JMRC Opublikowano 5 Października 2015 Opublikowano 5 Października 2015 Z tego co pamiętam, to plemnik lata na 150ccm, zrobiony jako holownik typowo pod szybowce 1/3. Morava jest bardzo wdzięczna w pilotażu, a z odrobiną umiejętności pociągnie zupełnie te same modele co 150, tylko nie będzie to winda w górę. I jeszcze jeden szczegół, plemnik to przedłużona wersja Bivoja do 3m. W kwestii wagi, Bivoj to kit i tylko od umiejętności i praktyk budującego zależy jego waga, to samo tyczy się Boravy, bo lata jedna w Gliwicach na 80ccm i z wagą 12-13kg... Jeszcze 1 uwaga, biwoj na pewno nie jest modelem pod 60ccm, sam producent podaje tylko górny zakres-160ccm, projekty Moravy i Biwoja są zaprojektowane pod odmienne wytyczne i nie ma sensu ich porównywać. EDIT: Jest jeszcze Bidule od top modelu w 3 rozmiarach, najmniejsza 2,45 pod max 60ccm (ok 10kg), 3m pod max 150ccm (ok15kg) i 3,5m pod max 170ccm (ok 21kg), których waga, jak każdego modelu, zależy od wyposażenia. Wszystkie są znakomitymi holownikami.
samolocik Opublikowano 5 Października 2015 Autor Opublikowano 5 Października 2015 Dziękuję Jurku,zrobiła nam się ładna baza kitów i modeli ARC/ARF holowników 1
JMRC Opublikowano 5 Października 2015 Opublikowano 5 Października 2015 Jeszcze warto dodać notkę o istnieniu takich propozycji jak Symphony, Swiss Trainer, PC6 oraz kilka projektów Hangar9 i Hangar2. Z góry wybaczcie offtopa.
krys1 Opublikowano 6 Października 2015 Opublikowano 6 Października 2015 Mialem ten sam problem jaki model wybrac, bo moj Piper z 62cm3 okazal sie za maly na moje duze szybowce. Wiec kupilem Paf 300, ladne to nie jest, ale ma tylko wyciagac szybowce, latwy w skladaniu na lotnisku i w transporcie. Moj stary i nowy na przyszly sezon holownik
samolocik Opublikowano 6 Października 2015 Autor Opublikowano 6 Października 2015 Dziękuję. Przyznam, że rodzajów modeli PAF jest sporo i można spokojnie coś dopasować do posiadanego silnika: http://shop.strato.de/epages/61316787.sf/de_AT/?ObjectPath=/Shops/61316787/Categories/Trainer
krys1 Opublikowano 31 Stycznia 2016 Opublikowano 31 Stycznia 2016 Model gotowy, czekamy na lepsza pogode 1
samolocik Opublikowano 1 Lutego 2016 Autor Opublikowano 1 Lutego 2016 Wygląda prosto i solidnie malowanie dostanie po oblocie?
krys1 Opublikowano 1 Lutego 2016 Opublikowano 1 Lutego 2016 Tak, tylko nie mam jeszcze pomyslu na motyw.
young Opublikowano 1 Lutego 2016 Opublikowano 1 Lutego 2016 Może zamów sobie arkusz naklejek w postaci widoku szybowca koniecznie biała folia (na oko wielkosci 2-3 cm każdy, wiec na arkusz wejdzie bardzo dużo ) i po każdym udanym holowaniu naklejasz jeden, po sezonie uzbiera się ładny wzorek. ;. No oczywiscie czarne dla pechowców ,
DjTommi Opublikowano 1 Lutego 2016 Opublikowano 1 Lutego 2016 A takie coś będzie latało w Rybniku i nie tylko od tego sezonu. Zrobione z planów z forum w 3 tyg na silnik 85cc 2,9m rozp. 1
Pioterek Opublikowano 2 Lutego 2016 Opublikowano 2 Lutego 2016 Popylacz z modelesuchocki.pl jest przewidziany z odpowiednim silnikiem do holowania. Tani short kit, prosty i ładny model.
samolocik Opublikowano 2 Lutego 2016 Autor Opublikowano 2 Lutego 2016 Sprzedaż BIDULE przejęła z TOPMODEL firma https://www.lindinger.at/en/airplanes/models/sport-und-scale-airplanes/ecotop-bidule-55-2-46m-arf-schleppflugzeug Sprzedają wszystkie 3 wersje od 2,5 do 3,5m rozpiętości. PS. Nie wiem, czy "popylacz" był kiedykolwiek testowany jako holownik, nie zanm też ceny "kitu" więc ciężko powiedzieć, czy wybór tego modelu jako holownik niesie za sobą kosztowne ryzyko, czy też nie. [edit] "popylacz" w wersji kit, czyli wcięte elementy + owiewka silnika kosztuje ca. 700pln http://www.modelemax.pl/product_info.php?products_id=19812 2
kryniek Opublikowano 5 Lutego 2016 Opublikowano 5 Lutego 2016 Jako właściciel Plemnika i kilku innych holowników wrzucę swoje trzy grosze. Tak jak napisał Jurek plemnik lata na 150cm3, ale zakres możliwych silników do zastosowania jest bardzo szeroki, bo od 80cm3 aż do 160cm3. Ja potrzebowałem holownika którym w ekspresowym tempie na zawodach wyciągnę większość szybowców nie zależnie od tego jakie błędy popełnią a i tych największych też się nie ulęknę. Co do wagi w moim przypadku masa startowa jest 16,5kg, ale na pokładzie jest 2,5L paliwa,natomiast przy silniku 80 cm3 i delikatniejszym poszyciu, lżejszym podwoziu, 1L. paliwa, spokojnie można zjechać do masy 10-12kg. Model jest wyjątkowo prosty w budowie i doskonale przygotowany jeżeli ktoś chce budować prawie od podstaw, dodatkowo po dwóch sezonach mogę powiedzieć że jest też doskonały w pilotażu(całkowicie neutralny). Do holowania poza zawodami zdecydowanie wolę holówki makietowe jak Wilga, Piper Pawnee, Spacewalker, i najnowsze dziecko Bo209 Monsun 3,5m ale to już super gigant. Natomiast taki Gawron 3m dla większości szybowców w skali 1:4 oraz 1:3 retro z silnikiem 80cm3 to świat i ludzie. Przekonywałem Leszka aby przeprojektował Gawrona na Jaka 12 bo będzie jeszcze ciekawszą/ładniejszą propozycją i może tak się stanie. Jeżeli potrzebujesz holówki gotowej i to nie tak uroczej jak Bivoj/Plemnik to polecam Bidule 55 lub większą 111, która w roli holownika jest doskonała. Osobiście nadal wierzę że dojdziemy do takiego etapu kiedy na zawody będziemy przyjeżdżali całymi zespołami tj. holownik + szybownik i w takich zespołach będziemy oceniani. Dla czego nie myśleć o budowie holownika makietowego od Leszka Jury czyli Eljota? 1
Gość horn3t Opublikowano 5 Lutego 2016 Opublikowano 5 Lutego 2016 Też stawiam na Leszka i czekam na Gawrona z prostym skrzydłem czyli Jaka
samolocik Opublikowano 4 Października 2016 Autor Opublikowano 4 Października 2016 NASTIK wprowadził do oferty holownika, czy też bardziej wielozadaniowy samolot BIDULE http://www.nastik.pl/advanced_search_result.php?keywords=bidule&x=0&y=0 Oferta cenowo mniej korzystna niż w Austrii, im większy model tym różnica cenowa się powiększa https://www.lindinger.at/en/SwpFindologic/search?sSearch=bidule
.bercik. Opublikowano 5 Października 2016 Opublikowano 5 Października 2016 Ponieważ i ja zaliczam się do pilotów którzy bawią się holowaniem , mogę coś dorzucić do poruszanego tematu . Od kilku lat holuję holownikiem który powstał na bazie trenerka PRIMARY 100 . Model został odpowiednio wzmocniony i zaopatrzony w silnik KDR 80 . Uważam iż ta konstrukcja (podobnie jak inne "skrzynki na owoce") jest idealna do intensywnej eksploatacji . Jeśli dobrze pamiętam zapłaciłem za niego ok. 700zł do tego doszedł silnik za 1200zł i wyszedł z niego niskobudżetowy holownik . Model niejednokrotnie był rozbity ale po tygodniu w "serwisie" znowu pojawiał się na lotnisku . Przypuszczam iż gdybym przywalił taką pół makietą na pewno byłby to koniec holowania . Tak więc zdecydowanie polecam kanciaste w miarę tanie modele takie jak mój czy też zaprezentowane wcześniej przez Tomka i Krzysztofa . Poniżej przedstawiam swoją maszynę w akcji :
samolocik Opublikowano 21 Października 2016 Autor Opublikowano 21 Października 2016 Znalazłem jeszcze mniejszego holownika JOKER XL 2,1m ok. 4kg na silnik elektryczny, ale może da się wzmocnić konstrukcję i przerobić na spalinę gdyby była taka potrzeba. Do mniejszych szybowców do 3m? powinien wystarczyć, tylko podwozie chyba do wymiany lub dołożenia drutów. https://www.lindinger.at/en/airplanes/models/sport-und-scale-airplanes/pichler-joker-xl-arf-trainer-aerobatic-flight-and-towplane
krys1 Opublikowano 22 Października 2016 Opublikowano 22 Października 2016 U nas taki lata na silnik elektryczny Akku 6s i wyciaga spokojnie modele 3 metrowe waga do 4 kg
grafitxt Opublikowano 10 Listopada 2016 Opublikowano 10 Listopada 2016 Jeżeli jest ktoś zainteresowany budową prostego i taniego holownika to udostępniam plany. Original Pegasus Fuselage.DXF Pegasus wing.DXF Updated Pegaus Fuselage.DXF UpdatedPegasus wing & bulkheads.DXF
Rekomendowane odpowiedzi