arek1989 Opublikowano 24 Września 2014 Udostępnij Opublikowano 24 Września 2014 Przeszukałem tematy dotyczące Wicherka, posprawdzałem w książce ABC Miniaturowego Lotnictwa, ale nadal mam wątpliwości nad kątami w Wicherku RC. W Internecie można znaleźć plany dla wersji 10, rozrysowane w Autocadzie. Ja natomiast do cada chciałbym przenieść wersję 15 RC. Chciałbym odtworzyć raczej klasyczną wersję, z profilem płasko-wypukłym skrzydła, brakiem lotek i klap oraz symetrycznym statecznikiem poziomym, jednak z elektrycznym napędem. Tu pojawia się kilka pytań, na które wprost nie znalazłem odpowiedzi: Kąt zaklinowania statecznika poziomego względem osi kadłuba: -z tego co znalazłem powinien wynieść 0° Kąt zaklinowania skrzydła względem statecznika poziomego: -tu zaczyna się problem. Tak jak napisałem wcześniej: skrzydło profil płasko-wypukły, statecznik symetryczny. Co powinienem traktować jako cięciwę w skrzydle i jaki kąt pozwoli uzyskać dobre własności lotne? Kąt zaklinowania skrzydła względem osi podłużnej kadłuba: -czytając poradnik z forum, wynika, że przy zerowym kącie zaklinowania statecznika będzie równy kątowi zaklinowania skrzydła względem statecznika poziomego. Kąt wzniosu skrzydeł: -dla standardowej wolno latającej wersji powinien wynosić 8-10°, w wersji RC autor podaje 7°. Czy warto tu coś zmieniać? Nie chcę bardzo ingerować w charakter lotu Wicherka, natomiast ciekawe mogłoby być uzyskanie większej kontroli nad modelem, przy jednoczesnym zachowaniu prostoty sterowania. Widziałem, że kilku modelarzy zmniejszało ten kąt do wartości 5°, czy taka zmiana ma sens? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 24 Września 2014 Udostępnij Opublikowano 24 Września 2014 Cięciwa to cięciwa, jest tylko jedna w profilu Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marcin K. Opublikowano 24 Września 2014 Udostępnij Opublikowano 24 Września 2014 Od kąta wzniosu skrzydeł zależy samostateczność a nie prędkość lotu. Jeżeli nie chcesz lotek to wznios ok 7* Na stronie Alehar'a masz plany Wicherka do pobrania. Każda wielkość Wicherka jest pomnożona lub podzielona o jakąś wartość. Zdrukuj sobie plany jakie chcesz i co się martwisz kątami? Prawa fizyki się nie zmieniły, kiedyś na takich kątach latało, dziś też poleci. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
arek1989 Opublikowano 25 Września 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 25 Września 2014 Pytam o kąty, bo w Wicherku nie ma łatwej mozliwości manewrowania ich wartościami. Przeglądając relacje z budowy widziałem, że niektórzy mieli trochę zabawy z ustawieniem skrzydeł w takim układzie żeby model latał poprawnie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 25 Września 2014 Udostępnij Opublikowano 25 Września 2014 Orginalny profil wicherkowy jest płasko-wypukłym i cięciwa leży na spodzie profilu, ale gdybyś robił Clarkiego lub np naca2412 to położenie skrzydła na płasko już spowoduje ustawienie pozytywnego kąta zaklinowania, nie pamiętam, na 2-2,5 stopnia.Ponieważ cięciwa idzie wewnątrz profilu. Poszukaj książek Schiera, tam jest wszystko dokładnie opisane. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marcin K. Opublikowano 25 Września 2014 Udostępnij Opublikowano 25 Września 2014 Z moim W25 było dużo cyrkow. Ale na tym samym zestawie Piotrek robił swojego i mu latał bez problemu. Przykładając plany na bok kadłuba, WSZYSTKIE katy, silnika, płata, statecznika, mam jak w oryginale. Gdzie leży błąd? Co do manewrowania katami. Jest duża mozliwosc. Statecznik czy silnik ruszysz bez problemu. Przy placie trochę zabawy u też idzie. Zrób statecznik płaski, bez profilu. Jeszcze łatwiej o zmianę kąta. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
arek1989 Opublikowano 15 Lutego 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Lutego 2015 Odkopuję trochę temat.Prace nad modelem powoli posuwają się do przodu. Jestem na etapie oklejania drugiego skrzydła.Chicałbym się teraz zająć elektroniką i tu niestety jestem kompletnie zielony. Zdecydowałem się na aparaturę FlySky (ewentualnie turnigy 9x), ale cała reszta pozostaje niewiadomą. Według oryginalnych planów, Wicherek 15 waży około 1800g. Z tego powodu chciałem dobrać silnik około 1000g ciagu.Tu kilka moich typów: http://abc-rc.pl/ABC-Power-4023-850KVhttp://abc-rc.pl/p/163/2678/silnik-emax-budget-2220-10-kv930-280w-silniki-firmy-emax-silniki-elektryczne.htmlhttp://abc-rc.pl/p/163/2675/silnik-emax-budget-2215-25-kv950-185w-silniki-firmy-emax-silniki-elektryczne.html Czy warto się pchać w takie coś? Planowałem wydać na silnik około 60zł. Do zasilania silnika chciałem użyć pakietu Turnigy 2200mAh. Odbiornik podłączony byłby do zestawu pięciu akumulatorków Eneloop Pro 2450mAh. Czy takie zestawienie ma sens? Jest jeszcze kwestia śmigła i regulatora obrotów, ale tym pewnie będę się zajmował, gdy zdecyduję się na silnik i zasilanie. Prosiłbym o uwagi czy taki zestaw uciągnie model. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Kamyczek_RC Opublikowano 15 Lutego 2015 Udostępnij Opublikowano 15 Lutego 2015 Wicherek 15 kolego waży średnio 500g pusty to informacja z książki Miniaturowe Lotnictwo . W. Schiera . Autor napisał w niej że model może unieść tyle ile sam waży . Więc rozsądnie to będzie ok 1000g całość . Oczywiście model będzie latał ważąc 1800g ale będzie miał spore obciążenie powierzchni nośnej w granicach 60g/dm2 i z idei wicherka niewiele zostanie . Ten model można zbudować według oryginalnych planów i z obecnym wyposażeniem uzyskać masę poniżej 1000g i taki model bez większego problemu poleci na silniku o mocy ok 250W np. Emax 2215-25 z akumulatorem 3s 1300mAh . W prawdzie nie będzie to demon prędkości lotu i wznoszenia ,ale będzie latał wolno i bardzo realistycznie jak na wicherka przystało Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
arek1989 Opublikowano 15 Lutego 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Lutego 2015 To jest pierwszy model zdalnie sterowany, który buduję, dlatego to nawet lepiej jeśli będzie latał powoli Buduję go niemal tak samo jak oryginalne plany. Ile minut lotu można uzyskąć z tych 1300mAh? Czy do zasilenia odbiornika lepiej byłoby zastosować pakiet LiPo? 5 akumulatorków Eneloop trochę jednak waży. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Francka Opublikowano 15 Lutego 2015 Udostępnij Opublikowano 15 Lutego 2015 Mój "Wicherek" waży około 850 g komplet do lotu. Mam silnik Emax wiec wystarcza do startu z ziemi i śniegu .Profil poziomego mam symetryczny co ma wpływ na środek ciężkości który według planu jest mocno przesunięty do tyłu. Przy płaskim stateczniku poziomym przesunie się do przodu, Ale podsumowując lata bajecznie w rekach dobrego pilota , sterowanie kierunkiem i wysokością bez użycia lotek jest trudniejsze . Latam na aku 1000mAh około 8 minut. To mój wicherek - http://pfmrc.eu/index.php?/topic/49280-m%C3%B3j-powr%C3%B3t-do-przesz%C5%82osci/ 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zzradek Opublikowano 16 Lutego 2015 Udostępnij Opublikowano 16 Lutego 2015 Odbiornik (i serwa) zasilasz z regulatora z BEC. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
arek1989 Opublikowano 19 Lutego 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Lutego 2015 Dzięki wszystkim za pomoc. Sporo rzeczy mi się rozjaśniło. Zdecydowałem się na taki zestaw: -silnik Emax GF2215/25 http://abc-rc.pl/p/118/2470/silnik-emax-gf2215-25-kv950-190w-silniki-bezszczotkowe-silniki-elektryczne.html -regulator ABC-Power Pro-30A http://abc-rc.pl/ESC-ABC-Power-Pro-30A -śmigło 10x5 http://abc-rc.pl/APC-10x5E Zastanawiam się jeszcze nad pakietem. Wezmę napewno 3S o pojemności 1500mAh lub 1800mAh (różnica w masie jest niewielka). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
arek1989 Opublikowano 6 Września 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 6 Września 2015 odkopuję temat.Długo to trwało, ale Wicherek jest praktycznie ukończony. Wczoraj zacząłem testować jak zachowuje się w locie ślizgowym. Niestety zrobiłem za słabe mocowanie podwozia i dziś je poprawiałem.Zauważyłem też niewielkie zwichrowanie statecznika poziomego. Nie jest idealnie prosty, z jednej strony odstaje jakiś 1mm. Widać to na tym zdjęciu https://onedrive.live.com/redir?resid=26803ED4DBB42B1C!4979&authkey=!AIKY93CD-LRrYrc&v=3&ithint=photo%2cjpgczy taka wada dyskwalifikuje ten statecznik i powinienem go zrobić jeszcze raz? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RomanJ4 Opublikowano 6 Września 2015 Udostępnij Opublikowano 6 Września 2015 Napręż bardziej z odpowiedniej strony.. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
piotrekrc Opublikowano 7 Września 2015 Udostępnij Opublikowano 7 Września 2015 Witam,nie przejmuj sie takim zwichrowaniem w moim wicherku było troche większe i lata super.jak postępy?jakieś fotki? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
arek1989 Opublikowano 8 Września 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Września 2015 Witam,nie przejmuj sie takim zwichrowaniem w moim wicherku było troche większe i lata super.jak postępy?jakieś fotki? Model jest gotowy do oblotu, tylko czasu brak żeby się wybrać na lotnisko Fotki będą, zrobię małe podsumowanie bo przerysowałem na nowo plany do AutoCada i będę chciał je wrzucić do internetu. Może się komuś przydadzą. Zanim to jednak zrobię, chcę posprawdzać jak mój Wicherek zachowuje się w powietrzu i nanieś ewentualne poprawki. Teraz muszę przetestować nowe mocowanie podwozia i jeśli się sprawdzi, to wrysuję je do Cada. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dawid Leśniewski Opublikowano 15 Grudnia 2015 Udostępnij Opublikowano 15 Grudnia 2015 Hej Arek - też robę zaczynam wicherka 15 i mam prośbę - czy mógłbyś wstawic jakieś fotki z budowy ? no i pytanie jak lata Ci się lata bez lotek? Jaki zastosowałeś wznios skrzydeł? - nawet iformacja, że się rozbiłeś będzie pomocna. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
arek1989 Opublikowano 15 Grudnia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Grudnia 2015 Hej Arek - też robę zaczynam wicherka 15 i mam prośbę - czy mógłbyś wstawic jakieś fotki z budowy ? no i pytanie jak lata Ci się lata bez lotek? Jaki zastosowałeś wznios skrzydeł? - nawet iformacja, że się rozbiłeś będzie pomocna. Chętnie pomogę, niestety teraz jestem w delegacji. Zdjęć z budowy nie mam, ale mogę wrzucić fotki już gotowego modelu. To jest mój pierwszy model więc mogę co najwyżej opisać wrażenia nowicjusza Na początek mogę powiedzieć tak: jeśli napęd elektrycznym to przedłużenie przodu kadłuba o jakieś 5cm mocno ułatwi wyważanie i wkładanie wyposażenia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
piotrekrc Opublikowano 16 Grudnia 2015 Udostępnij Opublikowano 16 Grudnia 2015 wstawiaj fotki jak wrócisz kilku ciekawskich wicherkomaniaków czeka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
arek1989 Opublikowano 18 Grudnia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Grudnia 2015 Zdjęcia wrzucałem już wcześniej, tu jest link do galerii http://www.fotosik.pl/u/recc/album/2249541 Jeżeli interesuje was któryś konkretny fragment to jestem w stanie zrobić dodatkowe fotki. Dorzucam plik AutoCada z cyfrową wersją planów Wicherka 15. Przerysowałem sobie je, żeby móc drukować arkusze na ploterze. Jeżeli ktoś chciałby je wykorzystać, to należy wprowadzić poprawkę co do wielkości steru kierunku. Musiałem coś źle odczytać z ABC Miniaturowego lotnictwa i część ruchoma jest za mała. Po pierwszym oblocie powiększyłem ją dwukrotnie. Co do samego modelu:- gotowy waży około 850g, do poprawnego wyważenia wymagał dołożenia 50g ołowiu. W kolejnej wersji wykonałbym kadłub dłuższy o przynajmniej 5cm. - zastosowałem silnik Emax GF2215/25, który okazał się za mocny. Do latania wystarczała połowa gazu, lekki ruch drążka powodował gwałtowne wznoszenie. Przy pierwszych startach model praktycznie wisiał na śmigle. Do kompletu dołożyłem śmigło APC 10x5. Na wiosnę wymienię na coś mniejszego i zobaczę jak model się zachowuje. - skrzydła są zaklinowane względem statecznika poziomego pod kątem 3 stopni. Będę tu jeszcze wprowadzał poprawki w kierunku zmniejszenia do jakichś 2 stopni. Wydaje mi się, że zmiana tego parametru pozwoli ograniczyć gwałtowne reagowanie na dodawanie gazu. - wznios skrzydeł wynosi 7 stopni i tu raczej jest ok. W poziomie lot jest stabilny, nie zauważyłem kołysania po wyjściu z zakrętu. - podwozie wykonałem z blachy duralowej 1,5mm. Mocowanie w kadłubie realizowane jest przez dwa gwintowane pręty M4 przechodzące przez całą szerokość kadłuba. Po obu stronach dałem nakrętki z podkładkami sprężynującymi. Między ścianki kadłuba wstawiłem rurki aluminiowe (dostępne w Castoramie), przez które przechodzą pręty. Rurki są pasowane bez luzu. Dzięki temu zapobiegam zmiażdżeniu sklejki poprzez za mocne skręcenie prętów. - popychacze wykonałem z rurek węglowych. Jeśli chodzi o wrażenia z lotu, to gdyby nie pomoc bardziej doświadczonych modelarzy, nie miałbym zbyt wiele do opowiadania Połączenie zbyt mocnego silnika, za małego skłonu, braku doświadczenia i niedokładnego wyważenia (na początek zdecydowanie bezpieczniej wyważyć Wicherka na nos) spowodowało, że po oderwaniu od ziemi model wystrzelił niemal pionowo do góry. Po kilkunastu sekundach jedyne co mogłem zrobić to dociągnąć drążek steru wysokości i praktycznie przewrócić model przez ogon. Wyjście z pseudo beczki nie pomogło, bo model znowu zaczął się wznosić i odchylać od pionu. Kolejne desperackie próby ratowania sytuacji były wyraźnym sygnałem, że stery powinien przejąć ktoś inny. Na szczęście był jeszcze czas na przekazanie kontrolera i udało się Wicherka sprowadzić na płytę lotniska. Po szybkich poprawkach z wyważeniem wystartował ponownie. Tu uwidocznił się zbyt mały ster kierunku, ponieważ w locie ślizgowym model nie reagował na wychylenia drążka. W tamtym dniu nie było już sensu więcej latać. Wróciłem do warsztatu, powiększyłem ster, zwiększyłem skłon i na drugi dzień ponownie zjawiłem się na lotnisku. Tym razem udało mi się samodzielnie wystartować, wykonać kilka kółek i wylądować. Dalej był dość nerwowy na dodawanie gazu i ster kierunku, ale w ogólności przewidywalny. Trochę bałem się wykonywania ostrych zakrętów dlatego zawracałem na dość sporym promieniu. Trochę zaskoczyło mnie, że model ma tendencję do zostawania w zakręcie. Model nadal leci po łuku jeśli tylko odpuszczę ster. Delikatna kontra załatwia sprawę. Wicherek 15E RC_by_Arek.dwg Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi