Jump to content

[Artykuł] Sterowanie Lotek (oraz klap) - metoda C.Spangenberga i inne przykłady


Wenar
 Share

Recommended Posts

Sterowanie Lotek (oraz klap) - metoda C.Spangenberga i inne przykłady.

 

post-12990-0-01159600-1505907009.jpgpost-12990-0-63919600-1505907009.jpg

Chris Spangenberg przedstawił ten sposób sterowania lotkami w swojej kolumnie w czasopiśmie High Flight.

 

Ma on następujące zalety w stosunku do konwencjonalnego systemu sterowania lotkami:

- Nie odsłonięte części w modelach makietowych,

- Brak oporów aerodynamicznych,

- Zachowanie podobnej lub mniejszej masy sterowania lotką,

- Sprawne sterowanie,

- Łatwe do zdemontowania lotki, (użycie zawiasów demontowalnych)

- prosta konstrukcja.

 

post-12990-0-79079100-1505907405.jpgpost-12990-0-99219500-1505907405.jpg

Konwencjonalna metoda po lewej, metoda Spangenberga po prawej.

 

Inny przykład konwencjonalnej metody:

gpma1285-inset-06-lg.jpg

(źródło zdjęcia: http://www.greatplanes.com/discontinued/)

 

Jego główną wadą jest ograniczenie poprzez grubość skrzydła. Ruch wynosi zazwyczaj nie więcej niż około ± 8 °. Nie może być stosowany w bardzo cienkich skrzydłach lub samolotach z małymi lotkami. Ponadto skrzydło musi być wystarczająco grube, aby zamontować serwomechanizmy lotek w jego klakson. Mniejszą wadą jest to, że jej neutralna pozycja i różnica nie mogą być regulowane mechanicznie, ale generalnie nie jest to konieczne w przypadku nowoczesnych aparatur rc.

 

Metoda Spangenberga jest najbardziej odpowiednia dla dużych myśliwców i innych samolotów makietowych i pół makietowych, gdzie gładka, precyzyjna kontrola i wygląd skali makiety są preferowane do ekstremalnej manewrowości.

System składa się z dwóch rurek mosiężnych i połączenia kulowego. Mniejsza mosiężna rura 3/16" jest na stałe przytwierdzona do lotki, a mosiężna rura 7/32" przymocowana jest do sworznia serwa za pomocą łącznika kulkowego. Wałek łącznika kulowego jest epoksydowany do rury mosiężnej i zabezpieczony śrubą i nakrętką 2-56 x 3/8". Rury mosiężne przesuwają się nawzajem w miarę poruszania się lotki. Duża powierzchnia styku zapewnia długą żywotność. Nie jest potrzebny środek poślizgowy. Nie zastępuj rur aluminiowych - nie są wystarczająco odporne na tarcie.

 

Przykłady z Youtube:

Lotki:

 

Następny zmodyfikowany przykład:

 

Klapy:

 

Kolejny dość dobry przykład:

 

Przykład rotacyjnego sterowania lotkami:

 

 

Źródło: David Andersen, www.mnbigbirds.com https://www.rcscalebuilder.com/Tutorials/spangenberg_ailerons.pdf

Przetłumaczył, zmodyfikował i rozwinął: Dawid "Wenar" Guzicki

 

PS. jeśli zły dział proszę o przeniesienie.

  • Upvote 4
Link to comment
Share on other sites

No właśnie nie zrozumiale użyte słowo. Dla mnie ewolucja znaczy również odmiana. Tak dla przykładu: ewolucja dala odmiany człowieka białego żółtego i czarnego ale to wciąż człowiek. Tu mamy sterowanie lotek takie i takie ale wciąż sterowanie lotek. Poprawiłem przepraszam za błąd logiczny.

Link to comment
Share on other sites

Ja widzę jedną, ale praktycznie dyskwalifikującą ten system wadę. Jest bardzo nieliniowy, działa praktycznie tylko dla środkowego zakresu ruchu serwa. Generalnie więc odwrotnie od tego co jest pożądane i do czego zwykle wykorzystuje się programowanie eksponenty w nadajniku.

Link to comment
Share on other sites

Dawid, brawo za rozpoczęcie.

No właśnie nie zrozumiale użyte słowo. Dla mnie ewolucja znaczy również odmiana. Tak dla przykładu: ewolucja dala odmiany człowieka białego żółtego i czarnego ale to wciąż człowiek. Tu mamy sterowanie lotek takie i takie ale wciąż sterowanie lotek. Poprawiłem przepraszam za błąd logiczny.

Stefan zwrócił uwagę na to samo, o czym Ci pisałem na PW. Moim zdaniem, to nie jest ani ewolucja ani odmiany rozwiązania Spangenberga. To po prostu inne rozwiązania napędu.

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.