Skocz do zawartości

Wolno latający model - dobór silnika i innego osprzętu


BoKo
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie.

Od niedawna wróciłem do modelarstwa po bardzooooo długiej przerwie. Nowe materiały, nowe technologie, nowy sprzęt. Znalazłem na YouTube kilka filmików wraz z dokładnymi opisami, wybrałem jeden (śmieszne - widzę ten filmik w poście o nazwie ... Bardzo-slow flyer) i zamówiłem osprzęt w Chinach a sam zacząłem budowę modelu. Pierwszy problem - skąd wziąć płaty gąbki o nazwie Depron bądź coś podobnego o innej nazwie? Znalazłem jedynie gąbkę ale krytą obustronnie papierem co skutkuje zwiększeniem ciężaru modelu i kłopotami przy próbie zginania arkusza. Drugi problem - zamówienie zostało przyjęte ale z terminem realizacji prawie dwumiesięcznym a w efekcie 90% zamówionych pozycji zostało skreślonych (brak producenta). Stanąłem zatem przed dylematem zakupów indywidualnych ale przy braku na rynku amerykańskim (tutaj mieszkam) oryginalnego osprzętu z nagrania na YouTube chciałbym dobrać coś, co mogę kupić. Stąd kilka pytań:

1. Silnik - co oznaczają symbole np: Motor  1304 3000KV? Jakim innym silnikiem mogę go zastąpić jeśli zmuszony jestem do zwiększenia mocy silnika z uwagi na większy ciężar modelu?

2. ESC - 12A. W jaki sposób dopasować ten element do zmienionego silnika?

3. LiPo Bateria - 350MAh 7.4V. Jak w pytaniu 2?

4. Ładowarka do baterii. Do wyboru modeli na pęczki. Jakimi kryteriami kierować się przy jej wyborze?

 

Gdzieś w sieci widziałem (zapomniałem zanotować gdzie?) coś w rodzaju katalogu-"podpowiadarki". Po wpisaniu danych silnika w kolejnych okienkach padały podpowiedzi sugerujące dobór pozostałego osprzętu. Nie zetknęliście się z czymś takim?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każdy silnik jest opisany przez producenta kilkoma parametrami

  1. Fizyczny rozmiar. Np 1304
  2. kV - ilość obrotów na 1 Volt
  3. Maksymalne dopuszczalne napięcie, natężenie prądu, maksymalna moc

Zwiększenie mocy nie jest takie trywialne, bo wpływa na wszystkie parametry silnika. Możesz np kupić silnik o większej mocy, ale wymagający do jej osiągnięcia większego śmigła, które do konstrukcji modelu może już nie pasować.

 

Znając maksymalny dopuszczalny prąd wybranego silnika, dobierasz do niego ESC z pewnym zapasem, żeby nie pracował na granicy. Np dla silnika do 8A możesz wybrać ESC 10 lub 12A. Dla silnika do 15A wybierzesz ESC 20A itp.

 

Wielkość baterii to też ciężki temat. Musi ona spełnić kilka wymagań:

  1. Odpowiednie dopasowanie napięcia (2S, 3S etc)
  2. Pojemność powinna wystarczyć na kilkuminutowy lot, żeby zabawa miała jakikolwiek sens
  3. Musi umożliwić poprawne wyważenie modelu (nie za lekka), ale też nie za ciężka, bo wtedy model musi lecieć szybciej => pobiera więcej prądu => potrzebna większa pojemność => koło się zamyka

O ładowarkach jest już masa temató na forum.

 

Depron możesz zastąpić podkładami pod panele z XPS. Co jest dostępne w USA to nie mam pojęcia, ale ludzie tam z tego budują, więc popytaj może na lokalnych forach. 

 

Podsumowując - sprawdź jakie parametry ma silnik polecany do tego modelu i dobierz dostępny lokalnie jak najbardziej zbliżony parametrami. Na pewno coś znajdziesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za info. Coś zaczyna się rozjaśniać ale ... nadal jest ciemno. Jestem zbyt początkującym aby sensownie podjąć decyzje w tematach, w których ..... początkuję. Jak dla mnie zbyt wiele danych trzeba ze sobą zgrać aby uzyskać efekt. Wchodziłem na lokalne fora modelarskie ale używany tam język pełen skrótów i nazw typowych dla braci modelarskiej już nieco zaawansowanej odcina mnie od właściwych informacji. Spróbuję jeszcze znaleźć jakiś gotowy zestaw typu silnik, śmigło, ESC, bateria i serwa. W ostateczności zawsze mogę odłożyć wszystko na szafę w oczekiwaniu na lepsze czasy:-(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Vesla - fajnie to zabrzmiało!!!!

Niemniej nadal widzę problemy. Pomijając materiały do budowy - ostatecznie buduję pierwszą wersję samolociku ucząc się na własnych błędach ale również dopracowując widziane u kogoś pomysły. Pewnych materiałów w USA nie ma, nie ma do nich dostępu!!! Kupiłem na próbę kilka różnych arkuszy pianki ale takiej o grubości 3 mm nie ma. Dostępna jest o grubości 5 mm i kryta obustronnie papierem co znacznie podnosi wagę i sztywność materiału. Dość powiedzieć, że zbudowany z niej kadłub z usterzeniem waży już 160 gramów a kompletne skrzydła zrobione z innej zdobycznej pianki (bez papieru, o podwyższonej gęstości) ale również o grubości 5 mm kolejne 240 gramów. Jeśli dołożę do tego inne wyposażenie waga sięgnie pewnie 600 gramów i zastanawiam się czy tak uskrzydlony i wyposażony model nie pozostanie domowym "strusiem"? Niemniej chcę spróbować!

 

Podstawowe pytanie - skoro nie mam doświadczenia - jak dobrać do takiego modelu silnik, baterię, ESC itp? Karambolis8 już coś podpowiedział niemniej stoję z wyborem silnika.

 

A zupełnie osobnym tematem jest zakup. Chiny praktycznie odpadają, internetowe sklepy modelarskie świecą pustkami i pole manewru gwałtownie się zawęża.

Poczytałem również coś o ładowarkach do baterii. Jak, jako amator mam coś wybrać pośród setek wręcz modeli i cen od 12 do 500 dolarów? Mogę jedynie zdać się na podpowiedzi, które dadzą szanse na zdobywanie doświadczenia.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, BoKo napisał:

Podstawowe pytanie - skoro nie mam doświadczenia - jak dobrać do takiego modelu silnik, baterię, ESC itp? Karambolis8 już coś podpowiedział niemniej stoję z wyborem silnika.

A,my nie wiemy co to za model ,ile będzie ważył itd.Podaj jakieś dane,rozpiętość,wagę,zbuduj model a na końcu dobierze się napęd.Pozdrówko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

BoKo u mnie w UK też różnie bywa.

 

Domyślam się, że chodzi Ci o ten model

https://www.youtube.com/watch?v=2WBJLjFvS9o&t=26s

 

Proponowany seting

Wingspan: 1,8m (70") Flying Weight: 142g (5 oz) Materials: 3mm Axton XPS foam (density 22 kg/m3) Motor: 1304 3000kv (9g) Propeller: 6030 Receiver: FlySky FS2A 4CH (2g) ESC: 12A (6g) Servos: 3.7g x 2 LiPo battery: 350mah 7.4V (20g)

Model ma 1,8m to całkiem duży model. przy masie 600g nadal będzie slow flyer tylko trzeba zmienić osprzęt.

Tak zapytam, czy sprawdzałeś na ebay?

a tutaj masz sprzedawce depronu w US, posiada piankę 3mm.

http://www.rcfoam.com/us-market-depron-a-5225.html

 

 

Cytat

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tytan12 - Vesla już napisał o co chodzi więc skupię się na dalszej odpowiedzi.

 

Vesla - jestem zapisany na tej stronie w kolejce tzw. "oczekujących dobrych wieści". Wszystkie pozycje związane z Depronem zaczynają się od stałego komunikatu SOLD OUT. I nikt nie wie kiedy sytuacja może się zacząć poprawiać. Znalazłem producenta Depronu w Australii ale koszt przesłania jednego arkusza (nawet nie starczy na całe skrzydło) to ponad 70 dolarów + podatek. Na razie dzięki.

Sprawdzałem i sprawdzam co tylko przyjdzie mi do głowy. Oczywiście Ebay, Amazon, Aliexpress, Banggood. Pierwsze zamówienie próbowałem zrealizować przez Banggood (najniższe ceny) - odmowa po 50 dniach. Ebay (nieco drożej) - kilka dni po zapłaceniu przeprosiny i zwrot wpłaty. Pozostałe firmy nie oferowały tego, czego szukałem. W sumie obiecująco wygląda oferta na Amazon (mankamentem jest znaczący skok ceny) ale muszę wiedzieć co jest mi potrzebne i wtedy spróbuję. Na każdej z tych platform kupowałem i kupuję ale obecna sytuacja wywraca wszelkie logiczne myślenie do góry nogami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam nie dostrzegłem tego, że są sold out. Pytałeś w sklepach budowlanych o arkusze XPS? Ja znalazłem takie w sklepie budowlanym i to był zwykły depron. Jak nie to buduj z tego co masz. Wyjdzie większa masa ale przy tej rozpiętości nadal będzie latał powoli. Może nie tak jak ten na filmie ale będzie dobrze. Osprzęt podpowiemy jaki dobrać.

Na pewno serwa 9g. ESC 18-20A ale tutaj zobaczymy jaki będzie silnik. Masa wyjdzie ok. 500-600g na model. Nadal ładnie jak na coś o rozpiętości 1800mm. Mała rada. Klej UHU POR. Znajdziesz na ebayu. Klej na gorąco jest fajny bo klei szybko ale dodaje masy. Moja rada: buduj i pytaj. Problemy wyjaśnisz w trakcie budowy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poprzewracałem do góry nogami wszystkie sklepy oferujące jakiekolwiek materiały dla kontraktorów i zwykłych majsterkowiczów. W sklepie dla hobbystów gość zaproponował mi deal - daj mi znać gdzie znalazłeś depron 3 mm a ja opuszczę ci coś z ceny przy zakupach innych rzeczy. Tylko w jednym sklepie znalazłem coś w rodzaju pianki z filmu. Nazywa się to FOAMULAR 1/4 x 1000, ma gęstość 48 kg/m³ i jest odpowiednikiem XPS. Mało, że ponad dwukrotnie cięższy materiał to jeszcze grubość przekracza 6 mm (w praktyce ok. 5.5 mm). To i tak dobry wynik wobec pianki z płyty krytej obustronnie papierem. Taki sam arkusz tej pianki jest dwa i pół raza cięższy od arkusza FOAMULAR 1/4. Cóż - buduję z Foamular-a i tylko spróbuję jeszcze zrobić z niego sam kadłub aby ocenić różnicę wagi. Amazon za sporo wyższe ceny oferuje dostawę części w ciągu dwóch tygodni. Może warto na początek zaryzykować?

Przemyśliwuję jeszcze dalsze próby nad przecinarką do styropianu i pianki. Pierwsze nie były zbyt zachęcające - miałem trudności z precyzyjnym przecięciem dla grubości 3 mm.

Szukam w necie jakichś "porównywarek" np. silniczków.

Próbuję dojść do jakichś wniosków np. na podstawie tabel ze strony Banggood

https://www.banggood.com/AEORC-Brusheless-RC-Motor-1304-or-1306-or-1308-or-1404-or-1904-or-1905-or-2203-or-2204-or-2403-or-2405-for-3D-Airplanes-Multi-rotor-p-1700921.html?rmmds=search&ID=6290750&cur_warehouse=CN

Na które z parametrów powinienem zwracać uwagę?? Trochę za dużo tajemnic na początek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pianki -jeśli się nie mylę to u was spotkasz pod nazwą Bluefoam , a czasem -podejrzewam że nazwa żartobliwa "tree dollar foam " czy jakoś tak ...- w wielkim skrócie pianki  z jakich się buduje są bardzo zbliżone fizycznymi właściwościami  do tworzywa "styropianowych" tacek na na których markety foliują np dzielone mięso czy warzywa -nie wydaje mi się by w USA z tackami  było inaczej :)

Najczęściej używamy grubości ~6mm i ~3mm 

Nazwa DEPRON tak naprawdę jest zastrzeżoną nazwą towarową ale przyjęła się jako ogólne i potoczne  nazewnictwo pianek do modeli (biała pianka w płatach) -w budowlanych nic pod tą nazwą nie znajdziesz .

Pianki kryte papierem są z powodzeniem stosowane przez FliteTest -przejrzyj ich stronę i udostępnione tam plany .

U nas w Polsce popularną w modelach ale kiepskiej jakości (za to tanią)  jest pianka stosowana jako izolacja pod panele podłogowe .

"wycinarka" (termiczna? ) nie jest na początek potrzebna -zaopatrz się w dobre noże z łamanymi ostrzami  lub skalpele  np

https://cefol.eu/userdata/public/gfx/17bc965e6c91f05cb0d58b5e7031873a.jpg

 

Co do doboru napędu -wpierw wybierz i zrób model -to coś doradzimy , raczej  to nie będzie żaden z silników z linku  podanego wyżej ,mają za duże KV -czyli są zwyczajnie za szybkie dla modelu wolno latającego

Zależy dużo od wielkości ,wagi modelu ,profilu skrzydła itp ale jeśli ma to być SlowFlyer  to poszukaj silnik  około 900kv  , o ciągu 70-80% przewidywanej wagi modelu z pełnym wyposażeniem (to parametr w tym przypadku najważniejszy )  do tego odpowiednie dla danego silnika śmigło, regulator o wydajności amperowej większej o jakieś ~>30% od potrzeb napędu i oczywiście pakiet który będzie mógł wypluć prąd o takim amperażu.

 

Ogólnie dobieramy ciąg silnika od rodzaju modelu (wartości mogą się różnić  w zależności od preferencji modelarza )

motoszybowiec -wystarczy jakieś 50% a nawet mniej

trenerek -70-80%

warbird -90%

akrobat -100%

akrobat 3D -120%

KV -tu z doborem bywa rożnie - ale oczywiste jest to że do trenerka czy SlowFlyer'a nie wstawimy szybkiego silnika   np 2200KV  a do "odrzutowca" silnika o niskim kv    700KV .....

 

 

 

Tabele o które pytasz są czytelne  ,tym bardziej że po angielsku..;) -każda odpowiada konkretnemu silnikowi (w tej ofercie jest jego kilka wersji dla tego jest tyle tabelek )  i pokazuje jakie można uzyskać osiągi w zależności od zastosowanego śmigła -np 8040E to śmigło o średnicy 8cali i skoku 4 cale wersja E (do szybszych silników) jeszcze inny zapis jaki spotkasz  to 8x4E .dalej masz w tabeli  podane takie rzeczy jak  napięcie pakietu , ciąg jaki uzyskasz z danym śmigłem , jaki jest wtedy pobór prądu (natężenie -ampery) ,prędkość strumienia zaśmigłowego itp -dzięki temu  można wybrać śmigło które da ci większa prędkość lub większy ciąg, i pozwoli ci na dobór do tego zestawu odpowiedniego regulatora ......to jest tylko pozornie skomplikowane .

 

Możesz też się posiłkować kalkulatorami napędu online jak np  https://www.ecalc.ch/motorcalc.php?fbclid=IwAR18m4L6TFIXOmP4GZQF3WBp4-tQlBirHagz_ga_viJ3RIPlkRdFbR0oKlU

Wersja pełna jest płatna  ale to nie są jakieś kosmiczne pieniądze -13$ za rok

 

 

 

Przejrzyj  filmy z tych linków ,może coś rozjaśnią w głowie na temat doboru napędu , regulatorów, wartości "S"........ itp  :)  :

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Buduj kadłub z tego 6mm. Co do skrzydła to można zmienić profil na kFm. Brzydki ale skuteczny i łatwy w budowie z depronu. Szkoda, że mieszkasz w US bo mam paczke 3mm to bym poratował ?

Co do silnika to dpbierzemy jak zrobisz kadłub. Co jest istotne? Dla wolnolatających niskie KV (wolniej kręci śmigło). Oczywiście Ampery (pobor prądu) i ciąg. 

Popatrz na tabelke jakie są parametry silników (ciąg- thrust) i jak zbudujesz kadłub to będziesz wiedział co dobrać. Silnik o ciągu 400-500g powinien starczyć nawet jak model będzie miał 600-800g. To szybowiec nie akrobat. W tabeli też masz jaki dobrać ESC (oczywiście 15-20% mocnienszy).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Prawie ukończony model. Pozostało jeszcze skleić wszystkie części skrzydła. Kadłub długości 90cm, skrzydło o rozpiętości 196 cm. Całość bez żadnego wyposażenia waży 450g.

Kilka odpowiedzi: Sławek - światowy kryzys poprzewracał wszystko do góry nogami więc praktycznie żadnych innych materiałów nie można teraz znaleźć. Pozostaje mi to, co wypatrzyłem w sklepie budowlanym - pianka o grubości 1/4 cala, może nieco sztywna ale poświęciłem trochę czasu i opłaciło się bo opanowałem ... nazwijmy to technologię jej zginania i jestem zadowolony z pierwszych efektów. Myślę nawet, że pozostanę przy tym materiale przez jakiś czas. Poznałem także stronę Flite Test ale uparłem się aby budować samodzielnie. Pozostawiam sobie tą firmę w planach ponieważ znalazłem tam oferty zakupu całych gotowych zestawów typu - silnik, ESC, odbiornik, bateria, śmigło + różne akcesoria. Dzięki za link z filmikami - sporo rozjaśnia w głowie choć czasem słownictwo potrafi sporo namieszać:-) Jeśli dobrze zrozumiałem - po wyborze silnika mogę jeszcze poeksperymentować ze śmigłami? Na razie jestem zainteresowany aby mój model w ogóle wzleciał a potem ..... wszak apetyt rośnie w miarę jedzenia. I przy okazji pozdrowienia dla Wrocławia - spędziłem w nim 40 lat swojego życia!

Vesla - dzięki za pomysł z depronem. Jak wspomniałem wyżej poradziłem sobie już ze skrzydłem z innego materiału. Zastanawiam się nad wykorzystaniem pianki krytej papierem na skrzydło kFm. Ono faktycznie wygląda jakoś "ubogo" ale sporo recenzji jest zachęcających. Ale to przyszłość.

Mam nadzieję, że klejenie skończę w tym tygodniu i zacznę rozglądać się za pozostałymi rzeczami. Przy okazji - co myślicie o aparaturze FlySky FS-i6 2.4G 6CH? Wpadła w oko chyba dlatego, że jest często pokazywana na YouTube. Inne sugestie?

 

Patrząc na Wasze podpowiedzi i tak z rozpędu zacząłem przeglądać Ebay w poszukiwaniu pozostałych części. Zaznaczam - to tylko przykłady "na gorąco"

 

Silnik - 2212 1000KV Brushless Motor 14 Pole High Torque for RC Remote Control Airplane

gdzie wśród danych znalazłem max current - 21A, voltage 7 - 15V i rekomendowane śmigła 9*4.5/10*6/10*5

 

ESC - 30A Hobbywing Skywalker Brushless ESC Electric Speed Controller RC Parts

zastanawia mnie info związane z tym produktem: Maximum speed: 210,000 rpm for 2-pole motor, 7000 rpm for 6-pole motor, and 35,000 rpm for 12-pole motor. Czy ma to znaczenie skoro wybrany silnik ma 14 pole High Torque?

 

Bateria - Turnigy 1500mAh 3S 11.1v 20C 30C Lipo Battery Pack RC XT60 XT-60 USA
jak to jest z tymi końcówkami? Można dokupić jakieś przejściówki (tu trafiłem na XT60)? I też pewnie konieczny zakup kilku sztuk?

 

Nadajnik - Flysky FS-i6 2.4G 6CH Transmitter+FS-iA6 Receiver For Helicopter Airplane Drone

chyba konieczny zakup kilku odbiorników?

 

Ładowarka - Balancer Charger 80W 10A Battery Turnigy Accucel-6 Accucell LiPo LiFe NiMh LiHV

 

Servo - 4x Digital Gear 9g MG90S Micro Servo for Boat RC Racing Car Helicopter Airplane

 

Śmigło - APC09045E APC 9x4.5 Thin Electric Propeller
lub          APC 10x5 Thin Electric Propeller APC10050E
lub          APC 10x6 Thin Electric Propeller APC10060E

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wrocław również pozdrawia :)

 

Co do śmigieł do tego silnika to prawdopodobnie (co nie zawsze jest to wyszczególnione w opisach) mniejsze -9x4.5 jest do pakietu 3S    a większe do 2S

Dodatkowo śmigła te powinny być w wersji SF  są to śmigła o szerszych łopatkach od śmigieł  E które wybrałeś .(tej informacji też nie widzę w ofertach  z tym silnikiem ale widząc jakie ma KV to moim zdaniem powinny być SF)

 

Serwa -wystarczyły by wersje analogowe  - Cyfrowe -Digital pomijając ich zalety  maja zwiększony apetyt na prąd i BEC w regulatorze nie koniecznie da rade przy 4 szt  ...

Regulator prawie ok -słaby w nim BEC tylko 2A co dodatkowo nie wróży dobrze przy zastosowaniu 4serw   cyfrowych, na analogach powinien dać rade  .(mała uwaga na wszelki wypadek -pamiętaj też że do samolotu nie wybieramy regulatora do multikopterów )

 

Końcówki /wtyczki można sobie spokojnie przylutowywać pod własny standard ,oczywiście najlepiej wybrać najbardziej popularny i zapewniający dobra przepustowość prądową ,jest to pewniejsze i wygodniejsze w dalszym użytkowaniu  od przejściówek które np można zapomnieć zabrać na loty ... -ale tu wedle własnego uznania ..

 

Aparatura klasyk -w swojej cenie niema konkurencji (pomijając jej oferty pod innym brandem )

 

Skrzydło KFM można kryć papierem ale z kilku powodów nie zalecam , samo skrzydło KFM jest jak najbardziej  OK,  a jeśli zależy ci na bardziej "lotniczym" profilu można zastosować technikę budowy skrzydła  ARMIN  -jest podobnie łatwa jak KFM ale wymaga  większej kontroli geometrii przy formowaniu i sklejaniu

 

 

Sądząc po rozmiarach modelu jakie podałeś to spory motoszybowiec ...niemal 2m ?!  szacując lekko przyszłe wyposażenie na jakieś 200-300g max plus 450g modelu - będzie naprawdę SlowFlyer  lataj tylko przy bezwietrznej pogodzie !

 

Wygodniej było by nam gdybyś podawał linki do wybranych elementów a nie same nazwy i może zobaczymy wreszcie  jakieś zdjęcia z budowy -zaspokoi to naszą ciekawość a i może wypatrzymy jakieś istotne błędy  które będzie można poprawić .

 

PS co do "eksperymentów" ze śmigłami -tu nie można sobie pozwolić na zbyt duża dowolność- jakieś różnice mogą być w śmigłach od rożnych producentów  nawet przy tej samej klasie i wielości śmigła

-Inną kombinacją jaką można stosować to np jak w tym przypadku gdzie masz mieć śmigło 9x4.5  da się zamienić na 8x6 -zachowujesz podobny pobór prądu , masz troszkę większą prędkość przy nie odczuwalnym   zmniejszeniu ciągu . inna kombinacja to zastąpienie śmigłem 10x3,8   mniejsza prędkość , troszkę większy ciąg ....czyli w skrócie bazując na zalecanym śmigle można odrobinę zmienić charakterystykę napędu  zwiększając średnice ale w zamian zmniejszając skok  i odwrotnie , ale to wszystko w niedużym zakresie .

 

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Ostatni etap - wybrałem te części na finał. Poprawcie jeśli coś nie gra. Generalnie im bardziej wgłębiam się w temat tym więcej odkrywam rzeczy, z którymi trzeba zmierzyć się od początku.

Myślałem, że silniki mają wspólny wymiar osi a tu spotykam 3.17mm, 4mm, 5mm, z kołpakiem i bez. Zabrałem się za śmigła - dokładnie ten sam galimatias (w sumie nie problem bo

zawsze mogę wytoczyć sobie jakąś tulejkę). Inna sprawa nie każdy producent podaje takie dane jak wymiar osi silnika czy wagę - silnika, regulatora, baterii. Czy w tym temacie także trzeba

"nabierać doświadczenia"? Oto, co wybrałem i rzecz jasna nie jest to żaden ostateczny wybór bo bardziej zdaję się na Wasze doświadczenie. Poza tym liczę się z możliwością zakupu np.

kilku różnych silników i, co za tym czasem idzie - regulatorów czy baterii. Dlatego, jeśli to możliwe podpowiedzcie coś z własnego doświadczenia.

 

Flysky FS-i6 2.4G 6CH Transmitter+FS-iA6 Receiver For Helicopter Airplane Drone

Flysky FS-iA6B 2.4GHz 6CH Receiver PPM Output iBus Port for FS i4 i6 i10

Balancer Charger 80W 10A Battery Turnigy Accucel-6 Accucell LiPo LiFe NiMh LiHV

 

Przykładowe silniki:

2212 1000KV Brushless Motor 14 Pole High Torque     ( Link do Ebay )

Surpass 2212 1000KV 14 Poles Brushless Motor for RC Airplane    ( Link do Amazon )

JMT A2217 Outrunner Brushless Motor 3-4S For RC Drone 6/7/8/9/10/11inch Props    ( Link do Ebay )

A2212/6T 1000KV For RC Aircraft Multicopter Brushless Motor    ( Link do Aliexpress )

 

Przykładowe regulatory:

30A RC Brushless Motor Electric Speed Controller ESC 3A UBEC    ( Link do Amazon )

BGNing Simonk Firmware 30A ESC Electric Speed Controller with 5V 3A BEC for 2 to 4s Lipo Battery    ( Link do Amazon )

HobbyKing 30A ESC 3A UBEC    ( Link do Amazon )

 

Przykładowe baterie:

Turnigy 2200mAh 3S 30C Lipo Pack    ( Link do Amazon )

ZIPPY Compact 2200mAh 3S 25C Lipo Pack    ( Link do HobbyKing )

 

Servo:

Ybee SG90 Micro Servo Motor Mini SG90 9g    ( Link do Amazon )

 

Przykładowe śmigła:

B9x4.7SF
9x7.5SF
10x4.6SF    ( Link do APC prop )

 

....... nie wiem jak toto nazwać ?

HM Steel Ring Wheel RC White KT Electric Foam Control Horn    ( Link do Ebay )

 

Końcówki:

3.5mm Gold Bullet Connector Banana Plug for RC Model Battery ESC Motor    ( Link do Ebay )

 

Czy coś jeszcze powinno znaleźć się na podstawowym wyposażeniu?

 

Miałem nadzieję na kompletne sklejenie modelu ale otrzymałem telefon z pracy i musiałem jeździć zastępując chorego operatora. Więc podsyłam jedynie zdjęcie tuż przed ostatecznym

sklejeniem. Mam nadzieję, że jeszcze w tym roku wzleci w powietrze.

 

 

20200812_100238.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zorientuj się  co to jest w modelarstwie RC  SNAP, ORCZYK, BOWDEN 

Co do silników -JMT  A2217 -chyba odpada -sądząc po opisie pracuje na większych niż potrzebuje obrotach , reszta z wyboru wydaje się ok -ale pamiętaj że lepiej wybrać silniki do których masz konkretnie podane jakie śmigła bo tu troszkę zgadywanka ,oraz wybierz silnik który ma dla Ciebie najwygodniejszy sposób mocowania:przed lub za wręgą .Poszukaj może jeszcze innych silników po sklepach RC bo opisy na Alie..Ebay są zbyt ubogie z powodu opisanego wyżej .

 

Śmigła jak pisałem kupujesz konkretne zalecane dla danego silnika 

 

Regulator Wydaje mi się że nie Simonka -prawdopodobnie znając producenta jest dedykowany multikopterom .

 

Pakiety dowolny z podanych jeśli nie chcesz zbić wagi z modelu (mniejszym pakietem)  i nie będziesz stosował w przyszłości do modeli mocniejszych silników wystarczy wtedy ten z 30c

 

Do montażu śmigieł nie potrzeba tulei.. , stosuje się odpowiednie PIASTY (pod dana średnicę osi  silnika)  jest jeszcze montaż "PROPSAVER"

 

To przegląd z grubsza, może się ktoś wypowie znający bezpośrednio wybrane podzespoły .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamówiłem zgodnie z sugestiami, trochę mam na myśli drobne eksperymenty i czekam na części. W międzyczasie czytam, czytam i przynajmniej staram się czegoś nauczyć podglądając innych. A podglądając znalazłem opis modelu z silnikiem pchającym ( Link do YouTube ). W opisie części nie znalazłem niczego innego, niż części, których poszukiwałem do własnego modelu. Jak w takim razie realizuje się zamianę z silnika "ciągnącego" na silnik "pchający"? Czy to kwestia tylko zmiany śmigła??? Czy można to regulować inaczej np. z aparatury sterującej? Generalnie - czy można zmieniać kierunek obrotów silnika bezszczotkowego?

Podobne pytanie w przypadku samolocika z dwoma silnikami. Jeden musi obracać śmigłem jako CW a drugi CCW czyli dwa różne kierunki obrotów takich samych silników. W jaki sposób można to zrobić?

  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proste pytanie i nikt nic nie pisze.....i znów padło na mnie "profesorowanie" :)

 

By uzyskać "napęd pchający" wystarczy zamocować silnik tyłem do kierunku lotu  :)

 Zwykłe śmigło  mocujemy tak by "wklęsły" profil łopatek był nadal skierowany do tyłu samolotu

Zmianę kierunku pracy silnika robimy przez zamianę łączenia dowolnych dwóch z trzech istniejących  kabli miedzy silnikiem a regulatorem .

Wymaga to jednak solidniejszego zakręcenia piasty śmigła  bo będzie miała tendencje do samo odkręcania się .

I to tyle......

 

By uniknąć odkręcania się piasty  można a nawet się zaleca  stosować śmigła w wersji  "Puscher" (spotkasz je też jako "L"  lub  nazewnictwo rodem z dronów - CCW)  -wtedy tradycyjne piasty nie będą się rozkręcać czyli nie zgubimy śmigła   bo nie zmieniamy już kierunku pracy silnika .

 

Przy modelach samolotów wielosilnikowych niema obowiązku stosowania przeciwnych kierunków napędu  ale jeśli już ma tak być to korzystasz wtedy właśnie  ze śmigieł  :      zwykłych z jednej strony  i w wersji  pusher  z drugiej   wraz ze zmiana kierunku pracy silnika zgodnie ze śmigłem .

Oczywiście śmigło lewe i prawe muszą  być  w tym przypadku wersjami tego samego śmigła ,ale to chyba oczywiste...

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.