JOKER 2 Opublikowano 8 Kwietnia 2013 Udostępnij Opublikowano 8 Kwietnia 2013 Jak pisałem w przywitalni zrobiłem sobie maszynkę do wycinania styropianu gorącym drutem . Jest to maszyna CNC sterowana komputerem na której mogę wycinać rdzenie skrzydeł jak i kadłuby modeli o dość skomplikowanych kształtach .Ponieważ dużo pływam modelami żaglowymi , więc wybór był oczywisty mój samolocik ‘’ MUSI PŁYWAĆ ‘’ . Po drobnych poszukiwaniach w Internecie i pomocy wujka gogle znalazłem sporo materiałów o samolocie PZL-104 Wilga a ostatecznie przekonał mnie ten rysunek ; Dlaczego WARMIACZEK . Mój model jest tylko wzorowany na Wildze więc nie wypadało używać tej nazwy . A do tego lubię jak przedmioty mają swoją nazwę . Model będzie miał rozpiętość 120 cm . długość 75 cm . Ogólna sylwetka podobna do Wilgi . Buduje od razu dwa egzemplarze , pierwszy na kołach skrzydła tylko z lotkami . Drugi na pływakach skrzydła z lotkami i klapami oraz kompletne oświetlenie modelu oczywiście całość na pływakach . Obydwa modele napęd elektryczny , Mogę sobie pozwolić na budowę dwóch egzemplarzy ponieważ mam własną wypal arkę CNC i cały koszt to koszt styropianu który nie jest drogi . Są to podstawowe części kadłuba , całość wypalana z twardego styropianu . Części jasno zielone są to wzmocnienia zrobione z styroduru grubości 4 mm . Tak wygląda początek klejenia kadłuba .Styrodur spełnia tu role wzmocnienia kadłuba . Na zdjęciu widać obok sklejonych części kadłuba następne elementy które utworzą cały kadłub . Na razie tylko tyle , reszta w następnym poście . Będę bardzo wdzięczny za wszelkie pytania i uwagi . Krytyka będzie przyjmowana z wdzięcznością i pokorą , za którą oczywiście z góry dziękuje . Z wyrazami szacunku Joker . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 9 Kwietnia 2013 Udostępnij Opublikowano 9 Kwietnia 2013 Myślę, że to Cię natchnie do pracy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mirolek Opublikowano 9 Kwietnia 2013 Udostępnij Opublikowano 9 Kwietnia 2013 Dobrze dopracowany model na tym filmie .... nawet pilot się rusza w kabinie Model ze styropianu też doskonale się zapowiada. Nie polegałbym jedynie na styropianie i depronie ale wzmocnieniu. Albo całość do zalaminowania albo od środka powinna pojawić się konstrukcja przejmująca chociażby proste dwukierunkowe zginanie. Wilga ma dość smukły kadłub w części ogonowej. Wszystko zależy oczywiście o wielkości i spodziewanej wagi modelu a tego nie udało mi się ustalić z pierwszego postu. Będę jednak śledził kolejne. ms Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JOKER 2 Opublikowano 10 Kwietnia 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Kwietnia 2013 Ten post chciałbym rozpocząć od ogólnych wyjaśnień dotyczących technologii wykonania modelu . Jestem zwolennikiem stosowania w najszerszym zakresie nowinek technicznych i stąd moje zainteresowania technologią wypalarek CNC jak i frezowania CNC . Znam dość dobrze programy rysunkowe CAD , programy graficzne np. . GIMP , Jak i obróbki fotograficznej czy Corel . Tak że nie sprawi mi problemu rozrysowanie w programie CAD rysunku na podstawie zdjęcia czy rysunku odręcznego jak i skryptów PDF i przetworzenie go do postaci DXF które bez problemu trawi program JEDICAT oraz GMC – EXPERT . Wszystkie rysunki tego modelu zrobiłem w Auto Cad . Natomiast przy wycinaniu korzystałem z programów JEDICAT oraz GMC – EXPERT . http://gm.cnc.free.fr/en/index.html http://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=fr&u=http://laurent.chef.pagesperso-orange.fr/litcut/&prev=/search%3Fq%3Dhttp://perso.wanadoo.fr/laurent.chef/litcut%26hl%3Dpl%26biw%3D1024%26bih%3D577%26prmd%3Dimvns&sa=X&ei=0GJtULroENDMtAbyj4HQDw&sqi=2&ved=0CCMQ7gEwAA Model powstaje całkowicie na komputerze , następnie jest wypalany na maszynie CNC. Dobrze zaprojektowany model jest gotowy do sklejania i malowania od razu po wycięciu . Najbardziej pracochłonne jest zaprogramowanie cięcia , ale w zamian można później już w nieskończoność powielać dany model . Ktoś może zarzucić że te elementy można wyciąć nożykiem , zgoda , tylko że rysując w AUTO-CAD uzyskuje się idealne spasowanie części i ich powtarzalność .Np. komplet skrzydła do samolotu czy szybowca można przygotować i wykonać wciągu około dwu godzin . Teraz klejenie . Nabyłem w Praktykierze klej , jest dobry i mocny a najważniejsze bezbarwny . Podaje stronę producenta kleju gdzie są wszystkie dane tegoż ; http://www.dragon.biz.pl/product.php?ca ... item_id=68 Podane są tam też rozpuszczalniki i masy szpachlowe . Ja rozcięczam klej spirytusem ( denaturat bezbarwny ) zwykły przebarwia styropian , no i przez chlebak nie trzeba przepuszczać przed konsumpcją . Klej jest przezroczysty dość gesty . Pełna wytrzymałość po 24 godzinach . Przy klejeniu spokojnie można spasować elementy , zaczyna wiązać dopiero po około godzinie . Spoina bardzo mocna mało elastyczna ale nie krucha , twarda dość trudna w obróbce . Bardzo ważne klej nie zwiększ swojej objętości . Model planuje okleić papierem na wikol . Szpachlowanie wikolem mocno rozcieńczonym wodą i zmieszanym z talkiem . Sklejanie reszty kadłuba rozpocząłem od wklejenia wzmocnień pod skrzydła które dodatkowo usztywniają całą kabinę . następną częścią jest tylnia część kabiny z dużym panoramicznym oknem . Daje to właśnie charakterystyczną sylwetkę samolotu . Teraz trzeba dokleić wzmocnienie na którym oprze się statecznik pionowy . No i ostateczne sklejenie ogona . Statecznik pionowy już oklejony papierem ( papier ‘’ śniadaniowy ‘’ ) na wikol .Za statecznikiem wkleiłem wzmocnienie pod statecznik poziomy wykonałem z twardego styroduru , do niego będzie mocowany dopiero statecznik . A tak wygląda ozdoba ogona kąplet stateczników . Wszystko zostanie oklejone papierem . Nareszcie zabrałem się za skrzydła . Podzieliłem je konstrukcyjnie . Na 6 części ; 1. centropłat część środkowa o szerokości klap część zewnętrzna o szerokości lotek część zewnętrzna zaokrąglenie i końcówka skrzydła Całość wzmocniona rurką aluminiową 6 mm . Początkowo myślałem o rurce węglowej ale alu powinno wystarczyć . Jako wzmocnienie będzie styrodur . Skrzydło złożone ale jeszcze nie klejone . Na zdjęciach skrzydło w wersji z lotkami . Drugo wersja z klapami jest w przygotowaniu . Joker Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bartek Piękoś Opublikowano 11 Kwietnia 2013 Udostępnij Opublikowano 11 Kwietnia 2013 Kapitalnie to wygląda, zwłaszcza skrzydło. A widać, że składa się jak klocki. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dakon Opublikowano 14 Kwietnia 2013 Udostępnij Opublikowano 14 Kwietnia 2013 Robota naprawdę świetna. Ale jeśli można to trochę o twojej maszynce do wycinania styropianu. Żeby nie zaśmiecać tematu to może na priv. Sam od pewnego czasu przymierzam się do tego. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JOKER 2 Opublikowano 14 Kwietnia 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 14 Kwietnia 2013 Kadłub nareszcie lekko po szpachlowany i przetarty papierkiem ściernym . Jest gotowy do oklejenia papierem . Waga kadłuba w tym stanie 53 gramy . Następną czynnością przed oklejeniem jest zrobienie otworów pod popychacze steru kierunku i wysokości . Po prowizorycznym złożeniu stateczników ( potrzebne do wytyczenia ułożenia popychaczy sterów ) wytyczyłem ich przebieg i wypaliłem otwory w Kadłubie gorącym drutem . Czynność dość stresująca , bo łatwo zniszczyć kadłub . Same serwa będą umieszczone pod tylnym oknem . Mając kadłub w tym stanie nie mogłem się oprzeć zrobieniu paru zdjęć z założonym skrzydłem . Wygląda dość twarzowo , przynajmniej moim zdaniem . Pozdrowienia Joker Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JOKER 2 Opublikowano 15 Kwietnia 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Kwietnia 2013 Wszystkich miłośników łodzi latających zapraszam na moją relacje z budowy łodzi Canadair C 215 http://www.rcclub.eu/viewtopic.php?f=14&p=74020#p74020 Pozdrowienia Joker Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JOKER 2 Opublikowano 20 Kwietnia 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Kwietnia 2013 Nadeszła pora wzmocnienia kadłuba . Pierwsza czynność to wklejenie w specjalnie wykonane kanałki rurek mosiężnych 4 mm . Rurki mają rozstaw 175 mm . tyle ile wynosi rozstaw podpór pływaków . Rurki wklejone na klej polimerowy i szpara zalana całkowicie klejem . Następnie cała konstrukcja została oklejona z wewnątrz jak i wewnątrz papierem kserograficznym . Dla oszczędności użyłem papieru zadrukowanego jednostronnie , trochę się bałem czy druk nie rozmaże się ale to nie nastąpiło . Bardzo ważne jest oklejenie okien aby wzmocnić dodatkowo podparcie skrzydeł . Klejenie zrobione jest na zakładkę , co w sumie dało konstrukcje bardzo mocną i lekką . Cały kadłub w tym stanie waży 87,1 grama . Pozdrowienia Joker Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JOKER 2 Opublikowano 10 Maja 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2013 Model powoli się robi ( sam ) . Na razie zabrałem się za plywaki . Ponieważ mogą służyć też do innych modeli ich budowe przeniosłem do innego postu ; http://pfmrc.eu/inde...odelu-samolotu/ Natomiast tu zabrałem się za skszydła , o czym wkrótce . W tej chwili potrzebuje pomocy szacownych kolegów , w doborze zespołu napędowego . Czyli silnik , śmigło , pakiet i regulator . Proszę o pomoc . Joker Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
przemo Opublikowano 10 Maja 2013 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2013 Proponuje najpierw ukończyć model i na koniec dobrać silnik do wagi modelu, chyba najlepsze rozwiązanie. Chyba że znasz już wagę końcową modelu bądź mniej więcej przypuszczalną ? Bez podania wagi modelu ani rusz. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JOKER 2 Opublikowano 22 Maja 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Maja 2013 Tak jak pisałem w poprzednim poście kadłub po oklejeniu jest sztywny i mocny czas go po szpachlować i pomalować . Oklejałem na wikol metodą wiele razy opisywaną . Po oklejeniu całość jeszcze raz została posmarowana obficie klejem . Otrzymałem kadłub bardzo mocny i sztywny . Przetarcie papierem ściernym jest dość uciążliwe . Powierzchnia jest szklista i twarda , bardzo ciężko się obrabia papierem ściernym . Jest to wygodne przy szpachlowaniu , można spokojnie usuwać nadmiar szpachlówki bez obawy uszkodzenia kadłuba . Parę słów o szpachlowaniu . Używam szpachlówek budowlanych ( zapraw do gładzi szpachlowych ) na bazie akrylu . Taka szpachlówka jest po zaschnięciu często bardzo twarda . Mam sprawdzony patent na wykonanie szpachlówki o żądanej twardości . Szpachlówkę po rozcięcięczeniu wodą mieszam z talkiem ( do kupienia w aptece ) . Czym więcej talku tym szpachlówka miększa , woda zapewnia tylko gęstość . Szpachlówka mimo że ma dużo mniejszą twardość pozostaje bardzo elastyczna . Jest to metoda sprawdzona i pewna , wymaga tylko doświadczalnie dobrać ilość wody szpachli i talku . Pozostało tylko malowanie . Na razie na biało bo nie wiem jaki będzie kolor mego samolotu . Czas zabrać się za skrzydła . Po sklejeniu wyciętych części i wklejeniu rurek aluminiowych średnicy 6 mm . wyglądają tak Skrzydło w tej postaci waży 170,1 gram w tym rurki aluminiowe dwie sztuki 86,7 grama . Skrzydło jest wewnątrz puste . Od spodu zaklejone twardym styrodurem co zwiększa znacznie wytrzymałość skrzydła . Wewnątrz skrzydła umieszczone są gniazda serwomechanizmów dodatkowe wzmocnienia konstrukcyjne oraz przewody elektryczne do podpięcia serw . Na fotografii widać wyraźnie zmontowane wnętrze skrzydła jak i poszczególne części wnętrza . Wewnątrz są umieszczone przewody elektryczne do połączenia serw zakończone gniazdami wtyku do serwa . na zewnątrz wyprowadziłem tylko pojedynczy przewód do odbiornika .Po zaklejeniu spodu skrzydła , utworzyły się w gniazdach wgłębienia które puzniej będą zamaskowane klapami . Całe skrzydło zostało oklejone papierem .Część centralna aż poza obrys kadłuba papierem kserograficznym . Następnie pozostała część skrzydła , okleiłem szarym papierem pakowym. Ważne żeby prążki widoczne na papierze były ułożone wzdłuż skrzydła a strona błyszcząca na zewnątrz . Ten sposób oklejenia miał na celu dodatkowe wzmocnienie centropłatu . Ponieważ w miejscu spotkania skrzydła z kadłubem papier tworzy dwie warstwy co dodatkowo usztywnia skrzydło . Na koniec zostało mi wyprofilowanie papierem ściernym końcówki skrzydła . Teraz całe skrzydło waży 215,1 grama . Joker Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 22 Maja 2013 Udostępnij Opublikowano 22 Maja 2013 Jakiego kleju wikolowego używasz? Te z którymi się spotkałem są trochę gumowate po wyschnięciu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JOKER 2 Opublikowano 24 Maja 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 24 Maja 2013 Używam wikolu z supermarketu Praktiker nię pamiętam nazwy , będe w sklepie to podam . W tej chwili mam z Olsztyńskiej mjejscowej firmy . Jest dużo tańszy i też dobry . Wikol występuje w dwu odmianach , do klejenia książek introligatorski i drewna stolarski . Dla nas tylko ten drugi . Rozcieńczam go wodą 1 / 3 kleju 2 / 3 wody , po rozmieszaniu zostawjam na dwa dni żeby się przegryzł . Joker Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JOKER 2 Opublikowano 7 Czerwca 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Czerwca 2013 Prace powoli naprzód . Trochę przy kadłubie i trochę przy skrzydle . Malowałem farbą CRAFTS SPRAJ . Jest do kupienia w sklepach z farbami , tania 13,0 zł za 400 ml . Kryje bardzo ładnie jest wydajna . Trochę ‘’ wyżera ‘’ styropian ale ponieważ całość pokryłem papierem to nie na to znaczenia . Farba ta wiąże bardzo mocno z papierem i dodatkowo usztywnia poszycie . Następnie z pasków folii nakleiłem ozdobne paski . Mój samolocik będzie w kolorze białym z wykończeniem czerwonym i żółto czarnymi akcentami . Całość jest malowana farbą w spreju , Natomiast centropłat i krawędź natarcia oklejona folią .Cały model będzie w tej kolorystyce . Skrzydło wyszło sztywne i mocne a reszta okaże się przy lataniu . Serwomechanizmy są mocowane na wcisk i dodatkowo podparte klapką z płytki HIPS mocowaną na wkręty .To w zupełności wystarczy . Teraz zabrałem się za drugie skrzydło . Jest przy nim więcej pracy bo poza lotkami posiada klapy i oświetlenie na końcówkach .W skrzydle będą cztery serwa i okablowanie na oświetlenie .Skrzydło od poprzedniego różni się od pierwszego częścią przy kadłubową 9 mocowanie klap 0 a co za tym idzie dodatkowymi elementami mocowania serwa , Natomiast przy kadłubie zamocowałem serwa steru wysokości i kierunku , oraz popychacze . Mogę się pochwalić że Warmiaczek otrzymał kalosze wyglądają tak ; Opis ich budowy jest tu ; http://www.rcclub.eu/viewtopic.php?f=14&t=5778 Tak że mogę teraz pomyśleć o mocowaniu pływaków z kadłubem Pozdrowienia dla wszystkich których nie znudziła moja relacja . Joker Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bartek Piękoś Opublikowano 7 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 7 Czerwca 2013 Zielony jeszcze jestem, ale wygląda jak bardzo przemyślana i estetyczna robota. Jak klocki Lego w najlepszym tego słowa znaczeniu. A pływaki po prostu świetne! Z przyjemnością podglądam dalej. P.S. Z powyższych i innych powodów model ten zasługuje na znacznie lepszą nazwę . Bez urazy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JOKER 2 Opublikowano 8 Czerwca 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Czerwca 2013 Bez urazy . Nazwa samolociku wywodzi się od pięknej Warmii . A ta od nazwy staropruskiego plemienia Warmitów tych od Sw. Wojciecha . Żyli tu i pracowali tacy ludzie jak Mikołaj Kopernik ten od słońca Emanuel Kant ten od prawa moralnego , Ignacy Kraszewski ten od uśmiechu . Nie wspominając mojej skromnej osoby ,dla której tak się składa że jest to mała ojczyzna .Tak że patronów samolocik ma przednich . Dodam tylko gwoli ścisłości że do I rozbioru Warmia jako Prusy Królewskie była własnością korony Polskiej . Z wyrazami szacunku Joker 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JOKER 2 Opublikowano 25 Czerwca 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 25 Czerwca 2013 Niestety pływaczki do warmiaka zostały sprzedane . Robię nowe tym razem ze styroduru i trochę większe . Zapraszam na relacje . Natomiast tu zakończyłem prace przy skrzydle . Zrobiłem popychacze pomiędzy serwa a lotki , oraz osłony serwa . Osłony serwa są przykręcane ( szybki dostęp do mechanizmu ) . Chciałbym podzielić się moim patentem na gniazda śrub . Po dopasowaniu pokrywek delikatnie wkręcam wkręty do drewna i następnie je demontuje . Po zdjęciu pokryw same gwinty wkrętów smaruje woskową lub zwykłą pastą do podłóg . Bardzo delikatnie tak jak formy przy laminowaniu .Następnie w otwory po wykręconych wkrętach zapuszczam klej polimerowy do styropianu . Po jakieś godzince delikatnie wkręcam same wkręty . Na drugi dzień ,po zaschnięciu kleju mamy styrodur ‘’ nagwintowany ‘’ . Zapewniam że połączenie jest mocne ( oczywiście na potrzeby pokrywki ) ale oto chodziło . Tak że skrzydło jest gotowe i czeka na resztę modelu . Miłego przy przeglądaniu tego postu Joker Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
miro-er1 Opublikowano 25 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 25 Czerwca 2013 witam , kolego czy wazyles model przed i po oklejaniu papierem na vikol??? czy duzo wagi przybylo po oklejaniu ???? pozdrawiam , ps, bardzo ladny modelik bedzie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JOKER 2 Opublikowano 25 Czerwca 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 25 Czerwca 2013 Tak , w poście podaje co chwila wage modelu . Na zakończenie będzie zbiorczo podana waga w tabeli na poszczegulne etapy . W tym poście ; http://pfmrc.eu/index.php?/topic/36868-plywaki-do-modelu-samolotu/page__pid__446653&do=findComment&comment=446653 podaje dokładne rozłożenie wagi pływaków do modelu na poszczegulnych etapach . Wage zawsze podaje z jednym lub dwoma miejszami po pszecinku , takij dokładności mam wagi . Miłego Joker Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi