Skocz do zawartości

Futaba 14SG moje doświadczenia


Pioterek

Rekomendowane odpowiedzi

  • 4 tygodnie później...

Załączam film z nauki latania w systemie Trener-Uczeń na aparaturze Futaba T14SG i T6EX 2.4GHz Fasst połaczonych przy pomocy "kabla radiowego" Futaba WTR-7. Nastawy modelu mogą być pobierane z nadajnika Trenera lub nadajnika Ucznia. W tym systemie osoba ucząca się opanowała samodzielne latanie w ciągu 3 dni.

 

 

http://youtu.be/2iNpn234SPI

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Mam pytanie ,o telemetrie w 14sg. Mianowicie żecz jest mega dziwna i nie wiem o co chodzi bo gdy mam odbiornik w moim fw 190 to mam pokazane w nadajniku napięcie w pakiecie do odbiornika (2x life) A jeżeli przełoże odbiornik do mustanga to nie pokazuje. Pytanie brzmi jak to uaktywnić, trochę nad tym siedziałem i nie mam zielonego pojęcia. A no i oczywiśćie każdy z modeli jest zapisany w pamięci nadajnika (2 różne programy)

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie ,o telemetrie w 14sg. Mianowicie żecz jest mega dziwna i nie wiem o co chodzi bo gdy mam odbiornik w moim fw 190 to mam pokazane w nadajniku napięcie w pakiecie do odbiornika (2x life) A jeżeli przełoże odbiornik do mustanga to nie pokazuje. Pytanie brzmi jak to uaktywnić, trochę nad tym siedziałem i nie mam zielonego pojęcia. A no i oczywiśćie każdy z modeli jest zapisany w pamięci nadajnika (2 różne programy)

Pozdrawiam!

 

Witam sprawdź czy w menu System na konkretnym modelu masz id odbiornika. Jeżeli niema tam numeru id odbiornika to włącz nadajnik ,wejdź do menu System najedź kursorem na "link'' naciśni przycisk RTN i włącz odbiornik oczywiście w tym modelu co nie działa telemetria.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawostka

Próbowałem dzisiaj założyć drugi model (o innej nazwie np. nr2 ) na tym samym odbiorniku telemetrycznym R7008SB - chcę najpierw wypróbować nowe radio na prostym i tanim modelu. Model nr 2 udało się w pełni zdefiniować ale nie było telemetrii (brak potwierdzenia i transmissii od odbiornika do nadajnika). Jakby zdefinowanie odbiornika przypisywało jego unikatowy mumer tylko do jednego modelu nr 1 w nadajniku. Obszedłem ten problem kopiując model nr 1 z działającą telemetrią na kartę SD a w nadajniku resetując ustawinia tego modelu 1 i zmieniając jego nazwę na model nr2 . Następnie skopiowałem z karty powtórnie model nr 1 z jego pierwotnymi ustawieniami i są teraz dwa różne modele na tym samym zdefiniowanym odbiorniku z działającą telemetrią. :)

 

Miałem ten sam problem. Najlepiej założyć drugi model na już istniejącym i potem sobie poustawiać co trzeba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Według powiedzenia że często "lepsze jest wrogiem dobrego" nie będę śpieszył się z nowym software. Z tego co wiem update robi się poprzez kartę SD. Najlepiej skopiować przed tą operacją wszystkie modele na SD i założyć sobie nową kartę sformatowaną na którą ściąga się ugrate. Wszystko masz w manualu.

 

http://www2.ripmax.n...aspx?UGID=T14SG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

T14 SG po 8 miesiącach eksploatacji.

 

Ani się obejrzałem jak strzeliło 8 miesięcy. W tym roku eksploatowałem nadajnik wyjątkowo intensywnie głownie na 14 kanałowym i 7 kanałowych odbiornikach FASST. Nie mam w zasadzie żadnych zastrzeżeń jeżeli chodzi o funkcjonowanie sprzętu jako całości. Jest ok.

 

Co mnie jednak denerwuje to dotykowe kółko wyboru menu. W zamyśle producenta bardzo fajna rzecz, wszystko zintegrowane w jednym dotykowym panelu i przez to nadajnik wygląda elegancko.

 

Jednak podczas używania jest często denerwujące. Domyślam się, że jest to zespół przycisków pojemnościowych (reagujących na zmianę pojemności ew.oporności przy dotknięciu palcem) i rzecz w tym, że jest nieprecyzyjny (albo za łatwo albo za leniwie reaguje na polecenia, czasami trzeba dotykać kilka razy to samo pole aby wywołać zamierzony efekt. To jest element do dopracowania myślę że softwerowo.

 

Ostatnio oglądałem nadajnik JR, tam sama precyzja wyboru menu jest bezbłędna choć rozwiązana tradycyjnie na klikierze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem nowym użytkownikiem aparatury Futaba T14 SG. Chciałem uruchomić podstawową telemetrie t.j napięcie odbiornika i napięcie Rx-BATT Zgodnie z instrukcją w nadajniku zmieniłem ustawienie z 14CH na 12CH strona 92 ang. "Only receiver voltage and EXT voltage can be uset in FASSTTest12ch mode". Po zmianach ustawienia tracę łączność z odbiornikiem (R7008SB) użycie (LINK) nie pomaga. Proszę o pomoc co robię źle. Wersja oprogramowania 1.4.

pozdrawiam

Włodek D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Jestem nowym użytkownikiem aparatury Futaba T14 SG. Chciałem uruchomić podstawową telemetrie t.j napięcie odbiornika i napięcie Rx-BATT Zgodnie z instrukcją w nadajniku zmieniłem ustawienie z 14CH na 12CH strona 92 ang. "Only receiver voltage and EXT voltage can be uset in FASSTTest12ch mode". Po zmianach ustawienia tracę łączność z odbiornikiem (R7008SB) użycie (LINK) nie pomaga. Proszę o pomoc co robię źle. Wersja oprogramowania 1.4.

pozdrawiam

Włodek D

 

A po co zmieniałeś ustawienia odbiornika ? Ma być wybrany odbiornik FassTest-14 kan Single G. Potem trzeba odbiornik zbindować z nadajnikiem i zlinkować telemetrię przy włączonym odbiorniku. Strona 92 instrukcji mówi o ustawianiu progów i alarmów napięcia odbiornika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A po co zmieniałeś ustawienia odbiornika ? Ma być wybrany odbiornik FassTest-14 kan Single G. Potem trzeba odbiornik zbindować z nadajnikiem i zlinkować telemetrię przy włączonym odbiorniku. Strona 92 instrukcji mówi o ustawianiu progów i alarmów napięcia odbiornika.

Dziękuje

Poradziłem sobie z problemem, telemetria działa tylko z modelem (new1 np).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Witam mam problem z ustawieniem mixerów , chcę aby w moim b-25 gdy wypuszczam klapy ster wysokości kierował samolot na dół (b-25 strasznie puchnie) a lądowanie z oddanym drązkiem wys. to najgorsze co może być. Wszystko ładnie mam już ustawione ale problemem jest to, że działa co drugi raz ( co drugie pstryknięcie przełącznikiem SE od klap). Jest to przęłącznik dwu- pozycyjny i teraz działa to tak ( maksymalnie spuszczam na dół i wysokość schodzi razem , cofam i wysokość się cofa) jeżeli robie to drugi raz to nie działa, dopiero kolejno za 3 razem. O co chodzi ??

Proszę o pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Ja do opuszczania klap używam nie przełącznika, a SL. Ma to taką zaletę, że można wtedy klapy wychylić dowolnie. SL sygnalizuje dźwiękiem 50% swojego wychylenia więc mam i pół-klapy od razu. W dodatku gdy jest silny wiatr czołowy nie trzeba wychylać klap do końca ląduje się na pół-klapach. SL jest także sprzężony osobnym mikserem z SW. Wybrałem tu sobie krzywą wielopunktową którą dobrałem doświadczalnie. To działa bez zarzutu.

 

Moja technika lądowania na klapach wygląda następująco:

 

Decyzja o lądowaniu - podwozie wypuszczone, klapy na połowę, model rozpoczyna hamowanie

Model na początku ścieżki schodzenia i ustabilizowany kierunek schodzenia - klapy na pełne wychylenie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Ukazał się nowy soft do radia 3.0. Zmiany dotyczą głównie telemetrii: pojawiły się alarmy w j.angielskim i możliwość odczytu logów telemetrycznych na PC zapisywanych na karcie w nadajniku w wybieranym interwałem czasowym.

 

Wszystkie softy są dostępne i darmowe i można je sobie uaktualniać samemu w prosty sposób.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Podpinam sie do watku, zeby wiedza o T14SG sie nie rozlazila po katach.
Poniewaz instrukcja Futaby nie jest zbyt przyjazna, zachowam dla potomnosci przepis na zaprogramowanie klap. Moze sie komu przyda.
Przepis jest spisany z mojego modelu, mozna sobie potem dopasowac do wlasnych ulubien.
Najlepiej zrobic sobie nowy model w aparaturze i tam potrenowac, zeby nie psuc tego co juz mamy.


Model: Dwie klapy sterowane przez 2 serwa na osobnych kanalach. W aparaturze domyslne nastawy kanalow dla sterow.
Cel do uzyskania: Klapy na 3 pozycjach z kompensacja steru wysokosci. Ruch klap spowolniony.

*** Ustawienia modelu:
LNK -> MODEL TYPE:
Type: AIRPLANE
Wing: NORMAL
      2AIL+2FLP
Tail: AILEVATOR  (lub NORMAL zaleznie od ilosci serw na sterze wysokosci)

*** punkt centralny serw klap wyzerowany
LNK -> SUB-TRIM:
FLAP: +0
FLP2: +0

*** przelacznik uzywany do sterowania klapami to trojpozycyjny SG (domyslnie jest LD)
LNK -> FUNCTION
FLAP: SG

*** menu regulacji gornego i dolnego polozenia klap
MDL -> FLAP SET.
UP:  gorna pozycja klapy  (jedna pozycja przelacznika SG)
DOWN: dolna pozycja klapy (dwie pozycje przelacznika SG)
OFFSET: kompensacja roznicy dlugosci dzwigni klap
!!! Uwaga. UP i DOWN mozna odwrocic poprzez REVERS na serwach klap (LNK -> REVERSE), ja aurat tak mam.

*** menu regulacji SRODKOWEGO polozenia klap
MDL ->DUAL RATE
FLAP
NT: -10   (TU dopasowujemy srodkowa pozycje klap, ktora bedzie uzyta przy srodkowym ustawieniu przelacznika SG)

*** Spowolnienie dla ruchu klap
LNK -> SRVO SPEED
FLAP: 20
FLP2: 20

*** Kompensacja steru wysokosci dla trzech pozycji klap
MDL -> CMBFLP-ELE
ELE:  RATE1 -22%  RATE2 -10%  RATE3  +0%
ELE2: j.w.
ACT: ON  

MODE: B

uwaga. Mode A to klapy dwu-pozycyjne. Mode B to klapy troj-pozycyjne. U mnie jest B przestawiane troj-pozycjynym przelacznikem SG


Oczekiwany rezultat mozna zaprogramowac na inne sposoby ale ten wydaje sie dosc prosty. Jedyne, czego nie udalo mi sie osiagnac to spowolnienia (lub tez zwloki czasowej) kompensowanego steru wysokosci. Na szczescie u mnie sa to wartosci niewielkie i stopniowe wlaczanie klap nie powoduje drastycznego wachniecia modelu.
Oczywiscie, jak ktos zna metody ulepszenia 'mojej' konfiguracji to prosze sie nie krepowac.
 

Uwaga. Dobor kompensacji steru wysokosci nalezy dopasowac sobie indywidualnie w zaleznosci od zachowania sie modelu. Modele z klapami klasycznymi (jak np. Mustang i Thunderbolt) po wystawieniu klap zadzieraja do gory. Modele z klapami krokodylkowymi (jak np. Spitfire) raczej ida w dol. Proces doboru kompensacji zaczynamy wykonujac testy z ustawieniami na 0%. Potem delikatnie zwiekszamy, obserwacja w locie, ladowanie, korekta, obserwacja w locie.... itd... az do uzyskania lotu poziomego we wszystkich polozeniach klap.

Uwaga2. Opcja CMBFLP-ELE moze miec odwrocone dzialanie RATEow, w zaleznosci od reversow na serwach. czyli w moim przykladzie: ELE:  RATE1 +0%  RATE2 -10%  RATE3  -22%.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.