JOKER 2 Opublikowano 8 Kwietnia 2013 Opublikowano 8 Kwietnia 2013 Jak pisałem w przywitalni zrobiłem sobie maszynkę do wycinania styropianu gorącym drutem . Jest to maszyna CNC sterowana komputerem na której mogę wycinać rdzenie skrzydeł jak i kadłuby modeli o dość skomplikowanych kształtach .Ponieważ dużo pływam modelami żaglowymi , więc wybór był oczywisty mój samolocik ‘’ MUSI PŁYWAĆ ‘’ . Po drobnych poszukiwaniach w Internecie i pomocy wujka gogle znalazłem sporo materiałów o samolocie PZL-104 Wilga a ostatecznie przekonał mnie ten rysunek ; Dlaczego WARMIACZEK . Mój model jest tylko wzorowany na Wildze więc nie wypadało używać tej nazwy . A do tego lubię jak przedmioty mają swoją nazwę . Model będzie miał rozpiętość 120 cm . długość 75 cm . Ogólna sylwetka podobna do Wilgi . Buduje od razu dwa egzemplarze , pierwszy na kołach skrzydła tylko z lotkami . Drugi na pływakach skrzydła z lotkami i klapami oraz kompletne oświetlenie modelu oczywiście całość na pływakach . Obydwa modele napęd elektryczny , Mogę sobie pozwolić na budowę dwóch egzemplarzy ponieważ mam własną wypal arkę CNC i cały koszt to koszt styropianu który nie jest drogi . Są to podstawowe części kadłuba , całość wypalana z twardego styropianu . Części jasno zielone są to wzmocnienia zrobione z styroduru grubości 4 mm . Tak wygląda początek klejenia kadłuba .Styrodur spełnia tu role wzmocnienia kadłuba . Na zdjęciu widać obok sklejonych części kadłuba następne elementy które utworzą cały kadłub . Na razie tylko tyle , reszta w następnym poście . Będę bardzo wdzięczny za wszelkie pytania i uwagi . Krytyka będzie przyjmowana z wdzięcznością i pokorą , za którą oczywiście z góry dziękuje . Z wyrazami szacunku Joker .
robertus Opublikowano 9 Kwietnia 2013 Opublikowano 9 Kwietnia 2013 Myślę, że to Cię natchnie do pracy
mirolek Opublikowano 9 Kwietnia 2013 Opublikowano 9 Kwietnia 2013 Dobrze dopracowany model na tym filmie .... nawet pilot się rusza w kabinie Model ze styropianu też doskonale się zapowiada. Nie polegałbym jedynie na styropianie i depronie ale wzmocnieniu. Albo całość do zalaminowania albo od środka powinna pojawić się konstrukcja przejmująca chociażby proste dwukierunkowe zginanie. Wilga ma dość smukły kadłub w części ogonowej. Wszystko zależy oczywiście o wielkości i spodziewanej wagi modelu a tego nie udało mi się ustalić z pierwszego postu. Będę jednak śledził kolejne. ms
JOKER 2 Opublikowano 10 Kwietnia 2013 Autor Opublikowano 10 Kwietnia 2013 Ten post chciałbym rozpocząć od ogólnych wyjaśnień dotyczących technologii wykonania modelu . Jestem zwolennikiem stosowania w najszerszym zakresie nowinek technicznych i stąd moje zainteresowania technologią wypalarek CNC jak i frezowania CNC . Znam dość dobrze programy rysunkowe CAD , programy graficzne np. . GIMP , Jak i obróbki fotograficznej czy Corel . Tak że nie sprawi mi problemu rozrysowanie w programie CAD rysunku na podstawie zdjęcia czy rysunku odręcznego jak i skryptów PDF i przetworzenie go do postaci DXF które bez problemu trawi program JEDICAT oraz GMC – EXPERT . Wszystkie rysunki tego modelu zrobiłem w Auto Cad . Natomiast przy wycinaniu korzystałem z programów JEDICAT oraz GMC – EXPERT . http://gm.cnc.free.fr/en/index.html http://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=fr&u=http://laurent.chef.pagesperso-orange.fr/litcut/&prev=/search%3Fq%3Dhttp://perso.wanadoo.fr/laurent.chef/litcut%26hl%3Dpl%26biw%3D1024%26bih%3D577%26prmd%3Dimvns&sa=X&ei=0GJtULroENDMtAbyj4HQDw&sqi=2&ved=0CCMQ7gEwAA Model powstaje całkowicie na komputerze , następnie jest wypalany na maszynie CNC. Dobrze zaprojektowany model jest gotowy do sklejania i malowania od razu po wycięciu . Najbardziej pracochłonne jest zaprogramowanie cięcia , ale w zamian można później już w nieskończoność powielać dany model . Ktoś może zarzucić że te elementy można wyciąć nożykiem , zgoda , tylko że rysując w AUTO-CAD uzyskuje się idealne spasowanie części i ich powtarzalność .Np. komplet skrzydła do samolotu czy szybowca można przygotować i wykonać wciągu około dwu godzin . Teraz klejenie . Nabyłem w Praktykierze klej , jest dobry i mocny a najważniejsze bezbarwny . Podaje stronę producenta kleju gdzie są wszystkie dane tegoż ; http://www.dragon.biz.pl/product.php?ca ... item_id=68 Podane są tam też rozpuszczalniki i masy szpachlowe . Ja rozcięczam klej spirytusem ( denaturat bezbarwny ) zwykły przebarwia styropian , no i przez chlebak nie trzeba przepuszczać przed konsumpcją . Klej jest przezroczysty dość gesty . Pełna wytrzymałość po 24 godzinach . Przy klejeniu spokojnie można spasować elementy , zaczyna wiązać dopiero po około godzinie . Spoina bardzo mocna mało elastyczna ale nie krucha , twarda dość trudna w obróbce . Bardzo ważne klej nie zwiększ swojej objętości . Model planuje okleić papierem na wikol . Szpachlowanie wikolem mocno rozcieńczonym wodą i zmieszanym z talkiem . Sklejanie reszty kadłuba rozpocząłem od wklejenia wzmocnień pod skrzydła które dodatkowo usztywniają całą kabinę . następną częścią jest tylnia część kabiny z dużym panoramicznym oknem . Daje to właśnie charakterystyczną sylwetkę samolotu . Teraz trzeba dokleić wzmocnienie na którym oprze się statecznik pionowy . No i ostateczne sklejenie ogona . Statecznik pionowy już oklejony papierem ( papier ‘’ śniadaniowy ‘’ ) na wikol .Za statecznikiem wkleiłem wzmocnienie pod statecznik poziomy wykonałem z twardego styroduru , do niego będzie mocowany dopiero statecznik . A tak wygląda ozdoba ogona kąplet stateczników . Wszystko zostanie oklejone papierem . Nareszcie zabrałem się za skrzydła . Podzieliłem je konstrukcyjnie . Na 6 części ; 1. centropłat część środkowa o szerokości klap część zewnętrzna o szerokości lotek część zewnętrzna zaokrąglenie i końcówka skrzydła Całość wzmocniona rurką aluminiową 6 mm . Początkowo myślałem o rurce węglowej ale alu powinno wystarczyć . Jako wzmocnienie będzie styrodur . Skrzydło złożone ale jeszcze nie klejone . Na zdjęciach skrzydło w wersji z lotkami . Drugo wersja z klapami jest w przygotowaniu . Joker
Bartek Piękoś Opublikowano 11 Kwietnia 2013 Opublikowano 11 Kwietnia 2013 Kapitalnie to wygląda, zwłaszcza skrzydło. A widać, że składa się jak klocki.
dakon Opublikowano 14 Kwietnia 2013 Opublikowano 14 Kwietnia 2013 Robota naprawdę świetna. Ale jeśli można to trochę o twojej maszynce do wycinania styropianu. Żeby nie zaśmiecać tematu to może na priv. Sam od pewnego czasu przymierzam się do tego.
JOKER 2 Opublikowano 14 Kwietnia 2013 Autor Opublikowano 14 Kwietnia 2013 Kadłub nareszcie lekko po szpachlowany i przetarty papierkiem ściernym . Jest gotowy do oklejenia papierem . Waga kadłuba w tym stanie 53 gramy . Następną czynnością przed oklejeniem jest zrobienie otworów pod popychacze steru kierunku i wysokości . Po prowizorycznym złożeniu stateczników ( potrzebne do wytyczenia ułożenia popychaczy sterów ) wytyczyłem ich przebieg i wypaliłem otwory w Kadłubie gorącym drutem . Czynność dość stresująca , bo łatwo zniszczyć kadłub . Same serwa będą umieszczone pod tylnym oknem . Mając kadłub w tym stanie nie mogłem się oprzeć zrobieniu paru zdjęć z założonym skrzydłem . Wygląda dość twarzowo , przynajmniej moim zdaniem . Pozdrowienia Joker
JOKER 2 Opublikowano 15 Kwietnia 2013 Autor Opublikowano 15 Kwietnia 2013 Wszystkich miłośników łodzi latających zapraszam na moją relacje z budowy łodzi Canadair C 215 http://www.rcclub.eu/viewtopic.php?f=14&p=74020#p74020 Pozdrowienia Joker
JOKER 2 Opublikowano 20 Kwietnia 2013 Autor Opublikowano 20 Kwietnia 2013 Nadeszła pora wzmocnienia kadłuba . Pierwsza czynność to wklejenie w specjalnie wykonane kanałki rurek mosiężnych 4 mm . Rurki mają rozstaw 175 mm . tyle ile wynosi rozstaw podpór pływaków . Rurki wklejone na klej polimerowy i szpara zalana całkowicie klejem . Następnie cała konstrukcja została oklejona z wewnątrz jak i wewnątrz papierem kserograficznym . Dla oszczędności użyłem papieru zadrukowanego jednostronnie , trochę się bałem czy druk nie rozmaże się ale to nie nastąpiło . Bardzo ważne jest oklejenie okien aby wzmocnić dodatkowo podparcie skrzydeł . Klejenie zrobione jest na zakładkę , co w sumie dało konstrukcje bardzo mocną i lekką . Cały kadłub w tym stanie waży 87,1 grama . Pozdrowienia Joker
JOKER 2 Opublikowano 10 Maja 2013 Autor Opublikowano 10 Maja 2013 Model powoli się robi ( sam ) . Na razie zabrałem się za plywaki . Ponieważ mogą służyć też do innych modeli ich budowe przeniosłem do innego postu ; http://pfmrc.eu/inde...odelu-samolotu/ Natomiast tu zabrałem się za skszydła , o czym wkrótce . W tej chwili potrzebuje pomocy szacownych kolegów , w doborze zespołu napędowego . Czyli silnik , śmigło , pakiet i regulator . Proszę o pomoc . Joker
przemo Opublikowano 10 Maja 2013 Opublikowano 10 Maja 2013 Proponuje najpierw ukończyć model i na koniec dobrać silnik do wagi modelu, chyba najlepsze rozwiązanie. Chyba że znasz już wagę końcową modelu bądź mniej więcej przypuszczalną ? Bez podania wagi modelu ani rusz.
JOKER 2 Opublikowano 22 Maja 2013 Autor Opublikowano 22 Maja 2013 Tak jak pisałem w poprzednim poście kadłub po oklejeniu jest sztywny i mocny czas go po szpachlować i pomalować . Oklejałem na wikol metodą wiele razy opisywaną . Po oklejeniu całość jeszcze raz została posmarowana obficie klejem . Otrzymałem kadłub bardzo mocny i sztywny . Przetarcie papierem ściernym jest dość uciążliwe . Powierzchnia jest szklista i twarda , bardzo ciężko się obrabia papierem ściernym . Jest to wygodne przy szpachlowaniu , można spokojnie usuwać nadmiar szpachlówki bez obawy uszkodzenia kadłuba . Parę słów o szpachlowaniu . Używam szpachlówek budowlanych ( zapraw do gładzi szpachlowych ) na bazie akrylu . Taka szpachlówka jest po zaschnięciu często bardzo twarda . Mam sprawdzony patent na wykonanie szpachlówki o żądanej twardości . Szpachlówkę po rozcięcięczeniu wodą mieszam z talkiem ( do kupienia w aptece ) . Czym więcej talku tym szpachlówka miększa , woda zapewnia tylko gęstość . Szpachlówka mimo że ma dużo mniejszą twardość pozostaje bardzo elastyczna . Jest to metoda sprawdzona i pewna , wymaga tylko doświadczalnie dobrać ilość wody szpachli i talku . Pozostało tylko malowanie . Na razie na biało bo nie wiem jaki będzie kolor mego samolotu . Czas zabrać się za skrzydła . Po sklejeniu wyciętych części i wklejeniu rurek aluminiowych średnicy 6 mm . wyglądają tak Skrzydło w tej postaci waży 170,1 gram w tym rurki aluminiowe dwie sztuki 86,7 grama . Skrzydło jest wewnątrz puste . Od spodu zaklejone twardym styrodurem co zwiększa znacznie wytrzymałość skrzydła . Wewnątrz skrzydła umieszczone są gniazda serwomechanizmów dodatkowe wzmocnienia konstrukcyjne oraz przewody elektryczne do podpięcia serw . Na fotografii widać wyraźnie zmontowane wnętrze skrzydła jak i poszczególne części wnętrza . Wewnątrz są umieszczone przewody elektryczne do połączenia serw zakończone gniazdami wtyku do serwa . na zewnątrz wyprowadziłem tylko pojedynczy przewód do odbiornika .Po zaklejeniu spodu skrzydła , utworzyły się w gniazdach wgłębienia które puzniej będą zamaskowane klapami . Całe skrzydło zostało oklejone papierem .Część centralna aż poza obrys kadłuba papierem kserograficznym . Następnie pozostała część skrzydła , okleiłem szarym papierem pakowym. Ważne żeby prążki widoczne na papierze były ułożone wzdłuż skrzydła a strona błyszcząca na zewnątrz . Ten sposób oklejenia miał na celu dodatkowe wzmocnienie centropłatu . Ponieważ w miejscu spotkania skrzydła z kadłubem papier tworzy dwie warstwy co dodatkowo usztywnia skrzydło . Na koniec zostało mi wyprofilowanie papierem ściernym końcówki skrzydła . Teraz całe skrzydło waży 215,1 grama . Joker
robertus Opublikowano 22 Maja 2013 Opublikowano 22 Maja 2013 Jakiego kleju wikolowego używasz? Te z którymi się spotkałem są trochę gumowate po wyschnięciu.
JOKER 2 Opublikowano 24 Maja 2013 Autor Opublikowano 24 Maja 2013 Używam wikolu z supermarketu Praktiker nię pamiętam nazwy , będe w sklepie to podam . W tej chwili mam z Olsztyńskiej mjejscowej firmy . Jest dużo tańszy i też dobry . Wikol występuje w dwu odmianach , do klejenia książek introligatorski i drewna stolarski . Dla nas tylko ten drugi . Rozcieńczam go wodą 1 / 3 kleju 2 / 3 wody , po rozmieszaniu zostawjam na dwa dni żeby się przegryzł . Joker
JOKER 2 Opublikowano 7 Czerwca 2013 Autor Opublikowano 7 Czerwca 2013 Prace powoli naprzód . Trochę przy kadłubie i trochę przy skrzydle . Malowałem farbą CRAFTS SPRAJ . Jest do kupienia w sklepach z farbami , tania 13,0 zł za 400 ml . Kryje bardzo ładnie jest wydajna . Trochę ‘’ wyżera ‘’ styropian ale ponieważ całość pokryłem papierem to nie na to znaczenia . Farba ta wiąże bardzo mocno z papierem i dodatkowo usztywnia poszycie . Następnie z pasków folii nakleiłem ozdobne paski . Mój samolocik będzie w kolorze białym z wykończeniem czerwonym i żółto czarnymi akcentami . Całość jest malowana farbą w spreju , Natomiast centropłat i krawędź natarcia oklejona folią .Cały model będzie w tej kolorystyce . Skrzydło wyszło sztywne i mocne a reszta okaże się przy lataniu . Serwomechanizmy są mocowane na wcisk i dodatkowo podparte klapką z płytki HIPS mocowaną na wkręty .To w zupełności wystarczy . Teraz zabrałem się za drugie skrzydło . Jest przy nim więcej pracy bo poza lotkami posiada klapy i oświetlenie na końcówkach .W skrzydle będą cztery serwa i okablowanie na oświetlenie .Skrzydło od poprzedniego różni się od pierwszego częścią przy kadłubową 9 mocowanie klap 0 a co za tym idzie dodatkowymi elementami mocowania serwa , Natomiast przy kadłubie zamocowałem serwa steru wysokości i kierunku , oraz popychacze . Mogę się pochwalić że Warmiaczek otrzymał kalosze wyglądają tak ; Opis ich budowy jest tu ; http://www.rcclub.eu/viewtopic.php?f=14&t=5778 Tak że mogę teraz pomyśleć o mocowaniu pływaków z kadłubem Pozdrowienia dla wszystkich których nie znudziła moja relacja . Joker
Bartek Piękoś Opublikowano 7 Czerwca 2013 Opublikowano 7 Czerwca 2013 Zielony jeszcze jestem, ale wygląda jak bardzo przemyślana i estetyczna robota. Jak klocki Lego w najlepszym tego słowa znaczeniu. A pływaki po prostu świetne! Z przyjemnością podglądam dalej. P.S. Z powyższych i innych powodów model ten zasługuje na znacznie lepszą nazwę . Bez urazy
JOKER 2 Opublikowano 8 Czerwca 2013 Autor Opublikowano 8 Czerwca 2013 Bez urazy . Nazwa samolociku wywodzi się od pięknej Warmii . A ta od nazwy staropruskiego plemienia Warmitów tych od Sw. Wojciecha . Żyli tu i pracowali tacy ludzie jak Mikołaj Kopernik ten od słońca Emanuel Kant ten od prawa moralnego , Ignacy Kraszewski ten od uśmiechu . Nie wspominając mojej skromnej osoby ,dla której tak się składa że jest to mała ojczyzna .Tak że patronów samolocik ma przednich . Dodam tylko gwoli ścisłości że do I rozbioru Warmia jako Prusy Królewskie była własnością korony Polskiej . Z wyrazami szacunku Joker 1
JOKER 2 Opublikowano 25 Czerwca 2013 Autor Opublikowano 25 Czerwca 2013 Niestety pływaczki do warmiaka zostały sprzedane . Robię nowe tym razem ze styroduru i trochę większe . Zapraszam na relacje . Natomiast tu zakończyłem prace przy skrzydle . Zrobiłem popychacze pomiędzy serwa a lotki , oraz osłony serwa . Osłony serwa są przykręcane ( szybki dostęp do mechanizmu ) . Chciałbym podzielić się moim patentem na gniazda śrub . Po dopasowaniu pokrywek delikatnie wkręcam wkręty do drewna i następnie je demontuje . Po zdjęciu pokryw same gwinty wkrętów smaruje woskową lub zwykłą pastą do podłóg . Bardzo delikatnie tak jak formy przy laminowaniu .Następnie w otwory po wykręconych wkrętach zapuszczam klej polimerowy do styropianu . Po jakieś godzince delikatnie wkręcam same wkręty . Na drugi dzień ,po zaschnięciu kleju mamy styrodur ‘’ nagwintowany ‘’ . Zapewniam że połączenie jest mocne ( oczywiście na potrzeby pokrywki ) ale oto chodziło . Tak że skrzydło jest gotowe i czeka na resztę modelu . Miłego przy przeglądaniu tego postu Joker
miro-er1 Opublikowano 25 Czerwca 2013 Opublikowano 25 Czerwca 2013 witam , kolego czy wazyles model przed i po oklejaniu papierem na vikol??? czy duzo wagi przybylo po oklejaniu ???? pozdrawiam , ps, bardzo ladny modelik bedzie
JOKER 2 Opublikowano 25 Czerwca 2013 Autor Opublikowano 25 Czerwca 2013 Tak , w poście podaje co chwila wage modelu . Na zakończenie będzie zbiorczo podana waga w tabeli na poszczegulne etapy . W tym poście ; http://pfmrc.eu/index.php?/topic/36868-plywaki-do-modelu-samolotu/page__pid__446653&do=findComment&comment=446653 podaje dokładne rozłożenie wagi pływaków do modelu na poszczegulnych etapach . Wage zawsze podaje z jednym lub dwoma miejszami po pszecinku , takij dokładności mam wagi . Miłego Joker
Rekomendowane odpowiedzi