Skocz do zawartości

Pomoc przy pierwszym quadzie klasy 250


nindrza

Rekomendowane odpowiedzi

53 minuty temu, Patryk Sokol napisał:

Dużo pytań, a ja dziś nie będę miał na to czasu.

 

Zróbmy tak.

Tu masz manual do tego FC:
https://www.copterfarm.de/media/pdf/3d/bb/f7/RDQ-Bardwell-F4-FC-Manual-v2-1.pdf

 

Przeczytaj i jak jeszcze będziesz miał pytania to pomogę.

Na teraz tylko Ci powiem, że joystick od kamery w ogóle nie lutuje się do FC. Wpina się go do kamery i służy do ustawiania tejże.

Lekturę manuala mam już za sobą. Na jej podstawie zrobiłem te schematy itp. ale to dopiero początek mojej przygody modelarskiej dlatego chcę się upewnić, że wszystko dobrze ogarnąłem.

 

39 minut temu, a2j napisał:

Jeśli ładowarka to imax b6 lite to nie podłączaj jej do 220V. Zasila się ją prądem stałym 7-32 V czyli musisz mieć dodatkowy zasilacz np z laptopa.

nigdy nie widzałem ładowarki do laptopa z końcówką RX 60. U mnie np. jest okrągła. Mam zastosować jakieś przejściówki czy coś w tym stylu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obcinasz końcówkę i lutujesz XT60 (z zachowaniem poprawnej polaryzacji) albo jakaś przejściówka.

Sam zasilacz też nie byle jaki bo dla 12V musiał by mieć wydajność prądową ponad 18A

Ja do swojej ładowarki mam zrobiony zasilacz z zasilacza serwerowego.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 22.05.2020 o 12:37, nindrza napisał:

Zabrałem się za skręcanie i pojawiły się kolejne pytania. Pierwsze odnośnie podpięcia kabli. Narysowałem schemat jak chcę to polutować ale nie jestem pewny czy wszystko jest dobrze.

Tutaj jest widok z góry:

schemat fc_vtx+esc+cam.png

 

Pokręciłeś to nieco.

Kamer podpinasz na FC do:
Zółty (video) do pada o nazwie CAM_S.
Zielony (ten od joysticka) możesz podpiąć do CAM_C, co pozwoli sterować nastawami kamery z aparatury
 

Przy Twoim VTx masz wbudowane zasilanie kamery, więc:
Czerwony kamery do +5V na VTx i do jednego z GND na VTxie

 

VTx zaś:
Bat+ do zpadu 9V na FC, a czarne do któregoś GND obok tego złącza.

Teoretycznie możesz podpiąć ten VTx bezpośrednio do baterii, ale nie warto, bo 9V na tym FC jest złączem filtrowanym i spowoduje,ze silniki mniej będą psuły obraz.

Video do pada Video - tu nic niezwykłego

RXD podpinasz do dowolnego Txa, tutaj polecam do Tx4, bo blisko. Służyć to będzie do zmiany kanałów i mocy VTxa z aparatury

 

Podsumowując:
VTxa zasilasz z 9V na FC, a kamerę zasilasz z VTxa (to się robi, zeby było mniej zakłóceń). Kamera podaje video na FC, a ten póxniej podaje je na VTxa

 

Jeśli chodzi o ESC to z grubsza dobrze. Nie musisz tylko podpinać dwóch mas. Podpinasz do FC zasilanie i sygnał. Telemetrię po osobnym kablu też możesz sobie odpuścić, w tych czasach niewiele oferuje.

 

Cytat

 

A tutaj FC od dołu:

 

 

Tutaj moje pytania: 

  • Czy VTX może być tak przylutowany bezpośrednio do baterii

To już omówiłem

Cytat
  • Czy do 5V od spodu mogę przylutować 3 rzeczy (wtedy ledy planuję uziemić do jakiegokolwiek GND na FC).

Olej LEDy na początku, po co sobie mieszać. Ale ogólnie do jednego 5V lutuj ile chcesz. Aż przeciążysz stabilizator i go spalisz :D

Cytat
  • Od czego jest kabelek RXD w VTX i gdzie go przylutować? 

Omówiłem

Cytat
  • Mogę kabelek 5V od VTX przylutować do 9V na FC?

Nie, będzie dym

Cytat
  • Czy dobrym pomysłem jest nie lutowanie OSD do FC tylko podłączanie tego "pilocika" za każdym razem jak chcę coś zmienić?

W niczym to nie przeszkadza, ale ja bym lutował. Zawsze gubię te pilocioki

Cytat
  • Do czego służy przycisk zaznaczony na zielono na FC?

Do wymuszenia uruchomienai FC w trybie DFU. Służy to do flashowania kiedy coś popsujesz, np. wgrasz oprogramowanie do innego FC

Cytat
  • Od spodu na FC kolo 5V jest mostek do lutowania i zmiany wyjścia 5V na 3,3V. Niestety nie znalazłem informacji jakie napięcie jest domyślnie bez lutowania. Czy ktoś może się orientuje?

5V powinno być bez lutowania

Cytat

 

Kolejne pytania są odnośnie samej konstrukcji:

529857200_ukad.thumb.png.c3632b03e256e63bc3fd22d2f741c190.png

 

Na dwie trytki daj antenę. jedna może powodować, że antena wpadnie w śmigła

Cytat
  • Odbiornik jest dość duży i nie mogę znaleźć na niego innego miejsca jak na dole albo górze drona. Można go rozkręcić żeby zajmował mniej miejsca?

Jak najbardziej. Wywal tworzywko i oklej taśmą izolacyjną, bądź wrzuć w koszulkę termokurczliwą.

Cytat
  • Te nakładki antywibracyjne są dość duże, przez co mam problem z dokręceniem FC od góry. Zrobić to na siłe czy może lepiej zamaist tych podkładek użyć zwykłych nakrętek jako dystansu od ramy albo po prostu przyciąć je o połowę? Wydaje mi się, że drgania i tak będą przenoszone przez śruby na których będzie zamontowany FC i te nakładki są zbędne.

Podkładki antywibracyjne przewleka się tak, żeby siedziały wewnątrz otworów w FC. Jeśli FC ma 4mm otwory, to wtedy gumki się przewleka do środka (i tak wiem, ze to wygląda,jakby nigdy miało się tam nie zmieścić)

Cytat
  • Czy takie ułożenie nie spowoduje zbyt dużego nagrzewania się VTX i FC?

Nie

Cytat
  • Montaż na trytytkach odbiornika i anteny nie wydaje się zbyt solidny. Czy macie jakieś pomysły jak innaczej to zamontować? Może jakieś styropianowe obudowy, kropelka?

Jest wystarczająco solidny. Po co bardziej?

Cytat
  • Zamaist kleju anearobowego mam cyjanoakrylowy. Czy mogę taki klej nałożyć na śrubki żeby się nie odkręcały?

Nie. Do zabezpieczania gwintów tylko aneoroby

Cytat
  • Czy są jakieś obudowy dodatkowe do kamerki? Tej która przyszła w zestawie nie jestem w stanie w żaden sposób przymontować do ramy. Myślałem o wycięciu ze styropianu/drewna jakiejś ramy i zamontowaniu tego na trytytkach. Na YT widziałem, że ludzie mieli takie boxy które wkładali w ramę ale nie mogę tego nigdzie znaleźć do kupienia.

Używasz czegoś takiego:
https://avifly.pl/pl/kamery-fpv/uchwyt-kamery-micro

 

Cytat
  • Po montażu śmigieł jest dosyć spory luz między nimi, a śrubą która ma je dociskać. Na dodatek wszystkie zakręcają się w lewo. Czy silniki CCW nie odkręcą ich podczas lotu?

Coś zrobiłeś nie tak. Pokaż fotki, bo to nie jest możliwe.

Cytat

Podłączenie odbiornika:

Z tego co zrozumiałem muszę zastosować protokół iBUS. Podpinam wtyczkę serwo (sygnał u góry, + na środku, GND u dołu) i potem lutuje kabelek od sygnału do miejsca podpisanego na FC jako S, + lutuję do +5V (tylko którego, na odbiorniku pisze 4-6,5V), a GND do jakiegokolwiek GND. Czy mam rację?

 

Tak, tak to działa

 

Cytat

Ładowarka:

Ładowarka przyszła bez kabla zasilającego. Muszę kupić do niej osobno jakiś zasilacz. Pisze na niej że obsługuje 220V, więc mógłbym ją włączyć bezpośrednio do gniazdka? Niestety te tematy są mi całkowicie obce i proszę o polecenie jakiegoś bezpiecznego rozwiązania :(. Tak będę podpinać baterie do ładowania. Mam nadzieję, że dobrze to rozkminiłem: 

Kupiłeś B6 lite?

B6 lite nie obsługuje 220V, gdzie jest napisane, że obśługuje 220V?

 

Cytat

 

 

Na koniec ostatnie pytanie. W pudełku od ramy znalazłem taką małą plastikową płytkę wielkości FC. Do czego ona służy?

Podkładasz pod stack, wtedy jeśli płytka FC dotknie węgla to nie będzie zwarcia

Cytat

 

 

Dzięki za całą pomoc jaką do tej pory tutaj uzyskałem :D

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A więc tak podpiąłem wszystkie kabelki. Mogę bezpiecznie podpiąć baterię? Ledy w przyszłości zamontuję do 5V od spodu.schemat_poprawiony.thumb.png.0e110cecd35daa7d1001997b9ca33e54.png

 

Rozumiem, że niepotrzebne kabelki od ESC mogę obciąć :D

Układ silników idzie tak jak na tym schemacie? Szukałem na YT i w instrukcji ale nigdzie nie był sprecyzowany. Wiem, że można to zmienić w BETAFLIGHT ale chciałbym od razu podpiąć wszystko dobrze.

358625565_ukladsilnikow.PNG.0d2260dc5ef70e9f1e68de5aa4df1ac8.PNG

 

Tutaj zdjęcie śmigieł po dokręceniu. Nakrętka dalej nie idzie. Dokręcałem w rękach żeby niczego nie popsuć. Wygląda na to, że gumowa tulejka w środku nakrętki to blokuje. Powinienem to

wkręcić na siłę kluczem?

IMG_20200524_105109136.thumb.jpg.a107f4d51123f5200cab57f1eb09354f.jpg

 

 

21 godzin temu, Patryk Sokol napisał:

Kupiłeś B6 lite?

Tak kupiłem B6 lite. Zorientowałem się w zasilaczach i koszt takiego to ok. 200zł. Na razie będę używał laptopowego zasilacza (4,5A, 20V) z przejściówką. W domu rodzinnym mam całe pudło zasilaczy, więc jak tam będę to przeglądnę i może coś znajdę.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36 minut temu, nindrza napisał:

A więc tak podpiąłem wszystkie kabelki. Mogę bezpiecznie podpiąć baterię? Ledy w przyszłości zamontuję do 5V od spodu.schemat_poprawiony.thumb.png.0e110cecd35daa7d1001997b9ca33e54.png

 

Rozumiem, że niepotrzebne kabelki od ESC mogę obciąć :D

W reglu musisz dolutować jeszcze kabel S do pinów S1, S2, S3 i S4 (po jednej esce na każdy regler). Nadmiarowy czarny kabel możesz uciąć.

 

Problem mam z to z Twoim odbiornikiem. zasilania i masę podpinasz sensownie, ale gdzie jest w nim IBUS to nie mam pojęcia (ale na pewno nie tam gdzie podpinasz). Zaryzykowałbym, że IBUS jest na nim na najbardziej prawym (na zdjęciu) pinie z poziomego rzędu. Ale wolałbym, żeby wypowiedział się ktoś kto zna ten system, bo z instrukcją dla tego odbiornika ciężko.

No i podepnij pin do Rx6, będzie pewność, że inwerter nie przeszkadza, a masz wolnego UARTa

 

36 minut temu, nindrza napisał:

Układ silników idzie tak jak na tym schemacie? Szukałem na YT i w instrukcji ale nigdzie nie był sprecyzowany. Wiem, że można to zmienić w BETAFLIGHT ale chciałbym od razu podpiąć wszystko dobrze.

358625565_ukladsilnikow.PNG.0d2260dc5ef70e9f1e68de5aa4df1ac8.PNG

Ustaw FC strzałką do przodu quada, wtedy rogi FC zgodzą się z kolejnością silników.

36 minut temu, nindrza napisał:

 

Tutaj zdjęcie śmigieł po dokręceniu. Nakrętka dalej nie idzie. Dokręcałem w rękach żeby niczego nie popsuć. Wygląda na to, że gumowa tulejka w środku nakrętki to blokuje. Powinienem to

wkręcić na siłę kluczem?

IMG_20200524_105109136.thumb.jpg.a107f4d51123f5200cab57f1eb09354f.jpg

 

Ta tulejka z tworzywa wynika z tego, że to nakrętka samokontrująca. Dokręcaj do oporu, tak mam być.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok. Tak wszystko przylutuję:

schemat_poprawiony.thumb.png.4dab6032fdc5b959a8f78f3df825ab93.png

 

2 godziny temu, Patryk Sokol napisał:

Problem mam z to z Twoim odbiornikiem. zasilania i masę podpinasz sensownie, ale gdzie jest w nim IBUS to nie mam pojęcia (ale na pewno nie tam gdzie podpinasz). Zaryzykowałbym, że IBUS jest na nim na najbardziej prawym (na zdjęciu) pinie z poziomego rzędu. Ale wolałbym, żeby wypowiedział się ktoś kto zna ten system, bo z instrukcją dla tego odbiornika ciężko.

 

Masz rację. Znalazłem na YT filmik jak podpinają iBus na tym odbiorniku. Wytłumaczone w 1:40

 

 

2 godziny temu, Patryk Sokol napisał:

Ustaw FC strzałką do przodu quada, wtedy rogi FC zgodzą się z kolejnością silników.

To wiem. Bardziej mi chodzi o to, które silniki podpiąć jako CW, a które jako CCW. Z tego co wiem normalnie popięte pracują jako CW, a po zamienieniu dwóch dowolnych kabelków miejscami silnik obraca się CCW. Dobrze myślę?

 

EDIT:

Przez przypadek podpiąłem baterię do układu na 0,2 sekundy i się coś zadymiło prawdopodobnie z FC. Podłączony był tylko FC i VTX (bez anteny :( ). Jeżeli to było tak krótkie zwarcie to czy coś się mogło zepsuć? Czy to przez to, że nie było anteny w VTX, a może przez to że nie wszystko było podpięte. Zauważyłem że jedno pole lutownicze od ESC jest trochę przypalone (podczas lutowania przytrzymałem w tamtym miejscu lutownice przez chwilę). Możliwe, że przepaliłem coś na płytce?

 

Ta wygląda teraz FC

plytka.thumb.jpg.94aa2f0700240be369825cef93e5b296.jpg

 

 

Chyba dymiło się z tego miejsca (widać, że jest przydymione)

lupa.thumb.png.69cbb1feec1be5481bda43b3137bc214.png

 

Tutaj jest podejrzane pole lutownicze od ESC:

753942788_przypalonyesc.thumb.jpg.988a1060a37922cbf22768110cb11614.jpg

 

Tutaj jak to wszystko było połączone:zestaw.thumb.jpg.c6b2b22a76ac7f34e235298bda7a3020.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podepnij FC pod USB i zobacz czy diody sie zapalają. Jeśli będą się zapalać to coś z niego będzie można uratować, jak nie to procesor poszedł i FC do śmieci.

 

Na oko nie wygląda jakby cokolwiek  było źle przylutowane, rzeczy są na swoich miejscach.

Jeśli miałbym w coś strzelać, to w to, że zostawiasz zdecydowanie zbyt dużo odsłoniętego przewodu, być może któryś z kabli zmacał inny.

 

A być może masz wadliwy VTx który się zwarł i spalił stabilizator 9V na FC. Zdarzyło mi się to kiedyś, jakość tych modelarskich sprzętów bywa... różna...

Jest też opcja, że brak czegokolwiek w złączu antenowym spowodował spalenie końcówki mocy w VTxie, a to po0ciągnęło za sobą stabilizator 9V. Ale to jest mało prawdopodobne.

Jak mówiłem - sprawdź czy jak podepniesz pod USB czy zapalają się diody, jeśli się zapalą to będziemy myśleć. Ogólnie to jest pierwsza rzecz jaką zawsze robię z nowym FC. Dużo prościej negocjuje się gwarancję za wadliwy FC jeśli nie ma na nim cyny.

 

No i na samym lutowaniem musisz popracować,. Twoje luty wyglądają na zimne i stosujesz za dużo cyny. Prawidłowo to cały pad powinien być zwilżony

 

A i pokaż płytkę od spodu, może tam coś wypatrzę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Patryk Sokol napisał:

... A i pokaż płytkę od spodu, może tam coś wypatrzę.

No właśnie. Czy aby + zasilania (czerwony przewód od złącza XT) ma iść dokładnie pod pad oznaczony ESC-? Nie znam tego FC, ale jeśli tak jest poprawnie to dość ryzykowne. Przy niestarannym montażu łatwo o dodatkowe efekty świetlno-zapachowe.

 

Edycja: Przejrzałem PDFa od FC i zasilanie jest chyba dobrze podłączone. Lutowania popraw.

Edytowane przez Grabcio
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po podpięciu FC pod USB od laptopa chwilę miga zielona dioda, a pomarańczowa się świeci, następnie cały czas pali się pomarańczowa (z podpiętym VTX oraz bez podpiętego VTX tak samo). Po dokładnych oględzinach lutów i kabli na 99% nie było możliwości, żeby jakieś się zwarły.

 

Z podpiętym VTX:

IMG_20200531_164223098.thumb.jpg.b958951eb620423f6e64ff1cde079947.jpg

 

Bez podpiętego VTX:

IMG_20200531_164037430.thumb.jpg.fbd94370c928ec6bd93b6e400186535f.jpg

 

FC od spodu:

IMG_20200531_164259831.thumb.jpg.ff4c84812281904ed80745536079a284.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To wygląda jakby VTx był uszkodzony i ujarał wyjście do zasilania VTx. 

 

Ogólnie - tragedii nie ma, Vtxa można zasilić bezpośrednio z pakietu, a FC zasadniczo działa. 

Podłącz VTx bezpośrednio pod pakiet (ALE! Antena podpięta i uważaj na polaryzację). Jeśli VTx ma zwarcie, to szybko to zobaczysz. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Zdecydowałem się zaryzykować i podpiąć FC i VTX tak jak na schemacie wcześniej tylko z podpiętą anteną i nic złego się nie stało po podłączeniu baterii. Dolutowałem resztę kabli (silniki, ESC, odbiornik) i wygląda na to, że nic złego się nie dzieje (na goglach widać ładny obraz z kamerki zamontowanej na dronie, zakłócenia podczas wydawania dźwięków przez drona). Ładowarkę zasilam zasilaczem z laptopa podpiętym przez przejściówkę i też wszystko wygląda ok. Przed przylutowaniem zbindowałem radio z odbiornikiem.

 

Po podpięciu baterii dron wydaje cały czas głośne pikanie. Próbowałem go ustawić w Betaflight ale na wykresach w zakładce reciver nie widać ruchu drążków na radiu (są one niezmienne pomimo wychylenia drążka). W zakładce motor kiedy poruszam suwakami od śmigieł też się nic nie dzieje. W zakładce PORTS ustawiłem Serial RX UART6 na ON (kabel od odbiornika przylutowany do pola R6). W zakładce CONFIGURATION ESC ustawiłem na DSHOT 150 (na moich ESC pisze DSHOT 200 ale takiego nie znalazłem. Są jeszcze 300 i 600), w okienku RECIVER: reciver mode ustawiłem na serial-based reciver, a serial reciver provider na ibus. Są wgrane najnowsze sterowniki do FC, a w BETAFLIGHT obraca się model 3D, który widać w zakładce SETUP. Czy ominąłem jakiś krok/ coś zrobiłem źle, że odbiornik nie dostaje sygnału od radia? Może to przez to, że w silnikach CCW zamieniłem kabelki miejscami żeby kręciły się w drugą stronę? Target mojego FC to CLRACINGF4, a w BETAFLIGHT miałem do wyboru legacy albo CLRA (wybrałem legacy). Led na odbiorniku się nie świeci po podpięciu baterii/USB.

 

EDIT:

Dorzucam filmik (na początku widać jak lewy tylni silnik się porusza):

 

EDIT 2:

Okazało się, że miejsce gdzie przylutowałem zasilanie od odbiornika domyślnie ma 3,3V (bez mostka lutowniczego). Po przylutowaniu do 5V od spodu płytki działa odbiornik, jednak dron dalej piszczy i miga po podpięciu baterii ?

 

EDIT 3:

Po podpięciu pod BF i szybkim connect widać jak napięcie rośnie, a po naładowaniu paska na full dron się rozłącza (tak jakby dron się wyłączał). Potem znowu daje connect i dzieje się to samo i tak w kółko (wciąż piszczy). Po około minucie dotknąłem FC, VTx i ESC i są trochę ciepłe. Wygląda na to, że to problem z zasilaniem. Macie jakieś pomysły jak to naprawić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.