Wenar Opublikowano 20 Września 2017 Opublikowano 20 Września 2017 Sterowanie Lotek (oraz klap) - metoda C.Spangenberga i inne przykłady. Chris Spangenberg przedstawił ten sposób sterowania lotkami w swojej kolumnie w czasopiśmie High Flight. Ma on następujące zalety w stosunku do konwencjonalnego systemu sterowania lotkami: - Nie odsłonięte części w modelach makietowych, - Brak oporów aerodynamicznych, - Zachowanie podobnej lub mniejszej masy sterowania lotką, - Sprawne sterowanie, - Łatwe do zdemontowania lotki, (użycie zawiasów demontowalnych) - prosta konstrukcja. Konwencjonalna metoda po lewej, metoda Spangenberga po prawej. Inny przykład konwencjonalnej metody: (źródło zdjęcia: http://www.greatplanes.com/discontinued/) Jego główną wadą jest ograniczenie poprzez grubość skrzydła. Ruch wynosi zazwyczaj nie więcej niż około ± 8 °. Nie może być stosowany w bardzo cienkich skrzydłach lub samolotach z małymi lotkami. Ponadto skrzydło musi być wystarczająco grube, aby zamontować serwomechanizmy lotek w jego klakson. Mniejszą wadą jest to, że jej neutralna pozycja i różnica nie mogą być regulowane mechanicznie, ale generalnie nie jest to konieczne w przypadku nowoczesnych aparatur rc. Metoda Spangenberga jest najbardziej odpowiednia dla dużych myśliwców i innych samolotów makietowych i pół makietowych, gdzie gładka, precyzyjna kontrola i wygląd skali makiety są preferowane do ekstremalnej manewrowości. System składa się z dwóch rurek mosiężnych i połączenia kulowego. Mniejsza mosiężna rura 3/16" jest na stałe przytwierdzona do lotki, a mosiężna rura 7/32" przymocowana jest do sworznia serwa za pomocą łącznika kulkowego. Wałek łącznika kulowego jest epoksydowany do rury mosiężnej i zabezpieczony śrubą i nakrętką 2-56 x 3/8". Rury mosiężne przesuwają się nawzajem w miarę poruszania się lotki. Duża powierzchnia styku zapewnia długą żywotność. Nie jest potrzebny środek poślizgowy. Nie zastępuj rur aluminiowych - nie są wystarczająco odporne na tarcie. Przykłady z Youtube: Lotki: Następny zmodyfikowany przykład: Klapy: Kolejny dość dobry przykład: Przykład rotacyjnego sterowania lotkami: Źródło: David Andersen, www.mnbigbirds.com https://www.rcscalebuilder.com/Tutorials/spangenberg_ailerons.pdf Przetłumaczył, zmodyfikował i rozwinął: Dawid "Wenar" Guzicki PS. jeśli zły dział proszę o przeniesienie. 4
merlin71 Opublikowano 20 Września 2017 Opublikowano 20 Września 2017 Świetne opracowanie. Wszystkie sposoby w jednym miejscu. Tego napędu z rurkami nie znałem, a ciekawa sprawa
stema Opublikowano 20 Września 2017 Opublikowano 20 Września 2017 Na jakiej podstawie twierdzisz, że RDS i inne sposoby są ewolucją metody C.Spangenberga?
Wenar Opublikowano 20 Września 2017 Autor Opublikowano 20 Września 2017 No właśnie nie zrozumiale użyte słowo. Dla mnie ewolucja znaczy również odmiana. Tak dla przykładu: ewolucja dala odmiany człowieka białego żółtego i czarnego ale to wciąż człowiek. Tu mamy sterowanie lotek takie i takie ale wciąż sterowanie lotek. Poprawiłem przepraszam za błąd logiczny.
dariuszj Opublikowano 21 Września 2017 Opublikowano 21 Września 2017 Ja widzę jedną, ale praktycznie dyskwalifikującą ten system wadę. Jest bardzo nieliniowy, działa praktycznie tylko dla środkowego zakresu ruchu serwa. Generalnie więc odwrotnie od tego co jest pożądane i do czego zwykle wykorzystuje się programowanie eksponenty w nadajniku.
Bartek Piękoś Opublikowano 21 Września 2017 Opublikowano 21 Września 2017 Dawid, brawo za rozpoczęcie. No właśnie nie zrozumiale użyte słowo. Dla mnie ewolucja znaczy również odmiana. Tak dla przykładu: ewolucja dala odmiany człowieka białego żółtego i czarnego ale to wciąż człowiek. Tu mamy sterowanie lotek takie i takie ale wciąż sterowanie lotek. Poprawiłem przepraszam za błąd logiczny. Stefan zwrócił uwagę na to samo, o czym Ci pisałem na PW. Moim zdaniem, to nie jest ani ewolucja ani odmiany rozwiązania Spangenberga. To po prostu inne rozwiązania napędu.
Wenar Opublikowano 21 Września 2017 Autor Opublikowano 21 Września 2017 Dlatego zmieniłem tytuł na odpowiedni.
Rekomendowane odpowiedzi