TommyTom Opublikowano 16 Maja 2014 Opublikowano 16 Maja 2014 Mam pytanie do teoretyków i praktyków. Założenie jest następujące: środek ciężkości ustawiony w szybowcu jest zgodnie z wymogiem producenta (neutralnie). Czy zatem trymując ster wysokości do góry będę w stanie zmienić środek ciężkości modelu (poprzez zmianę kąta zaklinowała) w podobny sposób jakbym dołożył balast na ogon modelu (przesunięcie środka ciężkości do tylu)? Czy będzie to oznaczało zwiększenie czułości modelu na termikę? Oczywiście granicą tego trymowania jest przeciągnięcie i opór. Analogicznie, czy trymowanie sterem wysokości w dół zwiększając prędkość modelu przesunie jego środek ciężkości do przodu? Celem jest zwiększenia czułości na termikę bez dokładania balastu. Czy to ma sens? Pozdrawiam Tomek
polpakpol Opublikowano 16 Maja 2014 Opublikowano 16 Maja 2014 Moim zdanie wychylenia lotek i opory powietrza mają się nijak do środka ciężkości, który jest wyznaczony przez producenta. W każdym bądź razie przesuwanie środka ciężkości i trymowanie np. ciężkiego ogona trymerami pogarsza właściwości lotne...
Luko Opublikowano 16 Maja 2014 Opublikowano 16 Maja 2014 Mówiąc szczerze trymować da się zbyt przednie wyważenie samolotu, ze zbyt tylnym nie próbowałem bo staram się takiego nie ustawiać. Czasami na mocniejszy wiatr wyważam bardziej na przód, lepiej mi się lata ... ale takie wyważenie zawsze muszę poprawić przez trymowanie SW.
Czaro Opublikowano 16 Maja 2014 Opublikowano 16 Maja 2014 Trymowanie zmienia tylko prędkość modelu przy puszczonym drążku wysokości. Zmiana ŚC. zmienia i prędkość modelu i jego zachowanie. Zwiększenie czułości na termikę wymaga przesunięcia środka ciężkości do tyłu.
kojani Opublikowano 16 Maja 2014 Opublikowano 16 Maja 2014 Bardzo ogólnie - przednie położenie CG - gorsza sterowność, większa stateczność, tylne położenie CG - lepsza sterowność, mniejsza stateczność. 1
Gość Kamyczek_RC Opublikowano 17 Maja 2014 Opublikowano 17 Maja 2014 Środdk ciężkości fo pojęcie dość szerokie wynikające z wielu czynników i między teoretycznym i pdaktycznym jego położeniem mogą wystepować różnice wynikające z wielu zagadnień .Generalnie trymowania służą poprawieniu niewielkich tendencji modelu i jezeli są to wartości bardzo małe można je pozostawić jeśli jednak są to wartości duże należy przesunąć sc w odpowiednią stronę. Jeśli kogoś to interesuje w modelach zawodniczych często zmkenia się sc w zalsżności od warunków sily wiatru , zbocza, techniki latania czy też balastowania . Dlatego w wielu zestawach mimo że producent podaje jakieś polożenie sc należy je traktować czysto teoretycznie i dobrać go dla siebie indysidualnie
Konrad_P Opublikowano 17 Maja 2014 Opublikowano 17 Maja 2014 Tomek słuchaj Kamila bo dobrze gada i ja jestem wyznawcą tej zasady. Trymowanie jest to korekta niewielkich tendencji modelu - opadania, skręcania, unoszenia, przy wyznaczonym SC przez producenta. Nie możesz doprowadzić do tego, że model będzie leciał prosto wówczas gdy SW będzie o 15 mm wychylony. Oczywiście można i tak ale ... Z czytania tego forum wiem, że są dwie szkoły: Jedna, którą ja też wyznaje mówi, że regulujemy - przesuwamy SC w zależności od warunków atmosferycznych oraz od tego jak chcemy w danej chwili latać, czy w termice czy szybko. Druga szkoła mówi, że SC zawsze powinien być w tym samym miejscu a resztę robimy przez trymowanie lub (ja wole takie określenie) przez fazy lotu. Która szkoła jest lepsza nie wiem, być może teraz się dowiem ponieważ w Relax-ie jest tak mało miejsca i znaczne przesuwanie SC nie wchodzi w grę. W Falconie mam możliwość przesuwania do 8cm SC więc przesuwam i dobrze mi się lata. Wypowiedzi Czarka i Stanisława to esencja trymowania i SC Tu trochę teorii ale pewnie znasz ten link http://www.piotrp.de/MIX/ewd.htm EDIT: A co do szybkiego latania to lepiej podnieść trochę lotki w górę i skorygować to SW. Samo wychylenie SW spowoduje lot po ostrej pochyłej w dół a nie o to przecież chodzi.
specyfick Opublikowano 19 Maja 2014 Opublikowano 19 Maja 2014 Odpowiadając na pytanie wprost trymowaniem nie da się zmienić, przesunąć środka ciężkości. Te rzeczy się nie łączą wprost. Te rzeczy łączy zachowanie modelu. ŚC ma być tak jak pisze Kamyczek. Trym powoduje jeszcze jedną nieprzyzwoitość, której osobiście nie lubię tzn. model się zachowuje inaczej przy różnych prędkościach. Lecisz szybko to albo zadziera albo dołuje, ogólnie źle. Zwiększenie prędkości powoduje zwiększenie oddziaływania tego trymu na model. Więc jak raz sobie ustawisz dla danych warunków to w innych jest zupełnie inaczej. A ja lubię jak jest dobrze zawsze, więc lepiej mieć dobrze ustawiony ŚĆ, w granicach normy. A jak pisze Kamyczek, mistrzostwem jest dostosowanie ŚĆ na zawodach do konkretnych warunków, aby jeszcze więcej wydobyć z modelu. 1
cZyNo Opublikowano 19 Maja 2014 Opublikowano 19 Maja 2014 Tomek, spotkajmy sie to pogadamy ja w tym tygodniu molestuje rzutki w okolicach Nowego Dworu. Przyszły tydzien to zbocza jak Bozia właściwą pogodę da A wogole to maszstayecznik pływający czy klasyczne rozwiazanie?
psiwak Opublikowano 19 Maja 2014 Opublikowano 19 Maja 2014 Mam pytanie do teoretyków i praktyków. Założenie jest następujące: środek ciężkości ustawiony w szybowcu jest zgodnie z wymogiem producenta (neutralnie). Czy zatem trymując ster wysokości do góry będę w stanie zmienić środek ciężkości modelu Tomek, odpowiedz brzmi i tak i nie Upraszczając polozenie srodka ciezkosci jest zalezne tylko od rozkladu mas. Teoretycznie w niektórych sytuacjach zmieniajac trymowanie (czyli kat zaklinowania statecznika lub wychylenia steru) zmieniasz polozenie SC ale tak malo ze niezauważalnie i nikt rozsadny nie bierze tego pod uwage Trymowanie tak jak koledzy napisali wplywa tylko na sily aerodynamiczne i jest zalezne od predkosci. Jak chcesz zmienic polozenie SC to tylko masami i ich rozkladem
Konrad_P Opublikowano 19 Maja 2014 Opublikowano 19 Maja 2014 Tomek, spotkajmy sie to pogadamy ja w tym tygodniu molestuje rzutki w okolicach Nowego Dworu. Przyszły tydzien to zbocza jak Bozia właściwą pogodę da A wogole to maszstayecznik pływający czy klasyczne rozwiazanie? Oczywiście że ma w Relax -ie pływający No i czas aby go wyciągnął na światło dzienne i w końcu ulotnił. Tomek może w ten weekend na dużej łące.
TommyTom Opublikowano 19 Maja 2014 Autor Opublikowano 19 Maja 2014 Pytanie dotyczy pływającego (Relax) jak i V-tail (Orion AH). Zauważyłem pewne różnice stateczności i zachowania modelu przy silniejszym wietrze 6 m/s (V-tail) i trymowaniu, stąd pytanie. Wydaje się, że już jestem w bazie. Jeszcze popróbuję w praktyce różne ustawienia. Dziękuję za podzielenie się opiniami. Pozdrawiam Tomek PS. Jak dopisze pogoda w ten weekend na Relax to dam znać.
cZyNo Opublikowano 19 Maja 2014 Opublikowano 19 Maja 2014 To chyba masz za bardzo z tylu sc w tym orionie. Widze ze starasz sie zrozumieć model. Idziesz w dobrą stronę
kojani Opublikowano 19 Maja 2014 Opublikowano 19 Maja 2014 Tomek, odpowiedz brzmi i tak i nie Upraszczając polozenie srodka ciezkosci jest zalezne tylko od rozkladu mas. .... Zgadzam się - choć nie do końca - to wcale nie jest uproszczenie. SC to punkt przyłożenia siły ciężkości i zależy on tylko od rozkładu mas. Można go zmieniać tylko poprzez zmianę rozkładu mas np. poprzez zmianę położenia wyposażenia lub balastu. ... Teoretycznie w niektórych sytuacjach zmieniajac trymowanie (czyli kat zaklinowania statecznika lub wychylenia steru) zmieniasz polozenie SC ale tak malo ze niezauważalnie i nikt rozsadny nie bierze tego pod uwage ... Przeczysz sam sobie - to pozostaje w sprzeczności z Twoim zdaniem wyżej, położenie SC zmieniamy zmieniając rozkład mas!! Trymowanie zmienia położenie SA (środek aerodynamiczny) w stosunku do SC, w pewnym sensie w ustalonych warunkach można to odebrać jako zmianę SC (podobne zachowanie modelu), ale nie należy tego mylić!! Taka ciekawostka trafiłem na model - planck, w którym konstruktor wprowadził zdalne sterowanie położeniem balastu - czyli faktycznie w trakcie lotu zmienia położenie SC. I jeszcze jedna uwaga na temat trymowania - zgadzając się z przedmówcami, a w szczególności z Pawłem, wiem że są piloci lubiący "czuć" model, w takim sensie że drążek wysokości nigdy nie jest "puszczany" i w takiej sytuacji trzeba lekko przetrymować model żeby można było na drążku podtrzymywać
psiwak Opublikowano 19 Maja 2014 Opublikowano 19 Maja 2014 Przeczysz sam sobie - to pozostaje w sprzeczności z Twoim zdaniem wyżej, położenie SC zmieniamy zmieniając rozkład mas!! Stanisław, nie przeczę sobie. Przy założeniu ( dlatego napisałem ze w niektórych sytuacjach) że SC steru nie jest w osi jego obrotu, to zmiana kata zakllinowania powoduje jego wedrowke w osi podluznej samolotu co w konsekwencji zmienia połozenie SC. Dodałem takze ze nikt rozsadny nie bierze tego pod uwage i natym bym zakonczyl ten czysto 'naukowy' watek zmiany SC od kata
Rekomendowane odpowiedzi