Skocz do zawartości

Spadochron w modelu samolotu.


maxiiii

Rekomendowane odpowiedzi

FS to minimalna podstawa.

Spadochron byłby dobry przy większych modelach i ręcznie i automatycznie.

Np rownoczsnie odpala się telemetria i jeśli model traci 10m/s to odpala się spadochron ale musi działać FS. Inny warunek (lot szybowy) na FS powyżej (nie wiem) 10-15s.

Zależności które można włożyć do komputera jest dużo. Gorzej sprawa się ma przy braku zasilania.

Można też użyć tego automatycznie FS +10s szybowania plus dodatkowe zasilanie bo ktoś zapomniał naładować baterie. (Raz mi się zdarzyło. Silnik brak odpowiedzi ale serwa coś tam i bezpiecznie na ziemię.

Autopilot jest dobry jeżeli mamy prąd.

Nigdy nie sprawdzałem czy da działa jak odetnie się zasilanie modelu. Ale taki przypadek też można zaprogramować aby odpalić spadochron.

A sam spadochron może być kilku częściowy. Jeżeli telemetria mówi jestem wysoko odpalam pierwszy spadochron i zwalniam model potem główny spadochron wszystko zależy od wagi modelu i wysokości.

Do pianki (którymi latam) nie włożył bym spadochronu. Po co? Zwiększenie wagi i kosztów? Ale do makiety o przykładowej wartości 10k to chętnie. Ale tylko jak by to było dobrze przemyślane oprogramowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 76
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

 

 

To co się pojawia w "dużym" lotnictwie, wcześniej czy później musi zaistnieć również w modelarstwie.

 

Niekoniecznie, silniki odrzutowe modelarskie są na etapie zabawkowym, nie ma turbofanów, turbin niskiego i wysokiego ciśnienia, nawet wielostopniowych turbin i sprężarek. Takich przykładów jest sporo. Co do spadochronów, to problem z nimi jest taki że trzeba je testować także pod kątem wytrzymałości samolotu, a to nie byłoby łatwe. Cirrusy mają sporą wypadkowość mimo spadochronów, dużo jest opinii że te spadochrony to bardziej dla uspokojenia sumień bogatych zwykle właścicieli.

 

Sporej części wypadków droższych modeli (takich "ładnych", "prawdziwych", "nie-piankowych", jako droniarz nie wiem nawet jak to powiedzieć fachowo) by można uniknąć stosując kontrolery lotu, co zdaje się jest ciągle względnie mało rozpowszechnione. Tak jak opisany na forum przypadek z kręcenia niedoszłego (?) filmu o Bitwie o Anglię, P11 chyba? zanik sygnału na chwilę i koniec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... Cirrusy mają sporą wypadkowość mimo spadochronów, dużo jest opinii że te spadochrony to bardziej dla uspokojenia sumień bogatych zwykle właścicieli....

 

BRS w ULM służą do ratowania ludzi, a nie samolotów, chociaż ze statystyk wynika, że 50% maszyn (Cirrusów) po użyciu BRS nadaje się do naprawy (po "normalnym" przyglebieniu to raczej złom zostaje, a ludzie lądują na cmentarzu).

 

 

... Sporej części wypadków droższych modeli (takich "ładnych", "prawdziwych", "nie-piankowych", jako droniarz nie wiem nawet jak to powiedzieć fachowo) by można uniknąć stosując kontrolery lotu, co zdaje się jest ciągle względnie mało rozpowszechnione. ...

 

... ale co ci pomoże kontroler lotu jak na tłum gawiedzi zacznie spadać, niczym pocisk balistyczny, 8-mio kilogramowy kadłub, po oderwaniu się skrzydeł.

 

Zresztą takie systemy ratunkowe są już do kupienia i ceny nie są jakieś specjalnie powalające, np. SkyCat do UAVs i multirotorów:

 

Emergency Parachute System for UAVs and Multirotors

 

Skycat Parachute Systems for heavy UAVs

 

... i nie ma o co "kruszyć kopii", ;) bo fakt istnienia i szybkiego rozwoju takich systemów jest obecnie niezaprzeczalny, np bardziej komercyjny: PROTECT UAV

 

PS

Ciekawy filmik na temat BRS

 

... i jeszcze  jeden test.

 

Aerodynamiczne wyrzucanie spadochronu:  Rocketman Parachute Drone Recovery System

 

... oraz coś o elektronice nadzorującej systemem ratunkowym:

 

komputer Mayday - autonomiczny układ wyzwalania spadochronu

 

Mayday Board set up with Mars Lite Parachute system.

 

Jeszcze raz powtarzam - dla mnie, jak na obecny stan w technologii tkanin, to taki system w modelarstwie miałby minimalizować skutki wypadków i chronić (na ile się da) drogie wyposażenie, a niekoniecznie cały model (wtedy spadochrony mogą być mniejsze, lżejsze i poręczniejsze do zmieszczenia w kadłubie modelu).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystkie linki prowadzą do kopterów a mi chodzi o zastosowanie spadochronu w modelu samolotu.

 

 

 

... ale co ci pomoże kontroler lotu jak na tłum gawiedzi zacznie spadać, niczym pocisk balistyczny, 8-mio kilogramowy kadłub, po oderwaniu się skrzydeł.

 

Faktycznie pozostaje tylko 3 x strzelić z zata:))

 

Akurat w tym przypadku spadochron byłby bardzo przydatny ale odpalany nie z automatu a ręcznie.

Tyle że ja nie latam nad ludźmi.

 

Pisałem o automacie ale tylko w przypadku urwania się linku nie skrzydła.

 

Spadochron może się sprawdzić w modelu powyżej 5kg, cenie ponad 5000zł i lataniu blisko i wysoko.

W innych raczej jest zbędny. Nawet w samolotach FPV też się nie przyda. Samolot jak ma spaść to chyba nieważne czy będzie to 15 kilometr czy 18.:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz być kilka kilkanaście km od siebie modelem fpv ale szkody wyrządzone upadkiem modelu są duże a stosując spadochron mogły by być mniejsze. Prędkość spadania była by mniejsza to i uderzając w np auto mogło by się nawet nic nie stać.

Była swego czas (jakiś rok temu) afera że model spadł na parking po hipermarketem i chyba 3 auta uszkodził.

 

A gdyby do spadochronu zamontować dodatkowe zasilanie plus napinacze i małe sterowanie z opcją "powrót do domu" ??

Wszystko jest możliwe kwestia pomysłu i finansów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

A gdyby do spadochronu zamontować dodatkowe zasilanie plus napinacze i małe sterowanie z opcją "powrót do domu" ??

 

Najważniejszą zasadą jest KISS - keep it stupid simple! Wszelkie dwustopniowe spadochrony - przecież to się poskręca, poplącze, wkręci w śmigło, niekoniecznie odpali z różnych być może konfiguracji lotu. Moim zdaniem lepiej zapobiec wleceniu w teren w którym są możliwe szkody. Pianka zbyt dużych zniszczeń nie zrobi. A ciężkie samoloty i tak mogą być niebezpieczne...

 

http://www.golfhotelwhiskey.com/putting-hard-numbers-on-accident-statistics-and-the-cirrus-parachute/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...kurde Panowie, pooglądajcie dokładnie materiały z linków, które wkleiłem, zarówno w pierwszym jak i drugim poście (bo kiedy ja wklejałem jeszcze dodatkowe linki w moich postach, to wy pisaliście już dalej).

 

Aby się nic "nie wkręcało" dla multikopterów wystarczą wyrzutniki sprężynowe, jak te (które wklejałem wcześniej):

 

https://www.youtube.com/watch?v=FYwCNw6Yj-g

 

: Dla większych modeli samolotów i klasycznych helikopterów powinny być to jednak systemy balistyczne (rakietowe - szybko otwierające spadochron). Myślę, że jest to możliwe do opracowania również dla modeli:

 

https://www.youtube.com/watch?v=0ckd8WxfcRE

 

PS Przykładowe składanie SkyCata - widać co nieco ze szczegółów konstrukcji wyrzutnika sprężynowego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Noo, nie! Marek, to są wg. ciebie te "paskudne" drony multirotory, a NIE SAMOLOTY  ;)  ?:

 

https://www.youtube.com/watch?v=c_ZSeTPq0ig

 

https://www.youtube.com/watch?v=LOkfBGgrXoY

 

https://www.youtube.com/watch?v=rbCcC8x9EpY

 

https://www.youtube.com/watch?v=oR54rO-eako

 

https://www.youtube.com/watch?v=iNse8y7Ao-0

 

... i co stoi na przeszkodzie, żeby w samolocie wykorzystać nawet do kilku szt. np. coś w rodzaju SkyCata (patrz linki wcześniej), czy Marsa (1, 2, 3) (linki tylko dla przykładu jak to wykonać)

 

Gdybym to robił (eksperymentował z tym) w dawnych czasach (kiedy nie było mikrokontrolerów i odpowiednich. lekkich i małych dla modelarstwa czujników pola magnetycznego Ziemi, barometrów, akcelerometrów, żyroskopów itd) to do wyzwalania spadochronów na okoliczność dezintegracji modelu próbowałbym wykorzystać np. banalnie prosty układ z tzw. "zamkniętą pętlą elektryczną", coś jak w instalacjach alarmowych, kiedy nie było jeszcze pasywnych czujników ruchu (po otwarciu, czy stłuczeniu szyby i przerwaniu cieniutkiego drutu miedzianego włączał się alarm włamaniowy). B)

 

PS Niestety u nas w kraju to jest chyba problem z kupieniem w detalu (w małych ilościach) odpowiedniej tkaniny na takie małe spadochrony (odpowiednio cienka i lekka tkanina typu ripstop)? :rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obejrzałem.

 

 Zauważ że wszystkie te filmy to testy.

Ale i tak potwierdzają moją tezę że można zastosować spadochron ale nie jako tryb awaryjny do zaniku linku tylko do świadomego uruchomienia spadochronu przez pilota.

Jak pisałem poprzednio takie zabezpieczenie powinno być w modelach droższych i większych ze względu na wagę takiego urządzenia i zajętości przestrzeni w modelu.

Trochę trudno mi wyobrazić sobie taki spadochron w szybowcu:)

 

W dronach jest to proste, komputer ma zalążki "sztucznej inteligencji" i w razie wykrycia crasha sam odpala spadochron. W samolocie takiego crasha jest o wiele trudniej wykryć.

Być może kiedyś będzie to obowiązkowe wyposażenie modeli latających ale na razie jest to za duże i za ciężkie.

W dronach już teraz przy zastosowaniu komercyjnym na wyposażeniu musi być system FS i RTL. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podstawy skoków spadochronowych i wiesz że żeby skręcić w prawo napinasz prawe linki.

A system auto return wiadomo jak działa.

 

Ps wyrzuciłbym spadochron z tylniej części samolotu. Aby uniknąć wkręcenia w śmigło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dawid, o sterowaniu spadochronem to raczej mowy nie ma. Sens ma tu użycie niedużych spadochronów ratunkowych (zajętość miejsca w modelu), co przekłada się na sporą prędkość opadania, chyba, że za jakiś czas wymyślą lekką, mocną, "niewidoczną tkaninę puch"? ;):rolleyes:

 

PS Marek, te linki, które wkleiłem to tylko przykłady, jak się zabrać za ewentualne eksperymenty. Temat ciekawy i kto wie, czy za jakiś czas do tego nie wrócę (o ile uda mi się zdobyć odpowiednią tkaninę)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba ktoś rzucił urok :D

Właśnie dzisiaj w czasie latania w samolocie uszkodził się odbiornik.

podłączenie spadochronu nic by nie dało ze względu na niemożliwość włączenia FS w odbiorniku.

Ręczne włączenie  spadochronu też byłoby niemożliwe. Zresztą i tak go nie mam.

Dzisiaj trochę wiało ale postanowiłem i tak polatać i po minucie latania zaliczyłem kreta. Po ponownym rzuceniu modelu po chwili straciłem z nim łączność.  Ze względu na zastosowany autopilota model wszedł automatycznie w tryb powrotu do miejsca startu i zaczął kołować mi nad głową.

Musiałem trochę poczekać na lądowanie więc wyciągnąłem komórkę i trochę nagrałem.

Próby przywrócenia łączności nic nie dały i jak się okazało po sprawdzeniu już w domu padło zasilanie procesora odbiornika.

Model zrobił kilkadziesiąt kółek nad głową a potem z braku paliwa spokojnie wylądował w trawie. Nikomu nie zrobił krzywdy a sam nawet nie zadrapał lakieru:)

Nie wiem jakby zachował się samolot z uszkodzonym odbiornikiem bez autopilota ale takie działanie FS autopilota mi się podoba i to tylko 27g więcej:)

 

Zrzut ekranu z loga z tego lotu

 

867054ee1830dbb6.jpg
 
 
I film robiony komórką:
 
 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marek, jak możesz to wywal muzykę z tego filmu (chyba, że film był nagrywany bez ścieżki dźwiękowej). Jak słyszę muzykę (nieważne jaką) "dopiętą" do filmu modelarskiego (zastępującą oryginalną ścieżkę dźwiękową), to od razu wyłączam takie dzieło i nie oglądam dalej (bardzo drażni mnie brak oryginalnego podkładu dźwiekowego - nie wiem, czy tylko ja tak mam?  ;) ) - dla mnie osobiście to profanacja sztuki modelarskiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

dla mnie osobiście to profanacja sztuki modelarskiej.

 

Sztuki droniarskiej też. Mnie także muzyka przewnerwia. Jak ktoś chce to może sobie sam wybrać. Ale nie jest tak bym nie oglądał, po prostu wyciszam. A już filmy z rc-jetów z podkładem zamiast odgłosów silnika... przecież te odgłosy to jedyne uzasadnienie stosowania tych silników, no może jeszcze zapach kerozyny ale tego nie ma na filmie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jurek muzyka musi być bo w tle nie słychać silnika a tylko moje sapanie napędzane adrenaliną :lol: Wyląduje czy trzeba będzie robić nowy model?

 

Znalazłem przyczynę tej awarii. jak zwykle winny jest pilot:)

Odbiornik mam zasilany z 3,3V a niedawno podłączyłem telemetrię pod port rs i nie zmieniłem kabelka pierwotnie podłączonego pod BT. Zapomniałem że na tym kabelku jest 5V, no i różnica potencjałów uwaliła odbiornik:(

Dzisiaj po wymianie odbiornika w czasie lotu nic złego nie działo się. No może ten wiatr:)

Wracając do  meritum tego tematu w takich modelach jestem przeciwny wszelkim spadochronom lepiej w to miejsce wykupić lepsze ubezpieczenie:)

 

Zastanawiam się też jak szybki powinien być mechanizm spadochronu gdy latamy modelem na wysokości 50m. Następuje awaria, potem krótka zwłoka na walkę z awarią i ręczne odpalenie spadochronu. Ale..... najprawdopodobniej samolot jest już na ziemi, niestety:(

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... . Ale nie jest tak bym nie oglądał, po prostu wyciszam. ...

 

Ale wtedy jestem jeszcze bardziej wkurzony :P bo nie "słyszę" powietrza, a "cisza" w powietrzu to też dźwięk, a jak by nie było podstawą lotnictwa jest przecież powietrze. Poza tym wszelkie dźwięki związane z lecącym modelem, nawet jeśli nie są głośne, dodają naturalności przekazowi, a muzyka (puszczona nawet w tle) tylko to zaburza. Poza tym muzyka jest nośnikiem mocnych emocji - jedni lubią to inni tamto, co tym bardziej powoduje dysonans - dobranie właściwej muzyko do filmu jako całościowego dzieła to sztuka przez duże "S" i ja osobiście nigdy nie ośmielę się tego robić. No i rzecz jasna bezcenne komentarze, czasami żartobliwe, czasami dosadne - dlatego lubię np. oglądać filmy chłopaków ze Śląska :) i słuchać ich wspaniałej gwary.

 

PS No OK Marek, rozumiem teraz intencje, ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.