Jump to content
Patryk Sokol

Kąt natarcia versus Bernoulli - posty przeniesione

Recommended Posts

Panowie, nie powielajcie tego błędu.

 

Siła nośna nie jest wytwarzana przez różnicę ciśnień wynikającą z prawa Bernoulliego! 

 

Różnica ciśnień wynikająca z różnic drogi jest mało istotnym składnikiem siły nośnej. 

 

Druga sprawa - w przypadku KFM turbulencja nie tworzy siły nośnej, jednie zapobiega seperacji opływu i powoduje,że profil ma bardzo łagodną charakterystykę przeciągnięcia (kosztem znacznie zwiększonego oporu).

 

Ogólnie przy tych wynalazkach ciężko wnioskować o tym co konkretna zmiana spowoduje- taka turbulencja jest bardzo trudna w symulacji.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie, nie powielajcie tego błędu.

 

Siła nośna nie jest wytwarzana przez różnicę ciśnień!

 

No to ciekawe. Otwieram paczkę czipsów i kibicuję.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zanim odpowiesz w sposób uszczypliwy zapoznaj się porządnie z teorią:
https://www.grc.nasa.gov/www/k-12/airplane/wrong1.html

tu inny częsty błąd:
https://www.grc.nasa.gov/www/k-12/airplane/wrong2.html

 

A tu jak to działa:

https://www.grc.nasa.gov/www/k-12/airplane/right2.html

 

 

Zdaję sobie sprawę, że prawo Bernoulliego wrosło w masową świadomość, równie mocno, jak lemingi rzucające się ze skał (bah, jeden podręcznik akademicki z fizyki, którego nazwy z litości nie pomnę, przedstawia tę teorię jako prawidłową), ale to nie znaczy, że jest ono prawidłowym wyjaśnieniem fenomenu powstawania siły nośnej.

Rzeczywistość jest o dziwo prostsza, w końcu zmianę pędu rozpatruję się już w gimnazjum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ależ ja wiem, że polski lotnik poleci na drzwiach od stodoły, jesli będą miały odpowiednio duży kąt natarcia. Ale moje modele tak nie latają. Ja nie buduję modeli z podkładów pod parkiet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A żeś sobie znalazł wątek do uświadamiania co to jest siła nośna. Nie zauważyłem, aby ktoś w tym wątku poruszał temat różnicy ciśnień i w ogóle dlaczego samoloty latają. Twój post aczkolwiek bardzo mądry, pasuje tu jak koza do woza.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To było w odpowiedzi na posty kolegi Kaspiana, szczególnie ten fragment:

 

Robert a co daje mniejsze ciśnienie za ostatnim schodkiem? Niczego już nie dźwigają.

 

Po prostu rzuca się to w oczy ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No bo Patryk wyskoczył jako ten Filip z marihuany :-)

 

Wiadomo, że parkflyery lataja jako te drzwi od stodoły ... Ale nie należy generalizować.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czytałem i oglądalem wykład uniwersytecki (w zeszłym roku), gdzie gość przeprowadził dowód na błędnośc stosowania prawa Bernouillego do wyjaśniania powstawania siły nośnej (pisałem o tym gdzieś na forum).

Sprowadzało się to do stwierdzenia, prawo to stosuje się do przepływu powietrza (cieczy) po torze prostym. Tymczasem, opływ profilu ma kształt krzywej. Działa tu tzw. efekt C(K?)oanda, który możemy zaobserwować, zbliżając palec do strugi wody lejącej się z kranu. Palec zakrzywi strugę.

Podważono również dość popularne stwierdzenie, że cząstki powietrza, rozdzielone na krawędzi natarcia, MUSZĄ się spotkać na krawędzi spływu.

 

Jak znajdę chwilkę, to podlinkuję wspomniany wykład.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bartek, "Et tu, Brute?"

 

Odróżnijmy parkflyerowe latanie na dużych kątach natarcia, gdzie Bernouliego nie ma, od "normalnego makietowego latania!

Share this post


Link to post
Share on other sites

To ja bym poprosił bo dyskusja jest ciekawa, aczkolwiek nie związana z profilami KFM.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mi chodzi o to, że wciąż masz stwierdzenie sugerujące, że mniejsze ciśnienie ma coś dać.


Jakbyś przerzucił temat do aerodynamiki, to mógłbym nieco ugryźć temat KFM od strony teoretycznej

 

Bartek, "Et tu, Brute?"

 

Odróżnijmy parkflyerowe latanie na dużych kątach natarcia, gdzie Bernouliego nie ma, od "normalnego makietowego latania!

 

Wiesz, dopiero napisałem, że dla dowolnego latania prawo Bernoulliego nie ma znaczenia, nie próbuj tego tu wepchać...


Jakbyś przerzucił temat do aerodynamiki, to mógłbym nieco ugryźć temat KFM od strony teoretycznej

 

Bartek, "Et tu, Brute?"

 

Odróżnijmy parkflyerowe latanie na dużych kątach natarcia, gdzie Bernouliego nie ma, od "normalnego makietowego latania!

 

Wiesz, dopiero napisałem, że dla dowolnego latania prawo Bernoulliego nie ma znaczenia, nie próbuj tego tu wepchać...

Share this post


Link to post
Share on other sites

To może być ciekawa dyskusja. Bo własciwie to na czym ja latam FunCubem? Na różnicy cisnień, czy na drzwiach od stodoły? ;-) 

Tak rzucam hasło jako temat do dyskusji :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na tej stronie co Patryk podał jest wersja dla dzieci, gdzie jest wyjaśnione to na zasadzie różnicy ciśnień.

Nie zamierzam się doktoryzować z siły nośnej, ale:

Wg NASA: "Siła nośna jest siłą generowaną przez zakrzywianie przepływającego powietrza"

Dalej padają słowa przyśpieszenie, prędkość, a w wersji dla dzieci, o różnicy prędkości przepływającego powietrza nad i pod skrzydłem oraz różnica ciśnień.

Jak to sobie ułożycie w głowie to Wasza sprawa.

Zalecam czytanie ze zrozumieniem to co napisała NASA, bo wszystkie znane mi teorie sprawdzają się w opisywaniu "dlaczego samolot lata" plus minus  a dalsze rozbijanie tego na atomy jest jak dyskusja co było pierwsze jajko czy kura.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Siła nośna jest siłą generowaną przez zakrzywianie przepływającego powietrza"

 

No jest to jakiś temat na start :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.