Skocz do zawartości

Dwupłat, coś z niczego czyli CRD


papuga

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Zimową porą doszedłem do wniosku ,że jeszcze nie budowałem dwupłata. Wiec zrobiłem remanent w magazynku aby wyszukać zapomniane, niepotrzebne, użyteczne inaczej i po prostu śmieci (niewłaściwe skreślić) które byłyby materiałem wyjściowym do produkcji wymienionego w temacie modelu. Więc "cosik" wyszperałem.

 

pozdrawiam


Jako że produkcja skrzydła żeberkowego jest upierdliwa to początek już mam. Mam takie 4 sztuki. Kiedyś, ktoś miał produkcję dużych SU i CAP-ów i zostało mu trochę braków, to dostałem kilkanaście płetw steru kierunku. Zainwestowałem trochę czasu i materiałów ( 25% nowe a 75% recycling materiałów) i powstał mi płat górny. Więc mamy punkt wyjścia do stworzenia konstrukcji CRD.

 

post-1290-0-24214300-1459618093.jpg

post-1290-0-09659500-1459618474.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam 

Budowa posuwa się naprzód.

 

3f7ea5640d87ff58.jpg

 

4aa71341fa47ffaf.jpg

 

0a2a703488108277.jpg

 

a0c0cefbaa0bf33c.jpg

 

Kadłub wykonany z balsy, kadłubowa stójka płata górnego ze sklejki. Boki kadłuba balsa 3 częściowo wzmocniona sklejką 0.8 mm. Stójki skrzydłowe z balsy z elementami węglowymi - rurki i płaskowniki.

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Mam trochę opóźnienia z wklejaniem zdjęć więc nie przestraszcie się tego tempa prac. Także śpię i pracuję, a w wolnych chwilach kleję. :D

Model nabiera kształtów, chociaż nie istnieją plany a jedynie zarys konstrukcji plączący się gdzieś po głowie. Z uwagi na małe wydłużenie płata będzie czuły w płaszczyźnie podłużnej, no niestety z rozpędu zrobiłem zbyt duże lotki. Na szczęście aparaturą pozwoli ustawić precyzyjnie małe wychylenia. Jeżeli i to będzie za dużo, to do spokojnego lotu (start, lądowanie) wyłączę dolny płat.  Aby obrót w osi poprzecznej był łatwy do opanowania wydłużyłem kadłub aby zastosować jak najmniejsze konieczne stateczniki poziome. Ster kierunku z płetwą grzbietową z możliwością zwiększenia powierzchni na razie jest zaprojektowany według zasady CRD. Nie przypuszczam ażeby w osi pionowej był problem, za dodatkowy statecznik będą robiły kryte stójki skrzydłowe. Jako że jestem analogowy to użyłem ołówka, papieru, kalkulatora, kilku zasad i wzorów i wyliczyłem położenie środka ciężkości, ramienia usterzenia poziomego i jego powierzchni. 

 

8649a5cada5284d8.jpg

 

dorobiłem półkę na serwa steru kierunku i wysokości. Wkleiłem klocek bukowy do mocowania podwozia. Przy okazji wymieniłem podłogę z balsowej na sklejkową (topolowo-balsowa) Lepiej aby pakiet nie znalazł się na ziemi przy ostrym lądowaniu ^_^.

 

36f99ce7a3c3c66e.jpg

 

Mocowanie stójek w górnym płacie.

 

pozdrawiam

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam nieodparte wrażenie, że skrzydła są za krótkie, za szerokie i ogólnie całość dość masywnie wygląda, jak na taką powierzchnię nośną.

Stery (lotki) wydają się dziwnie małe jak na tak szerokie skrzydło.

Ale może to tylko taka impresja ze zdjęć.

 

Dziwnie to CRD wygląda. Ręka, ręką i bierze się jak daje, ale są w ogóle jakieś założenia co planowanego zastosowania, czy "niech się dzieje wola nieba"?

Generalnie wierzę w zasadę - ładnie lata, co ładnie wygląda, a tutaj moja wiara jest wystawiona na próbę.

Kadłub wygląda ładnie i ciekawie, jak na półprodukt. Dolny płat... Od biedy ujdzie. Ale góra?

Ja bym poważnie raz jeszcze z Ręką pogadał... Może da coś innego? ;)

 

Ale to tylko głos swobodnego komentatora i można nie zwracać na mnie uwagi. 

Nadal patrzę.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam nieodparte wrażenie, że skrzydła są za krótkie, za szerokie i ogólnie całość dość masywnie wygląda, jak na taką powierzchnię nośną.

Stery (lotki) wydają się dziwnie małe jak na tak szerokie skrzydło.

 

Fakt, wygląda "inaczej" Smukłości nadaje mu tylko kadłub ale powierzchnia nie jest mała bo to prawie 40 dm2, bez kilku dziesiętnych. Przy zakładanej masie 1,3 do 1.5 kg (o ile się wyrobię) to obciążenie nie przekroczy 37,5 g/dm2. Więc pomimo wyglądu nie powinno być problemu ze zwrotnością i czasem reakcji na stery. Lotki raczej za duże w stosunku do wydłużenia skrzydła (małe), będą blisko osi obrotu wzdłużnego i zapowiada się że beczkę będzie mógł wykonać w mgnieniu oka. 

CRD dotyczy raczej tego jakie stare i zapomniane materiały ręka wyszperała w magazynku. Dlatego materiał wyjściowy narzucił taki a nie inny kształt. Układ płatowca, wymiary i powierzchnie są tak przeliczone że spełniają  zasady narzucone przez fizykę. No chyba że Wojciechowski i Schier kłamią ;). Zrobienie płata o większym wydłużeniu musiałoby skutkować zbyt czaso- i materiałochłonną przeróbką. Gra nie warta świeczki. Lepiej wtedy wszystko zaprojektować i zrobić od nowa bez użycia gotowych elementów. Moje CRD to takie lekki postawienie sprawy projektowania modelu na głowie ale daje dreszczyk emocji i niepewności, jak to brzydkie kaczątko będzie latać. 

 

Do napędu wykorzystam ( w zalezności od masy) jeden z dwóch zestawów. Silnik o ciągu 1200g i regulator min. 30A lub wiekszy 1800 ciagu i regel 55 A.

 

d6bc00b760ab5319.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj dokończyłem okablowanie i podwozie.

 

1ac2e08ba636a129.jpg

 

Pogoda dopisała więc zrobiłem kilka zdjęć w słońcu. Model ma już wszystkie podstawowe elementy i wymaga robót wykończeniowych. Tych najbardziej praco i czasochłonnych :wacko: . Dużo pracy a mało efektów wizualnych  :(.

7526a2b5ac43343c.jpg

c77e3ea9d671e5de.jpg

749a89382f67e4c9.jpg

6a0ee065930414f6.jpg

 

Waga modelu z silnikiem, regulatorem, pakietem, serwami i odbiornikiem to niecałe 1,1kg.

 

e4228298b0c56c95.jpg

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam po długiej przerwie. Dopieszczanie wielu drobnych i niefotogenicznych szczegółów trochę trwało. Model otrzymał owiekę silnika. 

 

8c5a1b1118365c02.jpg

 

071bc5c0486b4960.jpg

 

W tej chwili przygotowuję kadłub do malowania.  Na oszlifowany kadłub nanoszę Sand'n'Seal. Używam go pierwszy raz i ciekawy jestem efektu. Wcześniej tylko "Capon".

 

Czekając na wyschniecie "Sand'..." odkurzyłem poprzednie CRD. Rozpiętość identyczna (zdjęcie kłamie), silnik taki sam, masa +/- 850 g (zależna od pakietu) ale powierzchnia przynajmniej 2 razy mniejsza. Model lata dobrze i jest to ocena mojego aeroSTIG-a ^_^  , który oblatuje wszystkie moje koromysła. Mnie w pierwszym locie za bardzo trzęsą się kolana :D. Masa Dwupłata będzie większa o ok. 400g  więc wzrośnie obciązenie mocy ale obciążenie płata mniejsze. Ciekawi mnie jakie będą różnice w osiągach tych modeli. 

 

 

 

0bba72d1bb42eeec.jpg

 

a203f784109c0e47.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpowiedź identyczna, z tym ze nie widać stopnia wychylenia płetwy steru. Lata poprawnie. Czego jeszcze chcieć od życia  :D

 

ps. Zdjęcie zrobione komórką. Kiepska optyka potrafi zafundować efekty takich zachwianych proporcji i skręceń.

 pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.