Wojciech Wiatr Opublikowano 14 Grudnia 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 14 Grudnia 2017 Mała aktualizacja, ukończyłem ostatnią formę w projekcie po obcięciu i polerce Teraz zostało tylko wylaminować statecznik poziomy i laminaty w komplecie. Kadłub był laminowany z tkanin 106g/m2 szkło, 110g/m2 szkło, wzmocnienie w sekcji skrzydłowej i podwozia węgiel 160g/m2 i na koniec hybryda węgiel/kevlar 160g/m2. Waga kadłuba po obcięciu 450g, ster kierunku 55g. W sumie nie wiem czy to mało czy dużo, jak dla mnie ok. Docelowa waga gotowego do lotu ma być ok 3 - 3,5 kg, ale będę chciał się zmieścić w 3 kg. Następny etap prac to kabina. C.D.N. 3 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wojtek-a Opublikowano 15 Grudnia 2017 Udostępnij Opublikowano 15 Grudnia 2017 Jak dla mnie zawrotne tepo pracy...nie zartuje. Jak kleiles kadlub? Wypuszczales nadddatki tkaniny czy obciales do krawedzi i kleiles dodatkowym paskiem tkaniny? Czemu nie malowales formy? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wojciech Wiatr Opublikowano 15 Grudnia 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Grudnia 2017 Czy tempo prac zawrotne to nie wiem, poświęcam godzinę czasem dwie dziennie na dłubanie przy modelu. Kadłub jest obcięty do krawędzi i jeszcze nie sklejony ale będzie paskowany od środka w formie. Formy nie malowałem bo nie mam za bardzo gdzie tego zrobić, mam sprzęt ale brak miejsca. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wojtek-a Opublikowano 15 Grudnia 2017 Udostępnij Opublikowano 15 Grudnia 2017 Aha... ...porzadne sklejenie bez docisniecia balonem jest troche wyzwaniem (z balonem zreszta tez ) ps: fajny gun Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wojciech Wiatr Opublikowano 16 Grudnia 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 16 Grudnia 2017 Już to przerabiałem na Jantarze 1 i takie klejenie polówek mam ogarnięte. A gun taki bez szału, polecony w sklepie lakierniczym do malowania mniejszych powierzchni. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wojciech Wiatr Opublikowano 20 Grudnia 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Grudnia 2017 Kolejny mały krok do przodu, wylaminowana jedna połowa statecznika poziomego, druga w formie. Waga połówki to 50 g czyli całość 100 g plus sklejenie, żeberka itp. Liczę że laminaty zmieszczą się w granicach 750 - 800 g. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rafal B. Opublikowano 20 Grudnia 2017 Udostępnij Opublikowano 20 Grudnia 2017 Coś ciężki ten statecznik, pozatym dziwna technologia robienia laminatu. Dużo lepiej byś miał jakbyś dał szkło 50, balsę 0,8mm i zamknął szkłem 50. Lżej i mocniej by to wyszło. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wojciech Wiatr Opublikowano 21 Grudnia 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2017 Do takiej technologii potrzebna jest pompa próżniowa której nie posiadam jeśli chce się to zrobić jak trzeba. Dla mnie waga odpowiednia i mieści się w moich założeniach co do końcowego wyniku. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rafal B. Opublikowano 21 Grudnia 2017 Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2017 Dla mnie robi się już niebezpiecznie. Statecznik poziomowy + ster kierunku będą dość ciężkie i może się skończyć na dość dużej ilości ołowiu z przodu. Ja bym przetestował na drugiej skorupie, lepsze odsączenie żywicy z tkaniny, może uda się ugrać np 10 gram, na połówce? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wojciech Wiatr Opublikowano 21 Grudnia 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2017 Jak dla mnie to nie problem bo włoże większy pakiet do napędu i po sprawie. Co masz na myśli pisząc o dziwnej technologii laminowania? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wojciech Wiatr Opublikowano 27 Grudnia 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 27 Grudnia 2017 Dziwna sprawa, otrzymałem e-maila z powiadomieniem o wpisie kolegi "musty" "Technologia wykonania kopyta jest taka sama jak ta opisana w wątku o Piracie..... O jaki konkretnie chodzi wątek ???" ale nie ma go na forum. Chodzi o ten wątek http://pfmrc.eu/index.php/topic/59989-szd-30-pirat/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wojciech Wiatr Opublikowano 8 Stycznia 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Stycznia 2018 Przyszedł czas na wykonanie kopyta na kabinę. Na szczęście mam wykonane poprzednie kopyto, które robiłem do Jantara 1 i trzeba tylko je trochę zmodyfikować i dopasować do reszty. Na razie jest wstępnie dopasowane i pomalowane żywicą w celu odcięcia od szpachli i podkładu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wojciech Wiatr Opublikowano 13 Stycznia 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Stycznia 2018 Prace przy kopycie do kabinki poszły do przodu. Zmodyfikowałem piankowy wzornik i okleiłem szarą taśmą, napastowałem i wylaminowałem formę 2x szkło 160g/m2 + węgiel 160 g/m2 pomiędzy szkło dla usztywnienia a następnie na tej formie wylaminowałe docelowe kopyto do odciskania owiewki kabiny. Kopyto zostało zrobione z naddatkiem 1 cm po obwodzie. Pozostało jeszcze wyprowadzić powierzchnię na połysk, dorobić stojak do mocowania na blacie i gotowe. Materiał na owiewkę jaki będę stosował to VIVAK 1 mm. C.D.N. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wojciech Wiatr Opublikowano 31 Stycznia 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 31 Stycznia 2018 Witam, mimo braku wolnego czasu na dłubanie przy modelu udało się coś posunąć do przodu. Zrobiłem wręgę steru kierunku, wkleiłem zawiasy no i samą wręgę do ogona. Oś obrotu stery zrobiłem z rurki aluminiowej 3 mm wsuwanej od dołu do steru (przetestowane na poprzednich modelach). Zostało tylko wkleić orczyk do steru. Niestety prace nad modelem trochę zwolnią ze względu na brak czasu. C.D.N Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wojciech Wiatr Opublikowano 17 Lutego 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 17 Lutego 2018 Witam, kolejny etap prac nad modelem, rdzenie do skrzydeł. Najpierw trochę zabawy z rozrysowaniem wszystkiego i ustawieniem. potem naklejenie szablonów na sklejkę własnej roboty, czyli 3 warstwy forniru topolowego (pozostałości i odpad) i wycinanie puzzli. Jeśli kogoś interesuje to mój sprzęt do wycinania wygląda tak: ramka z rurek aluminiowych, drut oporowy 0,4 mm, długość drutu to coś ok 65 cm. Dla kompensacji rozciągania drutu gdy się nagrzeje użyłem sprężynę, która pilnuje stałego naciągu podczas cięcia. Do grzania drutu użyłem prostownika z regulacją natężenia prądu. Do dobrego i płynnego cięcia wystarczyło 1,5 do 2 A. Dzięki temu powierzchnia wyszła gładka bez przetopień i udało się osiągnąć grubość spływu na poziomie 2 mm na całej długości. Ogólnie jestem zadowolony z efektów ciecia, teraz trzeba zamówić fornir olchowy i do przodu. C. D. N. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sbogdan1 Opublikowano 17 Lutego 2018 Udostępnij Opublikowano 17 Lutego 2018 Wojciech pisałeś że masz kopyto z poprzedniego Jantar_a ,domyślam się że kąty zaklinowania przeniosłeś właśnie z niego.Chodzi głównie o skrzydła. Czy jest jakaś różnica pomiędzy jedynka a trójką.Z racji tego że plany są niedostępne, pokusiłem się o odwzorowanie zamieszczonego rysunku do skali 1: 5 w trzech rzutach. Mimo to z małego obrazka niezbyt dokładnie wynika pod jakim kątem optymalnie ustawić profil skrzydła.Znalazłem również w sieci dość dokładnie rozrysowany plan wraz z kadłubem wręgami skrzydłem ale jest w tym trochę niezgodnościNo i wielkość pliku jest nieco mała. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wojciech Wiatr Opublikowano 17 Lutego 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 17 Lutego 2018 Z tym kątem zaklinowania skrzydło kadłub też miałem trochę wątpliwości i tak trochę przerysowałem z różnych rzutów mniej więcej . Kąt zaklinowania statecznika w trójce jest oryginalnie -3,5 stopnia względem skrzydła, w jedynce nie wiem dokładnie ale chyba -3 stopnie. Dla potrzeb mojego modelu przyjąłem -2 stopnie statecznik do skrzydła. Zaklinowanie skrzydło oś kadłuba wynosi 3 stopnie. Jeśli chodzi o kopyto to miałem na myśli kopyto owiewki które nieco zmodyfikowałem dla potrzeb Jantara STD 3. Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wojciech Wiatr Opublikowano 7 Marca 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Marca 2018 Witam, małe postępy z prac nad Jantarem. Zrobiłem podłogę pod baterię i półkę pod serwa steru kierunku i chowanego podwozia. Wkleiłem też dźwignie steru kierunku C.D.N Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 15 Marca 2018 Udostępnij Opublikowano 15 Marca 2018 Bardzo przyjemnie ogląda się takie relacje - mimo, że nie jestem szybownikiem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wojciech Wiatr Opublikowano 15 Marca 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Marca 2018 Witam, widzę że ktoś tu jednak zagląda. Na razie prace trochę przystopowały z braku czasu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi