Jump to content

Cessna Skymaster 337


elpazo
 Share

Recommended Posts

Witam jako stary modelarz wracający do samolotów. Chciałbym zbudować model Cessny Skymaster 337  w skali 1;5 a bardziej 1 :4,5. poszukuje wszelkich materiałów a najbardziej planów tego modelu a nie mam pojęcia gdzie je znaleźć. Może ktoś z kolegów ma cos na ten temat byłbym bardzo wdzięczny i chętnie kupię plany lub zestaw kit do składania i wykonania kopyt . Wybór padł na ten model z wielu względów; dwa śmigła na jednym silniku  i to przeciw bieżne , po złożeniu zabierać będzie nie dużo miejsca mimo swoich gabarytów, może być wykonany w kilku technologiach i tak, kadłub z laminatu zbrojony wręgami potrzebnymi do umocowania napędu, rozruch silnika elektryczny,

belki i cały tył wykonany z laminatu na bazie węgla dodatkowo wzmocniony kevlarem, skrzydła tu się zastanawiam w jakiej technice ale na pewno skorupowe poszycie. Nie chcę robić pełnej makiety bo bardziej mi zależy na częstym lataniu niż na ekstra prezentacji po drugie ze względu na pewne nie typowe rozwiązania za duże ryzyko poświęcić czas na pełna makietę. napęd będzie stanowić silnik benzyna 27ccm z przekładnią z której napęd pójdzie wałem do tylnego śmigła i na nim po drodze rozrusznik z łożyskiem jedno kierunkowym. To muszę zbudować na desce i dokładnie sprawdzić przede wszystkim wydajność tego silnika  który ma ponad 5 koni mocy a to wszystko kierowane Jeti Duplex 14DS z pełną telemetrią. Sam ciężar wyposażenia będzie warzył sporo wiec model nie może być mały a co z tego wyniknie to dopiero próby silnika pokażą czy nie za mały. Wybierając technologię laminatu w moim przypadku jest najprostszym rozwiązaniem i najszybszym bo wykonanie kopyt i form mam opanowane i 30 letnia praktykę w tym zawodową. Pozdrawiam Władek

Link to comment
Share on other sites

Cześć.

 

jakieś plany są na forum kanadyjskim http://www.rccanada.ca/rccforum/showthread.php?p=935525

Ciekawe i intrygujące jest to co piszesz o planie użycia jednego silnika i napędu na dwa śmigła.

Pierwszy raz o czymś takim słyszę, na tym forum akurat 'leci' relacja ze składania takiego modelu przez kolegę TeBe

http://pfmrc.eu/index.php?/topic/59754-cessna-337-skymaster-206cm/

z tym że tu wybrał napęd elektryczny na dwóch silnikach.

Link to comment
Share on other sites

Jeśli kolega robi półmakietę, to na mój nawet niech nie patrzy :-) Ja robię ARFa typu "sen pijanego Chińczyka", to nie jest nawet ćwierćmakieta.

Jedno co mogę powiedzieć  - po przeczytaniu wszelkich wątków o produkcji tego modelu - że generalnie kto go nie zrobił, to miał dwa wspólne doświadczenia. 

1. Szybki kret.

2. Brak reakcji na SK. Dlatego ja w moim powiększyłem SK i jest już zupełnie niemakietowy :-)

Link to comment
Share on other sites

Nie to nie tak do końca najpierw muszę zrobić napęd nie jest wcale to aż tak skomplikowane ale jednak czy silnik pociągnie dwa śmigła zakładam że silnik który chcę wykorzystać wykręci mi 14000 obr/min z rura w modelu pływającym wykręca w granicach 20000 tu nie będzie rury rezonansowej jedynie duży moment obrotowy i przekładnia 1;2 lub coś zbliżone abym na śmigle uzyskał  te 7-8000 obr/min  i śmigła w granicach 400mm skok wielka niewiadoma i uciąg śmigieł następna, Może trzy łopatowe, w tym mam małe doświadczenie bo dawno śmigłami się nie bawiłem napęd na tył będzie wałem pędnym z dwoma sprzęgłami gumowymi  jakie używają zawodnicy do napędu w FSRach bardzo mocne lekkie i można parę stopni uciec z osi a tu idzie o skłon przedni 2-3 stopni. Przekładnia na kołach zębatych stalowy atak a  z rta peku odbiór przy module 1,25 lub 1,5 nie powinno być problemów smarowanie wystarczy psiknąć przed rozruchem olejem. Po drodze na wale który będzie leciał przez cały kadłub średnicy fi 6 myślę zamontować rozrusznik z łożyskiem jednokierunkowym tuż przy wrędze z łożyskiem centrującym wał , musi być on podparty co najmniej w dwóch miejscach lub zamocowany w dławicy z rury duralowej ułożyskowany na końcach  w części rufowej tylnej dwa koła zębate o przełożeniu 1-1 w celu uzyskania różnicy wysokości osi śmigieł i zmiany obrotów wału śmigła to akurat nie stanowi problemu z wykonaniem a i waga tego jest dużo lżejsza jak drugi sinik w tyle. rozrusznik nie musi mieć własnego zasilania można silnik odpalać z boksa poza modelem lub zasilanie na tyle małe aby odpalić 3-4 razy, dobrze wyregulowany silnik zapali w ułamku sekundy tak jak nasze w FSRach. Skoro koledzy stosują dwa śmigła przeciwbieżne w swoich akrobatkach  na przekładniach planetarnych i to chodzi, wiec czemu tu ma nie chodzić ???? W tym akurat czuje się dobrze mam dostęp do maszyn i materiałów więc trzeba to spróbować . Największy problem na dzisiaj to dokumentacja modelu A ta pół makieta ma zbliżyć wygląd tego samolociku a nie odtwarzać jego szczegóły bo chociaż kabina musi być przyciemniona ze względu na bebechy. Tomasz robi fajną robotę bo nieważne jak dokładnie ale się dowiem jak to to lata i o to chodzi. Władek  

Link to comment
Share on other sites

Widzę że pomoc przychodzi z odsieczą za którą już bardzo dziękuje. Wojtek zrobiłeś nie małą niespodziankę na tych materiałach już można coś zacząć. Ja postaram się narysować plan napędu jaki chodzi mi po głowie wolę go poddać pod dyskusję bo zawsze tak robię aby się upewnić że idę słuszną drogą, mój plan jest chytry a może za bardzo i nic z tego nie wyjdzie .Władek

Link to comment
Share on other sites

Władku, ten model wychodzi zwykle "tail heavy",czyli ciężki na ogon. 

Przemyśl dobrze konstrukcję kadłubów i umieszczenie serw SK i SW. W moim mam microserwa SK i SW na ogonie i to był zły pomysł, ledwo ledwo go wyważyłem pakietem 950g w samym nosie.

Zalecam jak najlżejszą konstrukcję kadłubów i sterów.

Link to comment
Share on other sites

Cześć.

Są dobre plany tego modelu ale nieco większe:

http://www.hostetlersplans.com/Plans/CessnaSkymaster/cessna.html

Można też zamówić zestaw.

 

Moim skromnym zdaniem,  pomysł  przeniesienia napędu, choć możliwy do zrealizowania, jest nie trafiony.

Konstruktorzy tego samolotu zastosowali 2 silniki w celu poprawienia parametrów lotnych i niezawodności. Przy awarii jednego z silników samolot mógł kontynuować lot i bezpiecznie wylądować. Podobnie powinno być w modelu.

Cała ta "mechanizacja" z przeniesieniem napędu to niepotrzebna waga i straty mocy, a każde 100g zabrane w powietrze pogarsza właściwości lotne.

 

W żaden sposób nie chcę odciągać Kolegi od wykonania modelu, ale chcę tylko zwrócić uwagę na istotne parametry jak masa i wielkość modelu, obciążenie pow. nośnej, ciąg silnika.

 

Link to comment
Share on other sites

Robi się coraz ciekawiej więc co do ogona mam zamiar wykonać go wraz z belkami z węgla techniką próżniową oczywiście ster poziomy demontowany od belek ,statecznik z poszyciem skorupowym nie wiem tylko czy na bazie balsy czy pianki, dźwigar i natarcie dozbrojone rurkami węglowymi .Belki i stateczniki pionowe laminat węglowy dozbrojony kevlarem serwa SK i SW w środku ciężkości skrzydeł w belkach napęd w bowdenach wklejonych podczas laminowania belek same belki będą dokładane do centropłata na bagnetach na których będą osadzane skrzydła także belki będą kończyć się na natarciu skrzydła jako wkładka dystansowa miedzy centropłatem a końcówkami skrzydła oczywiście klapy i lotki. Skrzydła skorupowe kryte laminatem ale wykonane poza formą na szkielecie. ciężar modelu powinien się zmieścić w granicach 8kg rozpiętość 2,5 2,6m. co do napędu Wojtek ma wiele  racji ale chcę nadmienić że taki napęd i tak jest o wiele lżejszy od 2 silnika nawet gdyby był to elektryk jak planował to Tomasz sam ciężar akumulatora już swoje robi a przy tak dużym modelu już trzeba trochę Volt dołożyć . A najważniejsze jest to ze można to wszystko tutaj przedyskutować . Władek

Link to comment
Share on other sites

Rozważ stałe zespolenie belek ogonowych z centropłatem i statecznikiem poziomym. To mocno upraszcza i odchudza konstrukcję. Ja tak zrobiłem. 

W takim rozwiązaniu jest też łatwiej zapinać wszystkie przewody do serw sterów SK i SW. Ja to zrobiłem na jednym wielowtyku.

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.