Skocz do zawartości

Klapy w samolocie


Marek_Cm

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

potrzebowalbym jakies rysunki, skany zasady dzialania klap w samolocie.

Najbardziej zalezy mi na rysunkach przedstawiajacych wyprofilowanie klapy i listwy splywu oraz jak maja sie odchylac wzgledem skrzydla.

 

Z gory dziekuje za pomoc

Opublikowano

Narazie to nie mam konkretnego modelu na mysli, bardziej intersuje mnie teoria, bo bez teorii nie zaprojektuje skrzydla.

 

Proporcje klap i lotek to najmniejszy problem.

 

Zalezy mi na tym, aby klapy spelnialy swoja role, a nie tylko zeby byly.

Opublikowano
Najprostrze klapy to w wyglądzie i osi obrotu zwykłe lotki

 

Tak jak napisał Kolega, jednak klapy jako oddzielny element mechanizacji skrzydła spełniają role elementu wspomagajacego nośnośc skrzydła, i to w zaleznosci od stopnia wychylenia. Im wiecej w dół tym wiekszy opór jak hamulec aerodynamiczny. Kazde skrzydło ma inną charakterystyke. Wyposazałem swoje modele w klapy ale ustawienia były na ziemi zawsze orientacyjne, korekta była zawsze po locie lub w trakcie lotu z wysunietymi klapami. Druga sprawa to moment obracajacy model (ostro zadziera, im wiecej wysuniete klapy tym mocniej zadziera nos) trzeba korygowac sterem wysokosci.

 

Pozdrawiam.

Opublikowano
Zalezy mi na tym, aby klapy spelnialy swoja role, a nie tylko zeby byly.

 

To myślisz, że tu koledzy przedstawią ci, które klapy spełniają swoje zadanie, a ktore mniej?

Tak jak pisze kolega Dj. w powiązaniu z innymi elementami mechanizacji płata siła nośna takiego zespołu jest różna np. klapy w powiązaniu ze skrzelami.

Opublikowano

Niestety z klapami - a właściwie z teorią klap to jest tak, że jeżeli nie przedmuchasz profilu z klapą w tunelu aerodynamicznym to nic o niej nie wiesz...

Opublikowano

W jednym z numerow RC Przeglad byl dokladny opis zabudowy wszystkich typow klap w modelach. Najwiecej jednak dowiesz sie z google.

 

Druga sprawa to moment obracajacy model (ostro zadziera, im wiecej wysuniete klapy tym mocniej zadziera nos) trzeba korygowac sterem wysokosci.

 

Akurat jest przeciwnie. Po wysunieciu klap nastepuje przyrost sily nosnej na skrzydle co powoduje zadzieranie dzioba lecz moment obracajacy model dziala w przeciwnym kierunku i powoduje opuszczanie i tutaj w zaleznosci od typu modelu korekta sterem wysokosci (gora, dol) nie jest tak jednoznaczna. Z wlasnego doswiadczenia wiem iz w dolnoplatach nalezy sie spodziewac korekty wysokoscia do gory :D

Opublikowano

...proponuje to sprawdzic, zawsze zadziera i trzeba kontrowac sterem wys w dół. Pewnie mam jakies inne modele... Nawet dziś to przerabiałem, jakąs godzine temu...

 

 

Pozdrawiam.

Opublikowano

zwykla klape mozna przedmuchac bez problemu w xfoilu, szczelinowa w mses, krokodyla chyba tylko w tunelu

 

..proponuje to sprawdzic, zawsze zadziera i trzeba kontrowac sterem wys w dół. Pewnie mam jakies inne modele... Nawet dziś to przerabiałem, jakąs godzine temu...

 

wychylajac klape zwiekszamy moment pochylajacy, co prawie zawsze powoduje koniecznosc kontrowania do siebie (wysokosc w gore, mniejsza sila na usterzeniu kompensuje wiekszy ujemny moment). Model nie powinien zadzierac, wektor sily nosnej jest zawsze prostopadly do wektora predkosci, wiec model powinien wznosic sie. Moze byc takie zludzenie ze zadziera, i wtedy kontrujac wysokoscia zmniejszamy kat natarcia, i przez to sile nosna.

 

Wychylenie klapy powoduje rozna zmiane momentu dla roznych profili

Opublikowano

Czyli miałem racje: kontrujemy sterem wysokosci OD SIEBIE, a nie odwrotnie jak sugerował Kolega dwa posty wyżej...

 

 

Pozdrawiam

Opublikowano
Czyli miałem racje: kontrujemy sterem wysokosci OD SIEBIE, a nie odwrotnie jak sugerował Kolega dwa posty wyżej...

 

 

Pozdrawiam

 

Marcin ma rację.

 

Każdy model inaczej reaguje i w jednym od siebie w innym do siebie kontrujemy a i to zależy od stopnia wychylenia klap.

Opublikowano

Tak wszyscy macie racje, ale Ed-owi nie chodzi o to kto ma racje i co ktos słyszał w teorii, lub co komu sie wydaje zadał konkretne pytanie, dostał wiele odpowiedzi ..., i dalej nic nie wie. Moze jednak cos sie dowiedział, poczekajmy niech sie wypowie...

 

Pozdrawiam.

Opublikowano

Napewno cos wiecej sie dowiedzialem i bardzo dziekuje za wasze wypowiedzi.

 

Zakladajac ten watek mialem nadzieje, ze dostane troche inne odpowiedzi. Chodzilo mi raczej o to jak ma byc wykonana ta czesc widoczna na fotce, jaka ma byc szelina miedzy klapa, a skrzydlem itp

 

flap_05.jpg

Zdjecie nie jest moja wlasnoscia pochodzi z tego linku

Opublikowano

Jeśli coś to pomoże to tu masz różne zestawy mechanizacji płata.

mechanizacjapatajb2.jpg

w600.png

 

Dj. ja również mam inne spostrzeżenia w sprawie klap niż Twoje. Wprawdzie to były klapolotki ale omawiany przypadek dotyczy reakcji na klapy; w obu górnopłatach po włączeniu funkcji klap model lecąc poziomo zaczął opadać nosem w dół, aby to skorygować musiałem ster wysokości wychylić w górę by model nie spadł. Podobnie do lądowania wysuwa się klapy zmiksowane ze sterem wysokości ( wychylenia steru do góry) by skompensować pochylenie nosa w dół.

Jednak mimo, że reakcje w obu modelach podobne to jednak kazdy z nich( jeden 110cm rozp elektryk i 190cm 4suw 15cm ) zachowywał sietrochę inaczej. Ten większy - wysoki górnopłat Fokker d.VIII jakby mniej oipuszczał nos.

Opublikowano

Tutaj masz jeszcze do sciagniecia plik PDF gdzie znajduje sie nieco teorii na temat klap. Moze sie przyda.

 

Tak wszyscy macie racje, ale Ed-owi nie chodzi o to kto ma racje i co ktos słyszał w teorii, lub co komu sie wydaje zadał konkretne pytanie, dostał wiele odpowiedzi ..., i dalej nic nie wie.

 

Dziwne z Twej strony stiwerdzenie po tym jak to Ty wlasnie - zboczyles z tematu przy okazji podajac niezbyt precyzyjne informacje podparte calkowicie bledna interpretacja dzialania momentu obrotowego wywolanego wychylona klapa na model. Pamietac nalezy zawsze tez iz temat Ed'a nie tylko On bedzie czytal ale i wiele innych osob szukajacych podobnych informacji wiec mysle ze jezeli cos mozna sprostowac-wyjasnic nalezy to robic. Nic nie trzeba sprawdzac, Twoje modele nie sa inne - jednak reakcja na model na wychylone klapy moze byc rozna w zaleznosci od typu modelu.

 

Pozdrawiam.

Opublikowano
Dziwne z Twej strony stiwerdzenie po tym jak to Ty wlasnie - zboczyles z tematu

 

Tak ja zboczyłem z tematu, nie mniej jednak wydawało mi sie ze juz wystarczy w kwestii kto co wie ,lub jak mu sie wydaje... Bo nie o to tu chodzi. Kolega Fokker dał konkretna odpowiedz, na pytanie Ed-a.

 

Pozdrawiam

Opublikowano

w mojej C182, jak sie wlaczy klapy trzeba oddac wysokosc (ster w dół) zeby leciała poziomo. Znaczy że większa jest siła nośna na skrzydle i trza model inaczej wyważyć. Ale klapy są tylko na 1/2 rozp skrzydła

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.