Skocz do zawartości

Kąt natarcia versus Bernoulli - posty przeniesione


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Panowie, nie powielajcie tego błędu.

 

Siła nośna nie jest wytwarzana przez różnicę ciśnień wynikającą z prawa Bernoulliego! 

 

Różnica ciśnień wynikająca z różnic drogi jest mało istotnym składnikiem siły nośnej. 

 

Druga sprawa - w przypadku KFM turbulencja nie tworzy siły nośnej, jednie zapobiega seperacji opływu i powoduje,że profil ma bardzo łagodną charakterystykę przeciągnięcia (kosztem znacznie zwiększonego oporu).

 

Ogólnie przy tych wynalazkach ciężko wnioskować o tym co konkretna zmiana spowoduje- taka turbulencja jest bardzo trudna w symulacji.

Opublikowano

Panowie, nie powielajcie tego błędu.

 

Siła nośna nie jest wytwarzana przez różnicę ciśnień!

 

No to ciekawe. Otwieram paczkę czipsów i kibicuję.

Opublikowano

Zanim odpowiesz w sposób uszczypliwy zapoznaj się porządnie z teorią:
https://www.grc.nasa.gov/www/k-12/airplane/wrong1.html

tu inny częsty błąd:
https://www.grc.nasa.gov/www/k-12/airplane/wrong2.html

 

A tu jak to działa:

https://www.grc.nasa.gov/www/k-12/airplane/right2.html

 

 

Zdaję sobie sprawę, że prawo Bernoulliego wrosło w masową świadomość, równie mocno, jak lemingi rzucające się ze skał (bah, jeden podręcznik akademicki z fizyki, którego nazwy z litości nie pomnę, przedstawia tę teorię jako prawidłową), ale to nie znaczy, że jest ono prawidłowym wyjaśnieniem fenomenu powstawania siły nośnej.

Rzeczywistość jest o dziwo prostsza, w końcu zmianę pędu rozpatruję się już w gimnazjum.

Opublikowano

Ależ ja wiem, że polski lotnik poleci na drzwiach od stodoły, jesli będą miały odpowiednio duży kąt natarcia. Ale moje modele tak nie latają. Ja nie buduję modeli z podkładów pod parkiet.

Opublikowano

A żeś sobie znalazł wątek do uświadamiania co to jest siła nośna. Nie zauważyłem, aby ktoś w tym wątku poruszał temat różnicy ciśnień i w ogóle dlaczego samoloty latają. Twój post aczkolwiek bardzo mądry, pasuje tu jak koza do woza.

Opublikowano

To było w odpowiedzi na posty kolegi Kaspiana, szczególnie ten fragment:

 

Robert a co daje mniejsze ciśnienie za ostatnim schodkiem? Niczego już nie dźwigają.

 

Po prostu rzuca się to w oczy ;)

Opublikowano

No bo Patryk wyskoczył jako ten Filip z marihuany :-)

 

Wiadomo, że parkflyery lataja jako te drzwi od stodoły ... Ale nie należy generalizować.

Opublikowano

Czytałem i oglądalem wykład uniwersytecki (w zeszłym roku), gdzie gość przeprowadził dowód na błędnośc stosowania prawa Bernouillego do wyjaśniania powstawania siły nośnej (pisałem o tym gdzieś na forum).

Sprowadzało się to do stwierdzenia, prawo to stosuje się do przepływu powietrza (cieczy) po torze prostym. Tymczasem, opływ profilu ma kształt krzywej. Działa tu tzw. efekt C(K?)oanda, który możemy zaobserwować, zbliżając palec do strugi wody lejącej się z kranu. Palec zakrzywi strugę.

Podważono również dość popularne stwierdzenie, że cząstki powietrza, rozdzielone na krawędzi natarcia, MUSZĄ się spotkać na krawędzi spływu.

 

Jak znajdę chwilkę, to podlinkuję wspomniany wykład.

Opublikowano

Bartek, "Et tu, Brute?"

 

Odróżnijmy parkflyerowe latanie na dużych kątach natarcia, gdzie Bernouliego nie ma, od "normalnego makietowego latania!

Opublikowano

Mi chodzi o to, że wciąż masz stwierdzenie sugerujące, że mniejsze ciśnienie ma coś dać.


Jakbyś przerzucił temat do aerodynamiki, to mógłbym nieco ugryźć temat KFM od strony teoretycznej

 

Bartek, "Et tu, Brute?"

 

Odróżnijmy parkflyerowe latanie na dużych kątach natarcia, gdzie Bernouliego nie ma, od "normalnego makietowego latania!

 

Wiesz, dopiero napisałem, że dla dowolnego latania prawo Bernoulliego nie ma znaczenia, nie próbuj tego tu wepchać...


Jakbyś przerzucił temat do aerodynamiki, to mógłbym nieco ugryźć temat KFM od strony teoretycznej

 

Bartek, "Et tu, Brute?"

 

Odróżnijmy parkflyerowe latanie na dużych kątach natarcia, gdzie Bernouliego nie ma, od "normalnego makietowego latania!

 

Wiesz, dopiero napisałem, że dla dowolnego latania prawo Bernoulliego nie ma znaczenia, nie próbuj tego tu wepchać...

Opublikowano

To może być ciekawa dyskusja. Bo własciwie to na czym ja latam FunCubem? Na różnicy cisnień, czy na drzwiach od stodoły? ;-) 

Tak rzucam hasło jako temat do dyskusji :-)

Opublikowano

Na tej stronie co Patryk podał jest wersja dla dzieci, gdzie jest wyjaśnione to na zasadzie różnicy ciśnień.

Nie zamierzam się doktoryzować z siły nośnej, ale:

Wg NASA: "Siła nośna jest siłą generowaną przez zakrzywianie przepływającego powietrza"

Dalej padają słowa przyśpieszenie, prędkość, a w wersji dla dzieci, o różnicy prędkości przepływającego powietrza nad i pod skrzydłem oraz różnica ciśnień.

Jak to sobie ułożycie w głowie to Wasza sprawa.

Zalecam czytanie ze zrozumieniem to co napisała NASA, bo wszystkie znane mi teorie sprawdzają się w opisywaniu "dlaczego samolot lata" plus minus  a dalsze rozbijanie tego na atomy jest jak dyskusja co było pierwsze jajko czy kura.

Opublikowano

"Siła nośna jest siłą generowaną przez zakrzywianie przepływającego powietrza"

 

No jest to jakiś temat na start :-)

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.