Korman Opublikowano 30 Lipca 2016 Udostępnij Opublikowano 30 Lipca 2016 Dobry wieczór, zarejestrowałem się na forum, by zasięgnąć rady w sprawie siły ciągu silniczków bezszczotkowych. Jestem Grześ, mam 26 lat i zamierzam zbudować model paskudnego herkulesa dla moich dzieci, które ostatnio wykazują spore zainteresowanie samolotami.Z góry mówię, że nie chcę wam zajmować miejsca przy stole na forum, bowiem tylko bym się ośmieszył poziomem wiedzy z fizyki, aerodynamiki czy modelarstwa profesjonalnego.Dlatego, zadam parę pytań i znikam. By wypełnić regulamin dodam że, lubię majsterkować w drewnie i prostej elektronice, dlatego chciałbym dostać pozwolenie na zadanie pytania w dziale "dla początkujących" PozdrawiamGrzegorz Michał Koryca II Ps. Ktoś mógłby powiedzieć:"Panie, jak tylko po jedno pytanie, to na onet idź albo coś tam" Na tych chwilówkach, odpisują pierdoły typu "chyba powinno... ale..." A ja szukam czegoś bardziej konkretnego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RomanJ4 Opublikowano 31 Lipca 2016 Udostępnij Opublikowano 31 Lipca 2016 Cześć Grześ, jestem Roman. Miejsce przy naszym stole jest dla każdego, bo każdy z nas kiedyś zaczynał, a głupich pytań nie ma - są tylko niewłaściwie sformułowane. Jeśli chodzi o ciąg silników (elektrycznych jak zrozumiałem) to odpowiedź na Twoje pytanie nie da się zamknąć w kilku słowach bo to temat-rzeka.. Teoretycznie (i w dużej części praktycznie) zależy on od kilku co najważniejszych czynników (piszę kilku, bo teoria jest baaardzo rozbudowana, ale my się tym zajmiemy), a mianowicie: - mocy silnika uzyskanej na jego wale (W), - obrotów śmigła (silnika) (rpm/min) - średnicy i skoku śmigła (mm lub cale), - współczynnika gęstości powietrza (wynikającej z jego temperatury i ciśnienia) Modelarze do teoretycznego obliczenia jaki ciąg uzyskają dla konkretnego zestawu silnik/śmigło używają bardzo dobrego i rozbudowanego (ale zrozumiale dla obsługi) nie tylko do obliczania ciągu programu o nazwie MotoCalc (lub podobnych, np eCalc, DriveCalc, PropCalc, itp), który wyniki prezentuje graficznie w postaci wykresów o kształcie zależnym od wprowadzonych danych, z których łatwo idzie odczytać wartość dla danych wartości. http://download.komputerswiat.pl/dom-i-hobby/modelarstwo/motocalc-8 http://www.motocalc.com/motodown.htm http://www.ecalc.ch/ (także PL) http://www.drivecalc.de/ http://www.drivecalc.de/PropCalc/index.html Programy te są bardzo intuicyjne, w wielu należy tylko wybrać posiadany czy proponowany typ silnika, regulatora, baterii, śmigła, i na podstawie tego dokonują on teoretycznej symulacji. Są dobrze opisane w necie także polskim, wiec nie będę się nad nimi rozwodził, przejrzyj sobie kilka i wybierz odpowiedni dla swojego zakresu wiedzy, np.. https://www.google.pl/search?q=moto+calc&client=firefox-b&biw=1188&bih=742&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwjT0OXjtp3OAhXCjSwKHXIEBsoQ_AUIBygA&dpr=1#q=moto+calc&tbs=lr:lang_1pl&lr=lang_pl https://www.google.pl/search?q=moto+calc&client=firefox-b&biw=1188&bih=742&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwjT0OXjtp3OAhXCjSwKHXIEBsoQ_AUIBygA&dpr=1 To teoria, zbliżona do rzeczywistości, nawet często bardzo bo symulowana na podstawie wielu doświadczeń, ale jednak teoria. Nie uwzględnia jednak wszystkich zmiennych bo nie może. I tak powinny być postrzegane jej wyniki - prawdopodobne, ale niekoniecznie odpowiadające rzeczywistym w danych warunkach. Więc w modelarskiej praktyce używa się też fizycznych metod sprawdzenia jak zachowuje się posiadany przez nas napęd dla zmiennych danych (napięcie zasilania, obroty, wielkość i skok konkretnego śmigła, itd) w postaci najczęściej prostych acz miarodajnych wag. Miarodajnych bo dotyczących konkretnych zestawów które fizycznie posiadamy.. Zasada jest prosta - ciąg naszego zespołu silnik/śmigło, mierzymy za pomocą.. wagi. I to od razu w konkretnych gramach (czy kilogramach dla większych), co dla mniej zaawansowanych w teorii modelarzy jest najcenniejsze. Konstrukcji mniej czy bardziej złożonych powstało wiele, https://www.google.pl/search?q=modelarska+waga+ciagu&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiIqZeYv53OAhVGkCwKHbv0B4gQ_AUICCgB&biw=1188&bih=742#tbm=isch&q=modelarska+hamownia https://www.google.pl/search?q=mierzenie+ciagu+silnika&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gfe_rd=cr&ei=ONKdV8OpF9Cv8wewuq7IBA ale skupimy się na najprostszych do wykonania w domu, np kątowej, której konstrukcja i zasada działania jest opisana (zdjęcia i rysunki) w materiale jednego z kolegów.. https://www.modelmotor.pl/webpage/dobor-elektrycznego-zespolu-napedowego-do-modeli-latajacych.html w wersji bardziej niskobudżetowej wygląda tak http://pfmrc.eu/index.php?/topic/35207-pomiar-ci%C4%85gu/ Ważne jest tylko by oba ramiona od ich osi obrotu do osi wału i punktu nacisku były równe (A=B), bo wtedy odczyt wyniku z wagi jest rzeczywistym ciągiem silnika (w gramach), inaczej trzeba by przeliczać (patrz- dźwignia dwustronna z fizyki). punkt nacisku powinien się znajdować mniej więcej pośrodku szalki wagi.. Myślę, że to proste i dasz sobie rade sam, ale w razie pytań - pisz... 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 31 Lipca 2016 Udostępnij Opublikowano 31 Lipca 2016 Cześć Korman. Skoro dopiero stawiasz pierwsze kroki w modelarstwie to proponuję Ci zacząć od symulatora na PC,np od Multiplexa (darmowy) i polatać na padzie. W międzyczasie będziesz zbierał potrzebne informacje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Korman Opublikowano 31 Lipca 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 31 Lipca 2016 A niech mnie, tak wyczerpującej odpowiedzi się nie spodziewałem Panie Romanie, nawet trochę mi głupio, bo to bardzo wyczerpująca odpowiedź, a prawdopodobnie skorzystam tylko z patentu z wagą (za co bardzo dziękuję!) link do poradnika modelmotor.pl jest strzałem w dziesiątkę! Panie Robertus, nawet nie wiem czy zostanę z tym wymagającym hobby na dłużej, ale dziękuję za informację, tzn. założenie jest mniej więcej takie:A) Jest dwójka dzieci (4 i 6 lat) - nie wiedzieć czemu, młodszy (syn) znalazł upodobanie w samolotach (buduje z lego dziwne skrzydlate konstrukcje, wszystkie zabawki to myśliwce itp.) Jest plan - stworzyć 2 albo 4 silnikowy samolot który będzie w stanie poszybować o własnych siłach parę metrów ze wzniesienia, ale będzie równie ciężki by nie poleciał za daleko i zwyczajnie zaczął opadać w trakcie lotu. C) Sam chętnie, też bym się czymś takim pobawił (dzieci to tylko taki pretekst dla żony ) Czytałem wasze forum na temat BHP, wiele było ostrzeżeń przed mocą silników, oraz niebezpieczeństwem lecącego samolotu itp.Dlatego jeżeli uda mi się stworzyć nisko lecącą zabawkę, wykorzystującą małe silniczki elektryczne (+/- 9V) to uznam to za kolejny sukces majsterkowicza i dodam do listy "zrobić przed śmiercią". w Gdańsku przy parku R. Reagana, jest śliczne wzniesienie które nadawałoby się wyśmienicie do tego typu zabawy. Jutro idę do sklepu z elementami elektrycznymi, kupię trochę diod, włączników, silniczków, koszyczków i zacznę strugać. Ok, dzięki za odpowiedź, wiem, że to nie miejsce na rozmowy o tym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RomanJ4 Opublikowano 31 Lipca 2016 Udostępnij Opublikowano 31 Lipca 2016 Własnie to jest to miejsce! Ja radził bym koledze na początek w celu "obwąchania zagadnienia" i uniknięcia rozczarowań (zwłaszcza przez małych kibiców) wybrać się do sklepu modelarskiego i wybrać coś z rodziny spokojnych depronowych tzw. "parkflyerów" (ew. jakiś "tartak"), bo obawiam się że bateria + jakiś tam silniczek z marketu nie uciągną nawet kartki papieru. Z pewnością obsługa sklepu poradzi co wziąć. Parkflyery są to lekkie modele samolotów czy szybowców, do latania praktycznie wszędzie. Bezpieczne zarówno dla pilota jak otoczenia, a w razie kraksy łatwe do odbudowania (często wystarczy klej i ciepła woda do odzyskiwania kształtu depronu) A radocha dla pilota i dzieciarni porównywalna z poważnymi modelami.. https://www.google.pl/search?q=parkflyer&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjU3ZTF157OAhVEUBQKHXVjCKsQ_AUICCgB&biw=1188&bih=742 http://www.modelmaking.pl/ires/oferta/1/8/ To taka moja rada... 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Korman Opublikowano 31 Lipca 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 31 Lipca 2016 Hey! To nawet ciekawe rozwiązanie, nie wygląda na zbyt rozpowszechnione w Polsce, tzn. nawet wikipedia pisze o nich tylko 2 językach! Ale ten rodzaj jaki Pan podał, podsunął mi taką myśl - Rzutka samolot!http://www.modele.sklep.pl/pl/Produkt/GUILLOWS-2000-FE-Rzutka-Flying-Eagle.html Robimy przeszczep serca typuhttp://www.modele.sklep.pl/pl/Katalog/SILNIKI-ELEKTRYCZNE/Silniki-Redox/REDOX-BL-BBL-500950.html i... Zobaczymy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 1 Sierpnia 2016 Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2016 Masz gorącą głowę. Obawiam się, że jak będziesz szedł na skróty to się sparzycie do modelarstwa i po pierwszym locie porzucicie myśli o lataniu. Na początek sama rzutka wystarczy, szczególnie , że masz górkę to może daleko polecieć. Możecie tez zmontować razem rzutkę z napędem gumowym. Wspólna budowa da na pewno dużo frajdy. http://abc-rc.pl/Gumowki http://allegro.pl/szybowiec-mewa-2-f1-a1-2-i6361916865.html Potem coś takiego http://allegro.pl/model-latajacy-silverlit-x-twin-sport-rtf-3-7-v-i6339508796.html To bardziej zabawka, ale z synem mieliśmy dużo frajdy z latania. Potem jak Was wciągnie to zacznij myśleć o czymś poważniejszym i droższym. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RomanJ4 Opublikowano 1 Sierpnia 2016 Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2016 Mała dygresja; my tu wszyscy na forum jesteśmy kolegami, niezależnie czy mamy 15 czy 115 lat, duży czy żaden "staż", więc forma "pan" nieaktualna.. Wracając do zamierzenia: silnik 41g + pakiet powiedzmy 7,4V/1300mAh - 70g + regulator 12A - 9g + piasta śmigła prop-saver na oś 2,3mm ~ 4g + śmigło 8x4 - 13g + jakiś zadajnik obrotów do regulatora (tester ESC http://archiwum.allegro.pl/oferta/tester-serw-serwomechanizmow-i-regulatorow-esc-i5958650884.html) jakieś 20-30g + kable, konektory, łoże silnika, jakieś 40-50g = 217g ! Plus waga rzutka - zakładam tylko 80g co daje nam razem 297g ! A czego jeszcze nie policzyłem ? (np wzmocnienie skrzydeł jakimiś dźwigarami węglowymi, itp) Twój rzutek ma rozpiętość 1219mm, niestety nie podano powierzchni nośnej ale zakładam średnią cięciwę skrzydła około 70mm, co daje 12,19dm x 0,7dm = 8,53 dm2 Obciążenie pow. nośnej wychodzi 34,8g/dm2 ! O co chodzi z tym obciążeniem to masz wyjaśnione np tu; http://pfmrc.eu/index.php?/topic/50213-obci%C4%85%C5%BCenie-powierzchni-szybowce/ http://www.rcradom.pl/articles.php?article_id=5 i porównaj to do obciążenia np tego modelu (obciążenie powierzchni : 20,6-23,0 g / dm 2 ) http://www.perfecthobby.pl/786-cadet-elektro-arf-elektroszybowiec-arf-konstrukcji-laminatowo-balsowej Reasumując, Twój najprawdopodobniej będzie się zachowywał jak to w modelarskim żargonie określają - jak "cegła"... Niestety modelarstwo to też pewien, choćby podstawowy na początek, zakres wiedzy, i to z różnych dziedzin... Jeśli się mylę proszę kolegów o korektę... 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AMC Opublikowano 1 Sierpnia 2016 Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2016 Mała dygresja; my tu wszyscy na forum jesteśmy kolegami, niezależnie czy mamy 15 czy 115 lat, duży czy żaden "staż", więc forma "pan" nieaktualna.. Wracając do zamierzenia: silnik 41g + pakiet powiedzmy 7,4V/1300mAh - 70g + regulator 12A - 9g + piasta śmigła prop-saver na oś 2,3mm ~ 4g + śmigło 8x4 - 13g + jakiś zadajnik obrotów do regulatora (tester ESC http://archiwum.allegro.pl/oferta/tester-serw-serwomechanizmow-i-regulatorow-esc-i5958650884.html) jakieś 20-30g + kable, konektory, łoże silnika, jakieś 40-50g = 217g ! Plus waga rzutka - zakładam tylko 80g co daje nam razem 297g ! A czego jeszcze nie policzyłem ? (np wzmocnienie skrzydeł jakimiś dźwigarami węglowymi, itp) Twój rzutek ma rozpiętość 1219mm, niestety nie podano powierzchni nośnej ale zakładam średnią cięciwę skrzydła około 70mm, co daje 12,19dm x 0,7dm = 8,53 dm2 Obciążenie pow. nośnej wychodzi 34,8g/dm2 ! O co chodzi z tym obciążeniem to masz wyjaśnione np tu; http://pfmrc.eu/index.php?/topic/50213-obci%C4%85%C5%BCenie-powierzchni-szybowce/ http://www.rcradom.pl/articles.php?article_id=5 i porównaj to do obciążenia np tego modelu (obciążenie powierzchni : 20,6-23,0 g / dm 2 ) http://www.perfecthobby.pl/786-cadet-elektro-arf-elektroszybowiec-arf-konstrukcji-laminatowo-balsowej Reasumując, Twój najprawdopodobniej będzie się zachowywał jak to w modelarskim żargonie określają - jak "cegła"... Niestety modelarstwo to też pewien, choćby podstawowy na początek, zakres wiedzy, i to z różnych dziedzin... Jeśli się mylę proszę kolegów o korektę... Grzesiu, Koledzy bardzo dobrze sugerują. Na początek (po rzutku na gumkę) symulator i jakiś Parkflyer RTF (gotowy do lotu w stanie sprzedażnym - ale to mylące uproszczenie, wcale nie gotowy), a jak Ci się nie pali to ARTF (prawie gotowy- do podłubania i pogłówkowania). Etap pokornego przytłumienia pozytywnych ambicji twórczych przechodzi każdy ambitny nowicjusz, prędzej czy póżniej. Taniej i mniej boleśnie jest zacząć od tego etapu dobrowolnie, inaczej potem ambicja dłużej się goi. To hobby jest czymś znacznie więcej, niż można dostrzec z zewnątrz. Pierwsze podejście do symka - już zobaczysz, jak to jest... W realu jest trudniej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bartosz12 Opublikowano 14 Sierpnia 2016 Udostępnij Opublikowano 14 Sierpnia 2016 WITAM panowie mogę prosić o pomoc jestem początkującym modelarzem rc i mam problem z cessną tw-747-1 gdy ustawiam się na pasie startowym i dodam drążek gazu na 2 metrach samolot mi skręca w lewo mimo to gdyż lotki są równo ustawione jak na pilocie też mam równo ustawione jak by można prosić o jakiś filmiki do ustawienia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AMC Opublikowano 14 Sierpnia 2016 Udostępnij Opublikowano 14 Sierpnia 2016 WITAM panowie mogę prosić o pomoc jestem początkującym modelarzem rc i mam problem z cessną tw-747-1 gdy ustawiam się na pasie startowym i dodam drążek gazu na 2 metrach samolot mi skręca w lewo mimo to gdyż lotki są równo ustawione jak na pilocie też mam równo ustawione jak by można prosić o jakiś filmiki do ustawienia Twój problem wynika pewnie z momentu reakcyjnego od napędu. Załóż nowy temat we właściwym dziale i opisz dokładnie napęd (ew. fotki). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bartosz12 Opublikowano 14 Sierpnia 2016 Udostępnij Opublikowano 14 Sierpnia 2016 Twój problem wynika pewnie z momentu reakcyjnego od napędu. Załóż nowy temat we właściwym dziale i opisz dokładnie napęd (ew. fotki). a jak nazywa się odpowiedni dział bo trochę nie rozumiem tego forum a jak nazywa się odpowiedni dział bo trochę nie rozumiem tego forum http://www.modele.sklep.pl/pl/Katalog/SILNIKI-ELEKTRYCZNE/Silniki-Redox/REDOX-BL-BBL-7001230.html http://mix.sklep.pl/modele-rc-zabawki/125-samolot-rc-zdalnie-sterowany-tw-747-1-cessna-6ch-24ghz.html tylko że silnik mam z redoxa regulator 20A i aparaturę 4 kanałową Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.