Skocz do zawartości

Dobór wielkości bagnetu do skrzydła


arek1989
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Przerysowuję sobie plany modelu Wot 4 i postanowiłem przerobić je na wersję z dzielonym skrzydłem. Docelowo model będzie miał trochę ponad 1500mm rozpiętości. Połówki skrzydeł chciałem połączyć bagnetem z rurki węglowej, ale nie wiem jak dobrać odpowiednią średnicę.
Wot 4 to górnopłat przeznaczony do nauki akrobacji. Na tym filmie widać, że da się nim wykręcić kilka figur:


Wstępnie planuję zabudować między dźwigarami rurkę węglową o średnicy zewnętrznej 12mm.
W skrzydle poprowadzę ją przez 4 żeberka. Połówki do kadłuba łączone będą na cztery śruby nylonowe M5 (po dwie na stronę), a bagnet będzie stanowić druga rurka węglowa, ale o średnicy zewnętrznej 10mm.
Czy takie rozwiązanie będzie ok?

skrzydło wot 4.JPG

wot 4.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Chodzi wiec o akrobata... Jak sie Tobie liczyc wytrzymalosci nie chce, szukaj rurki o mozliwie duzej srednicy, by sie tylko zmiescila pomiedzy dzwigarami. Wowczas otrzymasz najkorzystniejszy stosunek wskaznika wytrzymalosci do ciezaru. Nie wchodz na pomysl zastapienia jej dwoma mniejszymi, umieszczonymi jedna za druga lub stosowania podobnych rozwiazan.

Juz kiedys byla podobna dyskusja, ale szukac mi sie nie chce.

 

Nie wiem, jak gruby ten Profil, jaki przekroj dzwigarow... Z rysunku szacuje na jakie 80mm, moze troche mniej, wiec rurka o srednicy, powiedzmy, 40-50mm powinna sie zmiescic tak, by do dziwgarow pozostalo jeszcze troche luzu. To tak na "czuja". Moze odrobine mniejsza srednica tez wystarczylaby, ale pewnosci nie mam, a liczyc tez mi sie nie bardzo chce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, young napisał:

Z innej beczki

czy nie za małe te lotki na skrzydle ? Tzn czy nie za wąskie ? Gruby profil, akrobat.

 

Patrząc po prędkościach z jakimi ten model lata to większe lotki raczej nie są wskazane.

No chyba, że autor wątku chce latać duuużo wolniej jak modelem, który wisi na śmigle - to wtedy tak.

 

Ale przy wolniejszym lataniu też daje radę:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, japim napisał:

 

Patrząc po prędkościach z jakimi ten model lata to większe lotki raczej nie są wskazane.

No chyba, że autor wątku chce latać duuużo wolniej jak modelem, który wisi na śmigle - to wtedy tak.

 

Ale przy wolniejszym lataniu też daje radę:

 

To miałem na myśli :) trafnie to ująłeś

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, f-150 napisał:

Jarku z całym szacunkiem dla Ciebie ,ale w akrobatach 3D 2,3m pod benzynę rura ma średnicę 32 mm.

 

Wojtku, ja tego nie przecze. Zakladam, ze wytrzymalosc bagnetu w tak duzych akrobatach jest dokladnie policzona dla zalozonej srednicy i grubosci scianki (ktora to jest rownie istotna dla wytrzymalosci calego przekroju, jak srednica elementu) rury.

Natomiast tutaj nie majac dokladniejszych danych moge tylko bardzo grubo szacowac, wiec wczesniej jedynie na wyczucie, w mysl zasady "ile sie zmiesci" podalem zapewne wygorowana wielkosc bagnetu. Jestem tego swiadom. Poniewaz chodzi o laminat weglowy, przyrost masy bylby moim zdaniem bez istotnego znaczenia.

Mialem nadzieje, ze obejdzie sie bez dalszych wyjasnien, ale sie nie obeszlo, a wiec:

 

Jesli ma byc oszczednie, bez policzenia raczej sie nie obejdzie. Tutaj, przy zalozeniu, ze dzwigar plata w wersji niedzielonej jest sprawdzony w praktyce,  najprostsza droga byloby porownanie wytrzymalosci dzwigara w placie niedzielonym do wytrzymalosci bagnetu w placie dzielonym.

 

Jedna z mozliwosci definiowania wytrzymalosci elementu jest wyliczenie maksymalnego momentu zginajacego, jaki bylby w stanie wytrzymac przekroj elementu w najbardziej newralgicznym miejscu (tutaj: u nasady plata).

 

Ze wzoru:

sigma = M / W

gdzie:

sigma - naprezenia w przekroju

M - moment zginajacy

W - wskaznik wytrzymalosci przekroju, jest to wielkosc zalezna od ksztaltu i wielkosci przekroju

 

otrzymujemy:

M = sigma x W

 

a wiec odpowiednio dla dzwigara:

Md = sigma d x Wd

gdzie:

sigma d - dopuszczalne neprezenia na sciskanie dla drewna sosnowego - te sa nizsze od naprezen na rozciaganie, wiec jesli wystapi zniszczenie elementu, ma ono miejsce w strefie sciskanej.

 

oraz dla bagnetu:

Mb = sigma b x Wb

gdzie:

sigma b - dopuszczalne naprezenia na sciskanie dla laminatu weglowego - takze tutaj, ze wzgledu na wlokniste wlasciwosci materialu przyjmuje sie naprezenia na sciskanie jako nizsze od naprezeni na rozciaganie.

 

Teraz wystarczy juz tylko porownac obie wartosci:

Md < Mb

Wartosc Mb nie powinna byc mniejsza od wartosci Md. Jesli bedzie mniejsza, zwiekszyc przekroj bagnetu i ponownie policzyc.

 

Tutaj jeszcze link do opracowania zawierajacego wartosci wytrzymalosciowe laminatow z wlokien weglowych (ale nie tylko):

https://cfk-valley.com/fileadmin/img/downloads/innovationDay/Prof_Unckenbold.pdf

https://www.swiss-composite.ch/pdf/i-Werkstoffdaten.pdf

Niestety, po niemiecku, wiec moze kto bedzie laskaw znalezc cos podobnego po polsku.

 

Do informacji na temat dopuszczalnej wytrzymalosci na sciskanie drewna sosnowego juz chyba kazdy dotrze samodzielnie.

 

Edycja:

Znalazlem jeszcze jeden, ciekawy link na temat wytrzymalosci CFK.

 

 

 

 

Wb.JPG

Wd.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Arek .Jeżeli myślisz o zwykłej rurce węglowej to zapomnij.Nie nadaje się do tych celów. Będzie się rozwarstwiać.Poza tym te rurki nie są kalibrowane i podane wymiary ,szczególnie wewnętrzne maja się nijak do rzeczywistości.Jeżeli ma to mieć ręce i nogi to kup w Modelemax rurę z plecionki węglowej i do tego rękaw z włókna szklanego na pochwę.średnica 18-20 mm całkowicie wystarcza w tej wielkości modelu.

Ew.gotowy zestaw ale z rurką alu https://modelemax.pl/pl/duraluminiowe/15204-rurka-dural-16-1-1000-mm----rurka-laminatowa.html

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.