radek_lodz Opublikowano 28 Kwietnia 2012 Udostępnij Opublikowano 28 Kwietnia 2012 Witam, posiadam skrzydło, które ilustryje poniższy obrazek. Jest to skrzydło bez lotek i zastanawiam się czy jako uszatek nie jest zbyt mały wznios. Skrzydło zbudowane jest na profilu SD7037. Szybowiec przeznaczony będzie do lotów termicznych. Sterowanie tylko SW i SK. Nie mam możliwości zwiększenia wzniosu - szuflady już są zalane! Proszę o radę czy zostawić tak jak jest czy dodać kolejne, podgięte końcówki, które zrównoważą brak lotek. Do modelu jest już kadłub, więc też nie moge szaleć z rozpiętością. Myślę że max to 240cm - 260cm , czyli dwie końcówki po max 20cm - 30cm. Proszę o rade i przybliżony kształt końcówki oraz oczywiście kąt jaki ma tworzyć z poprzednim uchem. Czy profil na końcówkach ma mieć taką samą grubość czy pocienić (jest to SD7037) Dodam tylko że statecznik poziomy (jego krawędź natarcia) mogę ustalić w odległości 49-50cm od krawędzi spływu skrzydła (ramię)... oczywiście cięciwy płata są odpowiednio 190mm i 150mm!!!! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rafal B. Opublikowano 28 Kwietnia 2012 Udostępnij Opublikowano 28 Kwietnia 2012 Możesz podać resztę wymiarów? Interesuje mnie wielkość statecznika poziomego oraz pionowego oraz ich umiejscowienie od spływu skrzydła. Jak dostarczysz mi te dane to przeliczę co nieco i będzie wiadomo co i jak Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
radek_lodz Opublikowano 28 Kwietnia 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 28 Kwietnia 2012 hej, tak jak pisałem - kadłub ma możliwość ustalenia ok 48-50cm ramie (od krawędzi spływu skrzydła do natarcia statecznika) Stateczników jako takich nie ma.... I tu tak wogóle druga moja prośba.... O zaprojektowanie stateczników:-) Nawet nie o rysynki bo to czasochłonne ale chociaż o podanie wymiarów. Może być układ klasyczny albo V Przede wszystkim jednak co z tym skrzydłem??? :-) Dodać kolejne uszka czy taki wznios wystarczy? Chciałbym żeby jednak był w miarę stateczny w krążeniu Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rafal B. Opublikowano 28 Kwietnia 2012 Udostępnij Opublikowano 28 Kwietnia 2012 Wznios na pewno jest za mały. Wstępnie dodałbym kolejne uszy o wzniosie 24 w stosunku do poprzedniego ucha. Dodatkowe końcówki o długości 250 mm i cięciwę na końcu około 90 lub jak ci pasuje. Statecznik poziomy w odległości 500 mm. Rozpiętość 420mm, cięciwy 140 i 76mm. Pionowy za poziomym o powierzchni około 4,45 dm2. Jakby miał być bliżej to powierzchnię trzeba by zwiększyć nieznacznie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
radek_lodz Opublikowano 28 Kwietnia 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 28 Kwietnia 2012 Dzięki bardzo:-) Ze statecznikami jeszcze powalczę bo nie mam opcji zamocować pionowego za poziomym bo tam już nie ma kadłuba :-) Najlepiej zrobię zdjęcie kadłuba.....Ale to już jak dokończe skrzydło.... Mam jeszcze tylko pytanie czy pocieniać profil na końcówce? Czy do końca do 90mm cięciwy ma być taki sam? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rafal B. Opublikowano 28 Kwietnia 2012 Udostępnij Opublikowano 28 Kwietnia 2012 Profilu nie pocieniaj, zrobiłbym za to skręcenie geometryczne około 1,5 stopnia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tabul Opublikowano 5 Maja 2012 Udostępnij Opublikowano 5 Maja 2012 Ja roponowałbym jednak zwichrzenie aerodynamiczne na dodatkowych "uszach". Przeszedłbym od profilu skrzydła do stopniowej zmiany profilu np.symetrycznego na końcówce. To jest bezpieczniejsze w locie na małej prędkości i w zakrętach. No i łatwiejsze w wykonaniu. Pozdrawiam Tadeusz Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
radek_lodz Opublikowano 8 Maja 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2012 Nie zrobiłem ani jednego ani drugiego..... Jak duży wpływ na zachowanie szybowca ma to skręcenie geometryczne.....Nigdy tego nie stosowałem bo technologicznie nie umiem tego ugryźć żeby zrobić to prosto.... A co do drugiej propozycji.... Dlaczego akurat końcówka symetryczna???? Przecież to szybowiec i chyba lepszy jest nośny profil niż symetryczny na całej długości płata??? Będzie końcówka pracować odpowiednio z symetrycznym profilem??? I czy łatwiejsze do wykonania? Takie przejście też się da na zwykłych szablonach w bloczku zrobić czy trzeba laserem wycinać? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
majula7 Opublikowano 8 Maja 2012 Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2012 Da się zrobić ręcznie, ja zwykle 3-4 ostatnie żebra robię o innym profilu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rafal B. Opublikowano 9 Maja 2012 Udostępnij Opublikowano 9 Maja 2012 Zwichrzenie geometryczne robię tak, że pod spływ podkładam klin z balsy i dopiero kleje konstrukcje. Zwichrzenie aerodynamiczne da się zrobić w bloczku i tak się robi. Przy paru żeberkach można je wydrukować z profili i ręcznie dociąć. A co do drugiej propozycji.... Dlaczego akurat końcówka symetryczna???? Przecież to szybowiec i chyba lepszy jest nośny profil niż symetryczny na całej długości płata??? Będzie końcówka pracować odpowiednio z symetrycznym profilem??? Nikt nie każe Ci robić profilu symetrycznego na całym płacie. Chodzi tylko o samą końcówkę. Oba zwichrzenia ułatwiają zrobienie zakrętu modelem. Zamiast symetrycznego profilu możesz dać nawet Clarka Y ale wydaje mi się że zrobienie zwichrzenia geometrycznego będzie szybsze i mniej komplikujące budowę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tabul Opublikowano 9 Maja 2012 Udostępnij Opublikowano 9 Maja 2012 (edytowane) Takie zwichrzenia są stosowane prawie we wszystkich konstrukcjach szybowców (nie modelach). Przede wszystkim zapobiegaja łatwemu wpadania w korkociąg w zakrętach na małej prędkości. Szybowce maja wieksze wydłużnia niż samoloty. Skrzydło wewnętrzne ma mniejszą prędkość od zewnętrznego.i strugi powietrza prędzej się moga zerwać. Zmiejsza się też opór indukowany na końcu skrzydła. W modelach jest tak samo. Edytowane 9 Maja 2012 przez Tabul Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
radek_lodz Opublikowano 9 Maja 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 9 Maja 2012 Dzięki bardzo, wszystko teraz jasne..... tzn uświadomiłem sobie, że przy szybowcach, które mają długie skrzydła zakręt wywołuje znaczne przyspieszenie końcówki względem skrzydła tuż przy nasadzie, ale co faktycznie zmieni inny profil np symetryczny czy clark y na końcu.... Przeciez końcówka i tak będzie dużo szybsza w zakręcie???? Sorki za takie banalne pytania dla projektantów, pewnie w necie bym znalazł momentalnie odpowiedź, ale jak już rozpoczęliśmy dywagacje nad tym to może inny skorzystają :-) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tabul Opublikowano 9 Maja 2012 Udostępnij Opublikowano 9 Maja 2012 Może tak wyjaśnię, prościej: Aby uniknać przeciągnięcia, które zaczyna sie na końcach wąskich skrzydeł, przy locie z małą prędkością najlepiej jest nadać skrzydłom zwichrzenie geometryczne lub aerodynamiczne. Geometryczne polega na skręceniu płaszczyzny ich cięciw tak, aby profil końcówki miał kąt natarcia mniejszy niż profil skrzydła. Chodzi o to, aby podczas zwiększania kąta natarcia płata proces odrywania się strug powietrza rozpoczynał się w części bliższej kadłuba, a końcówki pozostawały jak najdłużej w zakresie podkrytcznych kątów natarcia. Odwrotny przebieg jest niebezpieczny zwłaszcza w zakrętach (korkociąg). Kąt skręcenia w skrzydłach, w których zbieżność wynosi min. 0,5 wystarczy kąt 2 do 3 stopni. Ten sam efekt osiągamy dzięki zwichrzeniu aerodynamicznemu polegającemu na zmianie profilu końcówki skrzydła, tak aby ten profil miał maksymalną siłę nośną przy kącie natarcia wiekszym niż kąt krytyczny profilu skrzydła. Zwichrzenie znacznie ułatwia sterowanie powolniejszych szybowców i samolotów początkującym pilotom Nie powinno się go stosować przy szybkich modelach a zwłaszcza akrobacyjnych. Ponadto, jak już wspomniałem zwichrzenie zmniejsza opór indukowany skrzydła. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jarek1 Opublikowano 10 Maja 2012 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2012 Kąt skręcenia w skrzydłach, w których zbieżność wynosi min. 0,5 wystarczy kąt 2 do 3 stopni.W. Niestoj podaje że w zdalenie sterowanych modelach szybowców stosuje się nieduże zwichrzenie geometryczne, wynoszace 1*-3*, a dla szkrzydeł o zbieżności większej niż 0,7 nie jest konieczne, ewentualnie 1*-3* Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kr3cik Opublikowano 10 Maja 2012 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2012 (edytowane) O zwichrzeniu geometrycznym i aerodynamicznym można przeczytać tutaj http://www.piotrp.de/MIX/profile.htm Edytowane 11 Maja 2012 przez kr3cik Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
radek_lodz Opublikowano 11 Maja 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Maja 2012 OK, końcówki zrobione. Mam pytanie dotyczące samego zakończenia skrzydła. Zastanawiam się jak zrobić samo zakończenie, które zaczyna się od ostatniego żebra i potem..... i co potem... To się robi jakoś w bloczku czy na oko. Z jednego klocka balsy czy jak??? Przy żeberku ma przecież profil tego żebra a potem jak to ma się zachowywać??? Zdjęcie przedstawia o który detal mi chodzi. To czerwone:-) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
majula7 Opublikowano 11 Maja 2012 Udostępnij Opublikowano 11 Maja 2012 Można wykonać wingleta lub skleić parę warstw balsy oszlifować na dany kształt. Trzy tematy pod spodem w szybowcu mojej konstrukcji wykonałem winglety. Dwa kawałki balsy profiluję np. na słoiku litrowym na mokro i jak to wyschnie, między nie wklejam wzmocnienie z tkaniny. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tabul Opublikowano 20 Maja 2012 Udostępnij Opublikowano 20 Maja 2012 Dobry pomysł. Ja na sucho z balsy 2-3 mm (kilka warstw) na kleju wikol nałożyłem na słoju, mocując tasmą pakunkową . Po wyschnieciu kleju zdjąłem i mam uformowana sklejkę do wingleta. Po obróbce laminowałem szkłem 33g/m2. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
radek_lodz Opublikowano 23 Lipca 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 23 Lipca 2012 Na jakich śrubach przymocować tej wielkości skrzydło do kadłuba? Dwie m5 wystarczą? Przypominam że to motoszybowiec bez lotek do termiki.... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rafal B. Opublikowano 26 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 26 Lipca 2012 Wystarczą, tylko zadbaj o solidną półkę pod nakrętke w kadłubie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi