enter1978 Opublikowano 2 Stycznia 2016 Opublikowano 2 Stycznia 2016 Porwałem się na ten konkretny model bo bardzo mi się podoba wizualnie , a jak to lata i czy w ogóle poleci to sie okaże. Wydrukowałem plany w standardowym rozmiarze , ale model wydał mi się jakiś taki mały. Plany udostępnił Mirek w dziale plany, ale w tym dziale jak zauważono z prostego pytania o plany powstał off topic, więc jak można to prosił bym o przeniesienie tego tematu http://pfmrc.eu/index.php?/topic/58713-p-fa-18-super-hornet/ . Dziś wydrukowałem plany w skali 150% i zacząłem sklejać kartki, niestety z powodu drukarki która żyje własnym życiem i wszystko wie lepiej, drukarka porobiła spore marginesy i wydrukowała plany na około 100 kartkach A4, na szczęście wszystko pasuje do siebie. Nie wiem ile potrwa budowa tego modelu , bo ze względu że powiększyłem skalę wiekszość elementów będzie trzeba wykonać z dwu warstw podkładów 5,5mm i 3mm , co zajmie więcej czasu. Nie wiem ile zdążę wykonać modelu do ocieplenia na dworze , bo jak się zrobi cieplej to model zostanie odłożony bo muszę polakierować swój maxi skuter , zdemontowałem karoserię miałem malować a tu mrozy nadeszły, więc skuter czeka na ocieplenie a ja zabieram sie za model SU-27. Na zdjęcia z rozpoczęcia budowy trzeba będzie poczekać bo z samymi planami ugrzęznę na kilka wieczorów. Mam, nadzieje że model wyjdzie fajny.
enter1978 Opublikowano 4 Stycznia 2016 Autor Opublikowano 4 Stycznia 2016 Coś tam powoli sie dzieje, jutro zacznę wycinać elementy. Dziś skończyłem wycinać plany I od razu mam problem element #3 i #4 czyli kadłub ze skrzydłami nie zmieszczą się na tafli podkładu. O ile element 3 prawie się mieści , wystaje tylko troszkę ten ogonek do którego jest przykręcany silnik. O tyle element 4 mieści sie na szerokość, ale kadłub mieści się mniej więcej od środka ciężkości jakieś 25cm w kierunku przody kadłuba i w tym miejscu musi być łączony z resztą kadłuba, w miejscu sztukowania wkleję kilka pręcików węglowych 2mm, i myślę że w miejscu łączenia będzie równie wytrzymała spoina jak jednolita nie klejona pianka. Chyba że cięcie elementów w miejscu w którym autor planów cięcia nie przewidział , jest złym pomysłem.
Bartek Piękoś Opublikowano 5 Stycznia 2016 Opublikowano 5 Stycznia 2016 Bardzo ciekawy temat, kibicuję gorąco. ... w miejscu sztukowania wkleję kilka pręcików węglowych 2mm, i myślę że w miejscu łączenia będzie równie wytrzymała spoina jak jednolita nie klejona pianka. Na pewno będzie miała inną wytrzymałość, to pewne. To jak wzmocnić, zależy od tego, gdzie to łączenie, w jakim miejscu, także od tego, jaką techniką będziesz wykańczał powierzchnię (czy w kierunku sztywnej skorupy, czy miękko i lekko). Jak konstrukcja skorupowa, to można sztukowanie zrobić delikatniej. Proponuję plany lub jakiś ich podgląd wkleić tutaj, będzie łatwiej rozmawiać.
miro-er1 Opublikowano 5 Stycznia 2016 Opublikowano 5 Stycznia 2016 jednak padlo na SUkę , zasiadam na widowni .. pozdrawiam
enter1978 Opublikowano 5 Stycznia 2016 Autor Opublikowano 5 Stycznia 2016 Jak zwykle mam pod górkę, dziś dowiedziałem się od modelarza że: standardowy model potrzebuje pakietu 4S, którego nie posiadam, regulatora min 45A którego też nie posiadam, a model w powiększonej skali będzie potrzebował jeszcze poważniejszego napędu niż standardowy. I jak to mówią rura mi zmiękła, i chcąc nie chcąc muszę odłożyć model su-27 w skali 150% bo na razie nie mam zbędnych środków na nie za tanie wyposażenie. Ale nic się nie dzieje, dostałem plany SU-37, model mi się podoba, i podobno nie jest trudny w budowie , i bardzo fajnie lata. Loty tego modelu SU-37 oglądałem na youtube i bardzo mi pasuje, więc zmienię temat relacji z su-27 150% na SU-37 w standardowym rozmiarze , choć szczerze to nawet nie wiem jaką ma rozpiętość.
robertus Opublikowano 5 Stycznia 2016 Opublikowano 5 Stycznia 2016 Zmień tego modelarza doradcę. Połącz elementy 3 i 4, i odetnij skrzydła. Na długość Ci się zmieści na podkładzie? Doklej skrzydła i wzmocnienie, rurka węglowa fi 5 wklej w poprzek, nie tak w V jak w planach.
poharatek Opublikowano 5 Stycznia 2016 Opublikowano 5 Stycznia 2016 Nie wiem do końca jakiego wyposażenia planujesz użyć. Pamiętaj,że tam jest otwór, w który wejdzie śmigło max 7'. Jak już pisałem, sprawdzony i polecany setup do parkjetów z rcpowers/frcfoamies to silnik A2212-6 2200kv, do tego śmigło apc 6x4, regulator 45A, pakiet 2200 3s. Zastanów się, może warto zainwestować w taki sprzęt (przecież nawet jak się ten piankolot "wylata" na amen będziesz mógł użyć wyposażenia w następnych modelach, a wiem po sobie, że stopniowo chce się przechodzić na coraz większe). Kolejna rzecz to serwa; z doświadczenia wiem, że przy większych prędkościach standardowe serwa 9g nie wyrabiają jako napęd sterolotek i warto tam dać coś mocniejszego (TP MG91, 92S np.). W modelu Su radziłbym dodać stopnie KFm (bo one dodają sporo stateczności, zwłaszcza przy niskich prędkościach), z małą modyfikacją - tzn przedłużyć je na skrzydło pasmowe i canard, Potem przeszlifować skrzydło do profilu symetrycznego, a LERX z canardem do płaskowypukłego - dodaje to mnóstwo siły nośnej w czasie lotów high alpha i można naprawdę zwariowane ewolucje wykonywać. Powodzenia w budowie i oblocie Latanie tym parkjetem da Ci mnóstwo radochy:) EDIT: To ja byłem tym doradcą. Wyposażenie jakie podał Wiesiek to wyposażenie zalecane przez autora projektu. Powiedz mi Robert, jakie wyposażenie byś planował do modelu, który po powiększeniu o 150% będzie co najmniej 3 razy cięższy?
robertus Opublikowano 5 Stycznia 2016 Opublikowano 5 Stycznia 2016 Skąd Ci wyszła taka waga, chyba z fusów wróżyłeś. Cały czas to wyposażenie co podajemy jest ok. Przecież po powiększeniu to będzie miało ledwie 90cm rozpiętości. Chyba, że się mylę i mówimy o innych planach. 3S da radę spokojnie. Owszem jak chcesz tam dać 4S to czemu nie, możesz dać też 6S, tylko po co. A i jeszcze jedno, śmigło jest na ogonie nie w otworze w skrzydle. Pomysł z KFM popieram, dałbym tam kfm2 z depronu 3mm. Cały model można zrobić z 6mm, bez problemu. Obejrzyj parę relacji na naszym forum z podobnymi modelami i nie trzymaj się tak fanatycznie planów. W stanach nie maja depronu takie modele robią z dolar tree foam, która ma inne właściwości niż podkład.
enter1978 Opublikowano 5 Stycznia 2016 Autor Opublikowano 5 Stycznia 2016 Tak model miał by coś około 90cm rozpiętości. Z tych planów http://pfmrc.eu/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_id=82179 http://pfmrc.eu/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_id=82181 http://pfmrc.eu/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_id=82180
Krzysztofus Opublikowano 5 Stycznia 2016 Opublikowano 5 Stycznia 2016 Witam, przerabiałem ten model. Napęd od którego zacząłem to 220W 1200 kv, zakończyłem na 350W 3300 kv. W każdym przypadku było zasilanie 3s od 1100 mah do 1800 mah i regulator 40 A (bo taki wtedy miałem). Model łatwy w budowie i pilotażu. Rozpiętość oryginału ok 75 cm. Nic tylko brać się do roboty.
poharatek Opublikowano 5 Stycznia 2016 Opublikowano 5 Stycznia 2016 Ech jo.... Oryginalny projekt to waga około 530g RTF, odejmijmy wyposażenie jakieś (350g), zostaje nam około 180 g pianki. Powiększamy o 150% i waga nam rośnie "po sześcianie" - wychodzi jakieś 600 g samej pianki. No tyle to gotowy model depronowego parkjeta powinien ważyć.. A przecież trzeba tam będzie pokombinować z jakimiś wzmocnieniami... Z wyposażeniem waga minimum 1,2 - 1.4 kg (i to bardzo optymistyczne założenia...). Cały mój poprzedni post tyczył się już nowych planów, które przesłałem Wieśkowi.
robertus Opublikowano 5 Stycznia 2016 Opublikowano 5 Stycznia 2016 Na 600 gram podkładów składa się aż 8 arkuszy 6mm, sama pianka w tym modelu będzie ważyć circa 200gram. Wg mnie waga 600 gram jest spokojnie do osiągnięcia. Na marginesie moje F-18 w tej rozpiętości z napędem EDF waży prawie kilogram i też spokojnie lata.
enter1978 Opublikowano 5 Stycznia 2016 Autor Opublikowano 5 Stycznia 2016 To ja ten su-27 jednak wykonam. Zrobię tak jak Robert sugeruje , odetnę skrzydła i tym sposobem kadłub zmieści sie na jednej tafli podkładu, dosłownie na styk , kadłub jest taki sam długi jak tafla podkładu , co do milimetra , nie licząc tego nosa , ale on to na szczęście osobny element, skrzydła będą chyba z dwu warstw podkładu 5,5mm i 3mm, a reszta konstrukcji to nie wiem czy walczyć z wagą i robić z jednej warstwy, czy wszystko wykonywać z dwu warstw tej pianki . Bartek pytał jaka będzie powłoka, więc planowałem go okleić papierem do pakowania na wikol. Za to model SU-37 od Marcina wykonam na 100% w następnej kolejności bo on tak fajnie lata, że nie mogę takiego nie mieć . I właśnie za chwilę będę zaczynał wycinanie elementów z pianki , fajnie że Krzysztof robił ten model , bo niby nie wygląda na skomplikowany to jak patrzyłem na zdjęcia z budowy to jakoś nie wszystko ogarniałem więc pewnie bez pomocy się nie obędzie.
sławek Opublikowano 5 Stycznia 2016 Opublikowano 5 Stycznia 2016 Wiesiek rób 150% !! Do modelu parkjeta tej wielkości nie potrzeba latającej elektrowni na 4s .Nie zapominajmy że podkłady są lżejsze od depronu, blue foam, tree dolar, foam-x i innych wynalazków i jest to tylko "podrasowany sylwetkowiec" -półrurka kadłuba i dwa pudelka silników to jeszcze nie ciężka makieta . Rozwiązanie które podał ci Robert z prostym a nie łamanym dźwigarem nie dość że jest lżejsze (odpada łącznik "łamanego dźwigaru") to jeszcze mocniejsze a stopniem KFM praktycznie go zakryjesz i wzmocnisz łączenia części . Silnik do w miarę dynamicznego lotu wystarczy w okolicy 300W i powiedzmy1800kv ale ostateczny wybór napędu zrób po wykonaniu płatowca i dopasuj go do swoich oczekiwań i sposobu latania , byle nie wymagał pakietu cegły .( 2200mAh maksymalnie) -to tylko sugestie ,nie przepis na sukces Śmigło możesz wstawić dowolnej średnicy byle bez przesady -składane bardzo tu wskazane . .
robertus Opublikowano 5 Stycznia 2016 Opublikowano 5 Stycznia 2016 Ze śmigłem składanym to bym się jednak wstrzymał do samego końca, to jednak waga na samiutkim końcu ogona, żeby nie było problemu z wyważeniem. Co do oklejania, papier pakowy jest dość ciężki, lepszy by był śniadaniowy, zwykły gazetowy albo od drukarek igłowych. Ale pytanie po co chcesz go oklejać?
kapi0908 Opublikowano 5 Stycznia 2016 Opublikowano 5 Stycznia 2016 Nie wiem czy dobrze mówię, ale osobiście oblatał bym model przed oklejeniem żeby najpierw sprawdzić czy poleci a dopiero wtedy dodawał wagę. No ale aż tak się nie znam, więc jeśli się mylę to mnie poprawcie.
poharatek Opublikowano 5 Stycznia 2016 Opublikowano 5 Stycznia 2016 Miałem się już nie odzywać w tym wątku i w spokoju zająć się Speedym, ale... Zrobiłem z planów Rcpowers Miga 29 - 70 cm rozpiętości, 100 cm długości - same plany zakładają bardzo lekką budowę, a i ja starałem się nie dokładać ciężaru. Waga bez wyposażenia - około 300 g. Jeśli plany Su trzymają proporcje - to przy rozpiętości 90 cm, będzie miał około 130 cm długości. A powtarzam waga rośnie po sześcianie. Poza tym same plany - cóż są nieco archaiczne. Pewnie, że można z nich zbudować piękny model, ale będzie to wymagało sporo rzeźbienia... A jeszcze dodatkowo trzeba będzie powprowadzać modyfikacje i wzmocnienia związane z przeskalowaniem i zmianą materiału (oryginalne plany jako podstawowy przewidują piankę 9mm). I jest jeszcze jedna rzecz - to ma być pierwszy parkjet Wieśka. EDIT: Tu jeszcze takie coś do poczytania - relacja z oblotu Su34 powiększonego do 150% - parkjety od RCpowers ważą standardowo - od 350 - 700 g, ten waży 2320 g RTF https://www.google.com/url?q=http://www.rcpowers.com/community/attachments/big-bird-150-build-pdf.38438/&sa=U&ved=0ahUKEwiDjevOyZPKAhWFDywKHZXTBBMQFggOMAQ&client=internal-uds-cse&usg=AFQjCNHad47DKyHcLG48yuBZnwKQnayQ5Q
Bartek Piękoś Opublikowano 5 Stycznia 2016 Opublikowano 5 Stycznia 2016 Nie wiem czy dobrze mówię, ale osobiście oblatał bym model przed oklejeniem żeby najpierw sprawdzić czy poleci a dopiero wtedy dodawał wagę. No ale aż tak się nie znam, więc jeśli się mylę to mnie poprawcie. Dobrze, że jesteś czujny i pilnujesz ciężaru. A oklejanie aż tak nie dodaje ciężaru, aby miało to zaważyć na zdolności/niezdolności do lotu.
enter1978 Opublikowano 5 Stycznia 2016 Autor Opublikowano 5 Stycznia 2016 No to zacząłem wycinanie, tak uciąłem skrzydła bo tyle mieściło się na jednej tafli depronu, zostawiłem tylko margines 2cm na stronę po szerokości i jak się mieściło tak odrysowałem i wyciąłem. Na pierwszy rzut oka model rozmiary będzie miał w sam raz . A jak z grubością pianki? z ilu warstw wykonywać elementy? Kurcze nie posiadam rurek węglowych, mam tylko dwa płaskowniki 5x1mm i jeden płaskownik 0,6x5mm , i tyle mam węgla. Więc na razie zajmę się wycinaniem elementów, z zakupami profili węglowych się wstrzymam bo nie wiem co mi jeszcze będzie potrzebne, a wszystkie potrzebne rzeczy wolał bym zamówić w jednej paczce. Na chwilę obecną mam co robić
Rekomendowane odpowiedzi