Skocz do zawartości

Termika w lotach szybowcami DLG


Czaro

Rekomendowane odpowiedzi

  • temat został przypięty
15 godzin temu, Czaro napisał:

Inną oznaką bliskiego kontaktu z noszeniem jest zmiana kąta pochylenia. Kiedy model wlatuje centralnie w noszenie, zadziera nos. Efekt jest wywołany tym, że skrzydło już jest w noszeniu, kiedy ogon modelu jeszcze nie.

 

Spotkałem się z opinią taką jak powyżej i przeciwną. Sytuacja o której wspomniałeś, biorąc pod uwagę ramię usterzenia i prędkość modelu, trwa ułamek sekundy. Potem zarówno płat jak i usterzenie jest już w noszeniu co powoduje uniesienie ogona, opuszczenie nosa i wzrost prędkości. Chyba, że w kominie byłby na tyle duży gradient prędkości wznoszenia, że płat cały czas by był w silniejszym wznoszeniu niż usterzenie.

 

To właśnie jedna z opinii/teorii z którymi się zetknąłem czytając o lataniu w termice i chciałbym, żebyś ją jednoznacznie obalił ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jednoznacznie stwierdzam, bez żadnych wątpliwości i z pełną stanowczością, że moje modele, kiedy wlatują centralnie w noszenie, to zadzierają nosa :)

 

Załóżmy, że model leci 5m/s i wlatuje w noszenie 1m/s - to są dość realne wartości. W tej sytuacji mamy gwałtowną zmianę kąta natarcia o ponad 11st. To musi przełożyć się na reakcję modelu, nawet jeżeli trwa tylko chwilę, w szczególności, że w osi poprzecznej model ma najmniejszą bezwładność.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O, czekałem o dyskusję o podnoszeniu ogona do góry ?

 

Mam taki nawyk, że co gadam z kimś kto lata w termice lepiej ode mnie, to pytam czy widział takie zachowanie i nikt z tej grupy nic o tym nie wie :D

 

Polecam tutaj ten wątek:
https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?424950-Why-does-tail-rise-when-you-hit-a-thermal

 

 

Sam skłaniam się do stanowiska Marka Dreli - opuszczenie nosa jest efektem drugorzędnym, który występuje gdy mamy szybowiec z dużym zapasem stateczności podłużnej. Najpierw model, chce nam przeciągnąć, a później opuszcza nos. Tyle, że teraz się raczej z takimi zapasami nie lata, bo przeloty są wyjątkowo męczące.

 

Aczkolwiek - uwielbiam to foto z tamtego wątku:
spacer.png

 

 

PS - Trochę dyskusja w tamtym wątku wygląda tak, że Marek wrzuca konkretne dane, a w odpowiedzi słyszy "ale ja WIDZĘ inaczej" :D  Nie ukrywam - często rozumiem jak on się tam czuje

 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cóż, latanie modelem DLG na termice jest szalenie subiektywne. Wartości opadania modelu, czy wznoszenia w delikatnych noszeniach są praktycznie niemierzalne, rejestracja dynamiki modelu w aktywnym powietrzu będzie mocno zaszumiona, bo lekkim modelem dość mocno potrafi rzucać. Polegać można jedynie na intuicji i doświadczeniu.

 

Cały weekend przelatałem przypatrując się, jak zmienia się kąt pochylenia modelu. Ewidentnie przy wejściu w noszenie model zadziera nos. Przy wyjściu z noszenia model pochyla nos. Co się dzieje pomiędzy? Trudno mi powiedzieć, czy leci pochylony na nos - noszenia przeważnie są dość turbulentne i modelem rzuca w środku noszenia. Żeby spotkać obszerne noszenie i w dodatku dość ustabilizowane trzeba wznieść się wyżej. Ale wtedy ciężko obserwować pochylenie modelu. Na tym filmie jest dość dobra perspektywa:

 

 

Czy widać tendencję do pochylania nosa w środku noszenia? Z pewnością widać doskonale, jak zadziera nos, kiedy mocniejsze noszenie jest przed modelem i podnosi ogon, jeśli mocniejsze noszenie jest za modelem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, cZyNo napisał:

A z ciekawości - jak Czarku masz ustawiony ŚĆ? Ekstremalnie czy w miarę spokojnie?

 

Spokojnie, gdzieś w tylnej połowie zakresu podanego przez producenta.

 

8 godzin temu, pabork napisał:

opowiesz dwa słowa o kierunku krążenia w kominie?

 

Dwa słowa? W lewo :) A na poważnie, to będzie o tym w części 3, kiedy ją wreszcie napiszę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy temu...
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.