Skocz do zawartości

OS Max GGT10 (świeca żarowa)


ahaweto

Rekomendowane odpowiedzi

Heniu po sześciu nieudanych :angry: próbach zrezygnowałem z twojego "przepisu". Nie wiem jak ty to robisz.

Zrobiłem uszczelkę z materiału o grubości 0,3mm który zupełnie przypadkowo znalazł się w moich zasobach. Dodatkowo użyłem silikonu.

 

ed187aaff021a16b.jpg

 

 

14 listopada

Już pierwsze uruchomienie mamy za sobą :) .

Na ogrodzie +4 stopnie. Mieszankę przygotowałem 1:25-30 olej syntetyczny Sthil Ultra. Śmigło APC 12x6. Pompa zassała paliwo bez problemu, Igła wg. instrukcji ok 2,5 obr. żarzenie i po kilku przekręceniu rozrusznikiem silnik zaskoczył.

Pracował trzy razy po ok. 2min. i ostatni raz krótko do wyciągnięcia paliwa ze zbiornika. Ostro nie gazowałem.

Pracuje bardzo ładnie i jest dużo cichszy od RCGF-a :)

 

4dc5af95f89402f1.jpg

 

d0cff2c790f5f5c3.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
  • Odpowiedzi 55
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

"Motorek" już dotarty, zamontowany w modelu. Model wykonał już kilka lotów. Niestety silnik po kilku minutach (3-5) gaśnie. Pierwszy raz udało się "dociągnąć" do lotniska, następne lądowania były w przygodnym terenie :unsure:  aż doszło do złamania kadłuba.

Po oględzinach jedyne co mi nie pasowało to przewód doprowadzający paliwo do pompy paliwowej. Między króćcem pompy a wręgą silnikową jest bardzo mało miejsca i przewód paliwowy był mocno zakręcony. Przewód znajduje się tuż za cylindrem i jak silnik się nagrzeje to "być może" pod wpływem temperatury przewód mięknie i po prostu się zgina,  odcinając dopływ paliwa.

W miejscu tego zgięcia dorobiłem kolanko z rurki mosiężnej.

 

195decc69e467785.jpg

 

Czy to będzie rozwiązanie problemu, przyszłe loty pokażą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...

Jest OK.

W czerwcu po trzytygodniowej przerwie w lotach miałem przypadek że nie mogłem wyregulować go na lotnisku (nawet zmieniłem świecę) i po pół godzinnej regulacji silnik zaczął poprawnie pracować i wykonałem dwa 18minutowe loty. Na więcej nie starczyło czasu bo były jeszcze dwa duże elektryki.

Drugi przypadek to było w lipcu również po trzytygodniowej przerwie na lotnisku również pojawiły się problemy z regulacją i tym razem nic nie pomogło. Nie polatałem. Objaw był taki że najpierw tak jakby nie dostawał paliwa, sprawdziłem pompę. Po zdjęciu wężyka z króćca przy gaźniku i kręceniu rozrusznikiem wydawało się że paliwo jest pompowane. Ale dalej nic, po kapnięciu paru kropel paliwa w gaźnik, silnik zaskakiwał i gasł. Potem jak już zapalał to nie osiągał maksymalnych obrotów a jak już osiągnął to po cofnięciu gazu i ponownym dodaniu gazu już maksymalnych obrotów nie uzyskiwał. Przy okazji całkiem go rozregulowałem i dałem sobie spokój.

Po powrocie do domu jeszcze raz wszystko przeanalizowałem i ... może filtr paliwa ?  W GGT 10 jest między pompą a gaźnikiem a w GGT 15 tego filtra nie ma.

Zdjąłem przewód paliwowy z filtrem i założyłem sam przewód paliwowy.

 

ed5facebbebb8be4.jpg

 

Na zdjęciu przewód z filtrem trzymam poniżej pęsetą.

 

Po tej zamianie wkręt regulacyjny ( nazwany w instrukcji " mixture control valve") odkręciłem na 3 obroty, igłę na 2 obroty i po podłączeniu żarzenia silnik momentalnie zaskoczył  :)  Bingo  :)

Po rozgrzaniu zacząłem regulację i wkręt w/w wymieniony wkręciłem o pół obrotu, igłę również o pół obrotu i silnik bez problemu osiąga maksymalne obroty. Po zejściu do minimalnych i ponownym dodaniu gazu również bez problemu osiąga maksymalne obroty :)

Po tej regulacji wykonałem już 8 lotów. Silnik szybko zasysa paliwo i szybko odpala, regulacja maksymalnych obrotów parę przegazowań i w powietrze.

Problemem był filtr paliwa, tylko dlaczego tak szybko stracił przepustowość ? Cały czas stosuje olej Sthil Ultra, do tej pory w stosunku z benzyną 1:35. Silnik przepalił tej mieszanki 4 litry. W ub. tygodniu przygotowałem mieszankę 1:45 ale jeszcze na niej nie odpalałem silnika i w tym tygodniu nie mam na tyle czasu wolnego aby jechać na lotnisko.

Po locie krawędź natarcia skrzydła była całkiem nieźle opryskana nie spalonym olejem. Zobaczymy jak będzie tym razem. Kosa spalinowa (20 cc) na takiej mieszance chodzi bez problemu.

O wynikach napiszę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Na mieszance paliwowej 1:45 wykonałem już osiem dwudziestominutowych lotów. Silnik wkręca się na obroty sprawnie, ale wczoraj musiała być dodatkowa regulacja. Na krawędzi natarcia skrzydła jest zdecydowanie mniej wyrzuconego oleju.

Dwa tygodnie temu w trzecim locie po dziesięciu minutach usłyszałem że na wolnych obrotach silnik jakby zamierzał  zgasnąć ale średnie i wysokie obroty są normalne. Ląduję i dobrze zrobiłem  :huh: . Na dobiegu silnik zgasł podczas oględzin ze zgrozą zauważyłem że jak poruszam dźwignią gazu to cały gaźnik się rusza ! Odkręciły się obie śruby mocujące gaźnik do korpusu. Jeszcze trochę i całkowicie by się odkręcił.

 

Po dokręceniu śrub wystartowałem ponownie i bez przeszkód wylatałem następne dziesięć minut.

 

Na zdjęciu: tyle zostaje paliwa w zbiorniku (260 ml) po 21 minutach lotu, 80% lotu na pełnych obrotach.

 

0fc20bdb0156d834.jpg

 

Następną mieszankę przygotuję zgodnie z recepturą oleju sthil ultra czyli 1:50

 

Jak na razie wszystko jest OK.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Minął już rok użytkowania tego silnika i jestem bardzo zadowolony. Przez ten rok zużyłem pięć świec, na zdjęciu widać dwie nowe i jest jeszcze jedna w silniku.

 

4f37772bcce4a756.jpg

 

Przyczyną zapewne było to że silnika nie można było dobrze wyregulować. Tak jak pisałem każda regulacja starczała na krótko. Trzy tygodnie temu będąc na lotnisku kol. Tomek powiedział że przyczyną takich kłopotów może być spienienie paliwa w zbiorniku podczas średnich i wysokich obrotów silnika. Po kolejnym rozregulowaniu silnika i przyjeździe do domu, wymontowałem silnik. zamontowałem na hamowni a pod zbiornik wg. rady Tomka podłożyłem gąbkę.

 

e27addbbb74c67c6.jpg

 

Udało się go wyregulować. Faktycznie po wyjęciu gąbki spod silnika i podwyższaniu obrotów paliwo w zbiorniku tak jakby się gotowało, natomiast z gąbką pod zbiornikiem już się nie "gotowało". To gotowanie zawsze widziałem ale stosując filcowy ssak w zbiorniku który ma zapobiegać spienieniu paliwa nie zwracałem na to uwagi. W modelu zamocowany zbiornik stykał się bezpośrednio z konstrukcją i paliwo się pieniło.

 

Idąc za radą kolegi wymontowałem zbiornik paliwa z modelu owinąłem gąbką 1cm i zamocowałem w modelu.

 

384767aa42eefe5f.jpg

 

W poście wyżej widać jak zbiornik był zamocowany wcześniej. Z taką modernizacją w sobotę wykonałem trzy loty a w niedzielę cztery loty. Bez najmniejszych problemów. Silnik gra jak "dzwon".

Co jeszcze ciekawe to jeszcze przed tą ostatnią regulacją,  w locie odkręcił się tłumik, ta ruchoma część. Na szczęście spadła na lotnisko i nie zgubiłem długiej śruby łączącej obie części tłumika. Znikł tylko O-ring który uszczelniał styk obu części, ale że jest typowy więc nie jest to żaden problem.  Byłem bardzo zaskoczony wyglądem wnętrza tłumika. Było czarne od nagaru. Natomiast teraz po tych siedmiu lotach wnętrze wygląda tak, dodam że nie było wycierane do zdjęcia.

 

9a3d67edd46ec6c6.jpg

 

W dwóch pozostałych modelach Bird Dog z RCGF-em 10 i Yakiem 54 z DLE 20 również zamocowałem zbiornik poprzez gąbkę.

 

06ed0c30308602e3.jpg

 

88acff29fa05061c.jpg

 

Czy jest jeszcze ktoś kto użytkuje taki silnik może ma również jakieś spostrzeżenia.

 

Wczoraj w niedzielę temperatura na lotnisku wynosiła +5 stopni i nie miałem żadnych problemów z każdorazowym uruchomieniem silnika.

 

Zapomniałem dodać. Ostatnie siedem lotów było wykonane na mieszance 1:50.

Edytowane przez ahaweto
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego GGT 15 a nie GT15 ? Co prawda waga 116 g mniejsza ale cena ok 100 zł większa. Obserwując przygody Adama z GGT10 i te 5 świec spalonych przez rok ,czy warto walczyć z wagą? Może przy 10 ccm tak ale do 15-ki to już raczej większy model i te 116 g nie ma wielkiego znaczenia.Rozważam zakup GT15 dlatego  ciekaw jestem następnych spostrzeżeń. Posiadam OS GT 22 i bezproblemowo go eksploatuję dlatego bardziej jestem za zapłonem iskrowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałem mieć silnik benzynowy, ale troche obawiałem sie tych jaj podczepionych do niego aparat zapłonowy i kolejny akumulator który trzeba sprawdzać czy naładowany. Zreszta jak pisał Arkadiusz Mular silniki benzynowe małych pojemności są wagowo zbyt ciezkie. Wychodze z założenia że im prosciej tym mniej awaryjnie. To bedzie wstep do wiekszych potworów na benzyne..

 

I tak stwierdzam co nastepuje.

Silnik benzynowy jest super ???? nie to co te brudasy żarowe ????

Spalanie niezauważalne, 5 litrów starczyło bi mi na cały sezon latania.

Myślałem że będzie smierdziec, nic z tych rzeczy, silnik czysty.

Odpalił pierwszy raz pomimo że słaby rozrusznik do 15cc zdychal na nim, jeszcze nie miałem silnika spalinowego który by tak chciał szybko odpalać.

Ogólnie jestem zadowolony i polecam.

 

Lechu do tego GT 15 dodaj jeszcze ciezar pakietu zasilającego.

 

Adam dzieki za uwagi i rady.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie że jesteś już po pierwszym uruchomieniu i docieraniu. Teraz już tylko model po niego. Te silniki są naprawdę dobre.

Lechu ja miałem problemy bo nie miałem żadnego doświadczenia z silnikami żarowymi. Czytałem twój temat w dziale "moje modele" masz ogromne doświadczenie. Gdyby nie forum to pewnie nie raz "wyważałbym otwarte drzwi" :unsure:

Ale teraz idzie dobrze :)

I tu masz rację. Mając GT15 (świeca CM6) wystarczy na aliexpresie zakupić redukcję    https://pl.aliexpress.com/item/Spark-Plug-Adapter-Tuleja-RCEXL-Miedzi-akcesoria-CM-6-Konwersji-dla-RC-Samolot-10mm-do-1/32886493474.html?spm=a2g17.search0104.3.2.77ef16a28h1qa5&ws_ab_test=searchweb0_0%2Csearchweb201602_5_10065_10068_319_5735015_317_5734915_10696_5729415_10924_453_10084_454_10083_10618_10920_10921_10304_10922_10307_10820_10301_10821_537_536_5730515_10843_10059_10884_10887_100031_5735215_321_322_10103_5735115%2Csearchweb201603_51%2CppcSwitch_0&algo_pvid=c39962dd-22c1-4b07-987e-b5821a7671a7&algo_expid=c39962dd-22c1-4b07-987e-b5821a7671a7-0    

i mamy GGT15 :)

Dwa w jednym, ponieważ wszystkie pozostałe zespoły w obu silnikach są takie same !

Silnik ten daje duże możliwości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Dzięki za miłe słowa :)

Informacja o dostępnej redukcji na świecę jest cenna. Kupiłem ją choć nie do końca wiem czy się sprawdzi w pojemności np 20 ccm bo aktualnie mam taki najmniejszy silnik.

Co do GGT15 i GT15 ,że poza zapłonem głowicą i świecą części mają takie same numery katalogowe  ale mogą się różnić komorą spalania i co za tym idzie ciśnieniem sprężania . Wielu zauważyło, że na świecy żarowej silnik pracuje bardziej "miękko" może jest to właśnie skutek innej kompresji. Może i moc wtedy spada? Teoretyzuję oczywiście :) bo praktyki w tym temacie nie mam ale na wiosnę zechcę przetestować święcę G5  w DLE20RA i wtedy zdecyduję którego OSa kupić  :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałem mieć silnik benzynowy, ale troche obawiałem sie tych jaj podczepionych do niego aparat zapłonowy i kolejny akumulator który trzeba sprawdzać czy naładowany. Zreszta jak pisał Arkadiusz Mular silniki benzynowe małych pojemności są wagowo zbyt ciezkie. Wychodze z założenia że im prosciej tym mniej awaryjnie. To bedzie wstep do wiekszych potworów na benzyne..

 

I tak stwierdzam co nastepuje.

Silnik benzynowy jest super nie to co te brudasy żarowe

Spalanie niezauważalne, 5 litrów starczyło bi mi na cały sezon latania.

Myślałem że będzie smierdziec, nic z tych rzeczy, silnik czysty.

Odpalił pierwszy raz pomimo że słaby rozrusznik do 15cc zdychal na nim, jeszcze nie miałem silnika spalinowego który by tak chciał szybko odpalać.

Ogólnie jestem zadowolony i polecam.

 

Lechu do tego GT 15 dodaj jeszcze ciezar pakietu zasilającego.

 

Adam dzieki za uwagi i rady.

Pozdrawiam.

No ale o zapachu spalin chyba nie chcesz dyskutowac ? ;)

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Dzisiaj na lotnisku przy temperaturze powietrza -3 stopnie OS GGt 10 odpalił normalnie.

 

e0a31689dca1dc5b.jpg

 

Wykonałem trzy loty.

W pierwszym locie w osiemnastej minucie zgasł silnik. Wysokość była bezpieczna i model szybując bez problemu wylądował. Przyczyna... spaliła się świeca. Był to dziewiąty lot na tej świecy.

Czyli łącznie ok. 180min. w powietrzu. Na poprzedniej świecy również tyle było a różnica była taka że wtedy model normalnie wylądował i do dziesiątego lotu musiałem założyć nową świecę. Nie potrafię powiedzieć czy to jest dużo czy mało. Może koledzy którzy mają te silniki opiszą swoje spostrzeżenia. Patrząc na obecny brak tych silników w Nastiku i Riku to jest paru użytkowników u nas.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapach wypalonej benzyny jest też fajny,może nie tak intensywny jak dym z rury wydechowej starego Poloneza FSO ale dymek bez oleju rycynowego to jest to.

 

Dam Ci dobra rade wyrzuć legitymacje partyjna EnyaClub i kup se takie coś.

Wyobraz sobie , ze mialem rozne benzynowe Saita ( nie zadne tam kosiarkowce ) i wrocilem do "zarowek" ........

 

Jak kiedys rozbierzesz ENYE , podotykasz w srodku , pobawisz sie z nia , to moze i Ty sie zapiszesz   ;)

 

No i przede wszystkim NIGDY nie powiedzialem , ze nie bede w przyszlosci latal benzyna ! Od dawna spogladam na DUZE , wielocylindrowe czterosuwy ......

Mam gwiazdke OS FR 5-300 Sirius i czesto zastanawiam sie czy on nie skonczy jako benzyna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adam, Twoje szczegółowe spostrzeżenia na temat eksploatacji tego OS-a opisane w tym wątku są bezcenne. Uchroniłeś mnie przed zakupem tego silnika, dziękuje :) Już myślałem, że "dogadałeś" się z tym motorkiem a tu informacja, że świeca wytrzymuje 3 godziny lotu to jakiś koszmar :(  Koszt eksploatacji wliczając cenę świecy i ewentualnych kosztów przesyłki w porównaniu do silnika czterotaktowego podobnej pojemności ( zużycie paliwa jest podobne) na metanol nawet 15% nitro jest już tylko minimalnie mniejszy ale za to dźwięk, nieporównywalnie rasowy :)  Wygląda na to, że  pojemności ok 10 ccm w benzynie się nie sprawdzają bo ani Evolution czy RCGF czy NGH nie mają dobrej opinii a teraz straciłem ją również dla mojej ulubionej marki OS  :(  z zastrzeżeniem tylko do tego silnika . Brak tych silników w sklepach jak się dowiedziałem to efekt wielu reklamacji i po prostu sklepy wycofują się z tej oferty. Riku sprzedał ostatni silnik na allegro po kilku miesiącach promocji :)

Ale może tak jak piszesz inny posiadacz tego silnika rzuci jakieś inne światło w tym temacie, poczekajmy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te Enye mi się podobają ze względu na tylne umiejscowienie zaworów do półmakiet idealne rozwiązanie, Irek próbuje znalesć przyczyne nie odpalania mojego OSA 91 (szkoda że dzisiaj dałem ciała i nie pojechałem mu pomóc) Ale jak się go przywróci do pełnej sprawności to pewnie go sprzedam.  Powoli kończę ME109 1500 mm rozp.  i nabieram pewności że klasa 91 4T  jest do niego zbyt duża, wiec będę potrzebował nowego silnika pod ten model i nie będę się wzbraniał przed kupnem np. Enya (nie wiem jak to odmienić) Tylko znowu kupować używane z niewiadomego źródła  trochę strach  a na nowe nie mam sumienia wydać tyle kasy. -_-

 

Adam przerażasz mnie z tymi świecami :o Koledze Tomkowi w 15 stece też tak się często palą? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy ten silnik jest naprawdę dobry. Jest lekki, mocny i ekonomiczny.  Cały czas analizuję dlaczego te świece tak u mnie padają. Być może to moja eksploatacja do tego się przyczynia. Obecnie silnik pracuje na mieszance 1:50

Producent zaleca śmigła 12x7-9 i 13x 6-8, ja przez ten cały czas latałem na śmigle APC 12x6. Silnik naprawdę miał duże obroty i pięknie się na nie wkręcał. Niestety nie mam obrotomierza.

Druga sprawa to regulacja. Robię to tak.

Jak silnik już się rozgrzeje i po odłączeniu żarki, daję mu maksymalne obroty. Niekiedy trzeba troszkę pokręcić igłą. Wtedy wkręcając i wykręcając igłę szukam punktu w który obroty silnika spadają i wybieram takie położenie igły w który obroty są najwyższe a silnik bez problemu je osiąga. No i w górę.

Piszę o tym pod rozwagę kolegów mających większe doświadczenie z silnikami niż moje.

 

Ustawiając obroty w ten sposób być może silnik ma zbyt ubogą mieszankę przez co temperatura spalania paliwa jest za duża i następuje szybsze wypalanie świecy.

Może w tym silniku do lotu należy ustawiać igłę pośrodku czyli między odkręconą igłą przy którym silnik zaczyna tracić obroty a punktem który ustawiałem dotychczas.

Mieszanka będzie bogatsza i temperatura spalania się obniży.

Druga sprawa to śmigło. Dzisiaj założyłem śmigło APC 12x7 czyli najmniejsze jakie zaleca OS.

Od następnych lotów będę ustawiał silnik na bogatszą mieszankę. Co prawda na tej świecy wykonałem już dwa loty na ustawieniach dotychczasowych ale zobaczymy czy to da jakiś efekt.

 

Patryk, Tomka silnik wypalił dopiero ok 2,5 l paliwa i lata jeszcze na tej samej świecy na której go docierał. I jego silnik (tak na ucho) nie "bzyczy" na obrotach tak jak mój. Być może ma prawidłowo dobrane śmigło.

Natomiast mój silnik wypalił już ok. 13 l paliwa i zużyłem 7 świec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.