BRoman Opublikowano 8 Listopada 2018 Opublikowano 8 Listopada 2018 http://www.rc-network.de/forum/attachment.php?s=10db527e449a565155ba1bfd42905741&attachmentid=1241498&d=1413890140 Pod tym adresem znajdziecie banalny programik do obliczenia katów natarcia skrzydła modelu. Programik podaje także o ile stopni zmienia się kąt natarcia przy zmianie ułożeni statecznika (podkładki pod usterzenie) . Potrzebny jest Exell w komputerze . Działa bezbłędnie ! Używam. 2
zipp Opublikowano 8 Listopada 2018 Opublikowano 8 Listopada 2018 szkoda, że tylko w takim języku ;-( bo trzeba się domyślać.. nawet wkopiować do translatora się nie da ba zabezpieczone..
sbogdan1 Opublikowano 8 Listopada 2018 Opublikowano 8 Listopada 2018 Nie jest zabezpieczone wystarczy włączyć edytowanie. To jest tekst z tej wielkiej tabelki, przetłumaczone na translatorze, trochę koślawe to tłumaczenie ale jest. Aby uniknąć błędnych interpretacji, oto wskazówka: Kąt ustawienia odnosi się do akordu (niebieska linia) a nie na dole profilu (czerwona linia). Dlatego prowadzi do złych wyników, z takimi właśnie profilami Jako odniesienia zastosuj powierzchnię nośną na kadłubie (dotyczy skrzydła FL, a także windy HLW). Oznacza to podkładkę dystansową (np. Stół warsztatowy) - krawędź natarcia znajduje się pośrodku krawędzi natarcia (niebieska linia) mierzone do podstawy, a nie od dolnej krawędzi przedniej krawędzi (czerwona linia). >>> akord Ponieważ jest to określenie różnicy, pozycja modelu w odniesieniu do podpory U jest nieistotna. Należy jedynie zapewnić, aby pozycja podczas pomiaru na skrzydle i poziomym stabilizatorze nie była zmieniło. Obrót w prawo jest definiowany jako dodatni kierunek obrotu (+). Tak więc w tym przykładzie RKO ma wartość ujemną Kąt, FL, jednak dodatni kąt względem powierzchni odniesienia (stół, stół warsztatowy itp.). A tu masz resztę Wyznaczanie różnicy kąta ustawienia (EWD) Dla modelu ...................................................................utworzonego na 08. lis. 2018 19:36 powierzchni profilu głębokości ...................................= mm Odległość (1) krawędź natarcia - podstawa................ = mm Odległość (2) Belka końcowa - podstawa ..................= mm Kąt do podstawy .....................................= ° Głębokość poziomą powierzchnię ogona .................= mm Odległość (3) krawędź natarcia - podstawa................= mm Odległość (4) Belka końcowa - Podstawa ..................= mm Kąt do podstawy ......................................= ° 99,00 Z powodu niekompletnych wpisów nie jest możliwe obliczenie.............. EWD. Odmiana EWD 1 mm podkład na skrzydło zmienia EWD tego modelu o około --- ° patrz również uwaga poniżej 1 mm podkład na płycie ogonowej zmienia EWD tego modelu o około --- ° patrz również uwaga poniżej Zmiana EWD o 0,5 ° jest uzyskiwana przy użyciu grotu o grubości około --- mm w Tragflächenend- lub lub -silin (dodaj lub usuń). Zmiana EWD o 0,5 ° jest uzyskiwana z płytką grubości około --- mm na końcu lub -nosebar (dodaj lub usuń). Uwaga: powiększenie EWD - >> podbicie krawędzi natarcia skrzydła lub podkreślenie listwy końcowej na CPR, Zmniejsz EWD - >> podlaj koniec belki na skrzydle lub podkreśl krawędź czołową CPR. UWAGA! W przypadku low-wingerów jest to odwrotnie, ponieważ skrzydło jest przymocowane do kadłuba od dołu! Ostatnia korekta: 22.01.2013 ("Anstellwinkel gegen Unterlage" w "Winkel ...) Eckart Müller 05.02.2003 2
sbogdan1 Opublikowano 8 Listopada 2018 Opublikowano 8 Listopada 2018 dziękuję bardzo:-) Nie ma sprawy Piotr Ale tak jak pisałem tłumaczenie trochę koślawe bo translator czasem w świat tłumaczy. Jak dotrę do domu to na spokojnie muszę obadać ten programik. Przy okazji podziękowanie dla Romana za udostępnienie.
zipp Opublikowano 8 Listopada 2018 Opublikowano 8 Listopada 2018 Jeśli można, prosiłbym kogoś niemieckojęzycznego by poprawił największe babole po translatorze... :-)
BRoman Opublikowano 8 Listopada 2018 Autor Opublikowano 8 Listopada 2018 Mój komentarz do tego programu jest taki: to jest zapisana wiedza z trygonometrii z 8 klasy(za komuny) . Jest bezwzględnie dokładniejszy od wszystkich wag przestrzennych bo to tabliczka mnożenia. Błąd jaki popełnimy to jedynie przy pomiarze żądanych wielkości ale na to pomoże tylko mędrca szkiełko i oko. 3
Rafal B. Opublikowano 9 Listopada 2018 Opublikowano 9 Listopada 2018 Ten program mierzy kąt zaklinowania czy natarcia?
BRoman Opublikowano 9 Listopada 2018 Autor Opublikowano 9 Listopada 2018 Jak będziesz tak nacierał to dopiszę aktualizacje i się zaklinujesz. Program niczego nie mierzy ale wylicza z danych jakie ty wymierzysz. I kto o to pyta ? Konstruktor DLG ? Konstruktor ? Proponuję po solidnym tłumaczeniu "podpiąć " ten programik .
jarek_aviatik Opublikowano 9 Listopada 2018 Opublikowano 9 Listopada 2018 Ten program mierzy kąt zaklinowania czy natarcia? To jest programik do sprawdzania kąta wzajemnego zaklinowania skrzydła i statecznika (z j. angielskiego tzw dekalaż) I sprawdza tylko dekalaż geometryczny, który trzeba wyznaczyć dla danego położenia SC, dobranych profili. Wylicza taż poprawkę, o ile wychylić ster wysokości i w którą stronę, jeśli nie można zmienić dekalażu np. podłożeniem podkładek. Dekalaż, który ma sprawdzić najlepiej wyliczyć, jak pisałem dla danego położenia SC i dobranych profili - jeśli sami projektujemy model Jeśli budujemy z planów, to mamy podany. Tu wersja anglojęzyczna tego programu ewd.zip 1
Rafal B. Opublikowano 10 Listopada 2018 Opublikowano 10 Listopada 2018 No to nie liczy kąta natarcia. Romanie, masz jakieś ale czy po prostu znowu zły dzień?
jarek_aviatik Opublikowano 12 Listopada 2018 Opublikowano 12 Listopada 2018 To jest programik do sprawdzania kąta wzajemnego zaklinowania skrzydła i statecznika (z j. angielskiego tzw dekalaż) I sprawdza tylko dekalaż geometryczny, który trzeba wyznaczyć dla danego położenia SC, dobranych profili. Wylicza taż poprawkę, o ile wychylić ster wysokości i w którą stronę, jeśli nie można zmienić dekalażu np. podłożeniem podkładek. Dekalaż, który ma sprawdzić najlepiej wyliczyć, jak pisałem dla danego położenia SC i dobranych profili - jeśli sami projektujemy model Jeśli budujemy z planów, to mamy podany. Tu wersja anglojęzyczna tego programu ewd.zip Winien jestem wyjaśnienie. Nie używałem nigdy takich programów, gdyż wolę metodę klasyczną poziomnicę, dobrą ekierkę i excel jako kalkulator. Wersję angielską, którą zamieściłem polecam, ale z uwagą, troszkę oszukuje, jak zwykle trzeba myśleć. Założyłem, że chcę mieć kąt dekalażu 3 stopnie. Po wpisaniu wymiarów, otrzymuję wynik, że powinienem podłożyć podkładkę z przodu statecznika (części bez steru) - ale zastanawia mnie dlaczego skoro kąt jest mniejszy od założonego, to podkładając tam podkładkę, jeszcze go zmniejszę. No i potwierdziło się. Ale sugeruje podkładkę grubości 0,35mm, która powinna być podłożona z tyłu "padding" Sprawdźmy zatem czy to prawda. Wymiar a2 jest mierzony na końcu steru wysokości (cięciwy c) a nie na końcu części nieruchomej "Padding L" czyli jeśli mam podłożyć podkładkę 0,35mm na końcu wymiaru L=70mm, to ile będę miał na spływie steru? Z proporcji wyliczam, że 0,5mm Sprawdźmy, zwiększmy wymiar a2 z 200mm, na 200,5 mm Bingo, dobry wymiar podkładki podał pod statecznik. i tu gdzie nie potrzeba nic zmieniać, zmienił opis aby podłożyć podkładkę 0mm "at back" zamiast "in front" - hmm. A co na to niemiecki odpowiednik podany przez Romana? Już go nie lubię (nie dlatego, że niemieckojęzyczny) dlatego, że podaje mi tylko wymiary do zmiany o 0,5 stopnia, a ja potrzebuję o 0,28 stopnia. Ale sprawdźmy, czy przynajmniej dobrze liczy. Zwiększmy wymiar A4 z 200mm, na 200,5 mm No liczy dobrze. Ale z reguły robimy stateczniki z możliwością regulacji kąta zaklinowania, rzadziej skrzydło. I tak naprawdę potrzeba wiedzieć gdzie podłożyć podkładki pod statecznikiem poziomym, a nie na końcu steru głębokości. Moim zdaniem wersja angielska trochę lepsza, ale korzystać z uwagą i dwa razy sprawdzić zanim zrobisz na żywicę. 3
jarek_aviatik Opublikowano 13 Listopada 2018 Opublikowano 13 Listopada 2018 Pozostaje jeszcze sprawdzić korektę dekalażu za pomocą wychylenia steru wysokości, czyli trymerowanie sterem. Jeśli np. nie możemy zmienić żadnych kątów zaklinowania. W tym przypadku musimy wyliczyć powierzchnie: - całości statecznika poziomego (części nieruchomej i steru) - powierzchni steru (tutaj w wersji angielskiej nazywa rudder, a powinien elevator, ale mniejsza z tym) oraz zmierzyć długości: - długość cięciwy części nieruchomej; - długość cięciwy steru. i możemy sprawdzić o ile wychylenie stery z neutrum w [mm] spowoduje zmianę dekalażu o brakujące 0,28 stopnia. Utrafiłem w końcu przy wymiarze 0,22 mm (unieść krawędź spływu powyżej neutrum steru głębokości) Widać, że koryguje to dekalaż o 0,28 stopnia i sugeruje podkładkę pod tył części nieruchomej (padding) - ale tu już dobrze (at back, a nie in front) Różnica w obu przypadkach 0,01mm - wynikać to może z przyjętych zaokrągleń w programie. Podsumowując Narzędzie dobre, wylicza jak trzeba z małymi mankamentami, o których pisałem, ale jest jedno ale, trzeba znać - mieć wyznaczony właściwy dekalaż geometryczny. Jeśli budujemy z planów, i te plany ktoś dobrze opracował i oblatał model, naniósł na plany korekty po oblocie, to dekalaż mamy na planach. Jeśli budujemy model od podstaw musimy ten dekalaż wyznaczyć. O tym jest tutaj: http://pfmrc.eu/index.php/topic/77230-dekala%C5%BC-czyli-k%C4%85t-wzajemnego-sklinowania-skrzyd%C5%82a-i-statecznika-poziomego/ I jeszcze jedno bardzo ważne dekalaż jest ściśle powiązany z położeniem SC i zapasem stateczności podłużnej. 4
AMC Opublikowano 14 Listopada 2018 Opublikowano 14 Listopada 2018 Sorki, gdzieś było coś dokładniej o tej bardzo ważnej rzeczy (czasem kosztownej ) jaką jest zapas stateczności podłużnej, ale nie mogę odszukać... Ktoś pamięta ?
jarek_aviatik Opublikowano 14 Listopada 2018 Opublikowano 14 Listopada 2018 Sorki, gdzieś było coś dokładniej o tej bardzo ważnej rzeczy (czasem kosztownej ) jaką jest zapas stateczności podłużnej, ale nie mogę odszukać... Ktoś pamięta ? Było dużo tu http://pfmrc.eu/index.php/topic/75136-lublin-r-xiii-g-skala-155/ od postu ok #17, nawet burzliwie. Ale położenie SC dla określonego zapasu stateczności (najczęściej do oblotu wybieranego na 15%) wyznaczyć przy pomocy tego kalkulatora SC https://www.ecalc.ch/cgcalc.php Wybierasz z listy zapas stateczności (Static Margin) np 15% do 10% po wprowadzeniu wymiarów swojego modelu podaje Ci położenie SC dla danego zapasu stateczności podłużnej Tutaj pokazałem jak go wykorzystać w obliczaniu dekalażu aerodynamicznego: http://pfmrc.eu/index.php/topic/77230-dekala%C5%BC-czyli-k%C4%85t-wzajemnego-sklinowania-skrzyd%C5%82a-i-statecznika-poziomego/ 2
Rekomendowane odpowiedzi