ublizzard Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Dzisiaj wreszcie udało mi się oblatać mój RWD 5 by Skazoo. Był to mój pierwszy lot w życiu (nie licząc symulatorów). Na pierwszych dwóch filmach miałem ustawiony ciąg na około 2/3 mocy, a na ostatnim dałem prawie na maksa. Pogoda idealna, całkowicie bezwietrzna, a zwalał się na prawe skrzydło, może za mały wykłon silnika? Co do wyważenia poprzecznego (czy podłużnego?) to ustawiłem na 50mm od krawędzi natarcia. Skrzydła bez lotek. Wyposażenie to: EMAX CF2812 śmigło 7x4SF APC Pierwszy kret: -http://www.youtube.com/watch?v=r_S0RMB64_k Drugi: http://www.youtube.com/watch?v=TupekghTWoo Trzeci, tego już nie przeżył: http://www.youtube.com/watch?v=SRdiCRS1UJ4 Po tym krecie kadłub rozleciał się pod przednią szybą, tak więc czeka mnie remoncik. Poproszę o uwagi co zrobiłem źle, a czego nie zrobiłem Link to comment Share on other sites More sharing options...
robertus Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Start 2 i 3 idealny, co zrobiłeś, że samolot przechylił się na prawe skrzydło? Nie dałeś czasem steru kierunku na maks wychylenie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ublizzard Posted August 4, 2013 Author Share Posted August 4, 2013 Start 2 i 3 idealny, co zrobiłeś, że samolot przechylił się na prawe skrzydło? Nie dałeś czasem steru kierunku na maks wychylenie? Na sto procent pewności nie mam (nerwy ) ale jeśli już to ster kierunku wychylałem powoli, ale jak zaczął przepadać, to może w panice na max dałem, ale to już i tak za późno było. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robertus Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Wg mnie on nie przepadł, wysterowałeś go w ziemię, lub inna okoliczność. Zobacz czy czasem nie masz reversu na sterze kierunku. Zdemontuj podwozie, na tym polu to tylko będzie przeszkadzać Link to comment Share on other sites More sharing options...
ublizzard Posted August 4, 2013 Author Share Posted August 4, 2013 Jak wychylam drążek w lewo, to ster kierunku też idzie w lewo, czyli chyba tak jak powinno. Robercie z twoich poprzednich postów wnioskuję, że nawet jeśli skręcam tylko sterem kierunku to samolot też się przechyla? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robertus Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Tak, W odpowiednich warunkach możesz zrobić i koślawą beczkę na sterze kierunku. Ustaw może DR/EXP na kierunku aby delikatniej się wychylał. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dukeroger Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 a sprawdzales poprzeczne wywazenie? wzglednie w ktora strone i jaki jest wyklon, rozumiem ze model nie ma lotek? Link to comment Share on other sites More sharing options...
f-150 Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Zbyt duże wychylenia sterów. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ublizzard Posted August 5, 2013 Author Share Posted August 5, 2013 Wyważenia poprzecznego nie robiłem, ale chyba było ok, bo leciał na początku jak po sznurku. Wykłon był ustawiony w prawo i to dość sporo, tak na oko z 4-5 stopni. Teraz mi się wydaje, że te krety to chyba moja wina. Na symulatorze (RC Desk Pilot) nie było widać tego, że samolot przy wychyleniach steru kierunku przechyla się na skrzydło. Może dlatego, że latałem na nim samolotem z lotkami i bez skosu skrzydeł. Może ktoś ma jakiś model na ten symulator bez lotek i ze skosem skrzydeł? Najprawdopodobniej chciałem zakręcić no i klops. Nie poddaję się. Buduję drugi kadłub, bo w starym zrobiłem kilka błędów konstrukcyjnych i będę dalej startował. p.s. Czy ma ktoś plany podzielone na format A4? Niestety z jakichś powodów nie ma plików pod adresem: http://forumrc.alexba.eu/users/skazoo/rwd/rwd.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
robertus Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Buduj, buduj. Zmniejsz tylko wychylenia powierzchni sterowych. Możesz też zamiast podkładu użyć epp do budowy kadłuba. Koszt nie powinien być duży a kretoodporność znacznie wzrośnie. Skoro uczyłeś się z lotkami to czemu lecisz samolotem ze wzniosem. Nie bój się. Ja poleciałem w pierwszy lot samolotem z lotkami i było ok. Wcześniej oczywiście też potrenowałem na symulatorze. Link to comment Share on other sites More sharing options...
idfx Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Zwróć szczególną uwagę by stateczniki były prawidłowo klejone - pionowy idealnie prostopadle do poziomego, poziomy idealnie równoległy do płatów. Nie martw się o wyważenie poprzeczne, to nie może tak diametralnie wpływać, chyba że na któryś bok będziesz miał doklejony ołów .. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ublizzard Posted August 5, 2013 Author Share Posted August 5, 2013 Możesz też zamiast podkładu użyć epp do budowy kadłuba. Koszt nie powinien być duży a kretoodporność znacznie wzrośnie. Skoro uczyłeś się z lotkami to czemu lecisz samolotem ze wzniosem. Już wcześniej kupiłem sobie całe opakowanie szarego depronu 6mm tak więc mam dożo budulca. Co do lotek, to też mam zamiar zrobić z lotkami, ale na razie zostało mi sprawne to ze wzniosem, więc pewnie po wykonaniu kadłuba zrobię kilka lotów z tym skrzydłem. Tego skrzydła ze wzniosem też nie chcę przerabiać, bo nie jest najlepszej jakości (najgorszej też nie ). No jak deproniak zaczął przechylać się odruchowo zacząłem kontrować lotkami Zwróć szczególną uwagę by stateczniki były prawidłowo klejone - pionowy idealnie prostopadle do poziomego, poziomy idealnie równoległy do płatów. Wiem, że to ważne i pilnuję kątów. Link to comment Share on other sites More sharing options...
302_Osh Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Za duże wychylenie steru kierunku i za mała prędkość. Zwróćcie uwagę na drugi filmik, tuż przed zakrętem w prawo samolot zadziera nos do góry (prawdopodobnie pociągnąłeś na siebie elewator, żeby robić wysokość, pół sekundy później bez prędkości dałeś ster kierunku w prawo) Samolot nie szykował się do robienia beczki, tylko bez prędkości przepadł w prawo w dół. Oglądam kolejny raz... Czy przypadkiem nie masz steru kierunku i steru wysokości na jednym drążku? Wygląda tak, jakbyś dał jednocześnie elewator na siebie i kierunek w prawo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andrzej_t Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Na obu filmach widać, że gdybyś modelowi nie przeszkadzał to by się spokojnie wznosił w łagodnym lewym zakręcie i by zatoczył wielki okrąg na wznoszeniu. Widać ewidentnie, że chciałes to skręcanie skorygować i wskutek zbyt dużych wychyleń (jak wspomnieli przedmówcy) i nerwów przesadziłeś, kładąc model na prawe skrzydło. Jak odbudujesz model, ustaw sobie D/R na sterach na 50% i startuj z takimi ograniczonymi wychyleniami ale jeśli model po rzucie będzie się zachowywał tak, jak na filmach to zaczekaj ze sterowaniem aż nabierze większej wysokości. Tylko niech tą wysokość nabiera powoli a jeśli będzie zbytnio zadzierał to nie machaj sterem wysokości tylko drążkiem gazu w niewielkim zakresie, żeby wznoszenie nie było zbyt strome. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 p.s. Czy ma ktoś plany podzielone na format A4? Niestety z jakichś powodów nie ma plików pod adresem: http://forumrc.alexb...zoo/rwd/rwd.htm http://www.alexrc.pl/old_files/users/skazoo/rwd/rwd5.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
robertus Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Nie potrzeba, ściągnij te drugie plany. W Adobe acrobat reader możesz podzielić sobie na papier jaki masz. https://www.alexrc.pl/old_files/users/skazoo/rwd/rwd5_140x86.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
ublizzard Posted August 5, 2013 Author Share Posted August 5, 2013 Zwróćcie uwagę na drugi filmik, tuż przed zakrętem w prawo samolot zadziera nos do góry (prawdopodobnie pociągnąłeś na siebie elewator, żeby robić wysokość, pół sekundy później bez prędkości dałeś ster kierunku w prawo) Czy przypadkiem nie masz steru kierunku i steru wysokości na jednym drążku? Wygląda tak, jakbyś dał jednocześnie elewator na siebie i kierunek w prawo. Brzmi to bardzo prawdopodobnie. Pamiętam, że najpierw chciałem go wprowadzić na wysokość i pewnie za mocno pociągnąłem drążek. stery mam na osobnych drążkach. Na lewym mam ster kierunku i przepustnicę. Link to comment Share on other sites More sharing options...
302_Osh Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Z moich doświadczeń z RWD 5 wynika, że środek ciężkości podawany przez projektanta jest dość umowny. Ja pakuję pakiet najbardziej do przodu jak się da, to RWD ma straszne tendencje do zadzierania do góry. W twoim przypadku tak to wyglądało, lekki ruch wysokością, zadarł do góry, przeciągniecie i na prawo na skrzydło. Zobacz moje boje, na końcu jest filmik z finalnym setupem i kilka podpowiedzi. Jak będziesz odbudowywał przód, laminuj matą. http://pfmrc.eu/index.php?/topic/8776-moj-pierwszy-model-czyli-rwd-5/page__st__400 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts