Skocz do zawartości

Łączenie pakietów.


marcinolesno
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

"dokładając do pieca"  

 

niech niektórzy "radośnie beztroscy"  zastanowią się co się dzieje z małym ale  "mocniejszym /twardszym" pakietem   który po zdławieniu gazu jest doładowywany prądem wyrównawczym np przez kilka sekund  rzędu 15C  ? i to doładowywany bez balansowania cel ?

za kilkanaście sekund znowu pełny gaz -rozładowanie -znowu zmniejszenie mocy i znowu doładowywanie z drugiego pakietu...

 

oczywiście możliwy jest przypadek, że oba różne pakiety wyładowują się proporcjonalnie do pojemności i że nie popłyną prądy wyrównawcze - możliwe też jest trafienie szóstki w totku...

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się. Moja opinia o beztroskim łączniu wynikała głównie z moich doświadczeń z napędem elektrycznym pochodzącym z kombatu : 100% gwizdek przez 5 minut. Nie ma efektu doładowania bo oba pakiety ssiemy równo do końca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może mnie źle zrozumiałeś imienniku. Twoje l Witka słowa tylko potwierdziły to co ja wcześniej pisałem w tym temacie i nic więcej. Niektórzy zrozumieli to dopiero teraz.

Człowiek uczy się cale życie.

4 x tak  ;). Te dwa ostatnie TAK są najważniejsze.

Dla niekoniecznie modelarskich potrzeb przyszło mi kiedyś majstrować pakiety:

post-18335-0-71516400-1522500968_thumb.jpg

 

Jak widać, termicznie i elektrycznie połączone równolegle w 6P ogniwa 3300 mAh Kokama tworzą dopiero łańcuch 6S.

 

Li-ionki 18650 po selekcji także z powodzeniem można łączyć w pakiety, ale w taki sam sposób - "duże" ogniwko z xP stanowi element dłuższego łańcucha xS :

post-18335-0-37605000-1522501269_thumb.jpg

post-18335-0-62374400-1522501833_thumb.jpg

 

Kształt tego "dużego" ogniwka może być różny, ale ze wskazań unikania różnic temperatury poszczególnych ogniwek wynika, że lepsze są bardziej zwarte konstrukcje. Warto do takiego "dużego" ogniwa dodać równolegle kondensator/-y elektrolityczne o sporej pojemności i ceramiczne bezindukcyjne 1 uF na każde 1000 mAh pojemności elektrochemicznej, jeżeli pakiet ma zasilać silnik, zwłaszcza BLDC z modelarskim ESC :

post-18335-0-32074400-1522501681_thumb.jpg

post-18335-0-73184400-1522501766_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Andrzej a do czego to ?  e-rower  ?   moduły do  samochodu elektrycznego ?

Zgadłeś obydwa razy  :). Pierwszy do prototypowego rowerka, 2002 rok. Dwa takie rowerki jeżdziły 9 lat na co dzień w sezonie, przejechały ok. 20000 km. 

Trzeci też do roweru, słabszego nieco długodystansowca, miał zasięg praktyczny ok.200 km.

 

Drugi to 1/6 zasobnika samochodu elektrycznego, samoróbki w nadwoziu BMW E-23 (ostatni rekinek z 1985 r.). Początkowo czysto elektryczny, 240km przy 4,50 zł/100km, docelowo hybryda 3500km przy 9 zł/100km. Wolny od konieczności ładowania baterii przy takich kosztach jazdy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwszy test:

 

Widać dokładnie to o czym pisał Witek. Przez większość czasu większość obciążenia wziął na siebie świeży i twardy SLS. Dopiero gry z niego wypompowano ponad 85% pojemności do gry na poważnie włączył sie zippy.

 

Ciekawe jest to, że pomimo tego, że pakiety nie widziały się bezpośrednio - tylko widziały wspólny potencjał na wyjściu za diodą, to przez długi czas po odjęciu gazu w spoczynku wskazywały prawie takie samo napięcie - różnica 0.1 - 0.2V. Dokładnie takie jakie jest zalecane podczas podłączania pakietów równolegle.

 

Zippy miał ok 1000mAh, rezystancja wewnętrzna na poziomie 16mOhm, SLS dokładnie 1300 - rezystancja na poziomie 6-8 mOhm.

 

wnioski z testu

1. na przyszły test: dokupić jeszcze 2 diody, bo te pomimo, że są na 40A bardzo się grzeją już przy 15A. Albo dołożyć im radiatory.

2. przejrzeć cały film na spokojnie i wykonać wykres prąd/napięcie/wypompowana pojemność.

3. pikacz na SLS nie zaczął pikać nawet gdy napięcie spadło poniżej 3.3V. okazało się, że ma uszkodzony przycisk i nawet nie wiem na jakie napięcie jest ustawiony. muszę założyć nowy.

4. najciekawsze rzeczy zaczęły się dziać na końcu - wymyślić sposób pomiaru prądu wyrównującego bez uszkodzenia miernika -> żarówka, diody jednokierunkowe?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

-zmień warunki testu -DŁUŻSZE  przerwy -w momencie rozładowania/pobierania mocy napięcia musiały być jednakowe -na wyjściu za diodami było to samo napięcie wynikające z obciążenia -przed diodami wyżej o jednakowy spadek napięcia na diodach.

w trakcie przerwy pakiety są odizolowane przez diody -i napięcie zaczyna wstawać -bardziej na tym miękkim.  Gdyby przerwa w obciążeniu była dłuższa -rozjazd napięć też zrobiłby się większy bardziej widoczny.

 

-przerwij gdy jeden z pakietów jest prawie całkiem wyładowany -pusty sls -nie wstało by na nim napięcie -jeszcze sporo w tym zippy zostało -wiec napięcie by się podniosło.

To najbardziej niekorzystny moment -największy rozjazd napięć pomiędzy pakietami.

    Dalsze rozładowanie -sls już prawie przestał pracować -a zippy rozładowywał się dalej aż różnice napięć znowu zaczęły zanikać.

 

-próby robiłeś przy małym obciążeniu -sumaryczna pojemność to 2600mAh -prąd odpowiadał mniej więcej 7C -przy dużym obciążeniu różnice napięć  byłyby dużo większe.

 

ale już w tym przypadku różnice wynosiły chwilami po 0,3V -gdyby nie diody to prądy wyrównawcze wyniosłyby ładnych kilka A -prawdopodobnie  około 10A.

 

Najgorszy przypadek byłby gdyby stary miękki pakiet miał wyraźnie większą pojemność a mały dużo wyższą wydajność prądową... np. jakieś  4Ah 10C -i jakieś 1,2Ah  65C i z 60A obciążenia...

 praca -przypuszczalnie  około 40A szło by z malutkiego a 20A z dużego -po zgaszeniu napędu -duży nadal dawałby  około 15 A i takim prądem chwilowo doładowywał mały -w miarę machania drągiem gazu mały twardy pakiet  byłby na przemian rozładowywany prądem około 70% max i doładowywany bez balansowania prądem rzędu 10-15C !

 

może uda Ci się zestawić w parze z tym SLS jakiś duży ponad 3Ah ale słabiutki prądowo pakiet?   może jakieś  ogniwa li-ion od laptop w układzie 3s2p -łatwiej to tanio dorwać niż kupić duży pakiet li-pol... nie byłyby to porównywalne warunki jak w modelach ale pokazałoby wyraźnie zjawisko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witek,

 

Rozumiem do czego zmierzasz i co chcesz pokazać.

Pytanie tylko po co miałbym robić długie odpoczynki? Skoro takich nie robi się w czasie lotu modelem?

 

Test przerwałem gdy wyssałem SLS do końca. Gdybym miał taki układ zamocowany w modelu to już dawno pikacz wszcząłby alarm i wylądowałbym zanim wyssałbym SLS do końca.

 

Rożnica napiec 0.2V to typowa różnica przy jakiej łącze pakiety do lądowania równoległego (ok 50% pojemności w stanie storge) i nie widzę negatywnego wpływu takiego łączenia. 

 

Następny test 1300 + 4000 pokaże pewnie podobne zachowania jak ten (proporcjonalną pracę w zależności od wydajności). 

Co prawda będzie to raczej test w stylu mam mercedesa i motorynkę - wezmę motorynkę na hol i zobaczę ile mogę z nią pojechać...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko pytanie -który pakiet jest mercedesem a który motorynką? oceniać po jakości czy po wielkości?  :D

 

długie - po kilka minut odpoczynki się robi - motoszybowiec -wciąg na max gazu -i kilka (lub więcej) minut szybowania.

W teście minuta -dwie odpoczynku powinny wyraźniej pokazać rozjazd napięć.

 

tutaj bardzo mało obciążałeś pakiety -i w sumie potencjalny problem było ledwie widać.

sumaryczna pojemność 2600 rzadko odpowiada napędom 200W.

 

Mi chodzi, żeby dokładnie pokazać o co chodzi, że rozjazd rośnie ze wzrostem  pobieranego prądu i z różnicą parametrów pakietów.

W Twoim teście nie było widać potencjalnie najgorszego momentu -czyli zgaszenia silnika w momencie gdy SLS już się wyładował a zippy jeszcze miał połowę...

 

Wiesz o co chodzi -jednak część osób nie zauważy zjawisk i tylko wyciągnie wniosek -nie było źle -więc dadzą do modelu.

I potencjalnie wyjdzie źle.

 

Z praktyki   -bawiłem się kiedyś troszkę łódką -tak z 70- 80A poboru na full mocy.  Pakiety  6s   większy  5Ah lub mniejszy coś około 4 Ah -prądowo obydwa  dopuszczały  30C lub 35C (nie pamiętam)

po dopięciu równolegle obu pakietów "żeby dłużej pływało"  -obydwa zagrzały się dużo mocniej niż każdy z nich osobno... raz tak podłączyłem -i więcej nie próbowałem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.