Skocz do zawartości

Termometr i tachometr


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Rozglądam się za jakimś termometrem i tachometrem. Macie może jakieś sprawdzone patenty na pomiar temperatury silnika i jego obrotów w trakcie docierania?

 

Co kupić żeby nie żałować swoich ciężko zarobionych talarów ... .

Opublikowano

Tylko dodaj, że pirometr musi być z możliwością ustawiania emisyjności. Domyślna 0.95 nie nadaje się do mierzenia temperatury aluminiowej głowicy. Chyba że użytkownik pomaluje ja na czarno...

 

Odnosnie tachometru to taki dedykowany z możliwością ustawiania liczby łopat. W tych laserowych trzeba dzielić wynik przez 2 dla dwułopatowych śmigieł.

 

https://goo.gl/Q9Z3kC

7a026cab-31e4-412b-8f42-94f374496bc8.jpg

Albo hobbyking: https://hobbyking.com/en_us/turnigy-fidget-spinner-tachometer.html

Czytając manual laserowego tachometru ( http://img.banggood.com/file/products/20180118202933UT373EnglishManual.pdf ) wygląda na to, że należy nakleić kawałek odbijającej foli na wirujący element w celu dokonania pomiaru....

Opublikowano

W spalinie trochę trudniej zmierzyć obroty na korpusie ;)

 

Ja mam taki DANIU DT2234C+ i w zależności od warunków nie trzeba nic przyklejać do śmigła, w przypadku czarnych śmigieł lepiej wykonywać pomiar w stronę światła - wtedy działa :). Mam jednak teraz tachometr "modelarski" i jest to wygodniejsza opcja ze względu na wybór ilości łopat (choć ten ma tylko 2 lub 3) - mi jest po prostu łatwiej spojrzeć i od razu mieć dane obroty, chociaż podzielenie wyniku przez dwa to żaden problem. Wygodniejsze jest też to, że nie muszę trzymać przycisku do pomiaru, po prostu włączam i cały czas mierzy, co daje możliwość zamocowania go np. obok silnika - mamy wtedy obie ręce wolne :).

 

Jeśli chodzi o termometr, mam taki BENETECH GM320, jest dokładny, ale pojawia się problem o którym napisał Przemek. Zrobiłem mały test i nakleiłem czarną taśmę izolacyjną na górę radiatora w komputerze, przy krókim obciążeniu górne żeberko z aluminium pokazywało 25 stopni, a tam gdzie była taśma około 32 stopnie. To już jest spora różnica, a prawdopodobnie będzie większa przy większej temperaturze.I w sumie nie wiem jak na to poradzić, bo chyba pirometry z ustawieniami są bardzo drogie.

Opublikowano

Jeśli chodzi o pomiar temp. to nie lepiej zastosować normalny multimetr z możliwością pomiaru temp.?

Np. taki  https://metaltech.sklep.pl/p/1620/10208/miernik-cyfrowy-300-limit-multimetr-mierniki-elektroniczne-narzedzia-pomiarowe-narzedzia.html?gclid=EAIaIQobChMI-amu39_X2gIVA7TtCh0i5Ac9EAQYAyABEgIDW_D_BwE

 

Czujnik (termoparę) przymocować do głowicy i po sprawie, zwłaszcza że ma to być stosowane na stanowisku testowym (docieranie).

Oprócz tego multimetr zostaje Ci do pomiaru innych wartości.

 

A jaki motorek chcesz docierać?

Opublikowano

Jak już ma być miernik to może taki lepszy z możliwością pomiaru indukcyjności?

o taki   https://www.tme.eu/pl/details/ut70a/multimetry-cyfrowe-przenosne/uni-t/?brutto=1&gclid=EAIaIQobChMIyJTNxOrX2gIVgz8bCh0uFwIiEAYYAiABEgID9fD_BwE

 

 

a co się szczypać :)

Opublikowano

Ale to 4-ro czy 2-suw?

Czujnik montuje się z tyłu głowicy (w najcieplejszym miejscu, w czterotaktach w okolicy zaworu wydechowego) wtedy jest pewność że cały silnik nie zostanie przegrzany.

Opublikowano

Troszkę zaciekawił mnie ten artykuł a głównie tabelka w nim zawarta:

http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-d690a899-03be-43f0-b437-1d6cd7818414/c/Grymowicz_Wplyw_2_2016.pdf

Np. dla tych materiałów:

post-18299-0-26957400-1524819439_thumb.png

post-18299-0-20727200-1524819312_thumb.png

post-18299-0-05710800-1524819318_thumb.png

Ustawienie emisyjności na najbliższą prawdy (poza taśmą izolacyjną) bardzo przekłamuje wyniki i lepsze wychodzą na emisyjności "podstawowej". Tylko problem w tym, że te pomiary są w temperaturze "pokojowej", ciekawe co dzieję się z wynikami przy wyższych temperaturach.. Oczywiście znaczenie może mieć też jakość samego pirometru.

 

Podziel się spostrzeżeniami jak dostaniesz ten pirometr :).

Opublikowano

To dziwne - kiedyś próbowałem pirometrem z ustawieniem 0.95 zmierzyć temperaturę korpusu silnika szczotkowego. Był tak gorący, że nie dało się dotknąć i już zaczął wydzielać woń spalenizny - a pirometr pokazywał ledwo 44stC

Opublikowano

Kurcze no właśnie :). Chyba dużo zależy od temperatury i artykuł ukazuję prawdę (przynajmniej dla nastawy 0.95, innej nie sprawdzę), ale przy większej temperaturze zaczynają się robić różnice (w przypadku mojego pirometru bez możliwości ustawienia emisyjności). Więc znowu to sprawdziłem tym razem przy wyższej temperaturze niż na radiatorze komputerowym i wygląda to tak, że przy temperaturze w pomieszczeniu około 23°C, garnuszek aluminiowy stojący w tym samym pomieszczeniu  również ma według pirometru około 23°C. Postanowiłem nalać do niego wodę i podgrzać do momentu wrzenia. Przykleiłem z boku czarną taśmę izolacyjną i mierzyłem na niej oraz obok niej. Chwile po osiągnięciu wrzenia i wyłączeniu podgrzewania temperatura mierzona na taśmie wynosiła 96°C, przy pomiarze na aluminiowej ściance około 40°C. Więc przynajmniej w moim przypadku różnica ogromna, wiem, że udowadniam rzeczy już zbadane, ale co tam :).

 

Sorki za offtop...

Opublikowano

Myślę, że akurat bardzo pożyteczne - bo dobitnie pokazuje, że do naszych konkretnych zastosowań gdy mamy do czynienia z pomiarem temperatury silników wyższej niż 20st C pirometr bez nastawy emisyjności jest bezużyteczny. Albo do docierania przyklejać będziemy czarną taśmę izolacyjną.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.