Jump to content
Capriman

Nakajima B5N2

Recommended Posts

Witam

Buduje swojego pierwszego kombata pod mvvs 3,5. rozpiętość około 120cm Profil naca 2412+ zwichrzenie(uniosłem o 5mm na spływie, tak powinno być? :))

 

Usterzenie z depronu oklejonego fornirem bukowym, to co na fotce waży 43gramy czy to jest dużo?

post-5716-0-22387800-1354748053_thumb.jpg

 

Skrzydła okleiłem fornirem bukowym 0,6mm. Jedna połówka skrzydła 56cm waży 102 gramy.

 

Trochę nawycinałem sie wzorników do kadłuba, ale chyba jako tako to wyszło.

 

Jak tak teraz patrze na te skrzydła to cięciwa przy kadłubie wydaje mi się za duża:( Jak ktoś ma jakieś plany lub budował podobny model to chętnie przyjmę info jak powinno być :). U mnie cięciwy mają 26 i 13 i rozpiętość połowki 56cm.

post-5716-0-26932500-1354748055_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bardzo lekko to wychodzi - skrzydła super, znacznie lżejsze nie moje.

Jaki stosowałeś klej?

 

Czemu oklejasz depron na ogonie a nie stosujesz pełnej balsy? Raczkuję dopiero w tym dziale ale na moje wyczucie tak wykonany ogon będzie zbyt "słaby".

Zrób prosty test - połóż silnik na SW z jednej strony a trzymaj z drugiej strony i spróbuj wykonać jakiś ruch tak obciążonym ogonem.

Ciekaw jestem czy przeniesie obciążenie samym silnikiem bez odkształceń i bez uszkodzeń.

 

ms

Share this post


Link to post
Share on other sites

Usterzenie z depronu oklejonego fornirem bukowym, to co na fotce waży 43gramy czy to jest dużo?

 

Najwięcej informacji uzyskasz od Packa lub Andrzeja Żelazowskiego (na forum ACES ).

Obaj latali takimi samolotami i mają formę na laminatowy kadłub.

B5 -tką lata tez "Wódz" -Mietek Bartoszek ale jest to model produkcji ukraińskiej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mirolek - klej polimerowy dragon. Według mnie też wychodzi super choćby dlatego że buk po oszlifowaniu jest gładki no i twardy nie jak balasa nie ma takich słojów/porów . Przed klejeniem o ile dobrze pamietam to fornir góra i dół po 30gramów i rdzeń styro 27gramów. Drugie skrzydło spróbuje zrobić sodualem ale zagruntuję kaponem i oszlifuję fornir przed smarowaniem, jak radził andrzej:).

 

Usterzenie wyszło według mnie wystarczająco sztywne, jak skrzydło wytrzymuje oklejone fornirem to i ogon wytrzyma:). Oklej sobie kiedyś kawałek forniru balsą lub fornirem to sie zdziwisz, wychodzi mocna sklejka. Jedyny słaby punkt to krawędzie, ale na końcu przykleję pasek tkaniny wzdłuż i bedzie dobrze. Pewnie wiecej grzebania jak z deską balsową, ale buduje z tego co mam pod ręką :)

 

Toom - dzieki za info

Share this post


Link to post
Share on other sites

oryginał ma 15,5 to w skali daje 1,29 i zgodnie z zasadą +/- 5% rozpiętość powinna się zmieścić między 1,23 a 1,36. nasze Katy latają ze skrzydłami około 1,30 cięciwa 27/13 (tu obowiązuje zasada +/- 2 cm od skali), eliptyczna końcówka ma około 4cm czyli rdzenie mają po 61cm.

 

 

Mam nadzieję , że budujesz model z myślą o udziale w zawodach :)

 

Niemcy i Szwedzi styropianowe kadłuby oklejają szarym papierem na wikol, kopalnia wiedzy na temat tej technologii i nie tylko jest tu,

 

http://www.rc-network.de/forum/forumdisplay.php/78-Aircombat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Arek - coś ten link mi nie trybi w FF

 

Capriman - sprawdź na kawałkach odpadów jak wyjdzie odwrotna kanapka: dwa kawałki depronu a między nimi fornir. Ładnie się szlifuje zaokrąglenia a fornir pozwala na zachowanie kształtu. Tylko trzeba po sklejeniu odczekać kilka dni. Dragon robi się wtedy twardy i nadaje sztywności. A depron po nadaniu kształtu możesz cieniutko pomalować polimerem Dragon rozcieńczonym denaturatem bezbarwnym Dragon. Zatkają się pory w depronie i farba nie będzie tak wsiąkać jak w goły. A jak chcesz gładko to papier do drukarki na rzadki wikol. Bardzo łatwo przesiąka i łatwo go formować wtedy na zaokrągleniach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

na IE i chrome jest ok, to poprostu wejdź na stronę rc-network.de i tam poszukaj forum i aircombat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co do stateczników z depronu to wg. mnie dokładanie sobie roboty i utrudnianie sobie napraw.

Z krytyki na fotce widać źle wyciętą lotkę, powinno się wycinać równolegle do osi kadłuba a nie prostopadle do spływu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzieki za link pacek, z tego forum przeglądałem już kilka razy ten link: http://www.rc-networ...11031-Zero-A6M2

Posprawdzałem i mój płat na gotowo wyjdzie 126cm wiec chyba sie zmieściłem:). Oczywiscie model buduję na zawody i jak bedzie dobrze latał to dobuduję kolejny:D

Zastanawiam się jeszczę jaki powinien być wznios skrzydeł i kąt natatcia? Kąt natratcia wstępnie mam na 1,5mm.

 

Stateczniki są z depronu bo nie mam balsy:). Nad lotką się zastanawiałem i zrobiłem źle ale następnym razem zrobię równolegle z kadłubem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

z tą lotką to się zastanawiam, że niby dlaczego źle, jaka jest wyższość jednego cięcia nad drugim. ?

 

Wznios to dość indywidualna sprawa , ale też obwarowana regulaminem czyli zasadą +/- 2 cm od skali. Jacek lubi latać na minimlnym, ja wolę troche większy.około 4cm na skrzydło.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W kwestii lotki to narysuj sobie to najlepiej rysując mocno powiększoną lotkę (w 'cięciwie') i przyjżyj się jak będzie wyglądał opływ powietrza po skrzydle w takim przypadku, pamiętając że strugi mają się spotkać na spływie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Zabrałem się za moje pierwsze laminowanie i po dobrym przygotowaniu tkaniny dosyć sprawnie to poszło:). Tylko nie wiem czy do końca dobrze to zrobiłem i czy mam dobrą matę i żywice. Tkanina z allegro taka jak na fotce podobno 30 gramów. Sama żywica wydała mi się dość rzadka prawie jak woda...taka m być???

 

Za oklejanie zabrałem się smarując paski tkaniny na szybie, które po dobrym przesmarowaniu nakładałem na kadłub, nie smarowałem jeszcze tego na kadłubie dodatkowo bo wydawało mi się że żywicy jest dosyć czy lepiej naładować ile wlezie? :D Dam jeszczę jedną warstwę i ewewntualnie dołoże wiecej zywicy po nałożeniu?

 

Zauważyłem też żę po przeszlifowaniu wyłażą włosy z tkaniny no i powierzchnia raczej gładka nie jest:(. Czy po ostatecznym szlifie szpachlowaniu przemalować kadłub jeszcze raz? Robiłem wiele razy nie modelraską matą i zywicą rózne rzeczy i nic takiego sie nie działo i przy szlifowaniu wychodziła raczej gładka powierzchnia...

 

Na skrzydło dałem dwa paski na stronę i tutaj przemalowałem żywcią obficiej po przyklejeniu...wystarczy?

post-5716-0-93214800-1355702486_thumb.jpg

post-5716-0-42929100-1355702488_thumb.jpg

post-5716-0-03615800-1355702491_thumb.jpg

post-5716-0-27883900-1355702497_thumb.jpg

post-5716-0-95561800-1355704142_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeżeli to na ostatnim zdjęciu to tkanina to jest co najmniej dziwna. Tkaninę (dobrą) można kupić w havlu (http://www.havel-composites.com). Tam również można kupić żywicę, najlepiej L285.

 

Ta żywica co masz może być, do laminowania żywica musi być 'jak woda' - to nie klej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tak bardziej wyglada jak fizelina niż szkło ??? , no i grubość 30 to raczej cieniutka, ja do łączenia skrzydeł używam co najmniej 80 a najczęściej 110.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Janek - dzieki za namiary, ale jakoś nie bardzo widzę złożenie zamówienia po czesku:(.

 

Kupiłem dokladnie taką i będę kupował drugi raz:D :

http://allegro.pl/tkanina-szklana-welon-30gm2-mata-modelarska-i2855923969.html

 

Pacek - co byś polecał na kombata i jakie gramatury na przelaminowanie skrzydła, na końce skrzydeł, kadłub?

Znalazłem coś takiego jak tkaniny rowingowe. Takie były by ok? Na kadłub 25 a na skrzydło 80?

http://e-kompozyty.pl/tkanina-rowingowa-c-18.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Faktycznie ta mata jest cieniutka i wygląda na mocny splot, ale cena specjalnie nie jest atrakcyjna.

Ja za swoją tkaninę 35gm2 płaciłem w sklepie modelarskim ok. 10 zł/m2, natomiast cena żywicy epoksydowej w podanym sklepie wydaje się bardzo atrakcyjna.

 

Dobra cena jest też na żywice poliuretanową - pieniącą .... zastanawiam się czy nie użyć takiej do wykonania figurek pilotów :-)

 

 

ms

Share this post


Link to post
Share on other sites

A niby dlaczego po czesku .Filia jest w Cieszynie a i strona internetowa na wersję polską.

Ta tkanina którą pokazujesz jest taka jak u Havla. Tylko cena jakaś taka ;)

Skrzydła łączysz na co najmniej 80-100( ja robię 2x80) ale SZERZEJ co najmniej 20 mm poza kadłub .

Inaczej gumy rozprują ci skrzydło.

Welon używa się do form na pierwszą warstwę po żelkocie.

Skrzydła oklejasz tkanina a nie welonem i to jeśli użyjesz 50 g/m2 to lepij to zrobić tak aby włókna były ukośnie(większa sztywność).

Masz balsę jako warstwę nośną i nie jest konieczne oklejanie tkaniną.

Ja skrzydła robię oklejając rdzeń styrodurowy tkaniną 50 lub 80 lub 100 -jaką mam pod ręką.

Kiedyś zrobiłem styropian oklejony 50-tką i na to imitacje żeber ze sznurka ,całość pokryta folią ( WWI)

Zawody wytrzymały ale były słabe, lepsze wyszły 80-tką.

Końce skrzydeł najlepiej oklejać tkaniną o splocie 2/1 (zobacz na stronie havla jak to wygląda) taką samą jak na kadłuby.

Możesz użyć też welonu lub po prostu pomalować żywicą - wytrzyma

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Kupiłem dokladnie taką i będę kupował drugi raz:D :

http://allegro.pl/tk...2855923969.html

 

 

 

To nie jest ani mata ani tkanina szklana. To , że ktoś sprzedaje fizelinę lub agrowłókninę do ocieplania roślin na czas zimy i pisze, że to cienka tkanina szklana, to wcale nie znaczy, że tak jest. Odradzam kupowanie takiego dziadostwa, nawet jeśli przesącza się żywicą.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kesto - dałem się zrobić jak dziecko:D. Przed chwilą byłem oszlifować cały kadłub i szlifuje się to mniej wiecej tak jak bym okleił model szmatą :)

 

Janek - dzieki za link, też już udało mi sie znaleźć polską wersję, choć przejscia z czeskiej nie mogłem znaleźć

Zamówię sobie tkaniny z tego sklepu i dodatkowo tą żywice:). Teraz tylko muszę coś wybrać a już rozbolała mnie głowa od ilości róznych tkanin:)

 

Na łaczenie skrzydła po dwie warstwy takiny 80 płótno??

http://www.havel-com...tno.html?pls=60

 

Na końce skrzydeł może być 25?

http://www.havel-com...na-P.html?pls=0

 

Na kadłub dwie warstwy 48 czy jakoś inaczej? Ile wartsw?

http://www.havel-com...080.html?pls=60

 

Tkaniny 2/1 nie widzę. Jak coś pomieszałem to piszcie bo nie chciał bym znowu zamowic czegoś nie tak:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.