paweln7 Opublikowano 25 Sierpnia 2023 Autor Opublikowano 25 Sierpnia 2023 Witam Dawno mnie tu nie było ( ale ten czas leci ) Jaczek wprawdzie nie skończony ale oblatałem swojego pierwszego Jeta oto filmik Pozdrawiam Paweł
robertus Opublikowano 25 Sierpnia 2023 Opublikowano 25 Sierpnia 2023 Ale poszedł w pole. Tylko nie po sionym! 1
paweln7 Opublikowano 8 Marca Autor Opublikowano 8 Marca Witam Temat nie umarł . JAK 15 stworzył kilka problemów które trzeba było rozwiązać : -małe usterzenie poziome wymuszało przedni środek ciężkości i niewielkie wyprzedzenie kół w/g środka ćiężkości -podwozie główne "Jakowlewa " uniemożliwiało zastosowanie gotowych retraków -problem z gazami wylotowymi i kółkiem ogonowym oraz odpornością dolnej tylnej części kadłuba zwłaszcza na postoju. Najprostsze rozwiązanie najtrudniej znaleźć 😁 , a wystarczyło zmienić numer Jaczka i problemy same się rozwiazały Zamiast JAK-15 trzeba zrobić JAK-17. rozwiązuje to powyższe problemy ale generuje inne ( ale mniej ) głównym problemem było przednie podwozie o kącie składania 50 stopni , po wielu próbach i koncepcjach udało się ogarnąć temat prototyp podwozia działa 😁 zostało ogarnąć wersje finalną i będzie OK Bonusem całej zmiany jest że JAK -17 będzie można prysnąć w Polskie kolorki . Różnica między 15 a17 widać poniżej. CDN 2
paweln7 Opublikowano 10 Marca Autor Opublikowano 10 Marca Witam Powstaje wersja finalna podwozia przedniego po pomiarach na kadłubie wyszło że trzeba osadzić podwozie głębiej 15 mm CDN 3
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. paweln7 Opublikowano 16 Marca Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 16 Marca Witam Miałem robić co innego ale złapała mnie wena na Jaka Przerobiłem statecznik pionowy i zabrałem się za poziomy, porównanie wielkości sterów wysokości powiększyłem statecznik poziomy ,doszło 10cm rozpiętości wyciąłem z sklejki 2mm nowe obrysy sterów wysokości ,widać na 1 fotce tak się teraz prezentuje kadłub. CDN 9
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. paweln7 Opublikowano 25 Marca Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 25 Marca podwozie JAK 17.mp4 6
paweln7 Opublikowano 3 Kwietnia Autor Opublikowano 3 Kwietnia Witam Zabrałem się za zamocowanie przedniego podwozia w kadłubie,wystrugałem taką skrzynkę która będzie wklejona w kadłub w związku z tym że model był projektowany pod EDF to projektant powiększył tunel wlotowy do 118mm zamiast 96mm i tych paru milimetrów brakło do osadzenia podwozia ,musiałem wciąć się w tunel , zostanie to wszystko zalaminowane razem . podwozie na dzień dzisiejszy wygląda tak Jeszcze jedno jak ustawić płatowiec na postoju ,chodzi o kąt postoju modelu .Z tego co wyczytałem i sprawdziłem na paru modelach z trójkołowym podwoziem to cięciwa płata powinna zawierać w koncie -2 do 0 stopni ,modele z tak ustawionym podwoziem trzeba wyrwać do lotu przy starcie ale podczas lądowania "przyklejają " się do pasa . macie w tym temacie jakieś doświadczenia ?. CDN 4
RobertK Opublikowano 3 Kwietnia Opublikowano 3 Kwietnia 4 godziny temu, paweln7 napisał: Jeszcze jedno jak ustawić płatowiec na postoju ,chodzi o kąt postoju modelu .Z tego co wyczytałem i sprawdziłem na paru modelach z trójkołowym podwoziem to cięciwa płata powinna zawierać w koncie -2 do 0 stopni ,modele z tak ustawionym podwoziem trzeba wyrwać do lotu przy starcie ale podczas lądowania "przyklejają " się do pasa . macie w tym temacie jakieś doświadczenia ?. CDN Paweł, kąt postojowy(jak Ci nie zależy na makietowym) najlepiej ustalić w czasie pierwszych prób. Z tym przyklejaniem do pasa to dużo zależy od charakterystyki modelu.
Jerzy Markiton Opublikowano 3 Kwietnia Opublikowano 3 Kwietnia Raczej od odległości podwozia głównego od Ś.C. Tzn; ile za Ś.C... Jeżeli się nie mylę - te Jaki nie lądowały na "tri toczki", tylko na dwa - główne, a potem opadał nos...... Im dalej podwozie główne za Ś.C - tym łatwiej ( chętniej ) "przyklejał" się do pasa startowego. Wykorzystaj, ile się da, żeby nie popsuć sylwetki ? Pozdrawiam - Jurek
RobertK Opublikowano 4 Kwietnia Opublikowano 4 Kwietnia 21 godzin temu, paweln7 napisał: Jeszcze jedno jak ustawić płatowiec na postoju ,chodzi o kąt postoju modelu Widziałeś ten patent 4:20 filmu ...
paulusr Opublikowano 4 Kwietnia Opublikowano 4 Kwietnia Samo ustawienie modelu ma mniejsze znaczenie niż odległość osi kół podwozia głównego od środka ciężkości. Im bliżej tym lepiej model będzie rotował. I nawet przy ujemnym kącie ustawienia cięciwy pojawi się moment rotujący model. Jak dasz podwozie za daleko, co często się zdarza w różnych zestawach, to będzie kłopot z wyrywaniem modelu. Oczywiście idealnie jak jest 0 albo delikatny plus. Tez nie należy przesadzać bo starty mogą być wtedy tez nerwowe. W Jaku 17 chyba nie masz z tym problemu? Głównym mijasz tylko gondolę i Ci wyjdzie na +. W moim małym Jaku 17 przynajmniej tak jest. Rozumiem, że musisz minąć dźwigar (bo taki sam problem miałem przy przeróbce z Jaka 15) i wychodzi mocno za SC? A patent super Jeszcze jedna uwaga. Przesada, a więc bardzo bliskie umiejscowienie osi koła podwozia w stosunku do SC też potrafi być groźna. Na nierównych lotniskach trawiastych model ma tendencję do podbijania przodu i zwiększania kąta natarcia, przez co start może się odbyć przy niezbyt komfortowej prędkości. Jaka jest cięciwa skrzydła u nasady? W Dornierze koła są dosyć daleko od S.C. . Na tyle daleko, że się trochę martwiłem. Jak nie dopilnuję odpowiedniej prędkości starty czasem bywają z tym niedobrym akcentem. Mogę zmierzyć tą odległość.
paweln7 Opublikowano 4 Kwietnia Autor Opublikowano 4 Kwietnia Witam Wiem co mi nie pasowało dźwigar ,ale oryginał miał w tym samym miejscu i jakoś latał (martwi mnie to jakoś ) po zmianie stateczników środek ciężkości przesunął się do tyłu 18mm i wylądował na środku rury skrzydeł . Koło ma 114 mm i środek koła wypada ok 100 mm za CG i tego się nie zmieni, Cięciwa przy kadłubowa 550mm CG 195-225mm , rura dźwigara 215mm od natarcia . Widzę że rosyjskich konstrukcji nie należy poprawiać i trzeba skopiować w 100% ( niezależnie od skali )jak działało w originale to będzie działać w modelu . Wg rosyjskich źródeł 17 stała zaklinowana ok 0,5 stopnia na +,ja ustawię na 0 a obniżyć to nie problem gorzej było by wydłużyć bo nie ma miejsca. CDN
paulusr Opublikowano 4 Kwietnia Opublikowano 4 Kwietnia 100 mm to chyba sporo. Chyba trzeba faktycznie pokombinować z ustawieniem modelu na + albo oszukać nieco na geometrii podwozia, skręcając mechanizm w osi wzdłuż skrzydła. Tylko czy wtedy koło zmieści się w obrysie profilu/wnęce. U mnie cięciwa 690 mm ale koło nie było w połowie płata. O ile pamiętam to 70 mm od CG. Jeszcze jeden przykład: Model 2.5 m Ercoupe. Cięciwa 430 mm. Pierwotnie podwozie było pomiędzy widocznymi dwoma otworami czyli 150 mm od CG. Przy takiej konfiguracji start zawsze kończył się nagłym oddaniem steru po oderwaniu. Zobaczyłem to na filmach Ercoupe Seagull np. Do opanowania ale brzydko wygląda.
paweln7 Opublikowano 4 Kwietnia Autor Opublikowano 4 Kwietnia Dzięki za sugestie coś się ogarnie opcje są dwie: - zrobić tak geometrię podwozia aby przy rozkładaniu podwozia koło szło do przodu do ok 50 mm za CG ( muszę to zobaczyć na planie aby nie popsuć sylwetki ) - zostawi tak jak jest teraz jest jeszcze jedna sprawa JAK ma układ redanowy napędu i przy dodawaniu gazu zadziera ( to muszę sprawdzić bo przypuszczam czy to nie rozwiązało by problemu zbyt tylnego podwozia )
paweln7 Opublikowano 5 Kwietnia Autor Opublikowano 5 Kwietnia Witam Godzina kombinowania i stanęło na tym koło podwozia zostaje 85mm za środkiem ciężkości (45-50mm za daleko) chciałem zmienić geometrie podwozia aby poszło do przodu przy rozkładaniu to koło nie mieści się w płacie i owiewki dziwnie wyglądają aby wszystko było ok to trza by zrobić nowe skrzydła . Aby poprawić sobie humor dokończyłem podwozie do nowego projektu ,jest to całe podwozie tego samolotu 😛 Tak działa 2
Rekomendowane odpowiedzi