Skocz do zawartości

Jak 3 z CYBER-FLY


samolocik

Rekomendowane odpowiedzi

Tej wiosny do mojego hangaru dołączy model myśliwca JAK 3 wycięty na moje zamówienie w CYBER-FLY

 

Pełny opis myśliwca bardzo ładnie przedstawił kolega Szymon Wójcik w dziale „Wiosenny konkurs ESA 2012” i zainteresowane osoby parametrami technicznymi samolotu odsyłam do tego wątku.

Mam nadzieję, że Szymek nie będzie miał mi tego za złe :D

 

W Internecie można znaleźć wiele zdjęć myśliwca, mi spodobało się poniższe:

 

Dołączona grafika

 

A teraz przejdźmy do modelu. W paczce dostajemy pełny komplet elementów potrzebnych do jego budowy wraz z krótką instrukcją, która w zupełności wystarcza, jeżeli nie jest to nasz pierwszy model.

Jeżeli nigdy wcześniej nie składaliśmy modeli ESA to pozostaje nam przeglądnąć forum lub zakupić model produkcji napolskimniebie.pl Marka Rokowskiego, gdzie instrukcje są bardziej szczegółowe.

 

 

Dołączona grafika

 

Waga elementów:

Skrzydła 40g

Kadłub 37g

Usterzenie 8g

Akcesoria 26g

Razem 111g

 

 

 

W tym modelu jako jeden z głównych celów do osiągnięcia postawiłem sobie niską wagę modelu do lotu, tj. poniżej 340g, czy się uda? Zobaczymy.

 

Jeżeli macie linki do ciekawych malowań myśliwca to proszę o podesłanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Wam za podesłanie linków. Na pewno do końca tygodnia wybiorę jakieś fajne malowanie 8)

 

Przejdźmy teraz do wagi akcesoriów. Zapomniałem wcześniej zaznaczyć, że plastikowe dźwigienki nie były w zestawie z modelem, natomiast można je zakupić w tym samym sklepie http://www.cyber-fly.pl/produkt-1740.html

 

Poniżej waga poszczególnych elementów w gramach:

 

Dołączona grafika

 

Weźmy na pierwszy ogień dźwigienki. Waga kompletu trzech dźwigienek dostarczonych przez producenta to zaledwie 0,6 grama. Jeżeli porównamy tą wagę do zakupionych poza zestawem dźwigienek plastikowych o wadze 1,6 grama to waga dźwigienek z zestawu pozwala na zaoszczędzenie całego grama, a jak wiadomo od ziarnka do ziarnka…

A teraz chwila refleksji, model ESA służy do walki, więc oprócz wagi niewątpliwie liczy się solidność zastosowanych rozwiązań. Przyjrzyjmy się więc bliżej wykonanej z 3-warstwowej sklejki dźwigience z zestawu:

 

Dołączona grafika

 

Teraz dźwigienki wyglądają o wiele gorzej. Spójrzcie na słoje, które biegną w poprzek dźwigienki po obu jej stronach. To osłabia dźwigienkę. Po wzięciu dźwigienki w palce i próbie ugięcia słychać delikatne trzaśnięcie. Należałoby więc dźwigienkę przynajmniej wzmocnić przez nasączenie żywicą, a więc jej waga wzrośnie. Dodatkowym minusem drewnianych dźwigienek z zestawu jest ich mała powierzchnia przylegania do lotki po ich wklejeniu. Wróćcie do zdjęcia poprzedniego, gdzie widać dźwigienki plastikowe, które do wklejenia oprócz części pionowej również posiadają poziomą podstawę. Decyzja jest prosta, po porównaniu jakości i wagi dźwigienek do mojego modelu pójdą dźwigienki plastikowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale tak w okolicach 320-340 byłoby miło, tym bardziej że latają modele WWII o zbliżonej wadze.

Też miałem taki okres, kiedy chciałem robić model jak najlżej. Praktyka wygląda tak, że przy naszych eskadrowych spotkaniach modele mają bardzo krótki okres żywotności i prędzej tracą geometrię od kraks, niż brakuje im zapasu wagowego. Pamiętaj, jak zrobisz za lekii model, to przy wietrze na zawodach będzie ci nim rzucać po niebie jak reklamówką z carrefoura :):)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale tak w okolicach 320-340 byłoby miło, tym bardziej że latają modele WWII o zbliżonej wadze.

Też miałem taki okres, kiedy chciałem robić model jak najlżej. Praktyka wygląda tak, że przy naszych eskadrowych spotkaniach modele mają bardzo krótki okres żywotności i prędzej tracą geometrię od kraks, niż brakuje im zapasu wagowego. Pamiętaj, jak zrobisz za lekii model, to przy wietrze na zawodach będzie ci nim rzucać po niebie jak reklamówką z carrefoura :(:)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Seba, jak będzie wiało to podczepię bomby i jakoś się utrzymam w powietrzu 8)

 

Trochę skaczę po temacie ale tak bywa. Znalazłem starsze żelazko, co by się nie narazić rodzinie więc udało się nieco zaokrąglić model. Brrr, zdecydowanie mi nie odpowiada jeżdżenie rozgrzanym żelazkiem po piance. Może zadowolenie przyjdzie z czasem :devil:

 

Dołączona grafika

 

Podczas zabiegu zaokrąglania okazało się, że jedna strona statecznika poziomego ma grubość 9mm a druga 11mm, udało się to skorygować nożykiem.

 

Mając pod ręką UHU pora od razu wzmocniłem zawiasy sterów smarując je z obu stron za pomocą palucha namaczanego w kleju.

 

Dołączona grafika

 

 

A teraz silniczki. Do konkursu o zainstalowanie w moim modelu stają: TP black oraz Emax 2812.

 

Co piszą na temat silniczków u dostawcy?

 

SILNIK 3F Tower Pro 2408-21 Black

waga: 50g, moc: 113,4W, max prąd: 13,8 A, zasilanie 2 - 3 LiPo,

śmigło: 8x4 ( 3S ) - 10x4,7 ( 2S ) , 1400rpm/v

modele akro do 400g, akro 3D do 300g, szybowiec / trener do 800g

 

SILNIK 3F EMAX 3F CF 2812 Outrunner

waga: 39g, max prąd: 16,0 A, zasilanie: 2 - 3 LiPo,

śmigło: 7x4 - 10x4,7 , 1534rpm/v

zastosowanie: modele akro do 500g, akro 3D do 400g, trener do 600g

 

A oto waga rzeczywista w/w silników:

 

Dołączona grafika

 

Poniżej tabelka osiągów silnika TP black wykonana w zeszłym roku. Sprzet pomiarowy i procedury nie były 100% dokładne więc proszę o traktowanie danych wyłącznie jako orientacyjne.

 

Dołączona grafika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

SILNIK 3F EMAX 3F CF 2812 Outrunner

waga: 39g, max prąd: 16,0 A, zasilanie: 2 - 3 LiPo,

śmigło: 7x4 - 10x4,7 , 1534rpm/v

zastosowanie: modele akro do 500g, akro 3D do 400g, trener do 600g

 

Tu masz jakaś pomyłkę. Nie widziałem nigdzie aby ktoś stosował z tym silnikiem śmigła 10x4,7. Do tego śmigła to emax cf2822.

 

http://www.headsuprc.com/servlet/the-1529/Emax-CF2812-Outrunner-Brushless/Detail

http://www.headsuprc.com/servlet/the-1516/EMAX-CF2822-Outrunner-Brushless/Detail

 

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.