BartekG Opublikowano 29 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2018 Witam Restartując się z budową po wielu latach podeszłem do pracy dość ambitnie porywając się na model o rozpiętości 2,5 metra. Nie mając do czynienia z taką skalą wcześniej mam do was kilka pytań. Krótki opis modelu: Plany Nick Ziroli skala 1/4.5 rozpiętość 98” Silnik: Desert aircraft 60 benzyna Podwozie: pneumatyczne sierra Gigant scale P-51 Ogon: pneumatyczne sierra Aparatura – czas na zmiany ( poprzednio JR propo XG8 ) – dobry sprzęt ale słabo dostępny. Zastanawiam się nad FUTABA lub tez Jeti. Jesteście w stanie coś podpowiedzieć ? Serwa - ? jeszcze nie wiem – jeśli ktoś miał doświadczenia w skali gigant będę wdzięczny o podpowiedź. Power-Box – wiem, że muszę ale nie wiem jak i czym się to je? Czy przy tak bardzo uszczuplonej konstrukcji zasadnym jest zastosowanie wręg wyciętych ze sklejki 2 mm na kadłub. Mam plan wzmocnienia wręg balsą 2 mm (słoje poprzecznie w stosunku do sklejki )– czy waszym zdaniem ma to sens ? Dodatkowo żebra w centropłacie wycięte z tego samego materiału budzą w moim przekonaniu zastrzeżenia. Dla wagi modelu 18 kg boje się że może mi się to poskładać przy pierwszym krecie. Dodatkowo czy macie może jakiś namiar na sklep z rurkami węglowymi fi 26 mm. Największe jakie znalazłem to 22 mm. Jakich klejów na obecną chwilę używacie. Cyjanoakryl jest dobrym pomysłem czy bardzie jakaś żywica epoksydowa a może vikol ? To na razie tyle. Będę podsyłał aktualizacje z budowy. Pozdrawiam wszystkich Bartek 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
marcinolesno Opublikowano 29 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2018 Cześć Ale to wszystko fajnie się zapowiada Wyjadaczem w tej dziedzinie nie jestem ale kilka rzeczy mogę podpowiedzieć- sklejka ma warstwy pod kątem 90* więc jak byś balsy nie przykleił to słoje będą w poprzek którejś z warstw, tutaj bardziej skupiłbym się na takie ustawienie żeby wzmocnić już całą bryłę, jeśli są to w miarę płaskie powierzchnie to pewnie balsa w poprzek np kadłuba usztywni całość. Co do kleju to używam różnych- CA jak chcę żeby szybko związało (połączenie bardzo sztywne), klej do drewna np Pattex, Soudal (mowa o tych wodoodpornych) wiążą o wiele dłużej niż CA ale dają bardziej elastyczną spoinę. Więcej nie pomogę bo jedyny gigant na którego się skusiłem to PIPER Super Cub ale też w trakcie budowy jeszcze. Powodzonka życzę i z przyjemnościa pośledzę relacje z budowy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
herkristo Opublikowano 29 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2018 Podszedłem, byłoby bardziej gramatycznie, chyba,że jesteś w podeszłym wieku. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dyra63 Opublikowano 29 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2018 Cześć. No z tego co widać to wyposażenie masz z górnej półki.Też buduje model z planów Ziroli z tym ,że wszystko wycinałem ręcznie z własnych materiałów, Ty chyba kupiłeś już powycinane elementy.Jeżeli ta sklejka jest w miarę solidna ,najlepiej więcej niż trzy warstwowa to będzie ok.Pamiętaj ,że modele w planów Ziroli maja konstrukcję skorupową i tutaj uzyskuje się dużą sztywność pokrycia,dodatkowo jeszcze skorupę należałoby pokryć warstwą włókna szklanego coś koło 48gr na żywicę lub inne modne ostatnio preparaty.W moim Zero kilka pierwszych wręg oraz żeberka od kadłuba aż do wysokości mocowania podwozia mam wyciętych z sklejki 3mm Koskinen mocno wyażurowanej. Odnośnie klejów to standardowo żeby coś punktowo szybko połączyć to kleje CA rzadki lub średni,potem poprawiałem wikolopodobnym Pattexem.Ważniejsze elementy belki podwozia ,wręgi w okolicy mocowania silnika kleiłem Distalem i klejem poliuretanowym Titebond (fioletowe opakowanie). Tutaj jeszcze dodaję link do fajnej relacji budowy tego samego modelu zawsze można coś podejrzeć.Trzeba założyć konto-jest bezpłatne jeśli tylko podglądasz. https://www.rcscalebuilder.com/forum/forum_posts.asp?TID=18745&PN=2&TPN=1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RenoFlo Opublikowano 29 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2018 Tak w przypadku takich wycinanek dobry klej to podstawa. gdy złapiesz CA to jak naniesiesz PVB (czy inny wikolopodobny) między klejone powierzchnie? a i uwaga na poliuretany, nawet te najlepsze są wymyślone do klejenia podłóg lub mebli a nie konstrukcji narażonych na dynamiczne obciążenia mechaniczne i wibracje. ze strony producenta OGRANICZENIA:Titebond Polyurethane Glue nie należy stosować jako spoiwo połączeń konstrukcyjnych, poddawanych obciążeniom mechanicznym. Nie stosować w połączeniach narażonych na stałe działanie wody, poniżej linii wodnej. inną kwestią jest fakt, iż np. w przypadku balsy niemal każdy klej jest mocniejszy niż sama balsa... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bartek Piękoś Opublikowano 29 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2018 Cześć, piękny projekt Czy przy tak bardzo uszczuplonej konstrukcji zasadnym jest zastosowanie wręg wyciętych ze sklejki 2 mm na kadłub. Mam plan wzmocnienia wręg balsą 2 mm (słoje poprzecznie w stosunku do sklejki )– czy waszym zdaniem ma to sens ? Co to znaczy uszczuplonej? Czytałeś, że inni tez wzmacniają tą konstrukcję tak jak Ty, czy to Twoje intuicje? Może nie ma potrzeby wzmacniać? No i skąd pomysł wzmacniania sklejki balsą? Chyba odwrotnie? Tak w przypadku takich wycinanek dobry klej to podstawa. gdy złapiesz CA to jak naniesiesz PVB (czy inny wikolopodobny) między klejone powierzchnie? a i uwaga na poliuretany, nawet te najlepsze są wymyślone do klejenia podłóg lub mebli a nie konstrukcji narażonych na dynamiczne obciążenia mechaniczne i wibracje. ze strony producenta OGRANICZENIA:Titebond Polyurethane Glue nie należy stosować jako spoiwo połączeń konstrukcyjnych, poddawanych obciążeniom mechanicznym. Nie stosować w połączeniach narażonych na stałe działanie wody, poniżej linii wodnej. Dlatego należy kupić dobry klej poliuretanowy np: Soudal 66A, który takich ograniczeń nie ma, również na karcie technicznej produktu. A meble, jak np: krzesła, są narażone na przeciążenia i to konkretne (nacisk, chwianie na boki). "Klej do drewna 66A powszechnie używany jest m.in. do klejenia stolarki okiennej i drzwiowej, paneli i płyt izolacyjnych, a także stopni schodów, progów, parapetów, balustrad, altan, pergoli, mebli ogrodowych." Klasa wodoodporności D4. Dobry jest też poliwinylowy Soudal 65A o niższej klasie wodoodporności D3. On jest z definicji konstrukcyjny. inną kwestią jest fakt, iż np. w przypadku balsy niemal każdy klej jest mocniejszy niż sama balsa... Skupiłbym się na stosowaniu do balsy kleju o jak najlepszej sprężystości/elastyczności, siłę klejenia traktując jako drugorzędną (bo i tak będzie wystarczająca). Dobrze też by było, by klej spenetrował powierzchnie klejenia jak najgłębiej (był rzadki). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dyra63 Opublikowano 29 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2018 Pisząc o łapaniu na klej Ca ,miałem na myśli punktowe klejenie klepek w miejscach gdzie miała duże tendencje do odchodzenia na wręgach( przeważnie na I-szej i ostatniej wrędze) kropla kleju Ca na już posmarowany element Wikolem cyk i już trzyma.W innym przypadku musiałbyś mieć 30 palców, żeby taka klepkę już namoczoną i mniej więcej wyoblona złapać na długości blisko półtora metra ,uformować w miarę dokładnie w stosunku do poprzedniej oraz przyszpilić do podłużnic . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
radziu45 Opublikowano 29 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2018 Teoria teorią doświadczenie w budowaniu modeli się liczy i sprawdzone kleje i nie tylko , ktoś kto tylko czyta karty produktu a nie wypróbuje to nie będzie wiedział co dobre a papier przyjmuje wiele . Według mnie Wikol jest dobrym klejem . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bartek Piękoś Opublikowano 29 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2018 Teoria teorią doświadczenie w budowaniu modeli się liczy i sprawdzone kleje i nie tylko , ktoś kto tylko czyta karty produktu a nie wypróbuje to nie będzie wiedział co dobre a papier przyjmuje wiele . Według mnie Wikol jest dobrym klejem . Ktoś kto nie przeczyta a będzie tylko próbował, zmarnuje więcej kasy i napsuje więcej materiału, ale kto bogatemu zabroni... Rozumiem, że cytat z karty technicznej zinterpretowałeś sobie jako brak doświadczeń z tymi klejami Bartek, kleje opisywane (65A i 66A) znam z doświadczenia. Polecam oba. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk Sokol Opublikowano 29 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2018 Teoria teorią doświadczenie w budowaniu modeli się liczy i sprawdzone kleje i nie tylko , ktoś kto tylko czyta karty produktu a nie wypróbuje to nie będzie wiedział co dobre a papier przyjmuje wiele . Według mnie Wikol jest dobrym klejem . E... słaby wybieg. Doświadczenie doświadczeniem, ale nie warto tego używać w kontekście odrzucania nowych konceptów. A karty technologiczne czytać TRZEBA, tak mnie nauczyło moje 15 lat doświadczenia Kolejną kwestią jest to ,że wikol jest dobrym klejem. Bo wikol jest dobrym klejem, po prostu zrobiliśmy już lepsze. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jędrek Opublikowano 29 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2018 Pisząc o łapaniu na klej Ca ,miałem na myśli punktowe klejenie klepek w miejscach gdzie miała duże tendencje do odchodzenia na wręgach( przeważnie na I-szej i ostatniej wrędze) kropla kleju Ca na już posmarowany element Wikolem cyk i już trzyma.W innym przypadku musiałbyś mieć 30 palców, żeby taka klepkę już namoczoną i mniej więcej wyoblona złapać na długości blisko półtora metra ,uformować w miarę dokładnie w stosunku do poprzedniej oraz przyszpilić do podłużnic . Adam, klepki na długości 1,5m piszesz, że nie przykleisz, ale selfi z 2m zrobiłeś. Znaczy da się złapać łapskami na tej długości . Przepraszam za OT . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JMRC Opublikowano 29 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2018 Jeszcze wtrącę swoje 3 grosze w offtopa, wybaczcie Pisząc o łapaniu na klej Ca ,miałem na myśli punktowe klejenie klepek w miejscach gdzie miała duże tendencje do odchodzenia na wręgach( przeważnie na I-szej i ostatniej wrędze) kropla kleju Ca na już posmarowany element Wikolem cyk i już trzyma.W innym przypadku musiałbyś mieć 30 palców, żeby taka klepkę już namoczoną i mniej więcej wyoblona złapać na długości blisko półtora metra ,uformować w miarę dokładnie w stosunku do poprzedniej oraz przyszpilić do podłużnic . Adam, klepki na długości 1,5m piszesz, że nie przykleisz, ale selfi z 2m zrobiłeś. Znaczy da się złapać łapskami na tej długości . Przepraszam za OT . Po co trzymać skoro Biedroneczka dodatkowe rączki dała Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dyra63 Opublikowano 29 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2018 Adam, klepki na długości 1,5m piszesz, że nie przykleisz, ale selfi z 2m zrobiłeś. Znaczy da się złapać łapskami na tej długości . Przepraszam za OT . Zdjęcie było z wykonane z statywu do malowania obrazów-czasami trochę maluję jak mnie najdzie. Jeszcze wtrącę swoje 3 grosze w offtopa, wybaczcie Po co trzymać skoro Biedroneczka dodatkowe rączki dała 20161223_214822.jpg U mnie raczej była stosowana metoda chińska czyli akupunktura 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RenoFlo Opublikowano 30 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 30 Stycznia 2018 Cześć, piękny projekt Co to znaczy uszczuplonej? Czytałeś, że inni tez wzmacniają tą konstrukcję tak jak Ty, czy to Twoje intuicje? Może nie ma potrzeby wzmacniać? No i skąd pomysł wzmacniania sklejki balsą? Chyba odwrotnie? Dlatego należy kupić dobry klej poliuretanowy np: Soudal 66A, który takich ograniczeń nie ma, również na karcie technicznej produktu. A meble, jak np: krzesła, są narażone na przeciążenia i to konkretne (nacisk, chwianie na boki). "Klej do drewna 66A powszechnie używany jest m.in. do klejenia stolarki okiennej i drzwiowej, paneli i płyt izolacyjnych, a także stopni schodów, progów, parapetów, balustrad, altan, pergoli, mebli ogrodowych." Klasa wodoodporności D4. Dobry jest też poliwinylowy Soudal 65A o niższej klasie wodoodporności D3. On jest z definicji konstrukcyjny. Skupiłbym się na stosowaniu do balsy kleju o jak najlepszej sprężystości/elastyczności, siłę klejenia traktując jako drugorzędną (bo i tak będzie wystarczająca). Dobrze też by było, by klej spenetrował powierzchnie klejenia jak najgłębiej (był rzadki). Cześć, Bartek nic do Ciebie nie mam, używam Twej wypowiedzi aby potwierdzić, iż chodzi tylko o szerszy ogląd dostępnych rozwiazń czy też technologii... w dostatecznie "obszernej" konstrukcji zastosowanie znajdzie niemal każdy z wymienionych (i nie wymienionych) klejów. Rzecz w tym aby znalazł się we właściwym miejscu. Niemal codziennie używam Soudali 66A 65A, ale wręgę silnika, beleczki łoza silnikowego albo klocek podwozia (zwłaszcza w spalinowych, dużych spalinowych) wklejam jednak na distal, pochodne epidianów lub podobne. A np wręgi podwozia, czy pólkę pod serwa w laminatowym kadłubie szybowca wg mnie najrozsądniej kleić na dobrym kleju elastycznym np. silikonowym (E41 / E43)... Okno, próg, krzesło choć znacznie obciążane nie podlega jednak takim wibracjom, a wibracje to siły, bardzo duże siły... (np 2 kg drgające z częstotliwością ok 1,5 kHz w amplitudzie powiedzmy 1 mm.) Konstrukcyjny - to taki wytrych do naszej podświadomości, nie znaczy, że do wszystkiego i do przenoszenia każdej siły, statycznie nawet bardzo dużej... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi