Skocz do zawartości

Różnice w aerodynamice pomiędzy zimą a latem


Mustaf90

Rekomendowane odpowiedzi

Dawidzie, ja to widze tak bez zaglebiania sie w szczegoly i patrzac tylko na mechanike ( a nie tylko ona ma wplywa na caloksztalt)

Rozpedzanie - tutaj gestosc powietrza ma znaczenie na predkosc maksymalna

Lot - gestosc powietrza nie ma wikeszego znaczenia przy zalozeniu ze porownujemy dwa skoki o predkosci poczatkowej takiej samej i po tej samej trajektorii.

Lot a w zasadzie jego optymalny tor jest jur rozpracowany i wy wiecie jak ot zrobic gorzej z realizacja :)

Czy pozostaje walka z oporem w trakcie rozbiegu i w trakcie lotu zeby podniesc doskonalosc (zakladam ze tor lotu jest optymalny)

sp Jerzy Maryniak zajmowal sie jakies 15 lat temu skokami od strony mechaniki, poszukja moze sa opublikowane jakies badania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troszkę się rozpędziliśmy nie w tym kierunku co trzeba:P żarty żartami, ale pomyślmy też merytorycznie;)

Gęstość powietrza ma wpływ na prędkość, chodzi o opór czołowy. Jednak w trakcie lotu opór czołowy zależny jest od ułożenia ciała (w dużym uproszczeniu im mniejszą powierzchnię ma rzut od przodu tym mniejszy opór i większa prędkość lotu), pamiętać jednak trzeba że "lot" skoczka to w dużej mierze opadanie. Podczas opadania rolę gra opór względem osi pionowej(rzutu z góry). I w tym wypadku większy kombinezon(większa powierzchnia rzutu z góry) daje większe wsparcie powietrza, większy opór który powoduje mniejsze opadanie. Co, biorąc pod uwagę różnicę w gęstości powietrza (przy 20*c 7%), daje przy większym kombinezonie opadanie o 7% mniejsze? dobrze rozumuję?

 

Przeszukuje internet w poszukiwaniu publikacji ale jeszcze nie trafiłem, szukam dalej.

 

I jeszcze kwestia zmniejszenia oporu czołowego. Najprościej było by zmniejszyć bryłę, jednak rąk sobie nie poucinamy więc kiepsko. Mniejszy kask (jego obwód, mniej wypełnienia amortyzującego) dało by mniejszą powierzchnię oporującą. Druga kwestia którą można by rozwiązać podczas najazdu to nogawki(oporuje część czołowa piszczela), jest swego rodzaju krawędzią natarcia, od kolana w dół tolerancja w obwodzie jest 10cm, więc tu można by kombinować jak go uszyć żeby uzyskać zadaną krawędź natarcia i spływu, no właśnie tylko jaką? idzie ją jakoś wyliczyć czy zostają testy?

 

Dawid.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeżeli chodzi o zdjęcie to jest jedna rzecz którą można by zaadoptować, mianowicie krawędź spływu na piszczelach. Jak pewnie dobrze rozumiem krawędź spływu generuje tym mniejszy opór im jest bardziej łagodny i bardziej "klinowy". U nas jest okrągły ale da się uszyć tak żeby z tyłu zostało więcej materiału który pod wpływem opływu powietrza ułoży się w klin (efekt spadającej kropli wody, z tym że w innej płaszczyźnie), niestety usztywniać tego nie ma jak (choć myślałem o światłowodach, trudne do wykrycia), jest też kwestia wody, wiadomo że zamarznięta trzyma swój kształt:P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dawid,

Sila nosna, ty nazwales to oporem w kierunku pionowym (formalnie nie do konca to jest to ale nie ma co wchodzic w szczegoly) i sila oporu to nic innego jak sladowe reakcji. Jak zmienisz gestosc to zmienia sie reakcja i odpowiednio Cz i Cx. A wiec jak widzisz to jest powiazane, a doskonalosc K=Cz/Cx nie zmienia sie wraz z temperatura i jest stala.

Zeby skoczek dolecial najdalej musi miec optymlana predkosc opadania ( w ostatniej fazie lotu kiedy sie juz wszytko ustabilizuje) i nie jest to minimalna predkosc opadania. Zobacz na te materialy moze troche rozjasnia problem. Porownanie skoczka do szybowca chyba jest najbardziej odpowiednie

Nie widzialem tego opracowania ale moze byc pomocne w zrozumieniu problemu: Maryniak J.: Symulacja numeryczna skoków narciarskich

Wydaje mi sie ze zabawy z materialem na ubrania to walka z oporem tarcia pewnie jest to najprostsza metoda wydluzenia lotu. Mowie pewnie bo nie mam danych kto co i jak badal i w jakim kierunku to wszytko idzie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego nikt z Was podczas analizy rożnicy między latem a zimą nie zaczyna od początku, czyli wyznaczenia liczby Reynoldsa?

 

Różnica może nie będzie duża, ale może mieć wpływ na charakter opływu i mogą zacząć sie schody, bo wtedy Cz i Cx nie będą zmieniać się liniowo, a więc i doskonałość ulegnie zmianie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nazwałem to oporem bo na chłopski (mój) rozum siłę nośną wytwarza skrzydło i jego profil, a w moim przypadku to bardziej opadanie niż szybowanie. Ale nie ma się co kłócić o słownictwo, jeżeli się mylę przyjmuję to do wiadomości;)

 

Jeżeli chodzi o opór tarcia materiału (kombinezon, kask) to tu jest pole do popisu, bo uzyskując większą prędkość teoretycznie mamy dłuższy skok(wiadomo, technika wykonania skoku).

 

Liczbę Reynoldsa próbowałem obliczyć ale poległem na wymiarze charakterystycznym zagadnienia i za nic nie wiem jak to ugryźć w moim przypadku;/

W ogóle muszę się przyznać że sama liczba Reynoldsa jest dla mnie zagadkowa i ze wzorów i opisów wywnioskowałem że im większa liczba reynoldsa tym większe prawdopodobieństwo zaburzenia przepływu (i w przypadku samolotu utraty siły nośnej).

Z wzoru wynika że im większa prędkość i gęstość środowiska(w tym wypadku powietrza) tym ta liczba będzie większa, również zmniejszenie lepkości powoduje podniesienie liczby Re.

 

Z danych znalezionych w sieci wynika że wraz ze spadkiem temp powietrza jego gęstość rośnie a lepkość dynamiczna maleje, co nasuwa wniosek że im zimniej tym większa liczba Re dla tej samej prędkości, tylko jakby ktoś mógł mi tak na chłopski rozum wytłumaczyć co daje większe Re? Jak te wartości dobrze zrozumieć i zinterpretować?

 

Dawid.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo turbulatory to nie dziurawienie (robienie wgłębień) na powierzchni skrzydła... to specjalne paski mocowane zaraz za natarciem u góry (lub przed szczeliną powierzchni sterowych). Wyglądają jak zygzak trójkątny.

 

Tylko w kwestii formalnej turbulatory mogą być też otworkowe - polega to na wykonaniu ciągu otworów pomiędzy dolną a górną powierzchnią profilu w celu umożliwienia przepływu powietrza.

 

Kojani

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z danych znalezionych w sieci wynika że wraz ze spadkiem temp powietrza jego gęstość rośnie a lepkość dynamiczna maleje, co nasuwa wniosek że im zimniej tym większa liczba Re dla tej samej prędkości, tylko jakby ktoś mógł mi tak na chłopski rozum wytłumaczyć co daje większe Re? Jak te wartości dobrze zrozumieć i zinterpretować?

 

Ja bym sie nie przejmowal liczba Re ktora jest zapewne duza i w miare stala, a jej zmiany ze wzgledu na temp. sa nie istotne.

Ogolnie wzrost Re to zwiekszenie Cz i spadek Cx (jak mnie pamiec nie myli)

Wymiar charakterystyczny to moze byc np dlugosc nart lub wysokosc skoczka, chodzi o to zeby wszyscy uzywali takiego samego zeby bylo do czego porownywac

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.