Jump to content

Prezentacja samolotu studentów PB


Zefirek
 Share

Recommended Posts

Studenci Politechniki Białostockiej wystartują w kolejnym międzynarodowym konkursie. Tym razem żacy z Koła Naukowego Mechaniki i Informatyki Stosowanej działającego na Wydziale Mechanicznym PB zaprojektowali i zbudowali bezzałogowy samolot udźwigowy. Wystartują z nim w sierpniowych (8-12.08) międzynarodowych zawodach Air Cargo Challenge w Portugalii.

 

img_7290.jpg

 

 

Swój własny samolot studenci PB zaprezentowali w środę (10.07) na lotnisku Aeroklubu Białostockiego. Model ma rozpiętość skrzydeł 3 m, waży niewiele ponad 2 kg i może unieść ciężar nawet 5 razy większy od własnego. Lider zespołu konstrukcyjnego Wojciech Grodzki mówi, że unoszenie takiego ciężaru możliwe jest dzięki zastosowaniu specjalnych materiałów. Do budowy samolotu wykorzystano m.in. kompozyty szklane, węglowe i aramidowe, czyli materiały o małej masie i dużej wytrzymałości.

 

Pilot samolotu Marek Chomaniuk mówi, że jego zadaniem jest wystartowanie samolotem na dystansie 60 metrów, przelot po wyznaczonej trasie i poprawne lądowanie na dystansie 120 metrów.

 

Przed częścią praktyczną samolot musi przejść próbę statyczną. Polega ona na tym, że samolot opierany jest na samych końcówkach skrzydeł, zakładane jest obciążenie i sprawdzane, czy model wytrzyma dodatkowy ciężar. Studenci mówią, że właśnie podczas próby statycznej samoloty najczęściej ulegają uszkodzeniom.

 

W zawodach Air Cargo Challenge wystartuje 31 studenckich drużyn z 14 krajów. Oprócz załóg z Europy będą studenci m.in. z Chin, Brazylii i Egiptu.

 

Samolot studentów Politechniki Białostockiej to kolejna konstrukcja, z którą startują w międzynarodowych uczelnianych zawodach.

 

W czerwcu przedstawicieli Politechniki Białostockiej z Łazikiem marsjańskim Hyperion wygrali zawody w Stanach Zjednoczonych. Pod koniec lipca inni studenci będą rywalizować w prestiżowych zawodach Formuła Student ze zbudowanym przez siebie bolidem wyścigowym.

 

img_7421.jpg

 

 

O samolocie:

Dr inż. Andrzej Łukaszewicz, opiekun projektu mówi: Nasz samolot waży 2 kg, był projektowany na przeniesienie dodatkowego obciążenia rzędu 10 kg, czyli 5 razy więcej od masy własnej. W przypadku współczesnych samolotów transportowych stosunek masy ładunku do masy własnej jest zaledwie nieco większy od 1. W trakcie prac projektowych korzystaliśmy z zaawansowanych programów obliczeniowych i oprogramowania SolidWorks, który dla Politechniki Białostockiej dostarcza od 12 lat CNS Solutions Sp. z o.o. – zewnętrzny sponsor zespołu, natomiast przy wykonywaniu elementów używaliśmy nowoczesnych technik wytwarzania i stosowaliśmy zaawansowane struktury kompozytowe, które były wykonywane wyłącznie przez nasz zespół. Prace na projektem trwały 2 lata.

 

 

img_7466.jpg

 

 

więcej: http://www.tvp.pl/bi...dz2200/11720655 od 5:30 min

Link to comment
Share on other sites

O samolocie:

Dr inż. Andrzej Łukaszewicz, opiekun projektu mówi: Nasz samolot waży 2 kg, był projektowany na przeniesienie dodatkowego obciążenia rzędu 10 kg, czyli 5 razy więcej od masy własnej. W przypadku współczesnych samolotów transportowych stosunek masy ładunku do masy własnej jest zaledwie nieco większy od 1.

 

Toż to propaganda w czystej formie..... Jaki dystans może pokonać ten (całkiem ładny zresztą) modelik a jaki dystans pokonują samoloty transportowe?? Idąc dalej tym tropem można udowodnić również, że mrówka jest silniejsza od słonia... Niemniej jednak idea jak najbardziej słuszna i popieram takie twórcze i mądre wykorzystywanie wolnego czasu.
Link to comment
Share on other sites

Tak z ciekawości zapytam- profile skrzydła były projektowane od podstaw czy to jakiś konkretny (ew. zmodyfikowany) profil? Jak dużą doskonałość osiąga profil (powiedzmy, że przy kadłubie) w wykresie Cm/alpha przy średniej i małej prędkości modelu (średniej i małej liczby RE dla tego modelu)?

Link to comment
Share on other sites

Qrcze, teraz wyjdzie, że zżynam... Właśnie taki kształt szybowca planuję na zimę... Do obliczeń skrzydła przyjąłem 10G - i też wyjdzie nośność 10 kg...

 

Fajny model.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Nie wiem, czy na szczęście życzy się "kreta", tak jak życzy się "połamania nóg" ;), więc napiszę tylko: Powodzenia! Żeby nie zapeszyć. ;)

Link to comment
Share on other sites

Przed częścią praktyczną samolot musi przejść próbę statyczną. Polega ona na tym, że samolot opierany jest na samych końcówkach skrzydeł, zakładane jest obciążenie i sprawdzane, czy model wytrzyma dodatkowy ciężar. Studenci mówią, że właśnie podczas próby statycznej samoloty najczęściej ulegają uszkodzeniom.

 

To mnie najbardziej zaskoczyło. To norma w zawodach "ciężarowych"?

Gdyby nie ta próba możnaby pewnie znacznie odchudzić dźwigar.

Link to comment
Share on other sites

Uczestniczyłem w tych zawodach w 2011 roku w Stuttgarcie osobiście :) jako członek ekipy Politechniki Białostockiej.Regulamin zawodów jest prosty ale co dwa lata jest zmieniany w różnym stopniu.Trzeba unieść jak najwięcej. start max. 50m , lądowanie w strefie max.100 m jak przekroczysz ,to lot jest nie uznany. Silnik ten sam u wszystkich (axi), limiter prądu ustawiony na 40A, waga max 2 kg ( za przekroczenie punkty karne) oddzielnie zasilany odbiornik , model musi po rozłożeniu zmieścić się w skrzyni o określonych wymiarach itp.Deklaracja lotu z obciążeniem rozpoczyna się od próby stycznej pod zadeklarowanym ciężarem na 3/4 rozpiętości płata. Nie pęknie -polecisz. Tak było w 2011.W tym roku. W tym roku próba statyczna płata na końcówkach i to już duży problem w deklarowaniu wielkości obciążenia i jest jeszcze kilka zmian w regulaminie. Dobry projekt i obroniona prezentacja przed komisją daje miejsce w połowie stawki lub wyżej bez wykonania lotu! Popatrzcie na model z przed dwóch lat i ten obecny.Postęp kolegów z polibudy jest ogromny. Jestem trochę duchowo z nimi związany także mam nadzieję że będzie dobry wynik w zawodach, trzymam kciuki i czekam na dobre wyniki.post-546-0-48766800-1373650461.jpg

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.