Skocz do zawartości

Pytanie do elektryków/automatyków


Grzesiek

Rekomendowane odpowiedzi

Brzmi jak idealne zadanie dla falownika.
W jaki sposób chcesz zadawać obroty i kierunek obrotów? Jakiś PLC, przekaźnik programowalny czy przyciski i potencjometr?
Nie powinno też być problemu z szybkim zatrzymaniem po dojechaniu do zadanej pozycji, zależy jednak jaki falownik użyjesz. Taki Siemens powinien być więcej niż wystarczający: https://allegro.pl/oferta/falownik-siemens-sinamics-g120c-0-75kw-400v-9537450505

Tańsze rozwiązania też powinny wystarczyć:

https://allegrolokalnie.pl/oferta/falownik-telemecanique-0-75kw-3-6a
Gdybyś chciał coś nowego, to można w takim kierunku pójść:
https://www.astor.com.pl/sklep/falowniki-przemienniki-czestotliwosci/drv-21/as21drv20c7.html


Masz zdjęcie tabliczki znamionowej silnika?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Grzesiek napisał:

Chodzi mi o sterowanie silnika trófazowego 0,4kW .Potrzebuję plynną regulację obrotów,ale bardziej zależy mi na funkcji hamulca po dojechaniu do krańcówki.Albo zmieniało obroty .Aby bylo szybciej i latwiej sie dogadać sześć sześć 4 459 237

TSA16 ???? ->>>> falownik wektorowy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdięcia nie mam silnik to 3-fazy 0,4 potrzebuję ten patant do tokarki TSA-16.Przylącze mam w domu 3-fazowe.Jeestem zielony w programowaniu falownika itp. itd.

8 minut temu, d9Jacek napisał:

TSA16 ???? ->>>> falownik wektorowy

Tak TSA 16 bardzo przydatne do nacinania gwintów a obecnie mam troche zleceń na taka zabawe.Chodzi mi oto ze jak suport dojedzie do krańcowki to zmienią się obroty wrzeciona  bądz po przełączeniu przełącznika wrzeciono sie zatrzyma.Regulacja na potenciometrze obrotów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Grzesiek napisał:

Zdięcia nie mam silnik to 3-fazy 0,4 potrzebuję ten patant do tokarki TSA-16.Przylącze mam w domu 3-fazowe.Jeestem zielony w programowaniu falownika itp. itd.

Tak TSA 16 bardzo przydatne do nacinania gwintów a obecnie mam troche zleceń na taka zabawe

do tego https://allegro.pl/oferta/falownik-siemens-sinamics-g120c-0-75kw-400v-9537450505 dojdzie jeszcze  koszt panelu + programowanie

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze: jaki budżet?
Po drugie: z jakich obrotów chcesz hamować?
Po trzecie: programowaniem się nie przejmuj, to jest prostsze niż się wydaje.
 

26 minut temu, d9Jacek napisał:

do tego https://allegro.pl/oferta/falownik-siemens-sinamics-g120c-0-75kw-400v-9537450505 dojdzie jeszcze  koszt panelu + programowanie

 

Mając panel można darować sobie oprogramowanie. Taki BOP-2 wystarczyłby do ustawienia parametrów, a później do zmiany obrotów i regulacji prędkości. U tego sprzedawcy jest też Mitasubiszi, który wydaje się, że ma wszystko co potrzebne:
https://allegro.pl/oferta/falownik-wektorowy-mitsubishi-d740-0-4kw-400v-9537952318
ale gdybyś chciał mieć sterowanie oddalone od falownika, np. w jakiejś skrzynce, to też da się zrobić. Mogę ci pod to schemat elektryczny narysować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsze pytanie -silnik na 230V czy 400V -do napięcia silnika musisz dobrać odpowiedni falownik. Są falowniki zasilane z jednej fazy ( i zera ) czyli 230V -na wyjściu dają 3 fazy ale napięcie międzyfazowe też 230V.  I są falowniki zasilane na 3f 400V  -na wyjściu tez jest 3f 400V.

 

Co do krańcówki -hamowania, nawrotu -większość falowników to realizuje wystarczą sama krańcówka jako zdalny styk sterujący. Falowniki mają wejście i możliwości dodania styków (przycisków, włączników itp) do startu, stopu, zmiany kierunku obrotów - ustawiasz w programie  jak falownik ma reagować na zwarcie lub rozwarcie konkretnego wejścia.

 Ważne falownik musi mieć pełen  komplet przycisków w do ustawień -tzw panel. to może być kilka przycisków i wyświetlacz na falowniku, na oddzielnym pulpicie  zdejmowanym z falownika        -lub może tego nie być i trzeba dokupić osobno.    Bez pełnego panelu nie zaprogramujesz  potrzebnych funkcji. 

 

falownik bez pulpitu operatorskiego (np. tylko z przyciskiem start stop i potencjometrem)   jest tańszy,

z wbudowanym pulpitem droższy

a najdroższa opcja to falownik bez "własnego" pulpitu + dodatkowy pulpit

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witku,

Ok, to wszystko jasne  co napisałeś.  ale dotyczy tego co po "lewej " stronie od suportu .Dla wiadomości TSA16 ma pełnego Nortona...A co z odjazdem noża? suport w TSA16  nie ma poprzecznego napędu ? Czy  nie będzie najlepszym rozwiązaniem  falownik wektorowy + indywidualny, zmiennoobrotowy  napęd sruby pociągowej posuwu ( to rozwiązanie  było podane na forum CNC )

pytam , bo też mam TSA16

szkoda ,że Roman i Andrzej przestali sie udzielać...no ale takie życie

Edytowane przez d9Jacek
uzupełnienie wiadomości
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, arek1989 napisał:

Po pierwsze: jaki budżet?
Po drugie: z jakich obrotów chcesz hamować?
Po trzecie: programowaniem się nie przejmuj, to jest prostsze niż się wydaje.
 

Mając panel można darować sobie oprogramowanie. Taki BOP-2 wystarczyłby do ustawienia parametrów, a później do zmiany obrotów i regulacji prędkości. U tego sprzedawcy jest też Mitasubiszi, który wydaje się, że ma wszystko co potrzebne:
https://allegro.pl/oferta/falownik-wektorowy-mitsubishi-d740-0-4kw-400v-9537952318
ale gdybyś chciał mieć sterowanie oddalone od falownika, np. w jakiejś skrzynce, to też da się zrobić. Mogę ci pod to schemat elektryczny narysować.

1.jak najtaniej

2.z każdych bo mam jeszcze przekladnie pasową.

Co to jest bop-2?

Jaki panel potrzebuje do tego falownika  z linku ?

Sory ale dla was może temat błachy a dla mnie nowe wyzwanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, Grzesiek napisał:

Co to jest bop-2?

https://www.tim.pl/panel-operatorski-podstawowy-sinamics-g120-bop-2-6sl3255-0aa00-4ca1

 

 

35 minut temu, Grzesiek napisał:

ten juz nie potrzebuje panelu ( chyba ?)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak pisali poprzednicy: tabliczka znamionowa silnika pozwoli określić napięcie zasilania i nominalny prąd pracy. Moc falownika może się zgadzać z mocą napędu, ale może się okazać, że ma na tyle małą sprawność, że będzie pobierał więcej prądu niż maksymalny prąd falownika.
Przy niewielkich obrotach zatrzymanie powinno być natychmiastowe, ale przy wyższych prędkościach bezwładność pewnie da o sobie znać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, arek1989 napisał:

tabliczka znamionowa silnika

podczepiam się pod temat  bo mam TSA 16 i też jestem mocno zainteresowany taka konwersją

silnik w mojej tokarce  jest  3 fazowy o  mocy 0,6 KW

 

ale tak jak Grzegorz  napisał, przeniesienie napędu z silnika  na wrzeciono poprzez przekładnięn pasową, więc niewątpliwie może wystąpić poslizg paska

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przydałby się też opis jak ta tokarka ma działać. Rozumiem, że dojazd do krańcówki zmienia obroty (np. z "lewych" na "prawe"), ale jak później realizowana ma być odwrotna zmiana (z "prawych" na "lewe")?
Od razu przyszło mi do głowy, że przydałby się też tryb ręczny, gdzie przełącznikiem wybierasz kierunek obrotów i maszyna działa niezależnie od krańcówek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w cięzkich warunkach pracy -przy duzej ilości rozruchów a głównie hamowań wskazane żeby falownik był większej mocy niż silnik. w Małych silnikach (powiedzmy do 1kW)  około 50%  przy dużych wystarczy 20% zapasu.

do skutecznego wielokrotnego hamowania -dobrze żeby falownik miał wyjście na zewnętrzne oporniki -i dodatkowo zestaw oporników gubiących ciepło z energii hamowania.

 

Bez tego przy częstym hamowaniu same falowniki się grzeją...  podlinkowany gdzieś wyżej mitsubishi -prawie wszystko można w nim ustawić -ma bardzo duże możliwości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.