Skocz do zawartości

Creality3D Ender - 3


wojcio69

Rekomendowane odpowiedzi

W tym przedziale cenowym to Ender 3, lub Alfawise 30 (https://www.gearbest.com/3d-printers-3d-printer-kits/pp_009954647322.html?wid=1433363&lkid=18363925)

Osobiście optowałbym jednak za Enderem - bo ma większa społeczność użytkowników i łatwiej uzyskać pomoc w razie kłopotów, no i firmware jest oparty na Marlinie.

Ale musisz zdawać sobie sprawę, że obie te drukarki to nie są cuda techniki i zanim zaczną działać prawidłowo to trochę pracy w nie trzeba włożyć i sporo się nauczyć.

Sam mam Endera i kilka tygodni minęło zanim zacząłem ze stołu jako tako wyglądające wydruki ;)

 

Jeśli byś się zdecydował na Endera, to sugeruję, żebyś czekając na paczkę z nim zaopatrzył się w:

- szybę o grubości 4 mm i wymiarach 235x235 mm, bo na 99% stół fabryczny będzie nierówny,

- jakieś specyfiki poprawiające przyczepność do szkła, tzn. do wydruków z PLA  o dużej powierzchni styku ze stołem wystarczy przetrzeć szybę płynem do mycia szyb z octem (ten ocet jest ważny), ale jednak przydaje się np. Hegron (https://www.rossmann.pl/Produkt/Zele/Hegron-New-Style-mocny-zel-w-rozpylaczu-do-wlosow-300-ml,228905,8674), lub jeszcze lepiej Dimafix Pen (https://blackfrog.pl/dimafix-pen-klej-do-druku-3d-p-1010.html),

porządny filament (DevilDesign, Spectrum itp.), kupowanie taniego  (np. 3DActive) to proszenie się o kłopoty.

Pozostałe usprawnienia i "apgrejdy" (lepsze chłodzenie, prowadnice do kabli, czyścik filamentu, ekstruder), to już sam sobie wydrukujesz, gdy ogarniesz podstawy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Dołóż troszke i kup ENDER 3 PRO bo naprawde warto. Miałem Anet A6 rok. A od 2 miesięcy Ender 3PRO i jestem bardzo zadowolony. Nie bierz Alfawise 30 bo system zamknięty.

Do Endera jest bardzo dobrze zorganizowana pomoc jak by były jakieś problemy.

Pozdrawiam Sławomir

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Warto w to inwestować czy raczej sugerujecie coś innego w podobnej cenie :)

 

Wojtku, bierz w ciemno. Oczywiście jest trochę ryzyka, ze trafisz na coś nie do końca ok, ale za te pieniądze warto.  Jestem  zarejestrowany w kilku grupach użytkowników  Endera na całym świecie i  niektórzy maja różne problemy z użytkowaniem tych maszynek ale moim zdaniem wynikających z niewiedzy i braku doświadczeń. 99% użytkowników drukuje od razu na zadowalającym poziomie jakości zaraz po złożeniu drukarki.  Ja trochę się namęczyłem ale teraz mam bardzo dobre wydruki. Kończę Miga 15 1,4m i Korsarza 1,9m i mam już dziesiątki różnych innych przedmiotów wydrukowane. Fabryczny extruder od razu wywal i zakup  np. BMG jakiegoś klona np. na Aliexpress z Triangle Lab

 oraz hotend typu volcano . Jak poszperasz po chińskich stronach to pewnie znajdziesz komplet, w niewielkich pieniążkach. Potem dodrukuj sobie części i przerób extruder na direct drive. U mnie ta zmiana spowodowała, że fabryczne pliki  przygotowane na drukarkę Prusa i3 używam z minimalnymi zmianami. Jak już będziesz miał Edka to daj znak to Ci wszystko podpowiem. Ja przeszedłem wiele porażek zanim wyszły fajne wydruki.  Planuje zakup drugiej drukarki i też będzie to Edek, ponieważ jakość mam taką jak w Prusa , a niektórzy nawet twierdzą, że lepszą. Pozdrawiam

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś (przedterminowo) odebrałem swój prezent od żony i syna z tytułu zbliżającej się pięćdziesiątki.

Czy ja już zawsze będę sobie kupował sam prezenty.

Była by radość wielka ale... praca.

Do 5.04 muszę zrobić arkusz organizacyjny szkoły na rok 2019/2020. Da się zrobić i jest do przeżycia.

Od 8.04 zaczyna się strajk nauczycieli. Po nocach przez to nie śpię.

Od 15.04 do 17.04 mam egzaminy ósmoklasisty, jak będzie strajk, to nie mam pojęcia kto je przeprowadzi. Dzięki temu mam kartę stałego klienta na kardiologii.

Jak widzicie dopiero po świętach może wróci do mnie normalność i spokój abym mógł się cieszyć nowym nabytkiem.

Póki co ucieszyłem oczy takim widokiem.

post-880-0-36248600-1553541176_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wojtku

 Podstawa: przy skręcaniu  koniecznie kontroluj kąty proste.  Zwłaszcza ramy pionowej i ramienia głowicy drukującej. Nie używaj stolika jako punktu odniesienia, regulację stolika na koniec sobie zostaw.Ramę skręć docelowo jak najmocniej ale z wyczuciem, można zerwać gwint niestety. Czujnik krańcowy osi Z i Y dokręć dość mocno, lubią się poluzować.

Porady:

Kasuj wszystkie luzy na rolkach- masz na kilku takie sześciokątne tuleje mimośrodowe i klucz do tego. Rolek nie dociskaj za mocno- musisz je docisnąć tak aby z oporem dały się obracać palcami

-Naciągnij dobrze paski zębate. Unikniesz dzięki temu wielu kłopotów. Pamiętaj aby rolki napędowe i prowadzące, były tak ustawione, aby paski układały się na nich centralnie i nie ocierały o boczne ścianki rolek ani o belki.

-Użyj na początek pasów gąbki z opakowania do podłożenia pod poziome belki. Wyciszysz znacząco drukarkę i zmniejszysz drgania, co przełoży się na jakość wydruku. Potem wydrukujesz sobie jakieś stopki. Ja mam takie z piłeczkami do squosha ( rewelka)

- Wymień sobie jak najprędzej sprężyny stolika na twardsze i grubsze. Na fabrycznych stolik lubi czasami  zadrżeć jeśli jest za wysoko. Kwestia regulacji wysokości dyszy nad stolikiem to dłuższy temat. Jak chcesz to wyślij mi na pw numer telefonu to pogadamy

- nie dokręcaj śrubek wałka osi Y. Taka część z brązu. Musi być luźna, wystarczy ok 0,5-1mm luzu od  wystających z prowadnicy łebków śrubek.  Sam motor wałka musi być kilka mm nad belką, instrukcja dość dobrze podaje szczegóły. Wałek musi być równoległy do belki pionowej i nasmaruj go niewielką ilością smaru silikonowego. Można dokupić lub dodrukowac specjalny uchwyt na koniec wałka mocowany śrubami T do belki poziomej górnej

- no i najważniejsze: poziomowanie stolika- metoda "na kartkę" jest taka sobie. Ja robię tak: 1. wstępnie kartka, potem test drukowany ( wszystko znajdziesz na Thingiverse.com) i regulacja "na żywo" dość trudna ale efekt super.

-dokręć dobrze dyszę - jeśli będziesz chciał ją wymienić to najpierw rozgrzej - fabryczne zamocowanie rurki łączącej extruder i hot end jest  niestety kiepskie i wymaga zmian, ale to dopiero po kilku wydrukach pewnie się ujawni.  jeśli zobaczysz, że rurka ptfe zaczyna wyłazić tak 2-3 mm z szybkozłączki to pora na zmiany. Zadzwoń- podpowiem co trzeba zrobić. Zbyt dużo dla mnie do pisania na teraz.

- no i drugie najważniejsze: Kalibracja extrudera i extrussion factor-  fabryczna kalibracja nie zawsze jest ok, ja robię zawsze jeśli zmieniam filament na innego producenta lub typ materiału ( np z pla na ABS).  Molto wiele tutoriali na YT ale jakby co to pisz , dzwoń.

-soft: do przygotowania plików używam Simplify3D, na karcie endera masz chyba Slic3r ale dla mnie to kiepski program i czasami potrafi sp... wydruk na etapie przygotowania. To samo z innymi darmowymi slicerami. Simplify jest płatne ale jest prosty sposób na wykorzystanie niemal całej użyteczności tego programu bez wydawania 150$. Poza tym jest przynajmniej dla mnie duuużo bardziej wygodny niż pozostałe.

 

Jeśli zdecydujesz się na podrasowanie Endera to:

- przygotuj się na zmianę softu w drukarce-  płytki Arduino do tego są  do kupienia w sieci za 20-30 zł. Przewodniki są w sieci  , na YT i na stronach np TH3D- soft jest bezpłatny i pozwala na zmianę języka na polski i dodanie kilku użytecznych  funkcji, ale trzeba się też trochę pouczyć, pomimo tego, że już dobrze sobie radzę  to wciąż mnie różne rzeczy zaskakują i wciąż ponoszę większe lub mniejsze porażki .

- wkładanie karty mikro SD jest baaardzo niewygodne, uważaj- lubi zakleszczyć kartę w szczelinie, potem trudno wyjąć, co jest irytujące i można zniszczyć i kartę i gniazdo karty. Mogę Ci dać specjalny extender, który sobie przerobiłem z dwóch różnych( taka taśma z gniazdem  i adapterem na SD  do wkładania karty na zewnątrz)

- wydrukuj sobie kilka modów: osłony kabli ( ja używam naszych modelarskich spiralek do spinania okablowania, są super), prowadnice filamentu na wejściu do extrudera, i na ramę obok szpuli.

Sprawdź po kilku drukowaniach czy złącze zasilacza (podróbka XT60) się nie grzeje, w razie czego wymień na oryginalne xt60 lub zlutuj kable na krótko. Użytkownicy na świecie zgłaszali kilkakrotnie wypalające się złącza i zagrożenie pożarem.

 

Ender to budżetowa drukarka i na początku przygody z drukiem 3d nie ma co się spodziewać  po nim cudów, mój Edek dał mi na początku popalić ale teraz jestem z niego bardzo zadowolony. Co prawda dokupiłem sporo upgradów i pozmieniałem dużo,  (zwłaszcza konstrukcje extrudera), dodałem sporo ulepszeń. Ale pozwala się wiele  nauczyć . Pewnie tak jak ja poklniesz czasami ale się nie przejmuj bo warto. Wciąga niesamowicie. Na dzień dzisiejszy ma wydrukowane oprócz drobnicy:

Korsarz 1,9m ( kończę wyposażenie) , Mig 15 Bis EDF 1,4 m, Zivko akrobat, atrapa silnika Pratt & Whittney do korsarza, na lato pójdzie Catalina, zaczynam się  uczyć  Fussion3d i będę drukował ciekawe patenty do rozruszników modelarskich. Przynajmniej mam taką nadzieję ;-)

 

To na razie tyle. Jakby co to pisz .

Pozdrawiam

Piotr

 

P.S. Niech moc będzie z Tobą......

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
Poskładalim dzisiaj (ja i syn mój) owego Endera 3.

Udało się bez konsultacji z NASA i Florida Institut of Technology :)

A wyglądało to mniej więcej tak

post-880-0-93835000-1555875836_thumb.jpg

post-880-0-73483200-1555875853_thumb.jpg

post-880-0-01383600-1555875870_thumb.jpg

post-880-0-70160400-1555875884_thumb.jpg

post-880-0-91914100-1555875898_thumb.jpg

post-880-0-20387300-1555875913_thumb.jpg

 


 


 

A efekt końcowy był taki

post-880-0-00384100-1555875984_thumb.jpg

post-880-0-01538000-1555876001_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

skalibruj extruder i tzw extrussion multiplayer, czyli po polku mnożnik extruzji, ponaciągaj paski zembate, poluzuj trochę

srubki panewki gwintowanej na osi z, tej mosiężnej.Wykonaj kalibrację stołu, poziomowanie. potem Ci poopowiadam więcej. Na razie jakość na 3-.

zanim to wszystko zrobisz zainstaluj pronterface i sterowniki w kompie, przygotuj właściwy kabelek usb..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...
W dniu 26.03.2019 o 07:35, pietka napisał:

Wojtku

 Podstawa: przy skręcaniu  koniecznie kontroluj kąty proste.  Zwłaszcza ramy pionowej i ramienia głowicy drukującej. Nie używaj stolika jako punktu odniesienia, regulację stolika na koniec sobie zostaw.Ramę skręć docelowo jak najmocniej ale z wyczuciem, można zerwać gwint niestety. Czujnik krańcowy osi Z i Y dokręć dość mocno, lubią się poluzować.

Porady:

Kasuj wszystkie luzy na rolkach- masz na kilku takie sześciokątne tuleje mimośrodowe i klucz do tego. Rolek nie dociskaj za mocno- musisz je docisnąć tak aby z oporem dały się obracać palcami

-Naciągnij dobrze paski zębate. Unikniesz dzięki temu wielu kłopotów. Pamiętaj aby rolki napędowe i prowadzące, były tak ustawione, aby paski układały się na nich centralnie i nie ocierały o boczne ścianki rolek ani o belki.

-Użyj na początek pasów gąbki z opakowania do podłożenia pod poziome belki. Wyciszysz znacząco drukarkę i zmniejszysz drgania, co przełoży się na jakość wydruku. Potem wydrukujesz sobie jakieś stopki. Ja mam takie z piłeczkami do squosha ( rewelka)

- Wymień sobie jak najprędzej sprężyny stolika na twardsze i grubsze. Na fabrycznych stolik lubi czasami  zadrżeć jeśli jest za wysoko. Kwestia regulacji wysokości dyszy nad stolikiem to dłuższy temat. Jak chcesz to wyślij mi na pw numer telefonu to pogadamy

- nie dokręcaj śrubek wałka osi Y. Taka część z brązu. Musi być luźna, wystarczy ok 0,5-1mm luzu od  wystających z prowadnicy łebków śrubek.  Sam motor wałka musi być kilka mm nad belką, instrukcja dość dobrze podaje szczegóły. Wałek musi być równoległy do belki pionowej i nasmaruj go niewielką ilością smaru silikonowego. Można dokupić lub dodrukowac specjalny uchwyt na koniec wałka mocowany śrubami T do belki poziomej górnej

- no i najważniejsze: poziomowanie stolika- metoda "na kartkę" jest taka sobie. Ja robię tak: 1. wstępnie kartka, potem test drukowany ( wszystko znajdziesz na Thingiverse.com) i regulacja "na żywo" dość trudna ale efekt super.

-dokręć dobrze dyszę - jeśli będziesz chciał ją wymienić to najpierw rozgrzej - fabryczne zamocowanie rurki łączącej extruder i hot end jest  niestety kiepskie i wymaga zmian, ale to dopiero po kilku wydrukach pewnie się ujawni.  jeśli zobaczysz, że rurka ptfe zaczyna wyłazić tak 2-3 mm z szybkozłączki to pora na zmiany. Zadzwoń- podpowiem co trzeba zrobić. Zbyt dużo dla mnie do pisania na teraz.

- no i drugie najważniejsze: Kalibracja extrudera i extrussion factor-  fabryczna kalibracja nie zawsze jest ok, ja robię zawsze jeśli zmieniam filament na innego producenta lub typ materiału ( np z pla na ABS).  Molto wiele tutoriali na YT ale jakby co to pisz , dzwoń.

-soft: do przygotowania plików używam Simplify3D, na karcie endera masz chyba Slic3r ale dla mnie to kiepski program i czasami potrafi sp... wydruk na etapie przygotowania. To samo z innymi darmowymi slicerami. Simplify jest płatne ale jest prosty sposób na wykorzystanie niemal całej użyteczności tego programu bez wydawania 150$. Poza tym jest przynajmniej dla mnie duuużo bardziej wygodny niż pozostałe.

 

Jeśli zdecydujesz się na podrasowanie Endera to:

- przygotuj się na zmianę softu w drukarce-  płytki Arduino do tego są  do kupienia w sieci za 20-30 zł. Przewodniki są w sieci  , na YT i na stronach np TH3D- soft jest bezpłatny i pozwala na zmianę języka na polski i dodanie kilku użytecznych  funkcji, ale trzeba się też trochę pouczyć, pomimo tego, że już dobrze sobie radzę  to wciąż mnie różne rzeczy zaskakują i wciąż ponoszę większe lub mniejsze porażki .

- wkładanie karty mikro SD jest baaardzo niewygodne, uważaj- lubi zakleszczyć kartę w szczelinie, potem trudno wyjąć, co jest irytujące i można zniszczyć i kartę i gniazdo karty. Mogę Ci dać specjalny extender, który sobie przerobiłem z dwóch różnych( taka taśma z gniazdem  i adapterem na SD  do wkładania karty na zewnątrz)

- wydrukuj sobie kilka modów: osłony kabli ( ja używam naszych modelarskich spiralek do spinania okablowania, są super), prowadnice filamentu na wejściu do extrudera, i na ramę obok szpuli.

Sprawdź po kilku drukowaniach czy złącze zasilacza (podróbka XT60) się nie grzeje, w razie czego wymień na oryginalne xt60 lub zlutuj kable na krótko. Użytkownicy na świecie zgłaszali kilkakrotnie wypalające się złącza i zagrożenie pożarem.

 

Ender to budżetowa drukarka i na początku przygody z drukiem 3d nie ma co się spodziewać  po nim cudów, mój Edek dał mi na początku popalić ale teraz jestem z niego bardzo zadowolony. Co prawda dokupiłem sporo upgradów i pozmieniałem dużo,  (zwłaszcza konstrukcje extrudera), dodałem sporo ulepszeń. Ale pozwala się wiele  nauczyć . Pewnie tak jak ja poklniesz czasami ale się nie przejmuj bo warto. Wciąga niesamowicie. Na dzień dzisiejszy ma wydrukowane oprócz drobnicy:

Korsarz 1,9m ( kończę wyposażenie) , Mig 15 Bis EDF 1,4 m, Zivko akrobat, atrapa silnika Pratt & Whittney do korsarza, na lato pójdzie Catalina, zaczynam się  uczyć  Fussion3d i będę drukował ciekawe patenty do rozruszników modelarskich. Przynajmniej mam taką nadzieję ?

 

To na razie tyle. Jakby co to pisz .

Pozdrawiam

Piotr

 

P.S. Niech moc będzie z Tobą......

Witaj, Piotrze Twój wątek mi bardzo pomógł bo też kupiłem E3 jako pierwszą drukarkę i właśnie jestem na etapie jej udoskonalania oraz poszerzania wiedzy o samych programach do druku (dotychczas wystarczał mi autocad). Czy mógłbyś napisać czy warto coś jeszcze więcej zmienić w tej drukarce. Chodzi mi o spostrzeżenia na temat chłodzenia wydruku (jest kilka projektów) oraz o inne udoskonalenia jak np wyciszenia itd... Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.