Skocz do zawartości

SZD-48-3 Jantar Std.3 skala 1:5


Wojciech Wiatr

Rekomendowane odpowiedzi

Mała aktualizacja, ukończyłem ostatnią formę w projekcie

post-490-0-90485700-1513275537_thumb.jpg

 

post-490-0-61718900-1513275701_thumb.jpg

 

po obcięciu i polerce

 

post-490-0-81385900-1513275728_thumb.jpg

 

post-490-0-15978100-1513275767_thumb.jpg

 

Teraz zostało tylko wylaminować statecznik poziomy i laminaty w komplecie.

 

post-490-0-54390000-1513275908_thumb.jpg

 

post-490-0-48849100-1513275935_thumb.jpg

 

Kadłub był laminowany z tkanin 106g/m2 szkło, 110g/m2 szkło, wzmocnienie w sekcji skrzydłowej i podwozia węgiel 160g/m2 i na koniec hybryda węgiel/kevlar 160g/m2. Waga kadłuba po obcięciu 450g, ster kierunku 55g. W sumie nie wiem czy to mało czy dużo, jak dla mnie ok. Docelowa waga gotowego do lotu ma być ok 3 - 3,5 kg, ale będę chciał się zmieścić w 3 kg. Następny etap prac to kabina.

C.D.N.

 

 

 

 

 

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy tempo prac zawrotne to nie wiem, poświęcam godzinę czasem dwie dziennie na dłubanie przy modelu. Kadłub jest obcięty do krawędzi i jeszcze nie sklejony ale będzie paskowany od środka w formie. Formy nie malowałem bo nie mam za bardzo gdzie tego zrobić, mam sprzęt ale brak miejsca.

post-490-0-77638200-1513362670_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie robi się już niebezpiecznie. Statecznik poziomowy + ster kierunku będą dość ciężkie i może się skończyć na dość dużej ilości ołowiu z przodu.

 

Ja bym przetestował na drugiej skorupie, lepsze odsączenie żywicy z tkaniny, może uda się ugrać np 10 gram, na połówce?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziwna sprawa, otrzymałem e-maila z powiadomieniem o wpisie kolegi "musty"

 

"Technologia wykonania kopyta jest taka sama jak ta opisana w wątku o Piracie.....

 

 

O jaki konkretnie chodzi wątek ???"

 

ale nie ma go na forum.

Chodzi o ten wątek http://pfmrc.eu/index.php/topic/59989-szd-30-pirat/

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Przyszedł czas na wykonanie kopyta na kabinę.

post-490-0-50102700-1515444168_thumb.jpg

 

post-490-0-24749000-1515444199_thumb.jpg

 

Na szczęście mam wykonane poprzednie kopyto, które robiłem do Jantara 1 i trzeba tylko je trochę zmodyfikować i dopasować do reszty. Na razie jest wstępnie dopasowane i pomalowane żywicą w celu odcięcia od szpachli i podkładu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prace przy kopycie do kabinki poszły do przodu. Zmodyfikowałem piankowy wzornik i okleiłem szarą taśmą,

post-490-0-49273700-1515870917_thumb.jpg

 

napastowałem i wylaminowałem formę 2x szkło 160g/m2 + węgiel 160 g/m2 pomiędzy szkło dla usztywnienia

 

post-490-0-05815400-1515871274_thumb.jpg

 

a następnie na tej formie wylaminowałe docelowe kopyto do odciskania owiewki kabiny. Kopyto zostało zrobione z naddatkiem 1 cm po obwodzie.

post-490-0-05577500-1515871433_thumb.jpg

 

Pozostało jeszcze wyprowadzić powierzchnię na połysk, dorobić stojak do mocowania na blacie i gotowe.

Materiał na owiewkę jaki będę stosował to VIVAK 1 mm.

C.D.N.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Witam, mimo braku wolnego czasu na dłubanie przy modelu udało się coś posunąć do przodu. Zrobiłem wręgę steru kierunku, wkleiłem zawiasy no i samą wręgę do ogona.

post-490-0-59698900-1517424038_thumb.jpg

 

post-490-0-39518500-1517424063_thumb.jpg

 

post-490-0-92276000-1517424092_thumb.jpg

 

Oś obrotu stery zrobiłem z rurki aluminiowej 3 mm wsuwanej od dołu do steru (przetestowane na poprzednich modelach). Zostało tylko wkleić orczyk do steru. Niestety prace nad modelem trochę zwolnią ze względu na brak czasu.

C.D.N

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Witam, kolejny etap prac nad modelem, rdzenie do skrzydeł. Najpierw trochę zabawy z rozrysowaniem wszystkiego i ustawieniem.

post-490-0-51359700-1518868504_thumb.jpg

 

potem naklejenie szablonów na sklejkę własnej roboty, czyli 3 warstwy forniru topolowego (pozostałości i odpad) i wycinanie puzzli.

post-490-0-04725600-1518868656_thumb.jpg

 

Jeśli kogoś interesuje to mój sprzęt do wycinania wygląda tak:

post-490-0-31350200-1518868825_thumb.jpg

 

ramka z rurek aluminiowych, drut oporowy 0,4 mm, długość drutu to coś ok 65 cm. Dla kompensacji rozciągania drutu gdy się nagrzeje użyłem sprężynę, która pilnuje stałego naciągu podczas cięcia.

Do grzania drutu użyłem prostownika z regulacją natężenia prądu. Do dobrego i płynnego cięcia wystarczyło 1,5 do 2 A.

post-490-0-58183600-1518869247_thumb.jpg

 

Dzięki temu powierzchnia wyszła gładka bez przetopień i udało się osiągnąć grubość spływu na poziomie 2 mm na całej długości.

post-490-0-80524100-1518869399_thumb.jpg

 

post-490-0-33735700-1518869438_thumb.jpg

 

post-490-0-44189500-1518869461_thumb.jpg

 Ogólnie jestem zadowolony z efektów ciecia, teraz trzeba zamówić fornir olchowy i do przodu.

C. D. N.

 

post-490-0-61849500-1518869492_thumb.jpg

 

post-490-0-63702000-1518869513_thumb.jpg

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wojciech pisałeś że masz kopyto z poprzedniego Jantar_a ,domyślam się że kąty zaklinowania przeniosłeś właśnie z niego.
Chodzi głównie o skrzydła. Czy jest jakaś różnica pomiędzy jedynka a trójką.
Z racji tego że plany są niedostępne, pokusiłem się o odwzorowanie zamieszczonego rysunku do skali 1: 5 w trzech rzutach.

Mimo to z małego obrazka niezbyt dokładnie wynika pod jakim kątem optymalnie ustawić profil skrzydła.
Znalazłem również w sieci dość dokładnie rozrysowany plan wraz z kadłubem wręgami skrzydłem ale jest w tym trochę niezgodności
No i wielkość pliku jest nieco mała.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym kątem zaklinowania skrzydło kadłub też miałem trochę wątpliwości i tak trochę przerysowałem z różnych rzutów mniej więcej :rolleyes:. Kąt zaklinowania statecznika w trójce jest oryginalnie -3,5 stopnia względem skrzydła, w jedynce nie wiem dokładnie ale chyba -3 stopnie. Dla potrzeb mojego modelu przyjąłem -2 stopnie statecznik do skrzydła. Zaklinowanie skrzydło oś kadłuba wynosi 3 stopnie.

post-490-0-85207700-1518896184_thumb.jpg

Jeśli chodzi o kopyto to miałem na myśli kopyto owiewki które nieco zmodyfikowałem dla potrzeb Jantara STD 3.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.