Viper Opublikowano 7 Maja 2020 Opublikowano 7 Maja 2020 Budowa ruszyła. Nie będę zamieszczał dokładnej relacji, bo Koledzy z Marcinem (Maskiem) na czele już to pięknie zrobili. Pokażę jedynie odmienności wersji elektrycznej od spalinowej. Na moją prośbę Marcin zaprojektował od razu domek silnika z półeczką bateryjną i nieco wyażurował pierwszą wręgę. Ja jak zwykle podlaminowałem pierwszą wręgę i wręgę silnikową grubą materią szklaną i dziś zacząłem składanie. Znowu muszę pochwalić Autorów za piękne puzelki, wszelkie wpusty zaprojektowane tak by nie pomylić prawej strony z lewą, czy góry z dołem. 1
Viper Opublikowano 8 Maja 2020 Opublikowano 8 Maja 2020 A tak wygląda domek silnika sklejony. Dzisiaj podlaminowałem cienką materią szklaną wewnętrzną powierzchnię domku, wraz z łączeniami i częściowo ścianami bocznymi, teraz żywica twardnieje. 1
Viper Opublikowano 10 Maja 2020 Opublikowano 10 Maja 2020 Przez wczorajsze popołudnie wczytywałem się w relację Lecha i Pawła i zastanawiałem nad wyważeniem, zwłaszcza iż z wstępnych symulacji w ecalcu wyszło, iż mogę zastosować silniki dużo lżejsze niż spalina, którą zastosował Lech, a On musiał model doważać. Po rozmowach z Marcinem (Mask) i zachęcony przez Niego, dziś zabrałem się za odchudzanie. Na razie wyciąłem dremelkiem trochę sklejki w boczkach i w tym co pokazałem powyżej na fotce. Element z fotki ważył 124,5g, po wycięciu, a przed szlifowaniem 118, boczki (oba) ważyły 90g, a po wycięciu, przed szlifowaniem 78g. Niby niewiele, ale to dopiero początek odchudzania A dwa, że część tego ciężaru usunąłem ze strefy za środkiem ciężkości, a o to by ogon był w PZL-ce jak najlżejszy przecież chodzi. O ile nie polegnę z wyważeniem, to jestem raczej dobrej myśli, że nie przekroczę 6000g, a nawet jeżeli będę miał problemy z uzyskaniem zalecanego CG, to zawsze mogę wydłużyć półeczkę bateryjną wchodząc pod silnik. A co ostatecznie wyjdzie to się okaże, nie omieszkam się pochwalić 1
Viper Opublikowano 11 Maja 2020 Opublikowano 11 Maja 2020 Odchudzania ciąg dalszy. Na pierwszej fotce boczki, które odchudzałem wczoraj (zaznaczone fragmenty do wycięcia, fotka zrobiona przed) i na drugiej element ogonowy odchudzany dzisiaj, zaznaczone fragmenty do odcięcia (ostatecznie nieco zmodyfikowałem). Zysk wagowy z 32g wyszło 25 przed szlifowaniem. Czy to co zostało będzie mocne, myślę że tak, sklejka 4mm robi swoje, więc myślę, że do lekkiego modelu nie osłabiłem specjalnie konstrukcji
HELIKOPTER Opublikowano 11 Maja 2020 Opublikowano 11 Maja 2020 52 minuty temu, Viper napisał: Odchudzania ciąg dalszy. Na pierwszej fotce boczki, które odchudzałem wczoraj (zaznaczone fragmenty do wycięcia, fotka zrobiona przed) i na drugiej element ogonowy odchudzany dzisiaj, zaznaczone fragmenty do odcięcia (ostatecznie nieco zmodyfikowałem). Zysk wagowy z 32g wyszło 25 przed szlifowaniem. Czy to co zostało będzie mocne, myślę że tak, sklejka 4mm robi swoje, więc myślę, że do lekkiego modelu nie osłabiłem specjalnie konstrukcji Witaj Marcin, przypomina się kol. ś.p. Piotra z Lublina - Andrzej. Choć jak pamiętam, u Ciebie, wszystko co lata ma elektrownię, to z tym odchudzaniem uważaj abyś nie przeszarżował. Tak jak się przyglądam, to elementy stają się cieniutkie. Obyś nie otrzymał zbyt wiotkiej konstrukcji.
Viper Opublikowano 11 Maja 2020 Opublikowano 11 Maja 2020 Witaj Andrzeju. Staram się nie szarżować, to sklejka 4mm, zapewniam, że po wycięciu, nadal te elementy są sztywne i mocne. Wymienialiśmy się wiadomościami z Marcinem (Maskiem) - Twórcą projektu i On też zasugerował odchudzanie wszystkiego co możliwe z ogona. Projekt był robiony pod kątem spaliny, co prawda Marcin wprowadził zmiany pod postacią zmienionej, wyażurowanej pierwszej wręgi i stworzył domek silnika wraz z półeczką bateryjną, ale na tym poprzestał (za co i tak jestem wdzięczny ) i nie przeprojektowywał konstrukcji całkowicie pod kątem lekkiego elektryka, bo ta wersja powstała tylko dla mnie (jeszcze raz dzięki ). W przypadku elektryka sklejka 3mm, czy balsosklejka myślę, że całkowicie by się sprawdziła, zamiast sklejki 4 mm, ale wtedy wiązałoby się to z dużą ilością pracy przy przeprojektowywaniu. Jak zobaczysz na kolejnych fotkach z budowy, trochę tych wręg, podłużnic (też do odchudzania )i listewek jeszcze będzie tworzących kadłub i ogon i one będą jeszcze kryte balsą, więc konstrukcja naprawdę będzie solidna.
Viper Opublikowano 11 Maja 2020 Opublikowano 11 Maja 2020 Za późno, już zrobione (wczoraj), aczkolwiek tylko 2x2 prostokąty, a nie na całej długości. Wiem podwozie, ale myślę, że to co zostało (dwie półeczki, twardy kołek i boczki) da radę, a podwozie też będzie lekkie A wbrew pozorom, te boczki nadal są pancerne, a przynajmniej sprawiają takie wrażenie
Lech Mirkiewicz Opublikowano 11 Maja 2020 Autor Opublikowano 11 Maja 2020 4 minuty temu, Viper napisał: podwozie też będzie lekkie A tu jestem ciekaw Twojego rozwiązania jakieś szczegóły?
Viper Opublikowano 11 Maja 2020 Opublikowano 11 Maja 2020 Analogicznie do małej, zrobię z drutu jak Ty + polaminowana cienką materią balsa. W małej robiłem dwie wersje i używam lżejszej i odpukać sprawdza się super Tylko tu druty będą trochę grubsze. Z tego co podejrzałem Ciebie użyłeś 5 i 4mm grubości. W zależności od wagi jaką uda się osiągnąć użyję takich samych, albo może 2x 4mm, zobaczymy No i lekkie kółka, w małej długo dobierałem by były rzeczywiście lekkie Tu masz link do fotki w wątku 1,5m PZL-ki (ostatnie fotki na dole strony 32, na fotce wersja podwozia pierwsza, gdzie zastosowałem cienkie deseczki i grubszą materię, ostatecznie użyłem balsy i cieńszej materii i jak widać było z fotek z lotniska i filmów sprawdza się )
Viper Opublikowano 12 Maja 2020 Opublikowano 12 Maja 2020 Dziś troszkę szlifowania i dodatkowo wkleiłem nakrętki kłowe M6 do mocowania centralnej części skrzydła do kadłuba. Jutro o ile czas pozwoli zabiorę się trochę za składanie , bo już ta praca dremelkiem i pył sklejkowy zaczęła mnie irytować , co oczywiście nie oznacza, że odchudzanie się zakończyło, po prostu poprawię sobie humor sklejając to co mogę, co już jest gotowe, by potem znowu odchudzać przed kolejnym etapem
Geralt Opublikowano 12 Maja 2020 Opublikowano 12 Maja 2020 Marcinie Leszek ma rację. Jak wyciąłeś te prostokąty nad miejscem mocowania podwozia to je zaklej. Zysk wagowy jet poniżej 10g a znacząco osłabi to ważne miejsce w tym modelu. Wiem, że Twój będzie dużo lżejszy od mojego, ale ja mam spód zalaminowany, bo to co jest z konstrukcji nie wytrzyma więcej jak model o wadze 7kg. Jeżeli mogę sugerować to skup się na odchudzaniu ogona. Najwięcej na tym zyskasz bo mało dołożysz z przodu. Pod tym względem ten samolot jest paskudny. U mnie 30% masy modelu to silnik i wyważenie.
Viper Opublikowano 12 Maja 2020 Opublikowano 12 Maja 2020 Dzięki za cenne rady. Na razie zostawię, zobaczę do jakiej wagi będę się zbliżał, jeśli będzie słabo to podlaminuję. A z tymi gramami to nie ma czegoś takiego jak tylko 10g Tu gram, tam dwa i potem wychodzą dziesiątki, co z kolei umożliwia zastosowanie lżejszego napędu/baterii i znowu uzyskuje się kolejne dziesiątki/setki Z ogonem oczywiście masz pełną rację, niestety to urok PZL-ek. Nie upieram się, że mam rację, wobec czego bardzo proszę Ciebie, Lecha i Marcina o wszelkie krytyczne uwagi. Nie obiecuję, że wszystko zastosuję (bo niestety jestem paskudnie uparty ), ale na pewno przemyślę.
Geralt Opublikowano 12 Maja 2020 Opublikowano 12 Maja 2020 19 minut temu, Viper napisał: Dzięki za cenne rady. Na razie zostawię, zobaczę do jakiej wagi będę się zbliżał, jeśli będzie słabo to podlaminuję. A z tymi gramami to nie ma czegoś takiego jak tylko 10g Tu gram, tam dwa i potem wychodzą dziesiątki, co z kolei umożliwia zastosowanie lżejszego napędu/baterii i znowu uzyskuje się kolejne dziesiątki/setki Z ogonem oczywiście masz pełną rację, niestety to urok PZL-ek. Nie upieram się, że mam rację, wobec czego bardzo proszę Ciebie, Lecha i Marcina o wszelkie krytyczne uwagi. Nie obiecuję, że wszystko zastosuję (bo niestety jestem paskudnie uparty ), ale na pewno przemyślę. I tak trzymaj ja elektrykami latam bardzo mało nie mówiąc już o odchudzaniu modelu. Sam jest chudy to chociaż modele mogę mieć ciężkie
Viper Opublikowano 12 Maja 2020 Opublikowano 12 Maja 2020 I to ta lepsza kombinacja, a na pewno zdrowsza
Viper Opublikowano 13 Maja 2020 Opublikowano 13 Maja 2020 Dziś przerwa od odchudzania. Zaczyna coś przypominać Kawał modelu będzie (będę musiał sobie większą deskę sprawić) . Oczywiście puzelki, podobnie jak w przypadku małej PZL-ki spasowane doskonale, po oczyszczeniu papierem ściernym lub drobnym pilniczkiem przypaleń po laserze, elementy wchodzą na ścisk z niewielkim oporem, ale bez problemu.
Viper Opublikowano 14 Maja 2020 Opublikowano 14 Maja 2020 Odchudzania i klejenia ciąg dalszy. Głównie z dolnej podłużnicy i odrobinę z wręg uzyskałem kolejne gramy, a dokładnie 7g A taki stan robót na dziś.
Lech Mirkiewicz Opublikowano 14 Maja 2020 Autor Opublikowano 14 Maja 2020 7g a w tym miejscu ze 2 ? Miałem nadzieję,że już nie będziesz bardziej osłabiał mocowania podwozia. Te ażury były w mojej i Gerarda wersji ale zostały celowo usunięte w najnowszej . Będę trzymał za Ciebie kciuki za udane lądowania, zwłaszcza na trawie
Viper Opublikowano 14 Maja 2020 Opublikowano 14 Maja 2020 Tym razem jestem niewinny Akurat te ażury to nie moja inicjatywa, tak jest w zestawie, moim, czyli elektrycznym i z tego co pamiętam, tak było w małej 1,5m
Lech Mirkiewicz Opublikowano 14 Maja 2020 Autor Opublikowano 14 Maja 2020 Masz rację Marcinie. Przepraszam. Te zmiany zostały wprowadzone we wrześniu 2019 roku (sprawdziłem) a Twoja wycinanka jest o 8 miesięcy wcześniejsza.W tej sytuacji radzę zaślepić ażury najbliższe mocowaniu prętów podwozia a nawet podkleić dodatkową sklejkę od spodu
Rekomendowane odpowiedzi