Skocz do zawartości

Opór różnych śmigieł w motoszybowcu


robertus
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Chciałbym się dowiedzieć, co lepsze dla motoszybowca podczas szybowania. Gdzie jest mniejszy opór?

1. Stałe śmigło, które swobodnie się kręci pod wpływem przepływającego powietrza.

2. Stałe śmigło z włączonym hamulcem

3. Śmigło składane, które składa się pod wpływem przepływającego powietrza.

 

Wydaje mi się, że najmniej oporów stawia złożone śmigło.

A co z opcjami 1 vs 2? Tu wydaje mi się,ze opór przez śmigło nieruchome jest mniejszy niż przez śmigło napędzane przez wiatr.

Proszę o weryfikację i trochę teorii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze Ci się wydaje. Najmniejszy opór to oczywiście śmigło składane. W przypadku śmigła stałego stawia ono znacznie większy i łatwo wyczuwalny opór wtedy, kiedy się kręci, niż wtedy kiedy stoi w miejscu. Co więcej - to samo jest w przypadku śmigła składanego. Jeżeli nie zadziała hamulec w regulatorze (bo np lataliśmy do odcięcia) to śmigło nie złoży się, tylko będzie się obracać nadal stawiając zwiększony opór. Miałem taki przypadek kilka razy i wyraźnie czuć było efekt hamowania modelu przez takie wirujące śmigło składane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

A co z opcjami 1 vs 2? Tu wydaje mi się,ze opór przez śmigło nieruchome jest mniejszy niż przez śmigło napędzane przez wiatr.

Proszę o weryfikację i trochę teorii.

 

A jednak opór wirującego swobodnie jest mniejszy niż zablokowanego. Wnioskuję, że w przypadku powietrza, będzie tak samo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie. Dlatego w "dużym" lotnictwie stawia się niepracujące śmigło "w chorągiewkę" ,a nie pozwala kręcić swobodnie (na ile silnik pozwoli).

Nie my wymyśliliśmy aerodynamikę... ;)

Można to sprawdzić na hamowni.

 

Jak więc wytłumaczyć wynik doświadczenia na filmie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat zaciekawił mnie na tyle, że poszukałem dokładnie.

Bardzo ciekawe opracowanie, autor przebadał w różnych warunkach śmigła modelarskie popularnych marek.

http://www.peter2000.co.uk/aviation/misc/prop.pdf

Okazuje się, że zależnie od skoku, prędkości, ilości łopat itd - opór wirującego swobodnie, jest w jednym przypadku większy, w innym mniejszy, od zahamowanego.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak czy inaczej, w motoszybowcach najlepiej składane. Niezależnie czy w nosie, czy na pylonie (oczywiście z hamulcem), do przodu, do tyłu,

Dołączona grafika

 

nieskładane śmigło natomiast w składanym pylonie,

Dołączona grafika

 

albo taka konstrukcja

Dołączona grafikahttp://www.hobbyking.com/mobile/viewproduct.asp?idproduct=22702&type=&idparentcat=234

 

a nawet taki cudak (pilot musowo ostrzyżony na jerzyka :D )

Dołączona grafika

i coś dla eXtremalnych

Dołączona grafika

 

a tu inne ciekawostki

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=180558&page=2 ciekawe jak opór ma to ? :P

pomysłowo umieszczony silnik... w kołpaku..

http://www.electricmotorglider.com/Progress/June%20progress.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.