Skocz do zawartości

Pomoc przy przeprojektowaniu skrzydła


radek_lodz

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

posiadam skrzydło, które ilustryje poniższy obrazek.

 

Jest to skrzydło bez lotek i zastanawiam się czy jako uszatek nie jest zbyt mały wznios.

 

Skrzydło zbudowane jest na profilu SD7037. Szybowiec przeznaczony będzie do lotów termicznych. Sterowanie tylko SW i SK.

 

Nie mam możliwości zwiększenia wzniosu - szuflady już są zalane!

 

Proszę o radę czy zostawić tak jak jest czy dodać kolejne, podgięte końcówki, które zrównoważą brak lotek.

 

Do modelu jest już kadłub, więc też nie moge szaleć z rozpiętością. Myślę że max to 240cm - 260cm , czyli dwie końcówki po max 20cm - 30cm.

 

Proszę o rade i przybliżony kształt końcówki oraz oczywiście kąt jaki ma tworzyć z poprzednim uchem.

 

Czy profil na końcówkach ma mieć taką samą grubość czy pocienić (jest to SD7037)

 

 

Dodam tylko że statecznik poziomy (jego krawędź natarcia) mogę ustalić w odległości 49-50cm od krawędzi spływu skrzydła (ramię)...

 

 

oczywiście cięciwy płata są odpowiednio 190mm i 150mm!!!!

post-4071-0-44060000-1335606964.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hej,

 

tak jak pisałem - kadłub ma możliwość ustalenia ok 48-50cm ramie (od krawędzi spływu skrzydła do natarcia statecznika)

 

Stateczników jako takich nie ma.... I tu tak wogóle druga moja prośba.... O zaprojektowanie stateczników:-) Nawet nie o rysynki bo to czasochłonne ale chociaż o podanie wymiarów.

 

Może być układ klasyczny albo V

 

Przede wszystkim jednak co z tym skrzydłem??? :-)

 

Dodać kolejne uszka czy taki wznios wystarczy? Chciałbym żeby jednak był w miarę stateczny w krążeniu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wznios na pewno jest za mały. Wstępnie dodałbym kolejne uszy o wzniosie 24 w stosunku do poprzedniego ucha. Dodatkowe końcówki o długości 250 mm i cięciwę na końcu około 90 lub jak ci pasuje.

 

Statecznik poziomy w odległości 500 mm. Rozpiętość 420mm, cięciwy 140 i 76mm. Pionowy za poziomym o powierzchni około 4,45 dm2. Jakby miał być bliżej to powierzchnię trzeba by zwiększyć nieznacznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki bardzo:-)

 

Ze statecznikami jeszcze powalczę bo nie mam opcji zamocować pionowego za poziomym bo tam już nie ma kadłuba :-) Najlepiej zrobię zdjęcie kadłuba.....Ale to już jak dokończe skrzydło....

 

Mam jeszcze tylko pytanie czy pocieniać profil na końcówce? Czy do końca do 90mm cięciwy ma być taki sam?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja roponowałbym jednak zwichrzenie aerodynamiczne na dodatkowych "uszach". Przeszedłbym od profilu skrzydła do stopniowej zmiany profilu np.symetrycznego na końcówce. To jest bezpieczniejsze w locie na małej prędkości i w zakrętach. No i łatwiejsze w wykonaniu.

Pozdrawiam Tadeusz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zrobiłem ani jednego ani drugiego.....

 

Jak duży wpływ na zachowanie szybowca ma to skręcenie geometryczne.....Nigdy tego nie stosowałem bo technologicznie nie umiem tego ugryźć żeby zrobić to prosto....

 

A co do drugiej propozycji.... Dlaczego akurat końcówka symetryczna???? Przecież to szybowiec i chyba lepszy jest nośny profil niż symetryczny na całej długości płata??? Będzie końcówka pracować odpowiednio z symetrycznym profilem???

 

I czy łatwiejsze do wykonania? Takie przejście też się da na zwykłych szablonach w bloczku zrobić czy trzeba laserem wycinać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwichrzenie geometryczne robię tak, że pod spływ podkładam klin z balsy i dopiero kleje konstrukcje. Zwichrzenie aerodynamiczne da się zrobić w bloczku i tak się robi. Przy paru żeberkach można je wydrukować z profili i ręcznie dociąć.

 

A co do drugiej propozycji.... Dlaczego akurat końcówka symetryczna???? Przecież to szybowiec i chyba lepszy jest nośny profil niż symetryczny na całej długości płata??? Będzie końcówka pracować odpowiednio z symetrycznym profilem???

Nikt nie każe Ci robić profilu symetrycznego na całym płacie. Chodzi tylko o samą końcówkę. Oba zwichrzenia ułatwiają zrobienie zakrętu modelem. Zamiast symetrycznego profilu możesz dać nawet Clarka Y ale wydaje mi się że zrobienie zwichrzenia geometrycznego będzie szybsze i mniej komplikujące budowę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie zwichrzenia są stosowane prawie we wszystkich konstrukcjach szybowców (nie modelach). Przede wszystkim zapobiegaja łatwemu wpadania w korkociąg w zakrętach na małej prędkości. Szybowce maja wieksze wydłużnia niż samoloty. Skrzydło wewnętrzne ma mniejszą prędkość od zewnętrznego.i strugi powietrza prędzej się moga zerwać. Zmiejsza się też opór indukowany na końcu skrzydła. W modelach jest tak samo.

Edytowane przez Tabul
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki bardzo, wszystko teraz jasne..... tzn uświadomiłem sobie, że przy szybowcach, które mają długie skrzydła zakręt wywołuje znaczne przyspieszenie końcówki względem skrzydła tuż przy nasadzie, ale co faktycznie zmieni inny profil np symetryczny czy clark y na końcu.... Przeciez końcówka i tak będzie dużo szybsza w zakręcie????

 

Sorki za takie banalne pytania dla projektantów, pewnie w necie bym znalazł momentalnie odpowiedź, ale jak już rozpoczęliśmy dywagacje nad tym to może inny skorzystają :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może tak wyjaśnię, prościej: Aby uniknać przeciągnięcia, które zaczyna sie na końcach wąskich skrzydeł, przy locie z małą prędkością najlepiej jest nadać skrzydłom zwichrzenie geometryczne lub aerodynamiczne. Geometryczne polega na skręceniu płaszczyzny ich cięciw tak, aby profil końcówki miał kąt natarcia mniejszy niż profil skrzydła. Chodzi o to, aby podczas zwiększania kąta natarcia płata proces odrywania się strug powietrza rozpoczynał się w części bliższej kadłuba, a końcówki pozostawały jak najdłużej w zakresie podkrytcznych kątów natarcia. Odwrotny przebieg jest niebezpieczny zwłaszcza w zakrętach (korkociąg). Kąt skręcenia w skrzydłach, w których zbieżność wynosi min. 0,5 wystarczy kąt 2 do 3 stopni. Ten sam efekt osiągamy dzięki zwichrzeniu aerodynamicznemu polegającemu na zmianie profilu końcówki skrzydła, tak aby ten profil miał maksymalną siłę nośną przy kącie natarcia wiekszym niż kąt krytyczny profilu skrzydła. Zwichrzenie znacznie ułatwia sterowanie powolniejszych szybowców i samolotów początkującym pilotom Nie powinno się go stosować przy szybkich modelach a zwłaszcza akrobacyjnych. Ponadto, jak już wspomniałem zwichrzenie zmniejsza opór indukowany skrzydła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kąt skręcenia w skrzydłach, w których zbieżność wynosi min. 0,5 wystarczy kąt 2 do 3 stopni.

W. Niestoj podaje że w zdalenie sterowanych modelach szybowców stosuje się nieduże zwichrzenie geometryczne, wynoszace 1*-3*, a dla szkrzydeł o zbieżności większej niż 0,7 nie jest konieczne, ewentualnie 1*-3*
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK, końcówki zrobione. Mam pytanie dotyczące samego zakończenia skrzydła.

 

Zastanawiam się jak zrobić samo zakończenie, które zaczyna się od ostatniego żebra i potem..... i co potem... To się robi jakoś w bloczku czy na oko. Z jednego klocka balsy czy jak??? Przy żeberku ma przecież profil tego żebra a potem jak to ma się zachowywać???

 

Zdjęcie przedstawia o który detal mi chodzi. To czerwone:-)

post-4071-0-02243500-1336765108.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można wykonać wingleta lub skleić parę warstw balsy oszlifować na dany kształt.

Trzy tematy pod spodem w szybowcu mojej konstrukcji wykonałem winglety.

Dwa kawałki balsy profiluję np. na słoiku litrowym na mokro i jak to wyschnie, między nie wklejam wzmocnienie z tkaniny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dobry pomysł. Ja na sucho z balsy 2-3 mm (kilka warstw) na kleju wikol nałożyłem na słoju, mocując tasmą pakunkową . Po wyschnieciu kleju zdjąłem i mam uformowana sklejkę do wingleta. Po obróbce laminowałem szkłem 33g/m2.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.