelach robię stopnie jak mi wyjdą, w kombinacjach 6 i 3mm, np KFM-2 z 6mm+3mm, Choćby odrzutowce, gdzie cięciwa skrzydła zmienia się sporo mam tak zrobione. Przykład F-18 Tak, że generalnie nie przejmowałbym się tematem, to nie jest nauka kosmiczna, gdzie potrzeba dokładności mikrometrowej. Jaka rada ode mnie dla Ciebie w temacie skrzydła? 1. Zrobić KFM-3 z 6mm lub 7mm climaporu z płaskich płyt, lub jak potrzebujesz zaoszczędzić na wadze to coś w stylu mojego pierwszego zdjęcia. 2. Zrobić KFm-3 z 6mm i podwyższyć profil przez ukrytą podkładkę, ale zachować dwa stopnie KFm3, coś jak w Twoim rozwiązaniu, ale prościej. 3. Zrobić skrzydło KFM-9, gdzie stopnie są na 35%, 50% i 75% cięciwy. Przykład A jak Ci się chce to możesz zrobić wszystkie trzy i porównać. W tym cały urok tych profili, że są proste i szybkie do robienia. PS, Przykład jak sie robi profil kfm
JANTAR87 Opublikowano 7 Sierpnia 2016 Opublikowano 7 Sierpnia 2016 Cześć!robertus nie mam nic do tego, że mówisz że przekombinowane. Jak wczesniej pisałem, zdjęcie zapożyczyłem od innego użytkownika, które de facto ma sens, przy chęci zachowania grubości profilu, jaki jest podawany dla Kfm3. Zrobię prościej niż na zdjęciu ale tak, żeby zachować wymaganą minimalną grubość. I nie martw się, jak będę chciał naca albo larka czy clarka to sobię takiego zrobię
madrian Opublikowano 13 Sierpnia 2016 Opublikowano 13 Sierpnia 2016 Rzekłbym, że trochę "ptasi". To ma być szybowiec? Profil chyba z rodzinki laminarnych, do dużych prędkości. W naszych latadełkach może się nie sprawdzić. Nie myślałeś o czymś w stylu S7075?
robertus Opublikowano 27 Sierpnia 2016 Autor Opublikowano 27 Sierpnia 2016 Trochę późno ale dostałem jeszcze inną odpowiedź, z doświadczenia. Rozmówca zrobił dokładnie skrzydło o cięciwie 300mm w kfm3, klasycznie z trzech warstw depronu 6mm. Lata rewelacyjnie.
Mundek Opublikowano 27 Sierpnia 2016 Opublikowano 27 Sierpnia 2016 Trochę późno ale dostałem jeszcze inną odpowiedź, z doświadczenia. Rozmówca zrobił dokładnie skrzydło o cięciwie 300mm w kfm3, klasycznie z trzech warstw depronu 6mm. Lata rewelacyjnie. Koncept profilu KFm bardzo przypomina mnie popularna ostatnio modyfikacje skrzydla w duzym lotnictwie, (specjalnie w samolotach typu STOL) Jest to tak zwany wing vortex generator , po Polsku ,tulbulator skrzydla. Analogja jest w tym przypadku oczywista , dla zainteresowanych polecam ta strone: http://www.pl.vortex-generators.com/turbulizatory.html Pozdrawiam Wladek.
madrian Opublikowano 28 Sierpnia 2016 Opublikowano 28 Sierpnia 2016 Coś mi świta, że sam pomysł został niestety bezczelnie zerżnięty z ptaków. Pióra okrywowe skrzydła, w przypadku oderwania się strug, unoszą się i działają właśnie jak aktywne turbulatory. Zdaje mi się, że widziałem niemal identyczny pomysł w paralotni, gdzie na górnej powierzchni płata, naszyto specjalne "łaty" zastępujące pióra. Był tam opis zjawiska i nawet zdjęcia ptaków, u których widać było jak to działa. Chodziło właśnie o zatrzymanie odrywających się strug. W normalnym locie, taka "łata" po prostu przylegała do płata. Gdy strugi się odrywały, unosiła się i zatrzymywała wir, tworząc coś bardzo podobnego do stopnia w profilach KFm. Niestety było to parę lat temu i nie pamiętam w jakim modelu skrzydła zastosowano tę modyfikację. Jeszcze długo musi poczekać, nim uda się nam uzyskać taką mechanizację płata, jaką dysponuje przeciętny gołąb.
robertus Opublikowano 28 Sierpnia 2016 Autor Opublikowano 28 Sierpnia 2016 Widziałem eksperyment z płatem w modelu okrytym pseudo piórami, było widać jak zrywa strugi i jak działają.
robertus Opublikowano 18 Maja 2017 Autor Opublikowano 18 Maja 2017 Świeże badania nad profilem KFm. Wyniki ok 3:00 Komentarz na RC groups od Richarda Kline, tego od K w nazwie KF: "It appears that the KF airfoil outperformed a conventional airfoil in this particular test."
robertus Opublikowano 27 Czerwca 2019 Autor Opublikowano 27 Czerwca 2019 Dawno tu nie pisałem, a na świecie od czasu do czasu biorą sie za testowanie profili kfm. Tu poważne opracowanie naukowe 29099_010719072234.pdf
jarek_aviatik Opublikowano 28 Czerwca 2019 Opublikowano 28 Czerwca 2019 Dawno tu nie pisałem, a na świecie od czasu do czasu biorą sie za testowanie profili kfm. Tu poważne opracowanie naukowe 29099_010719072234.pdf Moim zdaniem kombinują z profilem do turbiny wiatrowej - patrząc na wykresy (badane współczynniki). Sprawdzali w jakiej pozycji cięciwy uskok jest najbardziej efektywny - wyszło w 50% Flapping foil - czyli profil, który nieustannie się obraca, np w śmigle o zmiennym skoku - jeśli ustawimy stałe obroty śmigła, to skok nieustannie się zmienia. W turbinach wiatrowych jest to niesłychanie ważne do napędu prądnic. W silnikach turboodrzutowych stosuje się specjalne napędy stałoobrotowe do prądnic (CSD - Constant Seed Drive, lub IDG Integrated Drive Generator) https://en.wikipedia.org/wiki/Constant_speed_drive Niestety nie znam programu Fluent. Spróbowałem wrzucić do XFLR taki profil, ale się wykrzaczył. Po małej modyfikacji "łyknął" Edit: mała zmiana wykresów: Linia czarna - Re =150 000 Linia niebieska - re = 450 000. Profil ma dość ciekawe charakterystyki - zwłaszcza Cm vs alpha. Prawie równy zero w dość dużym zakresie kątów natarcia - naprawdę niewiele profili tak ma. Myślę, że to jest istotne przy napędzie stałoobrotowym. Ale niestety takie czary tylko dla małych Re, przy Re = 1000 000 już się "wykrzacza"
robertus Opublikowano 30 Czerwca 2019 Autor Opublikowano 30 Czerwca 2019 Dzięki Jarku za wnikliwą analizę.
pietrku Opublikowano 9 Marca Opublikowano 9 Marca Do małego bardzo wolnego samolotu, górnopłata o rozpiętości do 1200 mm nadał by się KFM-5A? Czy jakiś inny lepiej? Budował ktoś z takim?
Rekomendowane odpowiedzi