Skocz do zawartości

Klapy w samolocie


Marek_Cm

Rekomendowane odpowiedzi

Ed.szukasz w końcu rysunków klap z modeli czy samolotów.Jeżeli z modeli to mogę poszukać i jak coś znajdę to zrobię fotki tego typu.

b7d51b546a30f50bm.jpg

Tylko napisz czy takie zdjęcie z linijką dasz rade jakoś obrysować i zrobić wymiary ?

 

ps.

Wklejone jest 1 zdjęcie ale chyba Fotosik ma problemy,bo zauważyłem że nie zawsze się wyświetla

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

japim

Od niedawna przeglądam to forum, choć modelarstwem zajmuję się od b. wielu lat (od dzieciństwa). Również latam na "dużych" szybowcach. Mam jedno, główne spostrzeżenie -modelarze w absolutnej większości nie mają najmniejszego pojęcia o aerodynamice i zjawiskach fizycznych towarzyszących lotom ich modeli. To bardzo źle. Może by warto było założyć nowy dział lub wątek, w którym zabawilibyśmy się w MYTHBUSTERS -POGROMCÓW MITÓW krążących wśród modelarzy. Najlepszym dowodem na taką potrzebę są kłótnie, nieraz bardzo ostre, pomiędzy forumowiczami, gdy tylko wystąpi temat związany ze zjawiskami występującymi w locie. Co ciekawe, takie historie nie zdarzają się na ogół w przypadku „dużych” pilotów. Tam trzeba, rozpoczynając sezon, wykazać się wiedzą teoretyczną. Co roku. Inaczej nie ma latania. To co tutaj, na forum wyczytuję, to często jest albo humorystyczne albo wręcz trąci horrorem. Mitów narosłych w światku modelarskim jest naprawdę b. wiele. Ile można czytać o jakichś momentach wywołanych ruchem wirowym śmigła (są, ale pomijalnie małe w modelach samolotów, czy tym bardziej motoszybowców) powodujących ponoć skręcanie w locie (to czemu podczas jazdy po glebie też skręcają?),- nie ten moment poduje skręcanie. Tu mamy historie związaną z klapami-ile tu mitów?. A dywagacje, po co stosować lotki albo ster kierunku-można zrobić kabaret. Czytałem nawet poważne dywagacje na temat stosowania tłumików rezonansowych w czterosuwach. I co najgorsze, głosy mówiące prawdę giną wśród tych mitów. Wiele ubitych kretów , to skutki takiej „wiedzy”- szeptanej, powtarzanej, mimo istnienia świetnej literatury. Miał rację Lem pisząc o Internecie. Nawet w nieocenionej WIKIPEDII można przeczytać o szybowcu PIRAT, iż jest to trudny w pilotażu szybowiec wyczynowy. A jest on przecież wdzięcznym szybowcem szkolno-treningowym-nie bez powodu. Poważnie widzę potrzebe stworzenia na forum działki aerodynamicznej. Będzie ona traktowała o sprawach nam, modelarzom najbliższym-o prawach rządzącym naszym żywiołem-powietrzem i samolotami. Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat juz dawno byl proponowany lecz do dnia dzisiejszego nie uzyskal poparcia potrzebnego do realzacji. Osobiscie jestem za i to nie za tematem lecz za nowym dzialem! To ze taki dzial chodz czasem "ciezki" widac wyraznie ze jest potrzebny. Sam chetnie zweryfikowalbym swoje wiadomosci i dowiedzial sie czegos nowego a jest co - napewno.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

marcin133,

Może w więcej "luda" zaapelujemy do admina i moderatorów z prośbą o stworzenie jednak takiego działu. Widzę absolutną konieczność tego. Jest wiele osób na forum którym prawa fizyki rządzące lataniem nie są obce. Można by w sposób b. przystępny młodym adeptom (wielu starym również) przybliżyć problemy związane z aerodynamiką. Tematy takie nieraz przewijały się na forum, ale je odnaleźć jest naprawdę trudno . Wiele problemów jest omawianych w literaturze, ale przeważnie trzeba do tego mieć pewne przygotowanie. Zresztą obserwuję szerzącą się niechęć do szperania w książkach (spowodował m.in. to internet z jego pozorną łatwością znajdowania odpowiedzi na pytania). A młodzi (starzy również) wciąż pytają i niestety najczęściej otrzymują „cudackie” odpowiedzi. Poczytać o tym wszystkim w jednym dziale było by niewątpliwie z pożytkiem dla całej społeczności modelarskiej (rolą amina było by pilnować przed zaśmiecaniem bzdurami tego działu). Prawa rządzące lataniem dotyczą wszystkich rodzajów modelarstwa (poza plastikami oczywiście i kartonami do stania na półce), więc nie byłyby rozrzucone po całym forum, w jego różnych działach, jak to jest obecnie. Pytania o dobór śmigieł nie musiały by powtarzać się niemal co trzeci dzień-można by o tym poczytać w jednym miejscu. A problem dotyczy wszystkiego co lata (no może oprócz szybowców), nawet aerostatów. Konia z rzędem temu, kto znajdzie obecnie odpowiedź na takie pytanie (poprawną!) bez mozolnego, wielodniowego czytania dziesiątków, rozrzuconych po działach, postów. Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o rozwiązania konstrukcyjne klap, to dobrze byłoby pogooglowac, jak wyglądają one w konkretnych samolotach.

Co do właściwości lotnych, jest taka książka W. Fiszdona "Mechanika Lotu", gdzie autor podaje sposób na oszacowanie wpływu klap na właściwości lotne samolotu. Jej ogromną zaletą jest to, że jest po polsku i wszystko jest dokładnie wytłumaczone.

Jako, iż jesteśmy na stronie modelarskiej, warto byłoby wspomnieć też o modelach :)

Najczęściej mamy tu do czynienia z aeroplanami o małych wymiarach i latających powoli, przez co niektóre zjawiska mogą mieć całkiem różny charakter od tych dziejących się na dużym samolocie. Stąd niektóre szacunki dotyczące między innymi klap mogą się rozbiegać z rzeczywistością. Weźmy na przykład klapy szczelinowe. W modelach grubość szczeliny jest podobnej wielkości co grubość warstwy przyściennej, przez co może ona zatykać naszą szczelinę i klapy mogą być co najmniej dużo mniej skuteczne, niż wynikałoby to z obliczeń i równie dobrze byłoby zastosować zwykłą klapę zwiększającą wysklepienie profilu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Sporo na ten temat, włącznie z wpływem kalp na charakterystykę płata, jest w podręczniku W. Stafiej. "Obliczenia stosowane przy projektowaniu szybowców". To jest bardzo dobry podręcznik, napisany przez praktyka, wieloletniego konstruktora szybowców z Bileska Białej. Praca jest do pobrania (PDF) tu:

 

http://www.knl.meil.pw.edu.pl/

 

Niestety jak widzę ostatnio, strona chwilowo nieczynna. Plik po spakowaniu ma ok 12MB. Jeżeli Twoja poczta to przełknie, odezwij się to wyślę.

 

PS

Pomysł otwarcia nowego działu, poświęconego aerodynamice i mechanice lotu, popieram.

 

Pozdrowienia

PP

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Czy gdyby w podanym przez Darka "Olo" jednym z rozwiązań:

 

b2e841f58b006cc9m.jpg

 

Klapa nie byłaby "ścięta" na swojej krawędzi natarcia, tylko odcięta od skrzydła pionowo (tak, żeby przylegać do skrzydła), to działałaby niepoprawnie? Domyślam się, że z takim ukształtowaniem (z tym takim "daszkiem") szczelina pomiędzy klapą a skrzydłem ma lepsze własności aerodynamiczne, ale to są tylko moje domysły. Jakie problemy by były z klapą przylegającą "na płasko"?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw miałem napisać, że ktoś przekombinował, ale jeżeli przyjrzy się rysunkowi na powiększeniu to widać, że tam coś jest.

 

Klapa odcięta pionowo powoduje, że przy wychylaniu jej do dołu, górna krawędź natarcia klapy wychodzi poza obrys skrzydła robiąc za spojler/hamulec. Dlatego klapa została wyposażona w ścięcie i wyprowadzono krawędź spływu skrzydła w postaci doklejki balsowej.

Owszem możnaby odciąć klapę po skosie - ale wtedy co zrobić z lotkami? Przy takim rozwiązaniu technicznym z dźwigarem na spływie prostopadłym do cięciwy już lepiej dokleić uzupełnienie szczeliny klapy, niż bawić się w inne odcinanie przy lotkach a inne przy klapach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.