Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Co prawda to co piszę to jest nudne , bo ile można pisać o pływaniu jakichś modeli . No ale dzisiaj to najpierw tak ok godz. 12 pojechałem z Rosomakiem nad Balaton i tam ponawigowałem przez ok 45 minut. Póżniej ok 18:45 pojechałem ze Zefirem  i popływałem ok 1:15 . Spotkałem tam gościa który próbował pływać łódką zanętową własnej konstrukcji. Porozmawialiśmy i wymieniliśmy doświadczenia. W pierwszym przypadku akwen był  nawiedzony przez wiatr i było zafalowanie , natomiast póżniej była cisza .Byłem wczoraj nad kanałem Bydgoskim , ale coś zrobiło się jakby mniej wody. Zefira mi ciężko było zwodować. Nie wspomnę o tym że woda jest brudna , daje o sobie znać brak natlenienia - efekt niedziałających fontann.

 

O6PaGm6.jpg

Opublikowano

kaczma2 nie mam żadnego modelu, buduję bardzo amatorską łódkę, odbiornik i nadajnik od jakiejś zabawki-samochodzika.

Opublikowano

Popływać z Wami na razie nie mogę, bo jak już mówiłem choróbsko mnie dopadło i muszę w domu siedzieć, ale z nudów zawsze coś się dłubie .... :rolleyes:

Poza tym Janusz nadaje, że ok 25 maja na Balatonie szykuje się pływanie na festynie osiedlowym więc wypada coś nowego przywlec a czasu mało  .... :blink:

Wymyśliłem więc szybką w budowie łódkę z napędem parowym w stylu amerykańskiej dory z " torturowanej sklejki odpadowej" coby na Balaton zdążyć i czasu za dużo nie marnować!!! :)

Przy okazji do oblukania przez zainteresowanych  budowa kadłuba dla leniwych :P  metodą "szycia miedzią i laminowania" - efekty błyskawiczne !! :D

Potrzeba 6 pasków zwykłej, liściastej (lepsza) lub iglastej sklejki wodoodpornej grubości  3 - 4 mm o szerokości 50 mm i długości ok 1000mm , kawałek sklejki 6 mm na pawęż i dziobnicę , kawałek sklejki 4mm na dno , trochę drutu miedzianego 1,5mm2 , żywica poliestrowa, trochę tkaniny szklanej . Dla mniejszych łódek może być też średnia lub twardsza balsa ale wtedy trzeba delikatnie wiązać cienkim drutem lub żeglarskim juzingiem aby nie uszkodzić - o czym później  !!

Burty z pasków sklejki składamy na zakładkę jak to widać na zdjęciach ( uwaga na lustrzane odbicia aby nie zrobić sobie np. dwóch prawych burt  !!! :unsure: )- minimalne zakładki ok 10 - 15 mm - i kleimy cyjanoakrylem prowadząc spoinę wzdłuż zakładki  "wężykiem"  ( ważne  dla późniejszego etapu prac !!  ) . Sklejone pasy tworzą jednocześnie na klejeniu grubsze wzdłużniki znakomicie usztywniające konstrukcję . Wycinamy pawęż i dziobnicę, dla chętnych można podciąć nieco pas rufowy burty przy pawęży ok 1/3 długości  od strony dna oraz wciąć "siodełko" na całej długości  górnej krawędzi burty ( widać to na zdjęciach - dodaje lekkości kształtowi łodzi - ale niekoniecznie - łódź będzie wtedy bardziej płaska ) . Kleimy dziobnicę i pawęż do burt cyjanoakrylem jak widać na zdjęciu , tworząc "płaszczaka". :)

Wiercimy po sklejeniu burt, pawęży i dziobnicy otwory montażowe fi 2,5mm wzdłuż krawędzi pawęży i dziobnicy oraz burt- ważne - nie za blisko krawędzi bo można rozerwać sklejkę przy dalszym montażu !! Odizolowany wcześniej drut miedziany tniemy na odcinki ok 60 - 70 mm . Przeciągamy przez wykonane wcześniej otwory montażowe, "szyjemy "sklejkę i skręcamy jak na fotce szczypcami ściągając "z czuciem "aby nie ukręcić ale dość mocno.DRUTY SĄ KONIECZNE - BEZ NICH KONSTRUKCJA NA SAMYM KLEJU SIĘ ROZJEDZIE NA DALSZYM ETAPIE PRAC !! :rolleyes: Metoda jest skuteczna także do budowy normalnych łodzi - uszyłem sobie taką łódkę żaglową ze sklejki 6 i 8 mm dla 4 osób  !  Wycinamy szablon wręgi środkowej ( szerszy od planowanej szerokości łodzi ok 10 - 15% z uwagi na odsprężynowanie materiału !!) z występami do pochwycenia burt. Teraz kąpiel "płaszczaka" w wannie z gorącą wodą , wstawienie wręgi środkowej " z czuciem" po przynajmniej 10 min moczenia - potrzebna druga osoba ! - ustawienie kadłuba i wręgi i znowu na 10 minut do wanny . Tu uwaga - klejenia krawędzi dziobnicy i pawęży z uwagi na występujące naprężenia mogą zacząć miejscami  puszczać, ale tym się nie przejmujemy - miały tylko znaczenie pomocnicze na etapie przygotowania  montażu - teraz funkcję wytrzymałościową i kształtującą przejmują miedziane szycia drutem !! Wstawienie środkowego szablonu elegancko podnosi i wygina linię burty,  dna  oraz  kształtuje łódź - po namoczeniu szablon nawet nie wymaga mocowania, pamiętać należy tylko o symetrycznym ustawieniu rozporu i innych elementów aby nie zwichrować kadłuba łodzi !!! Tak są do dzisiaj wykonywane amerykańskie "dory" które cechowała duża dzielność morska ( rybacy musieli na nich wytrzymać na wzburzonym  morzu po 10 - 12 godzin łowiąc na haki dorsza , zanim zebrał ich statek baza :blink:  !! ). Teraz suszenie przed dalszym procesem technologicznym - minimum 24 godziny, można 48 ( lepiej ) - w tym czasie dłubiemy co innego :D  ! Jeszcze tylko info po co spoina zakładek wężykiem - bo nie pęka przy dość mocnym wygięciu i rozchyleniu burt - sprawdzone i przetrenowane !!

Technologia , niezbędne narzędzia , kleje oraz wspomagające dzieło tworzenia płyny energetyczne na fotkach poniżej , ciąg dalszy nastąpi .... :D  :D  :D   

Czas trwania poniższego etapu - 2 wieczory po 1,5 - 2 godziny - nie bujam !!! B)

post-3419-0-47915000-1459807673_thumb.jpg

post-3419-0-36143400-1459807693_thumb.jpg

post-3419-0-01369500-1459807704_thumb.jpg

post-3419-0-50817200-1459807732_thumb.jpg

post-3419-0-12575200-1459807745_thumb.jpg

post-3419-0-78843300-1459807767_thumb.jpg

post-3419-0-72059800-1459807779_thumb.jpg

post-3419-0-64927700-1459807820_thumb.jpg

post-3419-0-00873800-1459807846_thumb.jpg

post-3419-0-02666200-1459807860_thumb.jpg

post-3419-0-39743000-1459807889_thumb.jpg

post-3419-0-12385600-1459807913_thumb.jpg

post-3419-0-91351000-1459807931_thumb.jpg

post-3419-0-99535300-1459807944_thumb.jpg

post-3419-0-60464000-1459807963_thumb.jpg

post-3419-0-23432100-1459807976_thumb.jpg

post-3419-0-21805700-1459807996_thumb.jpg

post-3419-0-27477300-1459808013_thumb.jpg

post-3419-0-30931300-1459808042_thumb.jpg

post-3419-0-29086500-1459808097_thumb.jpg

post-3419-0-87491800-1459808115_thumb.jpg

post-3419-0-64774800-1459808154_thumb.jpg

post-3419-0-89575800-1459808179_thumb.jpg

post-3419-0-57050100-1459808197_thumb.jpg

post-3419-0-09852200-1459808234_thumb.jpg

post-3419-0-35762200-1459809980_thumb.jpg

post-3419-0-30898400-1459809992.jpg

  • Lubię to 1
Opublikowano

Teraz pracuje za nas słoneczko !! :D

Po podeschnięciu poprawiamy delikatnie liniowe spoiny na burtach cyjanoakrylem - bez wyjmowania wręgi rozporowej ( nie przykleić przypadkiem ;) ) !

post-3419-0-37969800-1459845982_thumb.jpg

Opublikowano

Według mnie powinny być jeszcze 2 rozpórki, wręgi dla ładniejszego wygięcia burt.

Byłem w liroju szukać coś lekkiego na relingi, maszty. Aluminium nie polutuję chociaż to możliwe ale były rurki mosiężne fi 2,0  Kupiłem dwie metrowe. Będę musiał dokupić.

Chciałem popływać ślizgiem na, nazwę to górnym kanale ale woda nie nadawała się nawet do zamoczenia modelu. Wczoraj na gliniance poszalałem ślizgiem, chociaż na to, trochę mało wody.

 

Rafale nie wiem jakie radio masz od samochodu (nie chodzi mi o PIK lub Sony) ale w tych autkach co miałem w rękach kiepskie było sterowanie prawo-lewo. Zaraz po kupnie wstawiłem serwo, wymieniłem silnik, aparaturę i zasilanie. Mam na sprzedaż motorówkę Alice.

Opublikowano

Jasne Kaziu - można dostawić jeszcze dwie poprzeczki w następnym etapie produkcji i "podrasować" kształty ! Pomyślę o tym !  :)

Pozdrowienia !

Opublikowano

Dzisiaj znowu byłem nad Balatonem , oczywiście z Rosomakiem , po zamontowaniu dodatkowego akumulatora 1,3 Ah w miejsce balastu kadłuba zwiększyłem autonomię pływania o ok. 35 min. . Tym sposobem dzisiaj pływałem 1h : 20 min. Woda brudna , wiatr słaby , nie było zafalowania wody.  Łabedzi naliczyłem coś koło 35 osobników. Trzeba uważać aby ich nie płoszyć , bo wtedy spłoszone startują z wody i mogą uszkodzić model.

Opublikowano

Czyli "lotnik , kryj się " !

Po wyschnięciu kadłuba i zdjęciu wręgi rozporowej kadłub zachowuje ładną, płynną i podniesioną ku górze na rufie i dziobie linię i jest gotowy do dalszej obróbki ! :)  

Teraz trzeba wytrasować lub najlepiej odrysować od kadłuba dno ! CDN !

post-3419-0-85674200-1459921218_thumb.jpg

post-3419-0-91197200-1459921234_thumb.jpg

post-3419-0-06984600-1459921252_thumb.jpg

Opublikowano

Andrzeju do zbudowania takiej "łajby" brakuje mi wanny i Kasztelana ;) ciekawa robota :)

Opublikowano

No i już - dno wycięte, wstawione i "połapane montażowo" cyjakiem do burt ! :D

Czas operacyjny 30 minut !

Łączny czas operacyjny robót bezpośrednich od startu ( nie licząc schnięcia po kąpieli !!) - 4godziny 30 minut ! :)

Technologia expresso  poniżej na fotkach ! B)

Teraz kolejny krok - zaciągnięcie połączeń szpachlą epoksydową z wypełniaczem ( mikrobalon albo drobne wióry z pod tarczówki  ;) ) i laminowanie brzegów paskiem tkaniny .

Szpachlowanie spoin pachwinowych prowadzimy packą promieniową - dobrze sprawdza się moneta, np złotówka ! :P

post-3419-0-84338800-1459956267_thumb.jpg

post-3419-0-85654100-1459956284_thumb.jpg

post-3419-0-27976900-1459956311_thumb.jpg

post-3419-0-95727600-1459956328_thumb.jpg

post-3419-0-07047600-1459956350_thumb.jpg

post-3419-0-73402400-1459956366_thumb.jpg

Opublikowano

Dodatkowa rozpórka technologiczna wmontowana w miejsce wyjętej wręgi rozporowej na czas zaciągania spoin szpachlą epoksydową i  laminowania krawędzi . B)  

Musi być nieco szersza aby jeszcze lekko rozchylić burty ( ok 10 - 15 mm) - pozostanie tu do końca laminowania krawędzi łodzi i obróbki kadłuba !

Przed zaciągnięciem szpachlą epoksydową (mieszanka żywicy + mikrobalon lub drobne trociny ) należy od wewnątrz kadłuba "dobić" druty miedziane na płasko w sklejkę  - ostatnia fotka !!

Nie przejmujemy się na razie wystającą , zewnętrzną krawędzią dna :wacko:  - to robota na później a właściwie już jutro  !! B)

post-3419-0-87564100-1459964195_thumb.jpg

post-3419-0-68503200-1459964212_thumb.jpg

post-3419-0-16418300-1459964234_thumb.jpg

post-3419-0-43762700-1459965076_thumb.jpg

Opublikowano

Tak jest - parową na szybko :P !

Ostatni etap na dziś - zaciągnięcie szpachlą żywiczną spoin  ;) !

W słoiku drobne wióry z tarczówki do zagęszczenia żywicy !

post-3419-0-47194200-1459972926_thumb.jpg

post-3419-0-81039900-1459972941_thumb.jpg

post-3419-0-40220200-1459972965_thumb.jpg

post-3419-0-58412900-1459972994_thumb.jpg

post-3419-0-81316200-1459973027_thumb.jpg

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.