Skocz do zawartości

Jak-17 zamiast Yak-15


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

Dawno mnie tu nie było ( ale ten czas leci ) Jaczek wprawdzie nie skończony ale oblatałem swojego pierwszego Jeta

oto filmik

 

 

 

 

 

Pozdrawiam Paweł

  • 1 rok później...
Opublikowano

Witam

Temat nie umarł .

JAK 15 stworzył kilka problemów które trzeba było rozwiązać :

-małe usterzenie poziome wymuszało przedni środek ciężkości i niewielkie wyprzedzenie kół w/g środka ćiężkości

-podwozie główne "Jakowlewa " uniemożliwiało zastosowanie gotowych retraków 

-problem z gazami wylotowymi  i kółkiem ogonowym oraz odpornością dolnej tylnej części kadłuba zwłaszcza na postoju.

 

Najprostsze rozwiązanie najtrudniej znaleźć  😁 , a wystarczyło zmienić numer Jaczka i problemy same się rozwiazały

 

Zamiast JAK-15 trzeba zrobić JAK-17. rozwiązuje to powyższe problemy ale generuje inne ( ale mniej )

głównym problemem było przednie podwozie o kącie  składania 50  stopni , po wielu próbach i koncepcjach udało się ogarnąć temat prototyp podwozia działa 😁

 

 

 

zostało ogarnąć wersje finalną  i będzie OK

 

Bonusem całej zmiany jest że JAK -17 będzie można prysnąć w Polskie kolorki .
 

 

Różnica między 15 a17 widać poniżej.

 

APKR-vs-Ai-V.thumb.jpg.77277f37e807c0909e5c7d60bb861a83.jpg

 

 

CDN

 

  • Lubię to 2
  • Tytuł został zmieniony na Jak-17 zamiast Yak-15
Opublikowano

Witam

Powstaje wersja finalna podwozia przedniego po pomiarach na kadłubie wyszło że trzeba osadzić podwozie głębiej 15 mm

gg.thumb.jpg.5aabcd252b909f738e2751185327a056.jpg

 

ggg.thumb.jpg.2d9812c6dd65e1a72884b07d8ca0c5a5.jpg

 

gggg.thumb.jpg.d5362cb2c4777a03c3726e0cd04ee465.jpg

 

 

CDN

  • Lubię to 3
  • 2 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Witam

Zabrałem się za zamocowanie przedniego podwozia w kadłubie,wystrugałem taką skrzynkę

yy1.thumb.jpg.14d820037fbea80b97fa972d8c1fa5fc.jpg

 

yy2.thumb.jpg.8fc534b8a8453a35f7bda3365ac16fa2.jpg

 

która będzie wklejona w kadłub

yy3.thumb.jpg.6945b2c29f0cc75b34db9e8442887208.jpg

 

w związku z tym że model był projektowany pod  EDF to projektant powiększył tunel wlotowy do 118mm zamiast 96mm i tych paru milimetrów brakło do osadzenia podwozia ,musiałem wciąć się w tunel ,

yy4.thumb.jpg.bdefba6eae2c335a50bdba570f6a01f5.jpg

 

zostanie to wszystko zalaminowane razem .

podwozie na dzień dzisiejszy wygląda tak

yy5.thumb.jpg.b4648de66516ac14f0d7c12f3a04088a.jpg

 

yy6.thumb.jpg.81d8a5a4cf1e839b35f1d48732a04437.jpg

 

Jeszcze jedno jak ustawić płatowiec na postoju ,chodzi o kąt postoju modelu .Z tego co wyczytałem i sprawdziłem na paru modelach z trójkołowym podwoziem to cięciwa płata powinna zawierać w koncie -2 do 0 stopni ,modele z tak ustawionym podwoziem trzeba wyrwać do lotu przy starcie ale podczas lądowania "przyklejają " się do pasa .

macie w tym temacie jakieś doświadczenia ?.

 

CDN

 

  • Lubię to 4
Opublikowano
4 godziny temu, paweln7 napisał:

Jeszcze jedno jak ustawić płatowiec na postoju ,chodzi o kąt postoju modelu .Z tego co wyczytałem i sprawdziłem na paru modelach z trójkołowym podwoziem to cięciwa płata powinna zawierać w koncie -2 do 0 stopni ,modele z tak ustawionym podwoziem trzeba wyrwać do lotu przy starcie ale podczas lądowania "przyklejają " się do pasa .

macie w tym temacie jakieś doświadczenia ?.

 

CDN

 

Paweł, kąt postojowy(jak Ci nie zależy na makietowym) najlepiej ustalić w czasie pierwszych prób.

Z tym przyklejaniem do pasa to dużo zależy od charakterystyki modelu.

Opublikowano

Raczej od odległości podwozia głównego od Ś.C. Tzn; ile za Ś.C... Jeżeli się nie mylę - te Jaki nie lądowały na "tri toczki", tylko na dwa - główne, a potem opadał nos...... Im dalej podwozie główne za Ś.C - tym łatwiej  ( chętniej ) "przyklejał" się do pasa startowego.  Wykorzystaj, ile się da, żeby nie popsuć sylwetki ?

Pozdrawiam - Jurek

Opublikowano
21 godzin temu, paweln7 napisał:

Jeszcze jedno jak ustawić płatowiec na postoju ,chodzi o kąt postoju modelu

Widziałeś ten patent  4:20 filmu ...

 

Opublikowano

Samo ustawienie modelu ma mniejsze znaczenie niż odległość osi kół podwozia głównego od środka ciężkości.  Im bliżej tym lepiej model będzie rotował. I nawet przy ujemnym kącie ustawienia cięciwy pojawi się moment rotujący model. Jak dasz podwozie za daleko, co często się zdarza w różnych zestawach, to będzie kłopot z wyrywaniem modelu. Oczywiście idealnie jak jest 0 albo delikatny plus. Tez nie należy przesadzać bo starty mogą być wtedy tez nerwowe. W Jaku 17 chyba nie masz z tym problemu? Głównym mijasz tylko gondolę i Ci wyjdzie na +. W moim małym Jaku 17 przynajmniej tak jest. Rozumiem, że musisz minąć dźwigar (bo taki sam problem miałem przy przeróbce z Jaka 15) i wychodzi mocno za SC?

A patent super :)

 

Jeszcze jedna uwaga. Przesada, a więc bardzo bliskie umiejscowienie osi koła podwozia w stosunku do SC też potrafi być groźna. Na nierównych lotniskach trawiastych model ma tendencję do podbijania przodu i zwiększania kąta natarcia, przez co start może się odbyć przy niezbyt komfortowej prędkości. Jaka jest cięciwa skrzydła u nasady? W Dornierze  koła są dosyć daleko od S.C. . Na tyle daleko, że się trochę martwiłem. Jak nie dopilnuję odpowiedniej prędkości starty czasem bywają z tym niedobrym akcentem. Mogę zmierzyć tą odległość.

Opublikowano

Witam

Wiem co mi nie pasowało dźwigar ,ale oryginał miał w tym samym miejscu i jakoś latał (martwi mnie to jakoś )

po zmianie stateczników środek ciężkości przesunął się do tyłu 18mm i wylądował na środku rury skrzydeł .

 

YYYY1CG.thumb.jpg.72a218bf06641dcb3742d15c0cc2d068.jpg

 

Koło ma 114 mm i środek koła wypada ok 100 mm za CG i tego się nie zmieni, Cięciwa przy kadłubowa 550mm

CG 195-225mm , rura dźwigara 215mm od natarcia .

Widzę  że rosyjskich konstrukcji nie należy poprawiać i trzeba skopiować  w 100% ( niezależnie od skali )jak działało w originale to będzie działać w modelu . Wg rosyjskich źródeł 17 stała zaklinowana ok 0,5 stopnia na +,ja ustawię na 0 a obniżyć  to nie problem gorzej było by wydłużyć bo nie ma miejsca.

 

CDN

Opublikowano

100 mm to chyba sporo. Chyba trzeba faktycznie pokombinować z ustawieniem modelu na + albo oszukać nieco na geometrii podwozia, skręcając mechanizm w osi wzdłuż skrzydła. Tylko czy wtedy koło zmieści się w obrysie profilu/wnęce. U mnie cięciwa 690 mm ale koło nie było w połowie  płata. O ile pamiętam to 70 mm od CG.

image.jpeg.6b2532709a102b6a36dc25b232760671.jpeg

 

Jeszcze jeden przykład:

Model 2.5 m Ercoupe. Cięciwa 430 mm. Pierwotnie podwozie było pomiędzy widocznymi dwoma otworami czyli 150 mm od CG. Przy takiej konfiguracji  start zawsze kończył się nagłym oddaniem steru po oderwaniu. Zobaczyłem to na filmach Ercoupe Seagull np. Do opanowania ale brzydko wygląda.

482540769_2107528459707754_3063459330636767961_n.thumb.jpg.bb639a680b6f366bbccde6dc4f165d03.jpg

 

 

Opublikowano

Dzięki za sugestie coś się ogarnie opcje są dwie:

- zrobić tak geometrię podwozia aby przy rozkładaniu podwozia koło szło do przodu do ok 50 mm za CG ( muszę to zobaczyć na planie aby nie popsuć sylwetki )

- zostawi tak jak jest teraz

jest jeszcze jedna sprawa JAK ma układ redanowy napędu i przy dodawaniu gazu zadziera ( to  muszę sprawdzić bo przypuszczam  czy to nie rozwiązało by problemu zbyt tylnego podwozia )

 

Opublikowano

Witam

Godzina kombinowania i stanęło na tym

20250405_094857.thumb.jpg.ee6a6376262012f59e55c091024063f6.jpg

 

koło podwozia zostaje 85mm za środkiem ciężkości (45-50mm za daleko) chciałem zmienić geometrie podwozia aby poszło do przodu przy rozkładaniu to koło nie mieści się w płacie  i owiewki dziwnie wyglądają aby wszystko było ok to trza by zrobić nowe skrzydła .

 Aby poprawić sobie humor dokończyłem podwozie do nowego projektu ,jest to całe podwozie tego samolotu  😛

20250405_140318.thumb.jpg.eba00f780668d4fdd8a8e9fb4067d60f.jpg

 

20250405_1403311.thumb.jpg.dc7a1f7cddcbc8387c5ef1fcf61ca2ab.jpg

 

Tak działa

 

  • Lubię to 2
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.