Jump to content

Rafale - Wings of Madness


paulusr
 Share

Recommended Posts

Posucha w tematach jetowych jest tak wielka, że postanowiłem zdać relację z budowy mojego pierwszego odrzutowca z silnikiem turbinowym.

 

Jakiś czas temu wpadł mi ręce silnik MW44 o ciągu 4.5kG. Cacuszko, mniud, ciastko z dziurką itp. Marzyłem o nim wiele modelarskich sezonów.

Mając taki motor jednak, nie jest łatwo znaleźć odpowiedni samolot. Pianki z różnych przyczyn odpadają. Do tego nie chciałem, żeby był to przecinak ponieważ nie dysponuję odpowiednim pasem startowym. Tartaki również odpadały - w modelarni mam odpowiedniej wielkości i w znacznym stopniu zaawansowania model - Jak 17 z RBC. Niestety redanowy układ płatowca i specyficzna konstrukcja spowodowały , że zrezygnowałem z przeróbki (gondola silnika jest wbudowana w jednoczęściowy płat).

 

Zacząłem szukać i trafiłem na Rafale-a firmy Wings of Madness. Poczytałem kilka relacji i klamka zapadła. Model lata wyśmienicie i ma bardzo szeroki zakres prędkości. Napęd od Kolibri T25 (~3.5kg RTF) do Jetcata 100 (~10 kg RTF). Model nadaje się również pod EDF od 2x70mm do 1x110 mm a nawet 120 mm. Wszystko to zasługa dużej powierzchni nośnej i układu delty.  Wren 44 to ponoć napęd idealny dla tego modelu.

 

Owszem ostatnimi czasy pojawiło się trochę modeli tej wielkości ale większość z nich ma "włoskie" korzenie (latające brzydactwa a'la Futura i inne wariacje n/t Vipera - tzw. sportjety). Jakoś do mnie nie przemawiają.

 

Poczekałem z 1.5 miesiąca i przyszedł.

 

post-327-0-53692300-1448899782_thumb.jpg

 

 

Kadłub laminat (wersja bez przekładki), skrzydła balsa/styro. Jakość laminatu jest dobra - jest lekki ale mocny.  Model ma 112 cm rozpiętości i 170cm długości. Tak, że proporcje są w miarę zachowane. Nie jest to makieta ale charakterystyczne dla Rafale elementy powodują, że nie można go pomylić z żadnym innym samolotem.

 

W zestawie jest goły kadłub z wklejonymi wręgami z mocowaniem skrzydeł, reszta wręg - luzem, płaty (b. ładnie zrobione), kaczki, ster pionowy i wytłoczka z Pet-g . Większość elementów jest z lekkiej sklejki. Brak jest też jakiejkolwiek instrukcji. Szczęśliwie Sebastian to miły gość i służy pomocą (mailowo)

 

post-327-0-37067200-1448899804_thumb.jpg

 

Planowany ciężar 5 kg - ale z paliwem 1.2l + hooper tank 180 ml...no nie wiem. Aktualnie całość waży ~1850 g.

 

 

Zalaminowałem wręgi tkanina węglową (tylko jedną warstwą taniej 163 g). Użyłem worka do pakowania odzieży :) bo nie dorobiłem się jeszcze pompy. Złożyłem wózek do kupy, przymierzyłem co trzeba i wkleiłem wręgi na L285 z aerosilem i bawełną.

 

Mechanizmy podwozia jakie zastosuję to C21 Behotec - trochę martwi mnie montaż goleni 4 mm ale zależy mi na niskiej wadze. Mimo swojej wagi i wielkości spokojnie wytrzymują do 7 kg. Zmniejszyłem też odległość mocowania podwozia głównego od CG. Dzięki temu model powinien odrywać się od pasa przy niższych prędkościach i nieco łagodniej.

 

 

post-327-0-54040000-1448901673_thumb.jpg

post-327-0-79854000-1448902713.jpg

post-327-0-49873500-1448902240.jpg

post-327-0-70806700-1448902371.jpg

post-327-0-92370000-1448902493.jpg

post-327-0-63051100-1448902605.jpg

 

 

Cdn

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Witam !

 

        Trafny wybór !  Miałem Rafala w tym rozmiarze ,  co prawda konstrukcja balsa+ styro i laminat . Latał wspaniale na impelerze  Ramtek i na turbinie , nawet mam gdzieś w moim archiwum filmy z lotów . Życzę powodzenia.

 

 

 

                                                                                      Lucjan

Link to comment
Share on other sites

Dzięki. Po takim zestawie spodziewałem się jednak, że będzie trochę mniej pracy...

 

Wziąłem się za kaczkę;

 

post-327-0-58384000-1449420626.jpg

 

post-327-0-41205000-1449420647.jpg

 

A to profil skrzydła

 

post-327-0-70627200-1449420707_thumb.jpg

 

Wrócę  jeszcze do bawełny - bo pierwszy raz jej używam. Jest bardzo mocna a klej nie wygląda tak jak po dodaniu drobno ciętego szkła i nie zatyka strzykawek. Naprawdę super. Spoina jest elastyczna i w ogóle nie jest krucha

 

post-327-0-72214000-1449420901.jpg

 

 

 

 

2 wieczory spędziłem na spasowanie owiewki (brak ramki w zestawie) i dopasowanie wlotów. Niestety były one jakby nieco za duże... Trzeba będzie poszpachlować i będzie OK.

 

post-327-0-87066800-1449421819.jpg

 

post-327-0-43631700-1449421154.jpg

 

Ramke zrobiłem z balsy 4 mm laminowanej tkaniną 110 g. Kokpitu na razie nie będzie.

 

No i Szkwał zaczyna przypominać samolot

 

post-327-0-60943200-1449421708.jpg

 

A tu małe porównanie z L39 (który dziś doczekał się oblotu :) )

 

post-327-0-55616300-1449421351.jpg

 

A takie będzie malowanie. Co prawda w Brazylii latają teraz Gripeny ale malowanie ładne

 

rafale-BAF6.jpg

 

cdn

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

A tu małe porównanie z L39 (który dziś doczekał się oblotu :) )

 

Paweł, gratulacje! Czyżby to się udało na 'naszym' lotnisku gdzie ostatnio dziki harcują. Jak tam byłem tydzień temu to dziura na dziurze, jak Ci się udało wystartować w takich warunkach?

Link to comment
Share on other sites

Niestety nie u nas. Na Chudoby. Z przygodami. M.in. odparowałem goldy 5.5mm przy pomocy 50V i własnej, wyhodowanej głupoty. Łącząc baterie szeregowo połączyłem je dwa razy... :blink: Kula ognia dosięgnęła na szczęście tylko ręce osmalając je (bez poparzeń!). Odciąłem kikuty (nie rąk - kabli :P ) i skręciłem. Kolega miał lutownicę na lotnisku.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Witam

 

Dawno mnie tu nie było,ale jak zobaczyłem ten model Rafale-a to pomyślałem że warto się odezwać.

Mam Gripena w bardzo zbliżonych rozmiarach , długość 170 ,rozpiętość 116 , a właściwie to mam dwa identyczne Gripeny bo wyszły z tej samej formy . Jeden w wersji EDF 90 ,a drugi z turbiną. Waga EDF-a to 6,5 - 7 kg  a z turbiną ponad 9 kg.

Jeśli uda Ci się zmieścić w 8 kg to będzie bardzo dobrze. Ale pewnych rzeczy nie da się uniknąć , głównie mam na myśli podwozie i jego mocowanie. Wykonałem bardzo dużo lotów edf-em aby dobrze poznać model zanim oblatałem turbinę. Ciągle coś zmieniałem i modyfikowałem . Ostatnio po twardym przyziemieniu połamałem mocowanie podwozia było ze sklejki 6 mm ale nie wzmacniane węglem . Teraz wszystkie elementy zrobiłem z przekładki,2x160g węgiel - sklejka 3 mm -1x160g węgiel - sklejka 3 mm -2x160g węgiel  i wszystko wyklejone do kadłuba na węgiel. Kadłub w miejscach mocowania podwozia też wzmocniony węglem. Oczywiście mowa tu o modelu z turbiną.

Kolejne podobne zdarzenie już po tych wzmocnieniach - efekt urwane obydwie golenie podwozia głównego ( podwozie do 12 kg mechanizmy nie naruszone ). Ale w tym przypadku naprawa trwała 2 godz. pracy na tokarce .

Jesteś na etapie budowy wiec warto rozważyć czy czegoś nie poprawić

 

Włodek


post-682-0-88118400-1452721748_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ładniutki. Z jaką turbiną go oblatałeś? 9kg to dość dużo nawet jak na taka deltę. Widzę, że przednia goleń jest łamana a podwozie główne na prostym amortyzatorze. Próbowałeś wykonać podwozie główne też w wersji łamanej? Mam same złe doświadczenia z prostymi amortyzowanymi goleniami.

Ile zabierasz paliwa?

Zamierzam jednak się zmieścić w 5 kg tyle że jednak na sucho + paliwo 1.35 l (~1.1kg)

Policzmy:

Płatowiec kompletny pomalowany podkładem 2630 g z podwoziem c21 drucianymi goleniami głównymi, aluminowym przednim i kołami

Turbina 940 g (komplet z aku)

Zawory, zbiornik - 50 g

Serwa graupner po 28 g - 3szt. - ~100 g zkablami

Serwa inne 2-3 szt ~ 100 g

Akumulatory RC +  PBox sensor + kable - 500 g

Rc i inne 100 g

zbiornik 1200 ml + hopper tank - 250g

Rura - 100 g

razem 4770 g + farba + inne powinno być poniżej 5kg

 

 

Widzę też, że w Gripenie osłony podwozia pozostają otwarte przy wysuniętych goleniach. Mogłem zrobić tak samo ale nie pomyślałem i wyciąłem tak jak miał oryginał czyli zawias od wewnątrz co uniemożliwi pozostawienie otwartych drzwi podwozia bo będą za nisko. To kolejne 1 lub 2 serwa i sekwenser (na szczęście mam obczajony w Fx30) Może to i dobrze bo mam tylko trawiaste lotnisko

Link to comment
Share on other sites

Dzięki , ładny był kiedyś, teraz  jest podrapany i nie wygląda tak dobrze  .Turbina to jet joe 1200  5,5 kg ciągu .  9 kg to faktycznie dużo , silnik jest z tyłu , a w dziobku 300 g ołowiu , wloty powietrza od początku do samego silnika.4 zbiorniki paliwa , główny 1 litr z przodu pomiędzy portkami wlotów , zaraz za nim środkowy pod wlotem 0,5 litra i dwa boczne przyskrzydłowe 0,25 litra, razem 2 litry; starcza na 5 min. lotu. Po 4 min podchodzę do lądowania.  ( miałem przypadek że po dwóch próbach podejścia w końcu usiadłem i silnik zgasł). 

Niestety taki układ paliwowy był konieczny z uwagi na brak miejsca.   

Odnośnie podwozia , to oryginalnie  wszystkie były proste , z tego łamanego jestem bardzo zadowolony, duży zakres amortyzacji na trawie sprawdza się bardzo dobrze .Próbowałem też z  głównym ale  jest mocowane pod znacznym kątem i łamanie powoduje spore odchylenie osi koła od toru jazdy.  Dałem z tym spokój powiększyłem dwukrotnie skok , sprawdza się nawet na trawce. Po wypuszczeniu podwozia drzwi są zamykane . Wszystkie układy podwozia ,drzwi , hamulce kół, są pneumatyczne, to też spora waga. Kadłub tego modelu wykonałem może troszkę za masywnie w porównaniu do wersji EDF to około 600 g więcej . Ale wtedy jeszcze nie wiedziałem jak to będzie, to jednak model zbudowany od podstaw przeze mnie  . Początkowo bałem się latać na pełnej przepustnicy , żeby się co nie oderwało .Bardzo dużo dało mi oblatywanie EDF-a , rozpędzając się z dużej wysokości, prędkości są zbliżone ale to trwało dość krótko. Powoli przełamałem te bariery.

Jakiś tam filmik z lotów , wklejam link , nie wiem czy to zadziała.

 

  

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dużo pracy, czasu mało projektowi się dostało... Jednak po dobraniu odpowiedniej długości zapałek i zabezpieczeniu powiek można coś po nocach podłubać.

 

Sterowanie koła przedniego

 

 

post-327-0-94620400-1457881922.jpg

 

 

i kaczki

 

 

post-327-0-05202100-1457881949_thumb.jpg

 

 

Przedni luk podwozia na sprężynach i zamykany golenią a tylne serwami. Pozostawiłem oryginalny kierunek otwierania klapek bo będą zamykane do lądowania.

 

post-327-0-64833900-1457882000.jpg

 

post-327-0-09796400-1457883093.jpg

 

Podstawka pod zbiornik

 

post-327-0-74166800-1457882341.jpg

 

post-327-0-77860900-1457883007.jpg

 

uchwyt zbiornika powietrza

 

post-327-0-58855200-1457883195.jpg

 

Przestrzeń od turbiny do tyłu pokryłem sprejem alucynkowym. Robiłem próby na balsie i efekty są porównywalne do heatshield'a

 

post-327-0-31320900-1457882632.jpg

 

post-327-0-09934800-1457882650.jpg

 

post-327-0-00726200-1457882675.jpg

 

Na tym etapie wybrałem serwa 3x DES 687 BBMG, zasilanie 2x lipo 1800 + PB sensor, pozostałe serwa 3xMG92B no i kupiłem farbki :)

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mała dygresja n/t jakości złączek "MPX". Słyszałem, ze kilka modeli spadło przez takie złączki.

 

Może to jest powód?

 

post-327-0-51340900-1458294360_thumb.jpg

 

Po lewej: Element złączny z wtyku "MPX" zakupiony w jednym z renomowanych polski sklepów/hurtowni

 

Po prawej: ten sam z oryginalnego wtyku Mpx

 

Element ma kształt kamertonu i w oryginalnej wtyczce jest sprężysty i zachowuje swój kształt. W podróbie jest miękki i praktycznie nie ma kontaktu z pinem. Pin "przelatuje" przez szczelinę i nie ma możliwości zaprezentowania takiej scenki:

 

post-327-0-92825200-1458294385_thumb.jpg

 

Niestety cały polski rynek "zalany' jest tymi podróbami. Przestrzegam przed stosowaniem tych złączy. Nie dotyczy to oryginalnych Mpx-ów - Może wie ktoś gdzie można je zakupić?

 

Ostatecznie można zastosować złocone D-sub ,chociaż Mpx są lepsze do układu kiedy tylko jedna część złącza jest zamocowana a druga luźna. D-sub nie trzyma tak mocno i jest ciężki.

Link to comment
Share on other sites

Rura waży 130 g. Blacha 0.1 ale ten kielich dość solidny, stalowy.

 

Ptaszek kilka chwil przed zmianą piórek - o jak ja mam już dość szlifowania i tego całego syfu

 

post-327-0-03549800-1458850816.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.