Tender79 Opublikowano 18 Grudnia 2018 Opublikowano 18 Grudnia 2018 Projektu rosyjskiego księcia jednocześnie najpiękniejszego myśliwca 4 generacji z rodziny Su 27 dojrzewał we mnie od długiego czasu powstawały różne koncepcje co do wersji i wymiarów. Ostatecznie będzie robiony Su 33 ze względów wizualnych - podobają mi się canardy. Nie będzie to model redukcyjny, nie skupiam się na oddaniu każdego detalu, ma co do zasady w locie być łudząco podobny do oryginału. Rzadko korzystam z gotowych planów więc i tym razem powstanie moja własna wersja. Rozpiętość 1 000 mm (profil KFM), długość około 1 560mm, waga z osprzętem do lotu max 1400 g technika wykonania: płatowiec z foambordu, kadłub styropian cięty gorącym drutem, ustrzeżenie i pow. sterowe i imitacja wlotów powietrza depron 5 mm. Całość zamierzam zalaminować tkaniną poliestrową na klej polimerowy (będę robił pierwszy raz także zobaczymy jak wyjdzie) sterowanie: lotki, ster wysokości i kierunku (przedni canard nieruchomy.... chyba) Planowany oblot koniec stycznia
Vesla Opublikowano 19 Grudnia 2018 Opublikowano 19 Grudnia 2018 Czym go planujesz napędzać, EDF czy śmigło?
Tender79 Opublikowano 19 Grudnia 2018 Autor Opublikowano 19 Grudnia 2018 Witam kolegów, będzie napedzany śmigłem pchającymi 10x5, silnik mam 1,7kg ciągu.
Tender79 Opublikowano 20 Grudnia 2018 Autor Opublikowano 20 Grudnia 2018 Płatowiec i stateczniki wycięte, na razie 304g. 1
Tender79 Opublikowano 29 Grudnia 2018 Autor Opublikowano 29 Grudnia 2018 Może koledzy coś doradzą w sprawie powierzchni sterowych. Zamysł był aby zrobić lotki i ster wysokości oddzielnie. Jednak spędziłem trochę czasu na research'u stosowanych rozwiązań i stwierdzam, że modele wyposażone w elevony i ster kierunku latają bardzo poprawnie i bez problemu wykonują większość akrobacji. Za takim rozwiązaniem przemawia również prostota wykonania, mniejsza masa oraz to, że jest zastosowane w oryginalne. Dodatkowo za elevonami przemawia fakt, że po wycięciu ustrzeżenia poziomego cały element ma ponad 60 cm szerokości i wydaje mi się, że do jego napędu będzie potrzebne dość mocne (czytaj drogie) serwo. Co o tym myślicie?
Gość Opublikowano 30 Grudnia 2018 Opublikowano 30 Grudnia 2018 osobiscie stosowalem(stosuje) jedynie usterzenie delta w odżutowcach, czyli 2 tylne stery. Po zauważeniu, że na takim rodzaju steru moge robić co chce i zachowanie modelu jest bardzo naturalne, przestałem myślec o innych rodzajach usterzeń. Jeśli ma być latanie na żyletke, to dorobić tylko ster kierunku, a lotki skrzydła główego przeznaczyć na klapolotki do powolnych stromych lądowań - ten plan z klapolotkami chciałem właśnie zrealizować do lądowań na własnym podwórku, z tym, że plan jest odłożony do wymyślenia cichego napędu(dzieki czemu nikt nie zadzw na policje)
robertus Opublikowano 30 Grudnia 2018 Opublikowano 30 Grudnia 2018 1400g jak na skrzynkowego piankowca to dużo, myślę, że bedzie sporo mniej. Co do sterowania to oprócz elvona w oryginale lotki również pracują, jak i kanard. Ale faktycznie tylko stery płytowe i ster kierunku wystarczą. Serwa wystarczą takie ok 2.5kg.(używam takiego HK939MG w MiG-29) Przemyśl dwie sprawy. Pierwsza - przy takiej wielkości modelu warto pokusić się o bardziej redukcyjne podejście, a drugie to ruchome canardy. Sprzężone ze sterem wysokości dały by dużo przy lotach high-alfa.
Tender79 Opublikowano 9 Stycznia 2019 Autor Opublikowano 9 Stycznia 2019 Witam kolegów, w temacie budowy się dużo przez święta i nowy rok nie wydarzyło. Powycinałem w styropianie górną część kadłuba i wloty powietrza. Podjąłem decyzję, że idę w sterolotki i ruchome canardy. Na wlotach powietrza robię też imitację zaoblenia w miejscu gdzie w oryginale prostokątny wlot przechodzi o okrągły silnik. Generalnie postaram się zrobić model dość zbliżony do oryginału. Co do profilu myślę, że KFM zrobi robotę i będzie kompromisowym rozwiązaniem. Kilka fotek:
Tender79 Opublikowano 14 Stycznia 2019 Autor Opublikowano 14 Stycznia 2019 Powoli, idę dalej z projektem. Wkleiłem sosnowe dzwigary usztywniające skrzydło, które jednocześnie są schodkiem profilu KFM. Prawa strona zrobione z dwóch podkładów 5 mm wstępnie oszlifowana. Rozwarstwienie na krawędzi natarcia zostanie zaklejone po nadaniu finalnego kształtu. NIe kleje tego przed szlifowaniem bo klej się grudzi przy szlifowaniu połączenia. Połączenie kadłuba ze skrzydłem zostanie ładnie zaoblone aby zbliżyć się optycznie do oryginału. Canardy zostały wycięte i myślę aby umieścić je na wspólnej osi aby można było napędzić je jednym serwem ukrytym pomiędzy silnikami.
Tender79 Opublikowano 15 Stycznia 2019 Autor Opublikowano 15 Stycznia 2019 Może ktoś z Was podzieli się wiedzą - chodzi mi o sterowanie canardami przy lotach High Alfa. Widziałem na YT ciekawy filmy z RC Powers gdzie Canard przy lotach HA ustawiał się jak na poniższym zdjęciu: Poprawcie mnie jeśli się mylę ale takie ustawienie będzie możliwe tylko raczej przy użyciu i odpowiednim wytrymowaniu żyroskopu?
robertus Opublikowano 15 Stycznia 2019 Opublikowano 15 Stycznia 2019 Możesz spiąć go ze sterem wysokości i włączać dodatkowym przełącznikiem.
Tender79 Opublikowano 16 Stycznia 2019 Autor Opublikowano 16 Stycznia 2019 Możesz spiąć go ze sterem wysokości i włączać dodatkowym przełącznikiem. W sumie można spróbować obawiam się tylko, że lot HA jest na tyle dynamicznym zjawiskiem, że mogę nie zdążyć wyłączyć przełącznika i wtedy o kreta łatwo.
wojtek-a Opublikowano 16 Stycznia 2019 Opublikowano 16 Stycznia 2019 Prawie zawis . Ryzykowna gra. Mozna kreta ze snu zimowego wybudzic ...
Tender79 Opublikowano 18 Stycznia 2019 Autor Opublikowano 18 Stycznia 2019 Im dalej w las tym więcej drzew. Postanowiłem zmienić koncepcję i za radą Robertusa pójść bardziej w model redukcyjny bo dotychczasowe postępu nie spełniał moich oczekiwań, a projekt jest na takim etapie, że można to jeszcze poprawić i mocno pójść w detal. Posiedziałem nad planami i je przeprojektowałem: Nie będzie KFM tylko profil wzorowany na Clark'u 7%, z max grubość 25-28% cięciwy kształtki kadłuba zostały dopasowane aby płynnie przejść w skrzydło. Skrzydło zostanie pokryte 1mm podkładem pod panele i zalaminowane klejem polimerowym na tkaninę poliestrową. Wloty powietrza zostaną zrobione jak w oryginale z okrągłymi dyszami wylotowymi. W pierwotnym projekcie elevony był na wysokości skrzydła teraz zostaną, zgodnie z oryginałem, przeniesionie niżej. Zastanawiam się co do techniki wykonania kadłuba. Czy wyciąć go ze styropianu co mam dobrze opanowane, czy zastosować klasyczną technikę wręgi i kratownica? 1
karambolis8 Opublikowano 18 Stycznia 2019 Opublikowano 18 Stycznia 2019 Jestem za. Odnośnie tej wersji, to będę wdzięczy za opublikowanie gotowych planów (w wersji płatnej lub bezpłatnej). Koncepcja napędu ta sama, czy może bardziej makietowy pusher? "Żądło" idealnie nadaj się do zamontowania tam silniczka.
Tender79 Opublikowano 18 Stycznia 2019 Autor Opublikowano 18 Stycznia 2019 Co do planów to z chęcią Wam wszystkim udostępnie za darmo. Myślę o silniku na żądle ale boję się o wyważenie - zakładam, że pakiet mocno musiałby iść do przodu, a skupinie bebechów w okolicach SC da większą dowolność co do wielkości pakietu etc.
karambolis8 Opublikowano 18 Stycznia 2019 Opublikowano 18 Stycznia 2019 Poszukaj w necie starego projektu pod hasłem Fanfold Flanker. Tam wspomniane przez ciebie problemy zostąły rozwiązane dla napędu szczotkowego.
Tender79 Opublikowano 18 Stycznia 2019 Autor Opublikowano 18 Stycznia 2019 Zamieszczam uaktualnione plany. Brakuje jeszcze wlotów powietrza, zrobię je przez weekend. Wszelkie uwagi mile widziane poprawiony Su 33 A0.pdfpoprawiony Su 33 płatowiec A0.pdf
Rekomendowane odpowiedzi