Skocz do zawartości

Graupner MX20 - gaz vs hamulec


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cześć,

 

potrzebuję Waszej pomocy w ustawieniu gazu lub hamulca w nadajniku Graupner MX20, odbiornik 8 kanałowy, elektro szybowiec MPX FUNRAY.

Pewnie czegoś nie doczytałem w instrukcji, która jest średnio zjadliwa lub coś pomieszałem.

Ustawiłem sobie 2 fazy lotu. W jednej mam włączony silnik na drążku gazu a w drugiej hamulec "butterfly".

Problem polega na tym, że hamulec działa dla mnie nie logicznie, czyli punkt zerowy - serwa nie wychylone są w górnej pozycji drążka gazu a wychylają się jak drążek wędruje z pozycji górnej do dolnej. Silnika całe życie używałem na drążku gazu w normalny sposób, czyli silnik wyłączony w pozycji dolnej gazu a obroty maksymalne w pozycji górnej.

 

Problem jaki mam to albo przyzwyczajenie się do tego, że przy drążku gazu w pozycji górnej silnik jest ma zerowe obroty (da się ustawić w aparaturze), czego wolałbym nie robić. Albo w cudowny sposób zmiana działania hamulca tak, aby nie działał w pozycji dolnej drążka gazu a był wychylony na maxa w pozycji górnej drążka gazu.

 

Przy obecnych ustawieniach jak hamulec mam na zero i przełączę na fazę z włączonym silnikiem do silnik włącza się na maxa...

 

Inne rozwiązanie to przeniesienie silnika na przełącznik 3 pozycyjny ale tego też nie wiem jak ustawić.

 

Poproszę o jakieś naprowadzenie jak zaprogramować silnik na przełączniku 3 pozycyjnym lub zmienić ustawienie hamulca aby nie był wychylony przy dolnym położeniu drążka gazu.

 

 

[edit] pomogła kawa :-)  wystarczyło ustawić w menu "model type" wartość -100% w polu "Brake off"

Opublikowano

Jeżeli używasz drążka jako płynna regulacja obrotów silnika w jednej fazie lotu i jako regulacja BF w drugiej fazie lotu to logicznym ustawieniem wydaje się takie w którym drąg na siebie to minimum gazu w jednej fazie lotu i maksymalne otwarcie BF w drugiej fazie lotu. Czyli drąg na siebie to spowolnienie lotu w obu fazach. Nie twierdzę jednak, że jest to jedynie słuszna konfiguracja.

Opublikowano

Propozycja otwarcia maksymalnego hamulca przy max silnika i przełączeniu między fazami to nie najlepszy pomysł, ale może nie to było na myśli.

Mimimum gazu to jest też minium hamulca. Przejście między fazami jest tu neutralne.

 

Chodzi o to, żeby przy przełączeniu fazy lotu nie doszło do sytuacji, że przy max gazie, masz max hamulec...

 

Nie ma tu różnicy czy wolimy mieć zero gazu w górnym czy dolnym położeniu drążka. to jest ustawienie indywidualne.

Zwykle drąg od siebie to wzrost gazu i wzrost siły hamowania w dóch różnych fazach lotu.

Opublikowano

Możesz ustawić jeszcze fazę start - teraz twoja faza normal. W nowej fazie normal drag nic nie powoduje.

Dopiero w fazie start drag działa z motorem

To tak na wypadek niespodziewanego poruszenia drągiem i puszczenia w ruch śmigła jeżeli nie jest to świadomie do zastosowania

Używam jako zabezpieczenie, bo draga łatwiej tyłkąć w jakiej sytuacji niż przełącznik

Opublikowano

Propozycja otwarcia maksymalnego hamulca przy max silnika i przełączeniu między fazami to nie najlepszy pomysł, ale może nie to było na myśli.

Mimimum gazu to jest też minium hamulca. Przejście między fazami jest tu neutralne.

 

Chodzi o to, żeby przy przełączeniu fazy lotu nie doszło do sytuacji, że przy max gazie, masz max hamulec...

 

Nie ma tu różnicy czy wolimy mieć zero gazu w górnym czy dolnym położeniu drążka. to jest ustawienie indywidualne.

Zwykle drąg od siebie to wzrost gazu i wzrost siły hamowania w dóch różnych fazach lotu.

Skłaniałbym się raczej ku temu, że minimum gazu to jest maksimum hamulca. Wykluczam możliwość zadziałania drąga jako regulacja gazu i regulacja BF w obu fazach jednocześnie. W jednej fazie reguluje tylko silnikiem a w drugiej tylko BF. Moim zdaniem dobrym rozwiązaniem jest regulacja silnikiem na pstryku dwu lub trzy pozycyjnym a na drągu zostawić BF. Jeżeli chodzi o załączenie silnika przy aktywnym BF to można się przed tym zabezpieczyć programowo. Można tak ustawić aby przy otwartym BF w momencie załączenia silnika BF się zamknął.

Opublikowano

Mam ustawione 2 fazy lotu. W jednej działa silnik a nie działa butterfly (nie jest skonfigurowany) a w drugiej fazie działa butterfly a nie działa silnik (jest programowo wyłączony w tej fazie lotu).

To zabezpieczenie jest wystarczające.

 

Problemem jaki był do domyślne ustawienie radia wg. filozofii graupnera że wtedy kiedy mam wyłączony hamulec (butterfly) to po przełączeniu na fazę lotu z silnikiem miał on maksymalne obroty. Dało się to wyeliminować przestawiając działanie hamulca - mój wpis na czerwono w pierwszym poście.

 

Rozważałem możliwość ustawienia silnika na przełączniku 3 pozycyjnym ale po prostu nie wiem jak to uczynić pomimo, że mam instrukcję obsługi w ręku. Ale pomału dojdę do tego.

Opublikowano

Szkoła falenicka: gaz tylko na drążku - płynna regulacja gazu, hamulec na drążku, zmiana faz lotu, przełącznik między fazami, izzzzy :) 

Szkoła otwocka: gaz tylko na przełącznikach 2-3 fazowych, hamulec na drążku - płynna regulacja hamulca, nie miesza się gazu i hamulca na jednym elemencie sterującym.

 

Wybór jest prosty. I tylko Twój.

Opublikowano

 

Rozważałem możliwość ustawienia silnika na przełączniku 3 pozycyjnym ale po prostu nie wiem jak to uczynić pomimo, że mam instrukcję obsługi w ręku. Ale pomału dojdę do tego.

Kurcze to nie powinno być tak skomplikowane. Masz przecież w fazie lotu podłączony przełącznik o nazwie "drążek". To w to miejsce gdzie jest przełącznik "drążek" wstawiasz przełącznik "pozycyjny". W Futabie to jest "J3" zamieniłem na "SA"

Rozumiem że Graupner ma inną filozofię ale nie może być aż tak różna.

Opublikowano

Gaz na przełączniku w Funray się nie sprawdzi, ciężko będzie akrobacje na silniku robić bez precyzyjnej regulacji. Ja mam tak samo jak ty zrobione tylko mam 4 fazy lotu, z czego tylko jedna służy do lądowania. Dodatkowo pomiędzy każda fazą silnikową a hamulcem mam ustawione jakieś 5 sekund opóźnienia. Dzięki temu hamulec wychyla się na maksa dość wolno.

Opublikowano

Potwierdzam po pierwszych lotach, że do Funray lepiej mieć gaz na drążku. Obecnie mam 2 fazy lotu ale na pewno przybędzie 1 lub 2 następne w zależności od zaobserwowanych potrzeb. Na razie muszę dokupić śmigło 10x8 żeby nie ugotować silnika jak będę chciał bardziej dynamicznie polatać.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.