Jump to content

SZD-38 Jantar 1 - 4m


Recommended Posts

Witam, chciałbym w tym miejscu przedstawić fotorelacje z budowy SZD - 38 Jantar 1 w skali 1:5 choć o nieco większej rozpiętości bo 4m (powinno być 3,8m). Wynikło to z tego że zamówiłem rdzenie na 3,8m nie doliczając kadłuba i końcówek :rolleyes: i mam co mam. Ważne że model super lata!

Wyposażenie:

Silnik - E-MAX GT3526/05

Śmigło - 13x6,5

Pakiet silnika - ZIPPY Flightmax 4000mAh 5S1P 20 C

Pakiet zasilania serw - Dualsky 1300 mAh 2S1P 25 C

Regulator - TURNIGY Brushless ESC w/5A SBEC

Zasilanie serw - FOXY Regulator napięcia 6A UBEC

Serwa: kierunek, wysokość, klapy - Hitec HS 82 MG

Serwa lotki: Savox 0255MG

Profil skrzydła HQ 3,5/13%

Profil statecznika NACA 8%

 

Kadłub węglowy - waga ok 700g, może i pancernie ale nie jestem super pilotem i zdarzają się twardsze lądowania.

post-490-0-43161300-1371043434_thumb.jpg

Ogólnie kadłub wymagał nieco dopieszczenie zarówno pod napęd jak i zmiana profilu pod skrzydła

post-490-0-50099700-1371043924_thumb.jpg

 

post-490-0-99750900-1371043969_thumb.jpg

na zdjęciu jest wstępnie profil 11% ostatecznie jest HQ 3,5/13%

 

Dużo czasu zajęło wykonanie kopyta pod owiewkę

post-490-0-60279700-1371044124_thumb.jpg

 

oraz korekta samego obrysu owiewki aby chociaż trochę przypominała oryginał

post-490-0-45523900-1371044654_thumb.jpg

i na kopycie

post-490-0-17994300-1371044764_thumb.jpg

Jak wszystko węglowe to i ster kierunku

post-490-0-77824900-1371044873_thumb.jpg

 

Teraz coś o skrzydłach

post-490-0-94068100-1371044994_thumb.jpg

 

post-490-0-46830300-1371045017_thumb.jpg

 

Styropian kryty fornirem topolowym 0,8 mm, na dźwigary pasy rowingu węglowego do połowy skrzydła 12x3 góra i dół, od połowy 12x2 góra i dół. Rdzenie wycinane na ploterze CNC. Na górnej powierzchni skrzydła pod fornir dla wzmocnienia zalaminowana tkanina szklana 92/110

 

post-490-0-07583000-1371047498_thumb.jpg

 

post-490-0-76161100-1371046047_thumb.jpg

 

W miedzy czasie powstało coś do środka

 

post-490-0-07402100-1371047605_thumb.jpg

 

Kabinkę wytłoczyłem z VIVAKA 1,5 mm co dało po naciągnięciu na kopyto ok 1 mm grubości ścianki

 

post-490-0-38722100-1371047748_thumb.jpg

 

post-490-0-40193500-1371047775_thumb.jpg

Mocowana na neodymach z tyłu trzyma się bardzo pewnie.

Kadłub po malowaniu i oklejeniu nabrał wyglądu

post-490-0-58768000-1371047903_thumb.jpg

 

Kabina z pożądanymi

post-490-0-19586000-1371048727_thumb.jpg

 

post-490-0-55656500-1371048790_thumb.jpg

 

Skrzydła i statecznik po oklejeniu

post-490-0-85255400-1371048851_thumb.jpg

 

post-490-0-94409600-1371048891_thumb.jpg

i kilka innych rozwiązań

post-490-0-83055300-1371048935_thumb.jpg

serwo do steru wysokości

post-490-0-90732200-1371049040_thumb.jpg

półka pod pakiet zasilający

post-490-0-00777300-1371049176_thumb.jpg

No i czas na efekt końcowy

post-490-0-38377100-1371049304_thumb.jpg

 

post-490-0-29787000-1371049359_thumb.jpg

 

post-490-0-55850400-1371049384_thumb.jpg

 

post-490-0-04967200-1371049412_thumb.jpg

widoczny na zdjęciu wózek do startu wymaga chyba omówienia w innym temacie , jak będą zainteresowani to wstawię opis. I tak w jednym poście zmieściłem moje półtoraroczne boje z tym modelem.

Pozdrawiam

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Fajnie ,fajnie ale nie zamieściłeś najważniejszego ! skoro piszesz że model super lata to obowiązkowo filmik z startu/lotu/lądowania :)

Skoro prawie wszystko z węgla to jak z masą do lotu ?

Link to comment
Share on other sites

Model fajny eleganckiego szybowca ale" latający holender".Tam musi być pilot bo będzie w powietrzu wyglądał nienaturalnie.

Mnie natomiast zainteresował ten wózek do startu.Proszę o szczegóły. Mam także 4 metrowca którego chcę ulotnić montując doczepiany silnik na wieżyczce.

Czy można byłoby nadać mu większą prędkość za pomocą sznura gumowego?

Link to comment
Share on other sites

Jeśli chodzi o pilota to narazie nie mam czasu takowego zdziałać ale zapewne kiedyś i pilot zasiądzie w Jantarze. Opis wózka to raczej umieszczę w dziale warsztat żeby tutaj nie śmiecić. Jeśli chodzi o dodatkowa prędkość np. od wspomnianego sznura to nie widzę takiej potrzeby przynajmniej w moim przypadku. Mimo wysokiej dość trawy na lotnisku model na świeżym pakiecie był po 5 metrach w powietrzu.

Link to comment
Share on other sites

A gdzie podwozie? :)

Jak widać nie ma i nie będzie a dlaczego bo nie jest mi do niczego potrzebne, dla mnie to tylko niepotrzebna masa. Gdybym robił 100% makietę to by było, model ma latać nie jeździć :rolleyes: nie obrażając oczywiście posiadaczy podwozi w swoich szybowcach B) .
Link to comment
Share on other sites

Wojtek, nie przejmuj się uwagami Wojtka. Tak juz ma, z tego jest znany...

Fajnie zrobiony model, gratulacje.

Zapraszam na wspólne loty do Tarnowa w dniach 06-07 lipca br. nie masz daleko:

http://pfmrc.eu/index.php?/topic/37196-v-ogolnopolskie-zawody-modeli-szybowcow-rc-duzej-skali-w-tarnowie

drobne uproszczenia / zmiany nie wpływajace na ogólną sylwetkę modelu nie mają znaczenia.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jantar bardzo ladny, ale mnie takze interesuje ten wozek startowy. Ja startuje wylacznie za pomoca windy i zwykle mecze zone, by zechciala przytrzymac model przed startem. Dlatego od pewnego czasu kombinuje, czy daloby sie w tym celu wykorzystac wozek startowy, a tu prosze, wszystko jak na dloni - piekny wozeczek.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 5 years later...

Jeżeli autorowi wątku nie przeszkadza podłączę się  "w temacie"  . Jeśli nie to proszę o informację .

 

 

 Po około trzech latach wróciłem i ja do mojego Jantara 1.  

Skrzydła wykonane metodą  Wojtka przetrwały garażowanie- hangarowanie bez żadnego uszczerbku. Pokrycie skrzydeł wykonałem z forniru modyfikowanego 0,6 mm. Dźwigary zbieżne węglowe opisane w wątku o zbieżnych dźwigarach .

Co to jest fornir modyfikowany ?  Należy ułożyć około 200 lisków forniru w stos i skleić je ze sobą . Tak otrzymana belka jest cięta poprzecznie do klejenia.

Powstaje idealnie płaski listek forniru . Mój wykonany jest z abachi i czegoś jeszcze . Do oklejania ideał !

 

Ponieważ szybowiec Jantar 1 ma klapę wyporową to i w modelu także chcę wykonać taką klapę . Ale by nie było tak łatwo i prosto wewnętrzna struktura klapy jest przygotowana do zawiasu na..giętym pokryciu . Zaplanowałem wyginające się pokrycie jako zawias. A czemu utrudniam sobie życie ? . Klasycznie wykonałem ten element kilkukrotnie więc by był dreszczyk nowości to właśnie tak planuję to zrobić . Oryginał miał  zawias klapy jako gięte, górne pokrycie skrzydła  Jak nie wyjdzie przerobię na zwykłe zawieszenie (zawiasy)

Gdzieś w sieci znalazłem zdjęcia Jantara z dorobionymi wingledami . Czemu nie ? Mój też będzie miał takie końcówki ! Fotografie nie pokazują szczegółów więc na "czuja" dobudowałem  końcówki, które można  demontować do transportu. Drogą kupna nabyłem wingledy u Niemca. Jak niemieckie to powinny być dobre-no nie ! Są ...takie sobie . 

Dopasowanie długości cięciw skrzydła i wingledów to banalne przycięcie ale z profilem to już gorzej . Potrzebny był szczątkowy szkielet o pożądanym profilu , który jednocześnie posłużył jako mocowanie sztyftów  . Wingledy rozciąłem na 3/4 długości  i po usunięciu wałeczka mikrobalonu , którym sklejono w formie górną i dolną powierzchnię dało się dopasować powierzchnie do szkieletu . 

Rozpiętość modelu wrosła do 4,3 m i będzie trzeba przekalkulować wielkość usterzenia . Może wyda...

Na zdjęciach widać co i jak. Zdjęcie na, którym nic nie widać pokazuje, że spływ da się zrobić na żyletkę i utrzymać prosty bez formy. 

post-14536-0-99153000-1553407286.jpg

post-14536-0-22901000-1553407312.jpg

post-14536-0-52578100-1553407361.jpg

post-14536-0-83125600-1553407404.jpg

post-14536-0-66944200-1553407427.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Prace przy modelu posuwają się do przodu. 

Pracuję nad ramka kabiny. To co widać na zdjęciu to baza ramki. Z tego co widać zostanie  7 mm obwódka a reszta jako odpad. Oczywiście na dolnej powierzchni ramki jest już naklejony czarny rowing jako usztywnienie tej słabiutkiej sklejki . Na górna powierzchnię też jest naklejony rowing .Usztywnia  oraz blokuje magnesy .

Z magnesami jest tak. Kwadraciki 7x7 x 2 mm neodymowe. Mocowanie w tym wypadku magnes-blaszka wydaje się słabe. Magnes-magnes to całkiem inna rozmowa. Przy okazji warto pamiętać ,że magnes ma dwa bieguny bo jak się zapomni to sytuacja jest jak na zdjęciu. Kabina otwarta..

Uśmiałem się ze  swojego zdziwienia kiedy  złożyłem razem a tu lipa.Oczywiście obróciłem magnesy . Jednak naturalny bieg rzeczy pokazuje, że jednakowe bieguny nie działają prawidłowo razem . Czyli LG itd to jakaś lipa..

post-14536-0-68554100-1554815903.jpg

Link to comment
Share on other sites

Brnę dalej.

Statecznik poziomy wycięty ,oklejony,końcówki i spływ.

Spływ wymaga kilku zdań.  Podczas pokrywania fornirem rdzeni położyłem po jednym pasku rowingu węglowego na sam spływ. Ponieważ węgiel ze swej natury jest kruchy przedzieliłem stykające się paski rowingu wąską około 10 mm taśmą szklaną 80gr/m2 . To skutecznie zapobiega szczerbieniu się spływu podczas eksploatacji modelu.

Kiedy dokładnie przyglądnąć się rysunkom profilu to widać , że ostatnie około 20% obrysu jest zniekształcone przez grubość forniru . Niweluję ten fakt szlifując do niema 0 ( około 0,5 mm) tą część statecznika. Choć trochę jest profil bliższy prawdy. W praktyce szlifowanie do pokazania się rowingu.

Na zdjęciach widać (powiększyć ) gotowy spływ i na drugim(pierwszym?) w trakcie szlifowania . Pozostanie jeszcze wykonanie "siodła" dla stabilnego zamocowania statecznika poziomego na pionowym.

Po obcięciu  laminatu na żądany wymiar  pozostanie przyklejenie do st.pionowego ale...

Ta operacja powinna się odbyć pod kontrolą kątomierza bo to ustala wzajemne kątowe położenie skrzydła i statecznika poziomego. Kąt skrzydła względem kadłuba jest zadany w formie.

Mój statecznik będzie miał wydzielone połówki sterów wysokości przedzielone stałym fragmentem statecznika więc nieco komplikacji będzie zwłaszcza, że mechanizm schowany zostanie w stateczniku.... poziomym.  8 mm grubości mechanizmu zmieści się spokojnie w 10 mm grubości statecznika . Dźwignia wraz z popychaczem będzie przechodzić wewnątrz st.pionowego do dźwigni sterów wysokości . 

 

post-14536-0-08146800-1555068369.jpg

post-14536-0-86496300-1555068401.jpg

post-14536-0-16488800-1555068424.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Przyszedł czas na pokrycie statecznika tkaniną szklaną 48gr/m2 i wklejenie zawiasów .

Kilka słów wyjaśnienia co do gramatury tkaniny i w ogóle dla czego tkanina.

 

Większość kolegów używa gramatury 22-30gr/m2 z uwagi na lekkość i ilość żywicy. Faktycznie tkanina lżejsza o 40% ale ilośc żywicy taka sama lub wiecej. Jest więcej do wypełnienia w takim splocie jaki jest w leciutkich tkaninach. Wolę używać tej gramatury. Sprawdzone od lat !

A czemu nie papier japoński? Wagowo to samo w finalnym detalu -wielokrotne lakierowanie, podkład wyrównujący itp. Skoro ma być powierzchnia a'la laminat no to trzeba się napracować. Przy pokryciu tkaniną szklana oceniam, że jest mniej pracy.

 

  Zawiasem będzie tkanina syntetyczna używana do sitodruku naklejona na fornir i przykryta tkanina szklaną . By zadziałał taki zawias najwygodniej jest przeciąć  fornir ale tylko górnego pokrycia . Użyłem widocznej piłki, która wykonuje szczelinę 0,6 mm. Następnie trójkątnym iglakiem zfazowałem krawędzie szczeliny. Ponieważ tak rozwiązany zawias robię pierwszy raz dla pewności, ze żywica nie sklei punktowo listewek znajdujących sie pod pokryciem włożyłem w szczelinę dwa wąskie paski kliszy RTG tak , ze schowały sie pod pokrycie. Zobaczymy czy to miało sens po wycięciu szczeliny w dolnym pokryciu.

Paski zawiasowe zalaminowałem jednocześnie z tkanina szklaną.  Materiał użyty na zawiasy ma tą właściwość, że jego mikro kanaliki są pionowo i żywica swobodnie przechodzi do forniru. 

post-14536-0-03473400-1555788939.jpg

post-14536-0-39891600-1555788955.jpg

post-14536-0-39061000-1555788974.jpg

post-14536-0-19857100-1555788986.jpg

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.