czarobest Opublikowano 10 Lutego 2018 Udostępnij Opublikowano 10 Lutego 2018 W związku z poradami w tym temacie http://pfmrc.eu/index.php/topic/72604-royal-marutaka-a6m2-zero-pomoc-przy-budowie/ postanowiłem zbudować model polecony i zaprojektowany przez Mirka (@mirolek). Jak już pisałem, nie budowałem tego modelu z myślą, że ma to być model tylko po to by zbudować potem Zero, Rafik mi się bardzo spodobał i traktuję go jako kolejny mój model. Budowa przebiegła całkiem sprawnie i bez większych problemów poza ostateczną wagą, która niestety wyszła dość spora - gotowy do lotu model waży 1250 gramów. Dodatkowo muszę doważyć tył aż o około 30 gramów, bo nie mam z czego zabierać z przodu. Budowanie sprawiło mi dużo radości i bardzo mnie wciągnęło . Chciałbym też podziękować Mirkowi za plany i pomocne wskazówki przy budowie . Do modelu powędrował silnik ASP 25, co ciekawe pierwsze krótkie odpalenie na stole przebiegło bez żadnego problemu od pierwszego obrotu, dzisiaj niestety spędziłem ponad godzinę na dworze i nie udało mi się go odpalić, będę próbował dalej . Oblot pewnie niedługo, jak ogarnę silnik i go wstępnie dotrę oraz otrzymam cięższy ssak który dostałem od Rafała (@Shock) za co również dziękuję . Zdjęcia z przebiegu budowy są tutaj - https://www.flickr.com/photos/135441690@N03/albums/72157663553997977 A zdjęcia gotowego modelu tutaj: IMGP0298 by czarobest, on Flickr IMGP0299 by czarobest, on Flickr IMGP0302 by czarobest, on Flickr IMGP0303 by czarobest, on Flickr IMGP0305 by czarobest, on Flickr IMGP0306 by czarobest, on Flickr IMGP0307 by czarobest, on Flickr IMGP0309 by czarobest, on Flickr IMGP0310 by czarobest, on Flickr IMGP0311 by czarobest, on Flickr IMGP0314 by czarobest, on Flickr IMGP0315 by czarobest, on Flickr IMGP0320 by czarobest, on Flickr IMGP0322 by czarobest, on Flickr IMGP0323 by czarobest, on Flickr IMGP0324 by czarobest, on Flickr IMGP0325 by czarobest, on Flickr IMGP0326 by czarobest, on Flickr IMGP0327 by czarobest, on Flickr IMGP0328 by czarobest, on Flickr IMGP0329 by czarobest, on Flickr Owiewkę spróbuję wykonać za jakiś czas, jak tylko będę miał jakiś styropian, bo jak na złość akurat nie mam . Wersja zimowa oczywiście też będzie jeśli spadnie śnieg, narty mogę spokojnie zapożyczyć od Wicherka. Wersja hydro może kiedyś też powstanie . PS: Dodam jeszcze wyposażenie: Silnik - ASP 25AII Serwa do lotek - HobbyKing™ HK15178B Serwa na ogon - HobbyKing™ HK15148B Serwo na gaz - HXT900 BEC - tu trochę chyba przesadziłem, ale chciałem mieć 6V - Turnigy 5A (8-26v) SBEC A pokrywałem folią z HK - o taką. 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek996 Opublikowano 10 Lutego 2018 Udostępnij Opublikowano 10 Lutego 2018 W zimie silniki odpalaja troszke bardziej opornie. Paliwo nie odparowuje tak szybko jak w wyzszych letnio - wiosennych temperaturach i pewnie dlatego te problemy dzisiaj ..... Daj wiecej fotek , bo niewiele widac . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
czarobest Opublikowano 10 Lutego 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Lutego 2018 W zimie silniki odpalaja troszke bardziej opornie. Paliwo nie odparowuje tak szybko jak w wyzszych letnio - wiosennych temperaturach i pewnie dlatego te problemy dzisiaj ..... Daj wiecej fotek , bo niewiele widac . Tak wiem, że silnik odpala gorzej zimą. Jednak liczyłem że mi się uda . Jakich fotek dać więcej? Myślałem, że jest dużo . Chodzi o wnętrze czy jakieś konkretne elementy? W zdjęciach z budowy widać co i jak w środku . Można sporo powiększyć jak się "wejdzie" w zdjęcia na flickra . Wysłane z mojego LG-H815 przy użyciu Tapatalka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek996 Opublikowano 10 Lutego 2018 Udostępnij Opublikowano 10 Lutego 2018 Tak wiem, że silnik odpala gorzej zimą. Jednak liczyłem że mi się uda . Jakich fotek dać więcej? Myślałem, że jest dużo . Chodzi o wnętrze czy jakieś konkretne elementy? W zdjęciach z budowy widać co i jak w środku . Można sporo powiększyć jak się "wejdzie" w zdjęcia na flickra . Wysłane z mojego LG-H815 przy użyciu Tapatalka OK ; nie zauwazylem jakos linku Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mirolek Opublikowano 10 Lutego 2018 Udostępnij Opublikowano 10 Lutego 2018 Zdjęć pod dostatkiem a model świetnie się prezentuje - moje gratulacje za tempo i jakość wykonania :) Troszkę martwi mnie brak wzmocnienia steru wysokości w miejscu osadzenia łącznika obu połówek, proponowałby jednak osadzić drugi popychacz skoro i tak brakuje wagi na ogonie. Model byl planowany pod silnik Os-Max-a 25 LA który jest znacznie lżejszy od ASP, ostatecznie latam z silnikiem Thunder Tiger 28 który też jest lżejszy od ASP 25 ale na ogonie mam ok.10g. Dla silnika ASP doważenie ogona ok.20-25 g to konieczność. Drobna różnica w wadze modelu mu nie zaszkodzi. Kolega który zbudował kiedyś Rafika latał z silnikiem 2,5cm i też dobrze nim wywijał a silnik 4cm3 ma sporo mocy do wykorzystania na śniegu lub w wersji hydro..... ale to dopiero po oblocie i opanowaniu modelu na kołach. Bardzo jestem ciekaw opinii po oblocie ... trzymam kciuki i pamiętaj o umiarkowanych wychyleniach lotek na początek ms Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
czarobest Opublikowano 11 Lutego 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2018 10.02.2018, 22:20 Bardzo dziękuję . Ster wysokości testowałem w rękach i przy dużej sile nic się nie działo. Spróbuję jednak zrobić jak radzisz.Dzięki za informacje, przynajmniej jestem spokojniejszy, że to nie wina błędu w budowie choć mogłem zrobić troche lżej .Oblot spróbuję nagrać.Dzięki, lotki oczywiście ograniczę .Wysłane z mojego LG-H815 przy użyciu Tapatalka EDYCJA: 11.02.2018 16:20 Udało mi się wstępnie opanować silnik , wymaga jeszcze dużo regulacji bo jak widać nie wkręca się zbyt ładnie na obroty, ale najpierw go wstępnie dotrę. Dzisiaj właśnie wypalił cały zbiornik w trybie 2 minuty pełny gaz i 30 sekund wolnych obrotów. W ten sposób wypalił 120 ml w równo 10 minut . Zaskoczył mnie też obrotami - wyszło około 12500 przy śmigle 9x5, a dałem mu troszkę bogatszą mieszankę. Krótki filmik z pracy: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cyrax_ojz Opublikowano 11 Lutego 2018 Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2018 ta receptura na docieranie to chyba jakoś na odwrót była Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
czarobest Opublikowano 11 Lutego 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2018 Miałem sporo wątpliwości co do docierania tego silnika, przewertowałem forum i ostatecznie zdecydowałem się na "posłuchanie" tej instrukcji http://www.mecoa.com/faq/breakin/breakin_abc.htm . Tutaj też jest wspomniany taki sposób w stosunku do silników typu ABC http://www.rcswiebodzice.pl/viewpage.php?page_id=14 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 12 Lutego 2018 Udostępnij Opublikowano 12 Lutego 2018 Piękna klasyczna robota Jedno ale- jak będziesz musiał wymienic serwo do lotek (a lotki masz spore i jedno zawadzenie np przy wychodzeniu z domu o drzwi może oznaczać połamane tryby) to będziesz sobie pluł w brodę, że nie dałeś ich na klapkach dostępnych z zewnątrz... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
czarobest Opublikowano 4 Marca 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2018 Wreszcie miałem zgranie czasu z pogodą i chęciami (i odwagą ) i dzisiaj Rafik wzbił się w powietrze . Na początku spędziłem trochę czasu na regulacji silnika, ale udało mi się to w miarę opanować i ładnie wkręcał się na obroty po pracy na wolnych. Start bez żadnych problemów, silnik ma bardzo dużo mocy i model spokojnie leci pionowo, no i jest szybki . Lata się bardzo fajnie, prawie jak po sznurku, trochę zadziera do góry przy gazowaniu i musiałem trzymać wysokość. Super reaguję na stery i fajnie pokonuję zakręty (dla mnie oczywiście ). Dla mnie ekstra. Miałem kłopoty z lądowaniem, podczas kilku prób dotknąłem asfaltu i byłoby to idealne lądowanie (bardzo leciutkie) tylko model miał taką prędkość że niestety nie wyhamowałbym i musiałem zrobić coś w rodzaju "touch and go" następne podejście niestety nie wyszło i wylądowałem w polu co zakończyło się wygięciem podwozia - szybko je naprostowałem i polatałem drugi raz, niestety zrobiłem ten sam błąd i skutki widać na końcu filmu , zbyt zwolniłem i straciłem kontrolę. Jeszcze muszę się sporo nauczyć, na usprawiedliwienie napiszę że pas był wąski a za mną było auto i przez strach nie podchodziłem bliżej, ale gdybym potrafił latać by się udało więc to po prostu moja wina . Model okazał się za to super wytrzymały, nie ma nawet ryski i ucierpiało tylko to podwozie, no i muszę czyścić gaźnik z piachu.. Aha, niestety kamera zawiodła i nie radziła sobie z ostrością kompletnie - wyciąłem co się dało. Nie nagrało się pierwsze nieudane lądowanie oraz to najładniejsze z touch and go . Piękna klasyczna robota Jedno ale- jak będziesz musiał wymienic serwo do lotek (a lotki masz spore i jedno zawadzenie np przy wychodzeniu z domu o drzwi może oznaczać połamane tryby) to będziesz sobie pluł w brodę, że nie dałeś ich na klapkach dostępnych z zewnątrz... Dzięki. Oby tak nie było, serwa full metal więc mam nadzieję że nieprędko będę musiał tam zaglądać . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek996 Opublikowano 4 Marca 2018 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2018 Czarek ; dobrze wyplucz ten silnik ( i zagladnij na PRIV ) ! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
czarobest Opublikowano 4 Marca 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2018 Oczywiście, już to zrobiłem. Na szczęście odruchowo zamknąłem przepustnicę więc pył i większe cząsteczki zatrzymały się na gaźniku i nic w środku nie zaobserwowałem. W każdym razie i tak go wyczyściłem . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mirolek Opublikowano 5 Marca 2018 Udostępnij Opublikowano 5 Marca 2018 BRAWO!!! - gatuluję udanego oblotu :-) Bardzo się cieszę, że model się sprawdził i sprawia frajdę w powietrzu. Na to zadzieranie ze wzrostem obrotów jest prosta rada, zwiększ minimalnie skłon silnika, jedna cienka podkładka zmniejszy a może całkowicie rozwiąże problem. Lądowanie wymaga przyzwyczajenia do prędkości i wyczucia punktu przeciągnięcia. Rafik dobrze radzi sobie na małej prędkości ale proponuję ustawić mix obu lotek i wychylać je w górę około 5 stopni przy podejściu do lądowania - "klapolotki" wymuszają ustawienie skrzydła na dodatnim kącie natarcia, co nieco zwalnia i ustatecznia model. Życze kolejnych udanych lotów :-) ms Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 5 Marca 2018 Udostępnij Opublikowano 5 Marca 2018 A taki piękny kawałek jezdni miałeś tuż obok Musiałeś wcelować w tą zamarzniętą ziemie? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
czarobest Opublikowano 5 Marca 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Marca 2018 BRAWO!!! - gatuluję udanego oblotu :-) Bardzo się cieszę, że model się sprawdził i sprawia frajdę w powietrzu. Na to zadzieranie ze wzrostem obrotów jest prosta rada, zwiększ minimalnie skłon silnika, jedna cienka podkładka zmniejszy a może całkowicie rozwiąże problem. Lądowanie wymaga przyzwyczajenia do prędkości i wyczucia punktu przeciągnięcia. Rafik dobrze radzi sobie na małej prędkości ale proponuję ustawić mix obu lotek i wychylać je w górę około 5 stopni przy podejściu do lądowania - "klapolotki" wymuszają ustawienie skrzydła na dodatnim kącie natarcia, co nieco zwalnia i ustatecznia model. Życze kolejnych udanych lotów :-) ms Dzięki, na razie latałem trochę nerwowo i krótko, ale podoba mi się. Nawet przelot na pełnym gazie prosto jest dla mnie przyjemny , jakoś tak mi się podoba to zasuwanie z dźwiękiem silniczka. Tak wiem, dodam podkładkę do następnych lotów. Klapolotki miałem ustawione i mogę wychylać je albo do góry albo w dół, niestety jakoś ich nie użyłem. Skoro jest tak jak piszesz to przestawię sobie je tak by było normalne ustawienie i dwa ustawienia do góry. A taki piękny kawałek jezdni miałeś tuż obok Musiałeś wcelować w tą zamarzniętą ziemie? No miałem , nie mam co się tłumaczyć - no nie wyszło mi. Może to kwestia tego znaku, może strachu o auto i tatę za mną , na pewno jednak mogłem zrobić to lepiej. Tak jak pisałem, na początku udało mi się zaliczyć bardzo fajne "lądowanie" na asfalcie, ale prędkość była na tyle duża, że niestety musiałem odbić bo skończył bym na znaku. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
model Opublikowano 13 Marca 2018 Udostępnij Opublikowano 13 Marca 2018 Cześć, caly czas obserwuje twoje poczynania ,z racji tego ze tez planuje zbudowac sobie swoja pierwsza spalinke. Trzymam kciuki za kolejne udane ladowania, tez mam problem z wąskim pasem startowym czasami udaje mi sie trafic samolotem na asfalt ale czesto bywa tak iz nie trafie w pas i konczy sie to oderwanym podwoziem jak w ostatnią niedziele ( mig 3 flitetest) polecam poszukac dużo szerszej przestrzeni do ladowania Ps. Mysle ze juz niedługo rusze ze swoim rafikiem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
czarobest Opublikowano 25 Marca 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 25 Marca 2018 Cześć, miło słyszeć . Dziękuję, faktycznie przydałoby się może lepsze miejsce, najlepiej równy teren z krótko przystrzyżoną trawką . To takie szczęście w nieszczęściu z tym podwoziem, bo w sumie lepsze to niż uszkodzony kadłub czy skrzydło. W Rafiku o dziwo po tym "lądowaniu" nie ma żadnych najmniejszych zniszczeń po za wygięciem płaskownika od podwozia. W takim razie powodzenia w budowie, pochwal się jak skończysz lub będziesz budował . EDYCJA 25.03.2018: Zrobiłem "owiewkę", niestety średnio jestem zadowolony z efektu. Kolor z puszki wyszedł dość słabo choć z daleka wygląda okej to z bliska widać że bardzo różni się odcieniem, dodatkowo przydałaby się jeszcze z jedna warstwa, bo miejscami słabo się pokryło, ale farba mi się skończyła... Zastanawiam się czy nie pokryć tego folią którą obkleiłem model , bo przyznam że sam model z owiewką podoba mi się bardziej . W kwestii laminowania takich elementów i malowania mam sporo do nauczenia.... Przez to coraz bardziej myślę też nad aerografem, bo przydałby się ostatnio a i do Zero pewnie będzie przydatny, tylko te koszty (kompresor)... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mirolek Opublikowano 26 Marca 2018 Udostępnij Opublikowano 26 Marca 2018 Nie przesadzaj, kolor jest bardzo zbliżony a nigdy lakier nie będzie idealnie wyglądał jak folia. Inna powierzchnia, inny materiał i w zależności od oświetlenia różnice zawsze będą widoczne. Foliowanie laminatu odradzam. Nawet jak na chwile folia się przyklei to pierwszy kontakt z paliwem sprawi, że gdzieś podcieknie i folia się odklei. Owiewka silnika super wygląda, model nabrał sportowego wyglądu .... zrób jeszcze kabinę i trenuj latanie :-) ms Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
model Opublikowano 12 Lipca 2018 Udostępnij Opublikowano 12 Lipca 2018 Cześć, mam pytanko jakiego paliwa użyłeś do dotarcia silnika i później docelowego? Czy takie jak to pisze w instrukcji czy inne ( ilu modelarzy tyle rad na temat paliwa) Niedługo chcialbym nabyć asp 25 do swojego rafika. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
czarobest Opublikowano 12 Lipca 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Lipca 2018 Hej, nie wiem czy jestem odpowiednią osobą do takich porad , ale napiszę co i jak. Do docierania używałem paliwa które miałem i używałem czyli MODEL TECHNICS DURAGLO 5% do którego dolałem oleju rycynowego z apteki, mniej więcej tyle by z 15% oleju w paliwie zrobiło się 20% i na takiej mieszance docierałem. Po dotarciu latam na tym samym paliwie, ale już bez dodatku oleju rycynowego. Jak na razie silnik nie sprawia problemów i mocy jak dla mnie jest tyle samo. Tak samo jak dużo jest rad co do paliwa, tak samo zauważyłem, że zdania na temat docierania silników ABC są podzielone . Weź pod uwagę, jeśli model jeszcze nie jest skończony, że z tym silnikiem będziesz musiał doważyć tył, o czym tutaj już pisaliśmy , więc warto już to jakoś przewidzieć przy budowie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi