Jump to content

Półmakieta szybowca SZD-12 Mucha 100A - budowa


tomeks

Recommended Posts

Posted

Chcąc wykorzystać nadmiar wolnego czasu między godziną 4:00 a 7:00 rano, postanowiłem zbudować takie dosyć duże latadło. Niestety nie dysponuję dokładnymi planami. Dostałem tylko od znajomego modelarza rysunki kadłuba przygotowane na podstawie planów zamieszczonych w MODELARZU, oraz kilka wskazówek od tegoż samego pana. Na podstawie tych rysunków przygotowałem plany wykonawcze. Stateczniki i skrzydło przygotowane zostaną na podstawie rysunków generalnych szybowca.

 

Kadłub: Konstrukcja wręgowa sklejana z dwóch połówek kryta klepkami balsowymi.

 

Skrzydło i stateczniki konstrukcyjne.

 

Rozpiętość: 3,75 m

Długość: 1,75 m

Skala: 1/4

 

Pełna relacja z budowy na mojej stronie: http://www.bakcyl.systemart.pl/index.html?grp=19

 

Liczę na konstruktywną krytykę oraz sugestie

 

SIMG2878.jpg

 

SIMG2843.jpg

 

SIMG2726.jpg

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply
Posted

No bardzo ładna ta muszka :D . Sam sie przymierzam przez wakacje zrobić muchę w skali 1;5 albo tak jak ty 1:4. Mam pytanie planujesz zastosować hamulce aerodynamiczne, chowane podwozie i jakich serw użyjesz?

Posted

Kiedyś też planowałem zrobić Muchę 100. Wersja 2metrowa. Może kiedyś :)

Masz już stałego kibica, czekam na dalszą relacje.

Pozdrawiam

Posted

Cześć, ja również kibicuję :) Sam właśnie z kolegą składam SZD-12 Mucha 100 tyle że w skali 1:6- 2,5m rozpiętości :)

Posted
No bardzo ładna ta muszka :D . Sam sie przymierzam przez wakacje zrobić muchę w skali 1;5 albo tak jak ty 1:4. Mam pytanie planujesz zastosować hamulce aerodynamiczne, chowane podwozie i jakich serw użyjesz?

 

Hamulce będą. Z tego co wiem to mucha nie miała chowanego podwozia. Jeżeli chodzi o serwa to na ster wysokości i kierunku wstępnie wybrałem nowe tower pro Towerpro MG996R 10kg aircraft servo a na lotki HXT 9320MG 20.2g / 3.8kg / .15sec Precision Servo, chciałem dac hitec 125MG ale podobno strasznie padają ostatnio.

Posted

Zdecydowanie zgadzam się z Mironem.

 

Miałem już do czynienia z serwami Tower Pro mg. Przy powrocie do neutrum lubią "pomerdać" kilka razy na boki zanim się zatrzymają. Zdecydowanie nie na wysokość.

 

Jeśli chodzi o HXT 9320mg to mam kilka. Jeszcze nie latały ale wydają się być całkiem fajne.

Niestety, trzeba je dobrać parami w przypadku lotek, ponieważ mają lekkie rozbieżności jeśli chodzi o luzy własne.

Jedne są nie do ruszenia w neutrum, drugie maja 0.5mm luzu.

 

A przy okazji: gratuluję wyboru. Ja się przymierzam do Boćka tak z 3.6m lub Lunaka 4.2 :)

Też "drzewniany" :) Pewnie po wakacjach zacznę powoli kompletować materiały.

 

Masz jakiś pomysł jak wykonać oszklenie kabiny? Dla mnie to się jawi jako nocny koszmar :)

 

 

Czy mi się wydaje, czy kadłub składa się z 2 połówek?

Górna i dolna listwa to tak naprawdę 2 cieńsze, tak?

I tymi listewkami do siebie skleiłeś połówki kadłuba. Zgadza się?

Tak właśnie zamierzam też zrobić u siebie.

Muszę tylko wykombinować jakąś deskę montażową. Do tej pory wystarczała mi 1.2m :)

Spacewalker ma trójdzielny płat więc się zmieścił.

Posted
Zdecydowanie zgadzam się z Mironem.

 

Miałem już do czynienia z serwami Tower Pro mg. Przy powrocie do neutrum lubią "pomerdać" kilka razy na boki zanim się zatrzymają. Zdecydowanie nie na wysokość.

 

Tak jaki pisze kolega poniżej to jest już nowa wersja tych serw. I podobno ma nie posiadać tego efektu. Piszą że jest precyzyjne, ale jeszcze nie zdecydowałem na 100%.

 

Masz jakiś pomysł jak wykonać oszklenie kabiny? Dla mnie to się jawi jako nocny koszmar :)

 

Jeszcze niestety do końca zdecydowałem ale pewnie forma z żywicy na wysokie temperatury i dam komuś do tłoczenia w podciśnieniu.

 

Czy mi się wydaje, czy kadłub składa się z 2 połówek?

Górna i dolna listwa to tak naprawdę 2 cieńsze, tak?

I tymi listewkami do siebie skleiłeś połówki kadłuba. Zgadza się?

Tak właśnie zamierzam też zrobić u siebie.

Tak kadłub jest z dwóch połówek sklejony cieńszymi listwami na górze i dole. Na dole właściwie jest listwa 20mm wycięta z balsy a na górze listwa sosnowa a na nią przyklejona balsowa (będzie się lepiej szlifowało). Bardzo mi się spodobała ta metoda wychodzi bardzo dokładnie i stosunkowo prosto się ją robi.

Posted

w sumie trzymanie neutrum jest ważne ale nie najważniejsze serwo musi być pewne, ponieważ

gdy wysiądzie w powietrzu to może być "śmiesznie" a jakby nie było tanie serwa nie należą do najżywotniejszych i najpewniejszych.

Posted
w sumie trzymanie neutrum jest ważne ale nie najważniejsze

 

Wiesz.. nie chciał bym, aby przy podejściu do lądowania model zaczął wykonywać ruchy a'la delfin :)

Posted

Witam

Gratuluję wyboru , pięknie wykonany model ,mam wielki sentyment do

SZD-12 Mucha 100 A .W końcu lat 50 tych ubiegłego wieku wylatałem

na tum szybowcu okołu 300 h Jest to jeden z najlepszych szybowców

tamtego okresu .Szkoda że zostało ich do chwili obecnej tylko kilka ,

na jednym z nich miałem przyjemność latać jeszcze w 2000 r.

Chętnie wykonał bym ten model , ale obawiam się "dłubaniny" przy

kadłubie . Zrobiłem natomiast jej starszą siostrę SZD-22 C Mucha

St skala 1:5 rozp.300 cm ale tylko dlatego że kiedyś miałem możliwość

wyknania formy do jej kadłuba , świetnie spisuje się na holu za Piperem

oraz na zboczu ,miała nawet napęd elektryczny.Życzę udanych lotów.

Podsc04071qm6.th.jpgzdrawiam Henryk

pobranaklatka1kh5.th.jpg

Posted

Czy ma pan może jeszcze jakieś zdjęcia Muchy 100A. Na internecie jest bardzo mało a przy budowie przydaje się wszystko

Posted

1. Bardzo dziękuję za zdjęcia części z nich nie miałem.

2. Stronę Piotra oczywiście znam.

  • 3 weeks later...
Posted

Napędy sterów

 

Pierwotnie zaplanowałem napęd steru wysokości bezpośrednio serwem umieszczonym w ogonie, do tego też celu przygotowałem klapkę widoczną na poprzednich zdjęciach. Po zastanowieniu zdecydowałem się, że zmienię to na orczyk napędzany linkami i serwem w dziobie modelu, no i klapka z ktorej byłem tak dumny okazała się niepotrzebna.

 

Ster kierunku będzie napędzany dwoma bowdenami gwiazdkowymi fi3/4.

 

SIMG2925.jpg

 

SIMG2935.jpg

 

SIMG2940.jpg

  • 2 weeks later...
Posted

Przymiarki mocowania skrzydła. Po wykonaniu pomiarów i dopasowaniu element ten zostanie ściągnięty i założony dopiero po oklejeniu całego kadłuba i wstępnym oszlifowaniu.

SIMG2962.jpg

 

SIMG2965.jpg

 

SIMG2969.jpg

Całość relacji na mojej stronie http://www.bakcyl.systemart.pl

Posted

Kadłub oklejony i wstępnie oszlifowany. Teraz muszę przygotować kopyto do kabiny i wszystko razem przeszlifować.

SIMG2973.jpg

 

SIMG2977.jpg

 

SIMG2987.jpg

Posted

SIMG3025.jpg

Otwór na koło. W środku widoczne bowdeny do steru kierunku. Od koła do dziobu i kilka centymetrów w kierunku ogona w miejscu gdzie ma być płoza jest wypłaszczenie którego na zdjęciu niestety nie widać.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.