Jump to content

МиГ-21 "Ołówek"


Recommended Posts

Zauroczony Mig'iem 21 zdecydowalem, iz podejme sie jego budowy. Jednoczesnie jego układ aerodynamiczny bedzie stanowil dla mnie nowe wyzwanie :)

 

Podobnie jak w przypadku Iskry plany sa w wersji papierowej.

 

Obrałem sobie skalę 1:10

Długosc: 1370mm uwzgledniajac wystające stateczniki i stozek wlotowy

Rozpietosc: 715mm

Powierzchnia nosna: 19.78dm²

Waga do startu: celuje w 1000g

 

Technika wykonania taka sama jak w przypadku Iskry, ale nie popelnie juz bledu polegajacego na zostawieniu duzej ilosci "miesa" przez co Iksra wyszla taka ciezka ;)

 

Naped bedzie stanowila turbina cs70mm 10bl + turnigy l2855-2800kv na 4s 3000mah 40c.

 

Przewiduje klapy (przy tych skrzydełkach to raczej niezbednik), hamulce aerodynamiczne (w tym migu sa na tyle dobrze przemyslane ze beda stanowic dodatkowe "klapy" z przodu) oswietlenia wraz z imitacją dopalacza :D

 

Budowe zaczne moooze w wakacje :P narazie chce zebrac jak najwiecej informacji i dopracowac projekt :)

 

I mam pierwsze pytanie odnosnie srodka ciezkosci

 

Jak mam wyliczyc ść w takim ukladzie? Traktowac jako samą delte czy normalny uklad?

Rzuty interesujacej mnie wersji MF

post-12314-0-11429800-1452466413_thumb.jpg

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  :D :D :D Piotrze, moja radość jest przeogromna! Nie jestem fanem iskry, ale pełen szacunek. Mig 21 to wyzwanie, zapewniam, przyniesie Tobie ogrom satysfakcji. w Mig 21 zawsze chodził mi po głowie, zaowocowało to decyzją o budowie. Materiałem do budowy był depron 6 mm. Parametry modelu; rozpiętość 70 cm, długość 125 cm bez stożka, napęd changesun 70 mm 10 łopatek, silnik turnigy 2855 2800 kv, regukator turnigy plush 60 A, akumulator 2600 mAh 35 c 4s,sterowanie ster wysokości +lotki, waga do lotu 970 gr. W przypadku mojego modelu sc wypada 23 cm od początku skrzydła. Jeżeli zdecydujesz o lataniu ze stożkiem, musisz być przygotowany na zrobienie lewych wlotów. Model lata bardzo przewidywalnie, lądowanie spokojne. Mig był moim drugim deproniakiem edf, potraktowałem go jako eksperyment, dlatego nie wygląda najlepiej. Turbinka podczas pierwszego lotu nie była wyważona, więc dźwięk nieciekawy, taka sama pracuje w su 22  (wyważona). Będę wiernym obserwatorem :)

 

 

Filmik zlotu testowego :https://www.youtube.com/watch?v=OUoFusZWIvs

 

 

 

ucjm9qh6f0z1.jpg

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  Start jest bajecznie łatwy, nigdy nie startowałem na pełnym gazie. Mig był i jest do tej pory modelem testowym, brak przeszklenia specjalnie mi nie przeszkadza. Wiem, Ty tego nie odpuścisz. Wiem też, że zrobisz go perfekcyjnie ,dlatego tak bardzo się cieszę z Twojego projektu. Łatwość startu i lądowania Mig zawdzięcza nośnemu płatowi (oryginał posiada cienki profil symetryczny) ,będziesz musiał się ugiąć i wprowadzić tą zmianę. Tunel wylotowy (pet) mam zredukowany do 58 mm, pochylony delikatnie w dół, zapobiega to zadzieraniu nosa. Klapki na kadłubie nie uchronią Cię przed lewymi wlotami, ja zrobiłem większą średnicę ryjka. Piotrek ,gdybym miał robić jeszcze jednego miga, zrobiłbym go ciut większego, turbinka w moim przypadku ma jeszcze zapas mocy. Serwa w moim to TP sg 92 r, 2x sw i 2x lotki. Klapy możesz sobie darować, lotki wg mnie są niezbędne. O sterowaniu samym ogonem (v-mixer) zapomnij. Kurcze nakręciłem się :)

Link to comment
Share on other sites

Profil plata hmm pewnie dam najprostszy Clark-Y. Hehe racja w Iskrze zastosowałem taki sam profil jak w oryginale chociaz mialem pewne obawy, poniewaz nie wiadomo jak bedzie zachowywał sie przy miniaturowej skali, nawet grubosc tego plata jest od 3,5cm przy kadlubie do 1,5cm przy koncowkach skrzydel (o dziwo skrzydla sa sztywne i odporne na skrecanie)

 

Sterowania lotkami bym sobie nie odpuscil, poniewaz sterolotki przy malych predkosciach nie beda zbyt efektywne. Myslalem jednak nad nastepujacym rozwiazaniem: lotki i sterolotki pracuja razem podczas obrotu samolotu, a gdy zaciagam ster wysokosci chodza oddzielnie.

 

Co do klap to raczej je zostawie nawet tylko w ramach "ciekawostki"

 

Twoje doswiadczenie z budowy tego modelu bardzo mi pomoze :)

A tak na boku. Wykonałem papierowego Miga 21 wydawnicta GMP. I stwierdzam, iz modelarzem redukcyjnym to nie jestem :P

 

Oszklenie kabiny tego samolotu jest bajecznie proste w porownaniu z oszkleniem Iskry

 

(Jedyne zdjecie jakie posiadam)

 

post-12314-0-77943400-1452553870_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  Piotrze, budując miga jedyne o czym myślałem to waga. Oszczędzałem na czym tylko się dało. Osiągnąć kilogram z aku 3000 mah 40c, dodatkowymi serwami klap i dodatkowymi bajerami które na pewno zainstalujesz- wydaje mi się niemożliwe. Myślę, że po przekroczeniu 1300 gr będziesz musiał pomyśleć o katapulcie. No i ten pieprzony stożek, strasznie ogranicza oddech turbinie. Model piękny ale upierdliwy, trzeba na pewne tematy przymknąć oko. Ja zrobiłbym go ciut większego.

Link to comment
Share on other sites

klapki "lewego" powietrza  znajdują się tuż przed skrzydłami  

 

Wersje MF ,BIS.. miały już sporo powiększony wlot  tak że kadłub wyglądał niemal jak prosta rura w przeciwieństwie do tego co widać na fotkach wyżej  a mały stożek był tylko w szparkach i starszych wersjach  (brak radaru  lub  mniejszy radar starszych wersji )  co nie zmienia faktu że  wysuwanie stożka była regulacją ilości  dopływającego powietrza i to można wykorzystać jak i zwyczajne zmniejszenie jego średnicy co mniej zepsuje wygląd jak stożek sylwetkowy   .

 

Jako były  mechanik dwudziestych pierwszych  z Zegrza Pomorskiego (służba zasadnicza)  siedzę i kibicuje  :)

Link to comment
Share on other sites

  W moim migu dźwigar stanowią dwa profile kwadratowe 6 mm i rurka 4mm i przechodzą przez tunel dolotowy. Kanał w miejscu skrzydła ma największą średnicę wiec dźwigar nie redukuje jego przekroju. Wzmocnienia skrzydeł możesz połączyć pierścieniem z kilku warstw sklejki, wtedy nie będzie problemu z przechodzącym przez kanał dźwigarem. Tak jak wcześniej wspomniałem moim celem było uzyskanie jak najniższej wagi, stąd właśnie zastosowane rozwiązanie. Jestem w trakcie budowy kolejnego su 22, rozwiązanie bardzo podobne, jeżeli chcesz mogę wrzucić fotkę. A tak z ciekawości, dużo masz już zrobione? ;)

Link to comment
Share on other sites

Taki cytacik z poczatku tematu

 

Budowe zaczne moooze w wakacje :P narazie chce zebrac jak najwiecej informacji i dopracowac projekt :)

 

No wiec nic nie mam :D

 

Dzieki za odpowiedz, jakbys mogl to wstaw to zdjecie ;)

Link to comment
Share on other sites

  Myślałem że kręcisz coś na boku ;) . Na temat stożka rozpętała się niezła dyskusja, w przypadku mojego miga, przy powiększonym wlocie w stosunku do oryginału zbliżanie do niego stożka (nawet symbolicznego) przyspieszało pracę turbiny. Faktem jest, że nie mam lewych wlotów. Temat ten przerabiałem w su 22, w temacie Roberta. W su niestety nie obyło się bez lewych, nawet po wycięciu klap przeciwpomoażowych . Na fotkach są widoczne, zapraszam do obejrzenia :) .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.