Skocz do zawartości

Ja tu tylko na chwilkę...


Rekomendowane odpowiedzi

Dobry wieczór, zarejestrowałem się na forum, by zasięgnąć rady w sprawie siły ciągu silniczków bezszczotkowych.

   Jestem Grześ, mam 26 lat i zamierzam zbudować model paskudnego herkulesa dla moich dzieci, które ostatnio wykazują spore zainteresowanie samolotami.
Z góry mówię, że nie chcę wam zajmować miejsca przy stole na forum, bowiem tylko bym się ośmieszył poziomem wiedzy z fizyki, aerodynamiki czy modelarstwa profesjonalnego.
Dlatego, zadam parę pytań i znikam.

   By wypełnić regulamin dodam że, lubię majsterkować w drewnie i prostej elektronice, dlatego chciałbym dostać pozwolenie na zadanie pytania w dziale "dla początkujących"

 

Pozdrawiam
Grzegorz Michał Koryca II

 

 

 

Ps. Ktoś mógłby powiedzieć:
"Panie, jak tylko po jedno pytanie, to na onet idź albo coś tam"

Na tych chwilówkach, odpisują pierdoły typu "chyba powinno... ale..." A ja szukam czegoś bardziej konkretnego. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć Grześ, jestem Roman.

Miejsce przy naszym stole jest dla każdego, bo każdy z nas kiedyś zaczynał, a głupich pytań nie ma - są tylko niewłaściwie sformułowane. ;)

 

Jeśli chodzi o ciąg silników (elektrycznych jak zrozumiałem) to odpowiedź na Twoje pytanie nie da się zamknąć w kilku słowach bo to temat-rzeka..

 

Teoretycznie (i w dużej części praktycznie) zależy on od kilku co najważniejszych czynników (piszę kilku, bo teoria jest baaardzo rozbudowana, ale my się tym zajmiemy), a mianowicie:

 

- mocy silnika uzyskanej na jego wale (W),

- obrotów śmigła (silnika) (rpm/min)

- średnicy i skoku śmigła (mm lub cale),

- współczynnika gęstości powietrza (wynikającej z jego temperatury i ciśnienia)

 

Modelarze do teoretycznego obliczenia jaki ciąg uzyskają dla konkretnego zestawu silnik/śmigło  używają bardzo dobrego i rozbudowanego (ale zrozumiale dla obsługi) nie tylko do obliczania ciągu programu  o nazwie MotoCalc (lub podobnych, np eCalc, DriveCalc, PropCalc, itp), który wyniki prezentuje graficznie w postaci wykresów o kształcie zależnym od wprowadzonych danych, z których łatwo idzie odczytać wartość dla danych wartości.

 

http://download.komputerswiat.pl/dom-i-hobby/modelarstwo/motocalc-8

http://www.motocalc.com/motodown.htm

http://www.ecalc.ch/ (także PL)

http://www.drivecalc.de/

http://www.drivecalc.de/PropCalc/index.html

 

Programy te są bardzo intuicyjne, w wielu należy tylko wybrać posiadany czy proponowany typ silnika, regulatora, baterii, śmigła, i na podstawie tego dokonują on teoretycznej symulacji.

Są dobrze opisane w necie także polskim, wiec nie będę się nad nimi rozwodził, przejrzyj sobie kilka i wybierz odpowiedni dla swojego zakresu wiedzy, np..

https://www.google.pl/search?q=moto+calc&client=firefox-b&biw=1188&bih=742&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwjT0OXjtp3OAhXCjSwKHXIEBsoQ_AUIBygA&dpr=1#q=moto+calc&tbs=lr:lang_1pl&lr=lang_pl

 

https://www.google.pl/search?q=moto+calc&client=firefox-b&biw=1188&bih=742&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwjT0OXjtp3OAhXCjSwKHXIEBsoQ_AUIBygA&dpr=1

 

To teoria, zbliżona do rzeczywistości, nawet często bardzo bo symulowana na podstawie wielu doświadczeń, ale jednak teoria. Nie uwzględnia jednak wszystkich zmiennych bo nie może. I tak powinny być postrzegane jej wyniki - prawdopodobne, ale niekoniecznie odpowiadające rzeczywistym w danych warunkach.

Więc w modelarskiej praktyce używa się też fizycznych metod sprawdzenia jak zachowuje się posiadany przez nas napęd dla zmiennych danych (napięcie zasilania, obroty, wielkość i skok konkretnego śmigła, itd) w postaci najczęściej prostych acz miarodajnych wag. Miarodajnych bo dotyczących konkretnych zestawów które fizycznie posiadamy..

Zasada jest prosta - ciąg naszego zespołu silnik/śmigło, mierzymy za pomocą.. wagi.

I to od razu w konkretnych gramach (czy kilogramach dla większych), co dla mniej zaawansowanych w teorii modelarzy jest najcenniejsze.

Konstrukcji mniej czy bardziej złożonych powstało wiele,

https://www.google.pl/search?q=modelarska+waga+ciagu&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiIqZeYv53OAhVGkCwKHbv0B4gQ_AUICCgB&biw=1188&bih=742#tbm=isch&q=modelarska+hamownia

https://www.google.pl/search?q=mierzenie+ciagu+silnika&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gfe_rd=cr&ei=ONKdV8OpF9Cv8wewuq7IBA

 

ale skupimy się na najprostszych do wykonania w domu, np kątowej, której konstrukcja i zasada działania jest opisana (zdjęcia i rysunki) w materiale jednego z kolegów..

https://www.modelmotor.pl/webpage/dobor-elektrycznego-zespolu-napedowego-do-modeli-latajacych.html

 

w wersji bardziej niskobudżetowej wygląda tak

http://pfmrc.eu/index.php?/topic/35207-pomiar-ci%C4%85gu/

ciag.jpg

 

Ważne jest tylko by oba ramiona od ich osi obrotu do osi wału i punktu nacisku były równe (A=B), bo wtedy odczyt wyniku z wagi jest rzeczywistym ciągiem silnika (w gramach), inaczej trzeba by przeliczać (patrz- dźwignia dwustronna z fizyki).

 

post-3384-0-96276500-1469962549.jpg

punkt nacisku powinien się znajdować mniej więcej pośrodku szalki wagi..

 

Myślę, że to proste i dasz sobie rade sam, ale w razie pytań - pisz...

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A niech mnie, tak wyczerpującej odpowiedzi się nie spodziewałem Panie Romanie, nawet trochę mi głupio, bo to bardzo wyczerpująca odpowiedź, a prawdopodobnie skorzystam tylko z patentu z wagą (za co bardzo dziękuję!) link do poradnika modelmotor.pl jest strzałem w dziesiątkę!

 

Panie Robertus, nawet nie wiem czy zostanę z tym wymagającym hobby na dłużej, ale dziękuję za informację, tzn. założenie jest mniej więcej takie:
A) Jest dwójka dzieci (4 i 6 lat) - nie wiedzieć czemu, młodszy (syn) znalazł upodobanie w samolotach (buduje z lego dziwne skrzydlate konstrukcje, wszystkie zabawki to myśliwce itp.)
B) Jest plan - stworzyć 2 albo 4 silnikowy samolot który będzie w stanie poszybować o własnych siłach parę metrów ze wzniesienia, ale będzie równie ciężki by nie poleciał za daleko i zwyczajnie zaczął opadać w trakcie lotu.

C) Sam chętnie, też bym się czymś takim pobawił (dzieci to tylko taki pretekst dla żony :P

 

Czytałem wasze forum na temat BHP, wiele było ostrzeżeń przed mocą silników, oraz niebezpieczeństwem lecącego samolotu itp.
Dlatego jeżeli uda mi się stworzyć nisko lecącą zabawkę, wykorzystującą małe silniczki elektryczne (+/- 9V) to uznam to za kolejny sukces majsterkowicza i dodam do listy "zrobić przed śmiercią".

 

w Gdańsku przy parku R. Reagana, jest śliczne wzniesienie które nadawałoby się wyśmienicie do tego typu zabawy.

Jutro idę do sklepu z elementami elektrycznymi, kupię trochę diod, włączników, silniczków, koszyczków i zacznę strugać.

 

Ok, dzięki za odpowiedź, wiem, że to nie miejsce na rozmowy o tym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Własnie to jest to miejsce!

Ja radził bym koledze na początek w celu "obwąchania zagadnienia" i uniknięcia rozczarowań (zwłaszcza przez małych kibiców) wybrać się do sklepu modelarskiego i wybrać coś z rodziny  spokojnych depronowych  tzw. "parkflyerów" (ew. jakiś "tartak"), bo obawiam się że bateria + jakiś tam silniczek z marketu nie uciągną nawet kartki papieru. Z pewnością obsługa sklepu poradzi co wziąć.

Parkflyery są to lekkie modele samolotów czy szybowców, do latania praktycznie wszędzie. Bezpieczne zarówno dla pilota jak otoczenia, a w razie kraksy łatwe do odbudowania (często wystarczy klej i ciepła woda do odzyskiwania kształtu depronu) A radocha dla pilota i dzieciarni porównywalna z poważnymi modelami..

https://www.google.pl/search?q=parkflyer&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjU3ZTF157OAhVEUBQKHXVjCKsQ_AUICCgB&biw=1188&bih=742

http://www.modelmaking.pl/ires/oferta/1/8/

To taka moja rada...

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hey! To nawet ciekawe rozwiązanie, nie wygląda na zbyt rozpowszechnione w Polsce, tzn. nawet wikipedia pisze o nich tylko 2 językach! Ale ten rodzaj jaki Pan podał, podsunął mi taką myśl - Rzutka samolot!
http://www.modele.sklep.pl/pl/Produkt/GUILLOWS-2000-FE-Rzutka-Flying-Eagle.html

Robimy przeszczep serca typu
http://www.modele.sklep.pl/pl/Katalog/SILNIKI-ELEKTRYCZNE/Silniki-Redox/REDOX-BL-BBL-500950.html

i... Zobaczymy ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz gorącą głowę. Obawiam się, że jak będziesz szedł na skróty to się sparzycie do modelarstwa i po pierwszym locie porzucicie myśli o lataniu.

Na początek sama rzutka wystarczy, szczególnie , że masz górkę to może daleko polecieć. Możecie tez zmontować razem rzutkę z napędem gumowym. Wspólna budowa da na pewno dużo frajdy.

http://abc-rc.pl/Gumowki

http://allegro.pl/szybowiec-mewa-2-f1-a1-2-i6361916865.html

Potem coś takiego

http://allegro.pl/model-latajacy-silverlit-x-twin-sport-rtf-3-7-v-i6339508796.html

To bardziej zabawka, ale z synem mieliśmy dużo frajdy z latania.

Potem jak Was wciągnie to zacznij myśleć o czymś poważniejszym i droższym.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mała dygresja; my tu wszyscy na forum jesteśmy kolegami, niezależnie czy mamy 15 czy 115 lat, duży czy żaden "staż", więc forma "pan" nieaktualna.. ;)

Wracając do zamierzenia:

silnik 41g + pakiet powiedzmy 7,4V/1300mAh - 70g + regulator 12A - 9g + piasta śmigła prop-saver na oś 2,3mm ~ 4g + śmigło 8x4 - 13g + jakiś zadajnik obrotów do regulatora (tester ESC http://archiwum.allegro.pl/oferta/tester-serw-serwomechanizmow-i-regulatorow-esc-i5958650884.html) jakieś 20-30g + kable, konektory, łoże silnika, jakieś 40-50g = 217g ! Plus waga rzutka - zakładam tylko 80g co daje nam razem  297g !

A czego jeszcze nie policzyłem ? (np wzmocnienie skrzydeł jakimiś dźwigarami węglowymi, itp)

Twój rzutek ma rozpiętość 1219mm, niestety nie podano powierzchni nośnej ale zakładam średnią cięciwę skrzydła około 70mm, co daje 12,19dm x 0,7dm = 8,53 dm2

Obciążenie pow. nośnej wychodzi  34,8g/dm2 !

O co chodzi z tym obciążeniem to masz wyjaśnione np tu;

http://pfmrc.eu/index.php?/topic/50213-obci%C4%85%C5%BCenie-powierzchni-szybowce/

http://www.rcradom.pl/articles.php?article_id=5

 

i porównaj to do obciążenia np tego modelu (obciążenie powierzchni : 20,6-23,0 g / dm 2 )

http://www.perfecthobby.pl/786-cadet-elektro-arf-elektroszybowiec-arf-konstrukcji-laminatowo-balsowej

 

Reasumując, Twój najprawdopodobniej będzie się zachowywał jak to w modelarskim żargonie określają - jak "cegła"... Niestety modelarstwo to też pewien, choćby podstawowy na początek, zakres wiedzy, i to z różnych dziedzin...

Jeśli się mylę proszę kolegów o korektę...

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mała dygresja; my tu wszyscy na forum jesteśmy kolegami, niezależnie czy mamy 15 czy 115 lat, duży czy żaden "staż", więc forma "pan" nieaktualna.. ;)

Wracając do zamierzenia:

silnik 41g + pakiet powiedzmy 7,4V/1300mAh - 70g + regulator 12A - 9g + piasta śmigła prop-saver na oś 2,3mm ~ 4g + śmigło 8x4 - 13g + jakiś zadajnik obrotów do regulatora (tester ESC http://archiwum.allegro.pl/oferta/tester-serw-serwomechanizmow-i-regulatorow-esc-i5958650884.html) jakieś 20-30g + kable, konektory, łoże silnika, jakieś 40-50g = 217g ! Plus waga rzutka - zakładam tylko 80g co daje nam razem  297g !

A czego jeszcze nie policzyłem ? (np wzmocnienie skrzydeł jakimiś dźwigarami węglowymi, itp)

Twój rzutek ma rozpiętość 1219mm, niestety nie podano powierzchni nośnej ale zakładam średnią cięciwę skrzydła około 70mm, co daje 12,19dm x 0,7dm = 8,53 dm2

Obciążenie pow. nośnej wychodzi  34,8g/dm2 !

O co chodzi z tym obciążeniem to masz wyjaśnione np tu;

http://pfmrc.eu/index.php?/topic/50213-obci%C4%85%C5%BCenie-powierzchni-szybowce/

http://www.rcradom.pl/articles.php?article_id=5

 

i porównaj to do obciążenia np tego modelu (obciążenie powierzchni : 20,6-23,0 g / dm 2 )

http://www.perfecthobby.pl/786-cadet-elektro-arf-elektroszybowiec-arf-konstrukcji-laminatowo-balsowej

 

Reasumując, Twój najprawdopodobniej będzie się zachowywał jak to w modelarskim żargonie określają - jak "cegła"... Niestety modelarstwo to też pewien, choćby podstawowy na początek, zakres wiedzy, i to z różnych dziedzin...

Jeśli się mylę proszę kolegów o korektę...

Grzesiu, Koledzy bardzo dobrze sugerują. Na początek (po rzutku na gumkę) symulator i jakiś Parkflyer RTF (gotowy do lotu w stanie sprzedażnym - ale to mylące uproszczenie, wcale nie gotowy), a jak Ci się nie pali to ARTF (prawie gotowy- do podłubania i pogłówkowania). Etap pokornego przytłumienia pozytywnych ambicji twórczych przechodzi każdy ambitny nowicjusz, prędzej czy póżniej. Taniej i mniej boleśnie jest zacząć od tego etapu dobrowolnie, inaczej potem ambicja dłużej się goi. To hobby jest czymś znacznie więcej, niż można dostrzec z zewnątrz.

Pierwsze podejście do symka - już zobaczysz, jak to jest... W realu jest trudniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

WITAM  panowie mogę prosić o  pomoc  jestem  początkującym  modelarzem rc  i mam problem z   cessną tw-747-1  gdy ustawiam się na pasie startowym  i  dodam  drążek gazu   na 2 metrach samolot mi skręca  w lewo  mimo to gdyż lotki są równo ustawione jak na pilocie też mam równo ustawione  jak by można prosić o jakiś filmiki  do ustawienia  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WITAM  panowie mogę prosić o  pomoc  jestem  początkującym  modelarzem rc  i mam problem z   cessną tw-747-1  gdy ustawiam się na pasie startowym  i  dodam  drążek gazu   na 2 metrach samolot mi skręca  w lewo  mimo to gdyż lotki są równo ustawione jak na pilocie też mam równo ustawione  jak by można prosić o jakiś filmiki  do ustawienia  

Twój problem wynika pewnie z momentu reakcyjnego od napędu.

Załóż nowy temat we właściwym dziale i opisz dokładnie napęd (ew. fotki).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Twój problem wynika pewnie z momentu reakcyjnego od napędu.

Załóż nowy temat we właściwym dziale i opisz dokładnie napęd (ew. fotki).

 a jak nazywa się odpowiedni dział  bo trochę  nie rozumiem  tego forum 

 a jak nazywa się odpowiedni dział  bo trochę  nie rozumiem  tego forum 

http://www.modele.sklep.pl/pl/Katalog/SILNIKI-ELEKTRYCZNE/Silniki-Redox/REDOX-BL-BBL-7001230.html  

http://mix.sklep.pl/modele-rc-zabawki/125-samolot-rc-zdalnie-sterowany-tw-747-1-cessna-6ch-24ghz.html

 tylko  że silnik mam z redoxa  regulator 20A  i aparaturę 4 kanałową 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.