Skocz do zawartości

Oklejanie japonką


Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 87
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano

Też myślę oklejać japonką wicherka 25 tylko czy takie pokrycie jest wodoodporne ? Bo myślę założyć do niego plywaniki i latać nad wodą.

Opublikowano

Jak już oklejasz japonką na cellon, to czas przestaje się liczyć.

Przypinaj przynajmniej dźwigar i spływ na stosownych dystansach, bo tak jak Ty to robisz to będzie śmigło, a nie statecznik.

Ja kiedyś po dwóch tygodniach suszenia skrzydła, nie mogłem go poznać, jak zdjąłem z deski...

Opublikowano

Te opowieści o tym, jak japonka śmigli to mit. Ściąga nie japonka, tylko schnący cellon. Podstawą dobrego krycia japonką jest dobranie odpowiedniej gęstości cellonu do każdego kolejnego malowania i nakładanie cellonu w sposób równomierny. Tego niestety żaden tutorial nie pokaże, trzeba mieć dobra pędzle i trochę doświadczenia.

 

Przypinanie płata na 2 tygodnie na desce daje wynik odwrotny do zamierzonego. Góra płata schnie szybciej od dołu i wygięcie gotowe. Ja płat obracam co jakiś czas i dosuszam suszarką korygując ewentualne wygięcia.

 

Poniżej statecznik, malowany dwukrotnie, suszony swobodnie na modelu bez przypięcia do deski:

 

13984700216_e606e3587d_z.jpgDSCN7198 by TeBeWAW, on Flickr

 

14027047743_7fc0be9250_z.jpgDSCN7196 by TeBeWAW, on Flickr

 

Krawędź spływu idealnie prosta.

Opublikowano

Ale przypina się nie do czasu wyschnięcia, ale do czasu odpuszczenia naprężeń w drewnie powstałych po ściąganiu japonki...

A to może potrwać - w zależności od wielkości oklejanego elementu i stopnia skomplikowania jego konstrukcji - nawet do kilku tygodni.

Serio serio - tu żadne magiczne zabiegi z suszarką i opalarką nie pomogą...

Opublikowano

Te opowieści o tym, jak japonka śmigli to mit. Ściąga nie japonka, tylko schnący cellon. Podstawą dobrego krycia japonką jest dobranie odpowiedniej gęstości cellonu do każdego kolejnego malowania i nakładanie cellonu w sposób równomierny. Tego niestety żaden tutorial nie pokaże, trzeba mieć dobra pędzle i trochę doświadczenia.

 

Przypinanie płata na 2 tygodnie na desce daje wynik odwrotny do zamierzonego. Góra płata schnie szybciej od dołu i wygięcie gotowe. Ja płat obracam co jakiś czas i dosuszam suszarką korygując ewentualne wygięcia.

 

 

Cellon sam niewiwele pociągnie, musi mieć osnowę. im grubsza tym siła powstaje większa. cieniutki modelspan niemal nie pracuje a nieco grubsza japonka (taka prawdziwa) potrafi już nawywijać, oj potrafi.

  oczym pewnie wiesz.

płaty po cellonowaniu (wiekszość modeli swobodnie latających, dekadę, dwie temu) przypina sie do deski nie zaraz po cellonowaniu ale w empirycznie dobranym momencie (temperatura, wilgotność) i do tego najczęściej na dystansach umożliwiających schnięcie także dolnej strony.

Opublikowano

Ale przypina się nie do czasu wyschnięcia, ale do czasu odpuszczenia naprężeń w drewnie powstałych po ściąganiu japonki...

A to może potrwać - w zależności od wielkości oklejanego elementu i stopnia skomplikowania jego konstrukcji - nawet do kilku tygodni.

Serio serio - tu żadne magiczne zabiegi z suszarką i opalarką nie pomogą...

 

Każdy ma swoje metody :-) Ja mam swoje i je stosuję, nikogo do nich nie namawiam.

Opublikowano

Cellon sam niewiwele pociągnie, musi mieć osnowę. im grubsza tym siła powstaje większa. cieniutki modelspan niemal nie pracuje a nieco grubsza japonka (taka prawdziwa) potrafi już nawywijać, oj potrafi.

  oczym pewnie wiesz.

płaty po cellonowaniu (wiekszość modeli swobodnie latających, dekadę, dwie temu) przypina sie do deski nie zaraz po cellonowaniu ale w empirycznie dobranym momencie (temperatura, wilgotność) i do tego najczęściej na dystansach umożliwiających schnięcie także dolnej strony.

 

Renart, i masz i nie masz racji. Gruba japonka "ciągnie" mocniej dlatego, że przyjmuje więcej cellonu. 

 

Może uznacie, że się wymądrzam, ale naprawdę mam sporo doświadczenia z pokryciami japonka/cellon.  Takie doświadczenie jak z pokazane z wolnoschnącym statecznikiem Wicherka jest możliwe, bo profil był symetryczny, a płat niezbieżny.

 

W przypadku profili niesymetrycznych tak łatwo już nie jest. Wygięcia płata o profilu niesymetrycznym można uniknąć na 2 sposoby:

1. Zastosowanie grubszej japonki na spodzie płata.

2. Lakierowanie spodu płata gęstszym cellonem.

 

A w ogóle, skoro już zaczęła się ta dyskusja, to opowiem o moich doświadczeniach z pokryciami japonka/cellon. 8 lat zabawy w klasach F1A i F1B dało mi trochę doświadczenia i 4 miejsce na mistrzostwach polski chyba w 1978 roku. Sukces średni, ale zawsze coś.

 

Po kolei:

 

1. Słusznie zauważył Renart, że japonka/cellon to pokrycie kompozytowe. Japonka jest osnową, magazynem akumulującym cellon. Im wiecej cellonu zakumuluje, tym bardziej będzie ciągnąć.

 

2. Japonka sama z siebie nie jest szczelna, jest porowata i przesiąkliwa. Stąd sposób jej przyklejania poprzez "tamponowanie" sztywnym pędzlem.

 

3. Metod kładzenia i lakierowania japonki jest tylu, ilu modelarzy. Ja stosuję 3 lub 4 lakierowania:

 

- lakierowanie naprężające, miękkim pędzlem, rzadkim cellonem

- lakierowanie uszczelniające, bardzo miękkim pędzlem, średniorzadkim cellonem. W tym momencie największym błędem jest "przeciśnięcie" cellonu przez pory w japonce, i mamy wiszące wewnątrz skrzydła krople lakieru. Należy unikać nacisku , pędzel prowadzimy równolegle do płata.

- lakierowanie napinające, miękki pędzel, średniogęsty cellon

- ewentualnie powtórzone lakierowanie napinające

 

4. Do tego dochodzą dodatki, każdy ma swoje magiczne szuwaksy, które albo zmniejszają siłe napinającą, albo poprawiają połysk itd.

 

5. Za pomocą malowania zaplanowanych fragmentów skrzydła dwoma lakierami o różnych gęstościach można uzyskać pożądane zwichrzenie płata. Robiłem to wielokrotnie, nie jest to łatwe ale możliwe.

 

6. Wyśmiewana metoda szybkiego suszarką lub opalarką służy korekcie zwichrzenia. Odpowiednio operując suszarką można albo uzyskać zwichrzenie, albo przeciwnie, wyprostować zwichrzony płat. Oczywiście nie jest to zabawa dla początkujących, można narobić bydła i zepsuć płat całkowicie. Albo spalić, jak mnie się ostatnio udało :-)

 

7. Najlepsze efekty uzyskuje się kładąc nitrocellon natryskowo. Ale to wolno robić tylko w w profesjonalnych komorach lakierniczych z wyciągiem. Rozpylony nitrocelon to bomba, serio.

I dlatego robisz tutorial? ;)

Tutorial zrobiłem dla ciekawych spróbowania tej technologii.

Opublikowano

I dlatego robisz tutorial? ;)

Nie jest powiedziane, że każdy musi robić wszystko tak jak TeBe wiadomo, zawsze znajdzie się ktoś kto "wie lepiej" i zawsze znajdzie się ktoś zielony (np. Ja  :D ) dla którego ten tutorial nieraz się jeszcze przyda

Opublikowano

Dodam jeszcze, że zakup cienkiej, kolorowej japonki nie jest łatwy. Ja od jakiegoś czasu kupuję, jeśli gdzieś się pojawia. Mam mały zapasik w różnych kolorach. Pasjonatom mogę odstąpić.

Opublikowano

Dodam jeszcze, że zakup cienkiej, kolorowej japonki nie jest łatwy. Ja od jakiegoś czasu kupuję, jeśli gdzieś się pojawia. ......................

Jeszcze wchodzi w grę barwienie japonki białej ;)

Opublikowano

Japonka 12g jest już bardzo mocna. Nieporównywalna jeszcze z ORACOVERem, ale mocna. Przewagą japonki jest możliwość łączenia kolorów na małej zakładce. Japonkę możesz łączyć na żebrze, z zakładką 2-3mm. W przypadku ORACOVERu tak sie nie da. Na upartego japonkę możesz łączyć "w powietrzu", ale to wyższa szkoła jazdy. Robi się to klejąc japonkę cellonem PRZED położeniem na płat. Da się, ale wymaga superdokładności i klejenia cellonem z zakładką 2-3mm. Robialne, ale trudne.


Jeszcze wchodzi w grę barwienie japonki białej ;)

 

No to już jest zabawa na całego :-) Ja 3x to robiłem, efekty niestety były żałosne.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.